Jump to content
IGNORERAD

Juntan stänger ute politikerna säger Abhisit Vejjajiva .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Du måste väl hålla med om att Juntans s.k skolreform borde ha haft ett annat innehåll än ökad nationalism med tanke på elevernas dåliga resultat i en internationell jämförelse?

Mvh isan lover

 

Nu är ju inte någon skolreform klar ännu-har du sett den och kan du i så fall länka till den? Inte från någon färgad blogg utan direkt från källan det vill säga utbildningsdepartementet?

 

Du är bra jävla naiv om du tror att nationalismen, hyllandet av buddha och kungen kom in i skolan i samband med att militären tog över. Det var exakt samma sak under både Yingluck, Abhisits och Thaksins tid vid makten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    20

  • leifen

    11

  • UglyFarang

    11

  • turisten

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Självklart delar juntan och politikerna ansvaret för den undermåliga skolsystemet i landet, Juntan bär absolut inte hela ansvaret.

Men när Juntan nu slog på stora trumman och sa sig vilja reformera skolan hade nog många ( inklusive mig) förväntat sig krafttag mot landets dåliga placeringar i jämförelse med andra länder och inte en reform som gick ut på ökad nationalism, aktning för kungahus, religiös vördnad och respekt för militären.

Juntan hade ju egentligen en straffspark om dom hade gjort en riktig och nödvändig satsning på lärandet i skolan istället för en satsning på ökad nationalism.

Mvh isan lover

 

:-)

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du menar den som hade samma innebörd som Yinlucks skolreform (som du höjde till skyarna)

 

MC visade ju upp den här förut och visade på att den var identisk nästan med juntans (som du hatar)

Hej

Jag anser absolut att den Thailändska skolan är i behov av en "riktig" skolreform och inte ökad nationalism, jag anser att detta borde ha högsta prioritet och enligt mig missade juntan en riktig straffspark här.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser absolut att den Thailändska skolan är i behov av en "riktig" skolreform och inte ökad nationalism, jag anser att detta borde ha högsta prioritet och enligt mig missade juntan en riktig straffspark här.

Mvh isan lover

 

Helt klart.

Det är tråkigt att i princip alla ledare, i alla tider och speciellt i mindre utvecklade länder har haft så låg prioritet av skolan.

 

Fast det är ju en av toppens största vapen i kampen att behålla sin makt.

Skulle folk utbildas hit och dit, så blir det direkt svårare att behålla makten i det långa loppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Helt klart.

Det är tråkigt att i princip alla ledare, i alla tider och speciellt i mindre utvecklade länder har haft så låg prioritet av skolan.

 

Fast det är ju en av toppens största vapen i kampen att behålla sin makt.

Skulle folk utbildas hit och dit, så blir det direkt svårare att behålla makten i det långa loppet.

 

Behandla dom som svampar, håll dom i "mörkret" och mata dom med skit verkar vara genomgående för skolsystem där man inte vill väcka folket.

Men med internet så kan ju i alla fall dom som vill lära sig om dom bara har en uppkoppling och nån typ av dator.

 

Jag såg inte mycket censur av internet när jag var där, så det finns ju hopp.

 

Vad detta nu har med trådstarten att göra det vetefan... MPR i ett nötskal, alla trådar spårar - lite kul faktiskt. Ingen idé att läsa rubriken, det är bara klicka och dyka in...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Behandla dom som svampar, håll dom i "mörkret" och mata dom med skit verkar vara genomgående för skolsystem där man inte vill väcka folket.

Men med internet så kan ju i alla fall dom som vill lära sig om dom bara har en uppkoppling och nån typ av dator.

Jag såg inte mycket censur av internet när jag var där, så det finns ju hopp.

Vad detta nu har med trådstarten att göra det vetefan... MPR i ett nötskal, alla trådar spårar - lite kul faktiskt. Ingen idé att läsa rubriken, det är bara klicka och dyka in...

Hej

Jag själv tillsammans med andra utlänningar och skollärare upptäckte att en hel del censur i Thailand i vintras, både Bangkok Pundit, Prachatai, Thai Intelligence News och Thai Political Prisoners var spärrade, jag brukar ju följa dessa både i Sverige och Thailand.

Men i vintras kom det upp en grön sida med något myndighetsemblem på och en text om att sajten var blockad, detta var några exempel på hur Juntan agerar för att hindra befolkningen ifrån att ta del av kritik och information om utvecklingen och inte minst den föreslagna militära konstitutionen som inte ens Demokraterna accepterar eftersom dom anser att demokratin försvinner eller rättare sagt stjäls ifrån folket om denna konstitution går igenom.

Det står mycket på spel för männen bakom kuppen och juntan vill till varje pris få igenom sina förändringar för att stärka sitt inflytande, kritik och diskussioner kan försvåra deras arbete och sabotera deras planer på att försvaga demokratin och stärka sin egen makt.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag själv tillsammans med andra utlänningar och skollärare upptäckte att en hel del censur i Thailand i vintras, både Bangkok Pundit, Prachatai, Thai Intelligence News och Thai Political Prisoners var spärrade, jag brukar ju följa dessa både i Sverige och Thailand.

Men i vintras kom det upp en grön sida med något myndighetsemblem på och en text om att sajten var blockad, detta var några exempel på hur Juntan agerar för att hindra befolkningen ifrån att ta del av kritik och information om utvecklingen och inte minst den föreslagna militära konstitutionen som inte ens Demokraterna accepterar eftersom dom anser att demokratin försvinner eller rättare sagt stjäls ifrån folket om denna konstitution går igenom.

Det står mycket på spel för männen bakom kuppen och juntan vill till varje pris få igenom sina förändringar för att stärka sitt inflytande, kritik och diskussioner kan försvåra deras arbete och sabotera deras planer på att försvaga demokratin och stärka sin egen makt.

Mvh isan lover

Det är bara ett problem med ditt resonemang. Ingen av dessa sidor som du räknat upp är spärrade härifrån Bangkok. Jag hade inga som helst problem att komma in på alla dessa sidor du räknade upp. Bredbands leverantör 3bb i Bangkok.

Om det är som du påstår?

Borde det inte vara så att dom borde vara spärrade från Thailand alltjämt?

Är du inte säker på att det inte var porrsurfning du sysslade med i vintras? Och att du blandar ihop detta med surfning på politiska sidor? :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är bara ett problem med ditt resonemang. Ingen av dessa sidor som du räknat upp är spärrade härifrån Bangkok. Jag hade inga som helst problem att komma in på alla dessa sidor du räknade upp. Bredbands leverantör 3bb i Bangkok.

Om det är som du påstår?

Borde det inte vara så att dom borde vara spärrade från Thailand alltjämt?

Är du inte säker på att det inte var porrsurfning du sysslade med i vintras? Och att du blandar ihop detta med surfning på politiska sidor? :)

Hej

Som vanligt höll jag nästan på att säga är ditt svar näst intill både oförskämt och osakligt.

Du får naturligtvis tro vad du vill och du är ju som bekant ganska gul, men faktum är att dessa sidor var blockade uppe hos oss i vintras, jag brukar normalt länka till nyheter ifrån dessa men det gick inte p.g.a detta.

Varför du kan se detta i Bangkok vet inte jag, jag kan bara tala om hur det var hos oss.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som vanligt höll jag nästan på att säga är ditt svar näst intill både oförskämt och osakligt.

Du får naturligtvis tro vad du vill och du är ju som bekant ganska gul, men faktum är att dessa sidor var blockade uppe hos oss i vintras, jag brukar normalt länka till nyheter ifrån dessa men det gick inte p.g.a detta.

Varför du kan se detta i Bangkok vet inte jag, jag kan bara tala om hur det var hos oss.

Mvh isan lover

Nej men du bygger din kritik mot juntan på osaklig fakta. Om det du skriver skulle ha någon substans? Så skulle naturligtvis dessa webbsidor vara nersläckta när jag provade för några minuter sen. Problemet är att du sitter i Sverige och tror och tycker hur det borde vara är. Utan en susning av förankring till verkligheten.

Därav blir ditt resonemang ganska skevt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men du bygger din kritik mot juntan på osaklig fakta. Om det du skriver skulle ha någon substans? Så skulle naturligtvis dessa webbsidor vara nersläckta när jag provade för några minuter sen. Problemet är att du sitter i Sverige och tror och tycker hur det borde vara är. Utan en susning av förankring till verkligheten.

Därav blir ditt resonemang ganska skevt.

Han bygger sin kritik på lögner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej men du bygger din kritik mot juntan på osaklig fakta. Om det du skriver skulle ha någon substans? Så skulle naturligtvis dessa webbsidor vara nersläckta när jag provade för några minuter sen. Problemet är att du sitter i Sverige och tror och tycker hur det borde vara är. Utan en susning av förankring till verkligheten.

Därav blir ditt resonemang ganska skevt.

Hej

Fattar du trögt, dom sidor jag räknade upp var blockade i vår by i vintras, det är fakta och du får tycka och tro vad du vill om detta.

Hur detta tekniskt går till och vem som lägger in den gröna sidan med myndighetsemblemet på får du fråga någon annan.

Att något är skevt när seriösa juntakritiska medier blockas tycker jag också.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen har du avtal med nån antidemokratisk organisation som hyllar din husgud och uppmanar befolkningen att ge mer pengar till nya våldsdåd.  :im_happy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förmodligen har du avtal med nån antidemokratisk organisation som hyllar din husgud och uppmanar befolkningen att ge mer pengar till nya våldsdåd.  :im_happy:

Hej

Det skulle man ju kunna tro, men så är det inte.

Kanske går det att stänga ned sajter regionalt och då borde landets rödaste områden vara naturliga måltavlor för juntan?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Fattar du trögt, dom sidor jag räknade upp var blockade i vår by i vintras, det är fakta och du får tycka och tro vad du vill om detta.

Hur detta tekniskt går till och vem som lägger in den gröna sidan med myndighetsemblemet på får du fråga någon annan.

Att något är skevt när seriösa juntakritiska medier blockas tycker jag också.

Mvh isan lover

Jag fattar nog mer än du tror.

Vad jag säger är att du drar lite väl djupa konsekvensanalyser utifrån att du upplevde dessa sidor stängda. Dom är inte stängda. Och därigenom raserades ditt påstående om att juntan blockerar dessa sidor.

Och huruvida vad du påstår dig upplevt i byn är ganska ointressant. Då detta bevisligen inte är relaterat till verkligheten annat än som du vill måla upp den.

Och det passar väl dina syften att dumma juntan stryper media.

Nu verkar det dock som du har fel på den punkten. Efter att jag kollat fakta på plats här och nu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar nog mer än du tror.

Vad jag säger är att du drar lite väl djupa konsekvensanalyser utifrån att du upplevde dessa sidor stängda. Dom är inte stängda. Och därigenom raserades ditt påstående om att juntan blockerar dessa sidor.

Och huruvida vad du påstår dig upplevt i byn är ganska ointressant. Då detta bevisligen inte är relaterat till verkligheten annat än som du vill måla upp den.

Och det passar väl dina syften att dumma juntan stryper media.

Nu verkar det dock som du har fel på den punkten. Efter att jag kollat fakta på plats här och nu.

Länk på det ?  :haha:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Men vissa sidor är blockade, nu kommer jag inte ihåg om det var i Thailand eller Kambodja som jag skulle skämta lite med tjejen och tänkte ta upp nån porrsida. Nähädu... det gick åt helskotta.

 

Skulle visa en "Swedish instruction video" som används inom sexualundervisningen i skolan (tänkte leta reda på nåt hardcore), men det skämtet föll platt.

 

Får väl tanka lite BDSM & BONDAGE och ta med nedladdat till nästa resa. Skall bli kul att se reaktionen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vissa sidor är blockade, nu kommer jag inte ihåg om det var i Thailand eller Kambodja som jag skulle skämta lite med tjejen och tänkte ta upp nån porrsida. Nähädu... det gick åt helskotta.

Skulle visa en "Swedish instruction video" som används inom sexualundervisningen i skolan (tänkte leta reda på nåt hardcore), men det skämtet föll platt.

Att dom blockerar porrsidor har väl pågått ett tag långt innan kuppen.

Sen köpte väl regeringen YL in utrustning för att kunna filtrera internet för ganska stora belopp. Så fenomenet är inte nytt med juntan om man säger så.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Att dom blockerar porrsidor har väl pågått ett tag långt innan kuppen.

Sen köpte väl regeringen YL in utrustning för att kunna filtrera internet för ganska stora belopp. Så fenomenet är inte nytt med juntan om man säger så.

 

Tja, jag hade inte testat det innan så det blev lite svårt för mig att avgöra när det började blockeras. Det behövs liksom inte därnere då man har nåt levande i sängen. Men nu skulle jag skämta lite och upptäckte det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man strypa en sändning lokalt?

 

Nu är jag inte expert på detta men om man censurerar en webbsida så är det väl över hela landet? Eller beror det på vilken bredbandsleverantör man har?

 

Funkar det att se en spärrad sida vis 3G?

 

Som Janne H påpekar så har det inte varit några problem att se de sidorna som IL räknar upp i Bangkok nu undervintern, är de bara spärrade i den lilla utopia byn eller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte expert på detta men om man censurerar en webbsida så är det väl över hela landet? Eller beror det på vilken bredbandsleverantör man har?

Funkar det att se en spärrad sida vis 3G?

Som Janne H påpekar så har det inte varit några problem att se de sidorna som IL räknar upp i Bangkok nu undervintern, är de bara spärrade i den lilla utopia byn eller?

Det var nog som vanligt från IL,s sida ett skott från höften. Han räknade naturligtvis inte med att detta skulle kollas, då dom flesta skribenter sitter i Sverige.

Därmed föll hans retorik om att juntan censurerar dessa som ett korthus.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu är jag inte expert på detta men om man censurerar en webbsida så är det väl över hela landet? Eller beror det på vilken bredbandsleverantör man har?

 

Funkar det att se en spärrad sida vis 3G?

 

Som Janne H påpekar så har det inte varit några problem att se de sidorna som IL räknar upp i Bangkok nu undervintern, är de bara spärrade i den lilla utopia byn eller?

Beror på vad man filtrerar/blockar och var. IXP (Internet Exchange Points) tror jag dom hette ansluter landet till andra länder och deras nät. Sverige har flera stycken tex.Hade för mig att dom kallades MCP tidigare, Main Connection Point men det kanske har ändrats.

Filtrerar man i alla dom så drabbar det hela landet. Men sen finns det såklart knutpunkter och operatörer inne i landet som kan välja att spärra namnuppslag (DNS) för vissa sidor eller peka om dom till en trevlig bild på Kungen eller nån diktator.

 

Så man kan göra samma sak på olika ställen, men normalt sett så fixar man det i anslutningarna till landet, vill man spärra inteernt så kan man göra det genom att en DNS ger din dator fel adress när du söker på www.sex.com så får du adressen till en sida som talar om att du gjort fel. Vet du om adressen och skriver in denna sifferkombination så kommer sidan fram.

 

3G landar nog inom landets gränser så det är inte ett sätt att komma runt blockeringen om man inte sitter nära gränsen och kan koppla upp sig mot ett annat land.

 

VPN är dock ett sätt, då går din trafik krypterad till en dator utanför Thailand och därifrån så går den vidare. Det kommer att se ut som om du sitter i det land som VPN servern står i.

VPN står för Virtual Private Network och används tex för att utsträcka ett företagsnät till exteerna kontor så att det känns som att dom sitter på samma nät. Men ingen utan rätt mjukvara och lösenord kan logga in på det företagsnätet. Det blir liksom ett privat nät på Internet.

 

Finns säkert flera sätt att göra det på men dessa två är väl dom vanligaste, filtrera på IP-adresser eller styr om DNSen.

 

DNS problemet är enkelt att lösa, använd bara en annan DNS som står utanför Juntans räckvidd, IP filtrering är värre men det löser man med VPN eller proxies (ungefär samma). proxies studsar du bara i och är inte till för samma sak egenteligen men ger samma resultat i detta fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Jag fattar nog mer än du tror.

Vad jag säger är att du drar lite väl djupa konsekvensanalyser utifrån att du upplevde dessa sidor stängda. Dom är inte stängda. Och därigenom raserades ditt påstående om att juntan blockerar dessa sidor.

Och huruvida vad du påstår dig upplevt i byn är ganska ointressant. Då detta bevisligen inte är relaterat till verkligheten annat än som du vill måla upp den.

Och det passar väl dina syften att dumma juntan stryper media.

Nu verkar det dock som du har fel på den punkten. Efter att jag kollat fakta på plats här och nu.

Hej

Du är patetisk, det är inte alls ovesäntligt att sidor som är kritiska mot juntan och diktaturen blockad i Thailand.

Detta är något som både FN, HRW, Amnesty, Pressfrihetspris Organisationer, inhemska och utländska journalistförbund fördömer och uttrycker oro för.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var nog som vanligt från IL,s sida ett skott från höften. Han räknade naturligtvis inte med att detta skulle kollas, då dom flesta skribenter sitter i Sverige.

Därmed föll hans retorik om att juntan censurerar dessa som ett korthus.

Hej

Ni gula kuppvänner är tydligen beredda att gå hur långt som helst i ert försvar av kupper, juntor och diktatur, ni drar er inte ens för att beljuga och förtala en annan medlem som rapporterar något som i högsta grad är både sant och upplevt av många andra.

Detta säger en hel del om er själva.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ni gula kuppvänner är tydligen beredda att gå hur långt som helst i ert försvar av kupper, juntor och diktatur, ni drar er inte ens för att beljuga och förtala en annan medlem som rapporterar något som i högsta grad är både sant och upplevt av många andra.

Detta säger en hel del om er själva.

Mvh isan lover

Om du tycker det är så otrevlig att bli beskylld för lögn, varför inte pröva med att sluta ljuga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...