Jump to content
IGNORERAD

Juntan stänger ute politikerna säger Abhisit Vejjajiva .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Till er som fortsätter hävda att luftfuktighet inte finns under regntiden kan jag tala om att t.o.m papplådor som står i ett uthus med ventilation i alla fyra väggar ramlar i bitar efter några år, och taket är både nytt och tätt, ofattbart att Svenskar med anknyting till Thailand förnekar att det är hög luftfuktighet under regntiden samt att detta kan leda till att olika saker tillverkade av papper kan suga åt sig fukt, liksom kläder, lakan , täcken och kuddar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vi har detta fenomen i Sverige också!

Frugan ska alltid ta ut än det ena och det andra för att luftas så att det inte luktar. Vad det luktar vet jag inte, men jag vet att det som tas ut för att luftas kommer att bli förstört om jag inte tar in det igen. Till och med stövlar som står ute nog länge i regn och solsken blir förstörda även här i Sverige.

 

Problematiken är lite värre i Thailand. Men det går att strukturera så att problematiken inte blir allt för svår. Det värsta är väl att få folk att förstå logiken varför man städar upp efter sig och inte drar ut än det ena och det andra och sedan låter det ligga någonstans. 

 

Det stora problemet vi har i Thailand är att folk springer och lånar grejor på livstid. Det gäller oftast husgeråd men även kläder och tandborstar, ja allt. 

Viktiga papper är bra att plasta in. Tycker jag också. Speciellt när svärmor levde för hon plockade alltid fram de viktiga papperna för att visa andra. När de ska ligga ute för att tummas på av många människor så blir de ej så långlivade om de inte är inplastade. Numera ligger de utan inplastning hur länge som helst utan bekymmer. Papperskvaliten de har i Thailand ska man väl inte skryta över så mycket fast den har blivit bättre än när du och jag gjorde våra första stapplande steg i LOS.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    20

  • leifen

    11

  • UglyFarang

    11

  • turisten

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Behöver man va läskunnig för att tyda alla smileys och stickers på FB och Line?

Ja I alla fall Line använder stickers med text, både thailändsk och engelsk.

 

post-9848-0-73714300-1428822652.pngLine sticker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dagsaktuell statistik på RH Luftfuktigheten.

 

Dom tre första länkarna gäller Nordvästra Thailand.

Dom tre sista gäller södra Thailand.

 

Luftfuktighet i Nong Khai 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Chaiyaphum 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Mookdahan 13/4 2015 67%
 
 
Luftfuktighet på Phuket 13/4 2015 88%
 
Luftfuktighet i Ranong 13/4 2015 89%
 
Luftfuktighet på Ko Samui 13/4 2015 89%
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Lite dagsaktuell statistik på RH Luftfuktigheten.

 

Dom tre första länkarna gäller Nordvästra Thailand.

Dom tre sista gäller södra Thailand.

 

Luftfuktighet i Nong Khai 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Chaiyaphum 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Mookdahan 13/4 2015 67%
 
 
Luftfuktighet på Phuket 13/4 2015 88%
 
Luftfuktighet i Ranong 13/4 2015 89%
 
Luftfuktighet på Ko Samui 13/4 2015 89%

 

 

Då är det mycket skumt att mina böcker inte möglar..

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag hänvisar till samma källa som jag gjorde till carpenter.

http://data.uis.unesco.org/?lang=en

 

Du kan väl redovisa någon källa till dina påståenden?

Hej

 

Ja verkligheten som jag möter när jag hjälper till på skolan som engelska lärare och Thailands skolas resultat som placerar den på samma nivå som Afgahnistan där har pågått ett krig i 30-40 år och som delvis ännu pågår, det tycker jag säger en hel del om hur dåligt den Thailändska skolan fungerar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Lite dagsaktuell statistik på RH Luftfuktigheten.

 

Dom tre första länkarna gäller Nordvästra Thailand.

Dom tre sista gäller södra Thailand.

 

Luftfuktighet i Nong Khai 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Chaiyaphum 13/4 2015 69%
 
Luftfuktighet i Mookdahan 13/4 2015 67%
 
 
Luftfuktighet på Phuket 13/4 2015 88%
 
Luftfuktighet i Ranong 13/4 2015 89%
 
Luftfuktighet på Ko Samui 13/4 2015 89%

 

Hej

 

Ser ingen koppling alls till luftfuktigheten i norra isaan under regntiden i dina bifogade data, men det finns ju inte alltid eller sällan någon koppling till ämnet i det du skriver.

 

Hos oss kan barnen bada, fiska och paddla i båtar bara några hundra meter ifrån vårt hus under regntiden, det är bara byn som ligger någon eller några meter högre som klarar sig ifrån översvämning, påstår man då att allt detta vatten och rikliga nederbörd inte betyder fukt så har man nog inte alla hästar hemma.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ser ingen koppling alls till luftfuktigheten i norra isaan under regntiden i dina bifogade data, men det finns ju inte alltid eller sällan någon koppling till ämnet i det du skriver.

 

Hos oss kan barnen bada, fiska och paddla i båtar bara några hundra meter ifrån vårt hus under regntiden, det är bara byn som ligger någon eller några meter högre som klarar sig ifrån översvämning, påstår man då att allt detta vatten och rikliga nederbörd inte betyder fukt så har man nog inte alla hästar hemma.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det är uppenbart att du har ett tropiskt kustklimat i inlandet, snacka inte om hästar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Ja verkligheten som jag möter när jag hjälper till på skolan som engelska lärare och Thailands skolas resultat som placerar den på samma nivå som Afgahnistan där har pågått ett krig i 30-40 år och som delvis ännu pågår, det tycker jag säger en hel del om hur dåligt den Thailändska skolan fungerar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ok så du menar att din "statistik" från en skola där du hjälper till är lika tillförlitlig som UNESCO officiella statistik för landet?

Där har vi olika uppfattning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ok så du menar att din "statistik" från en skola där du hjälper till är lika tillförlitlig som UNESCO officiella statistik för landet?

Där har vi olika uppfattning.

Det är skillnad på analfabet och funktionell analfabet. Jag kan läsa thailändska och skulle nog inte anses som analfabet av UNESCo men jag är ändå en funktionell analfabet, när det gäller thailändska alltså. Jag kan läsa skyltar, barnböcker och tidningsrubriker men det blir jobbigt när jag ska fylla i formulär eller ge mig på en tidningstext och det är nog det IL och Carpenter menar med mängder av människor som inte kan läsa.

Jag pratade igår med en av frugans kusiner som jobbar för ett stort japanskt företag. De hade ett läsförståelsetest för ett tag sedan och de som inte klarade det måste nu gå en extra thailändskautbildning; det var nästan hälften av de anställda som inte klarade det. Då har ändå alla minst 9-årig skola och de flesta 12-årig och det enda som krävdes var att kunna förstå enklare manualer. Så visst lämnar den thailändska utbildningen mycket i övrigt att önska.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på analfabet och funktionell analfabet. Jag kan läsa thailändska och skulle nog inte anses som analfabet av UNESCo men jag är ändå en funktionell analfabet, när det gäller thailändska alltså. Jag kan läsa skyltar, barnböcker och tidningsrubriker men det blir jobbigt när jag ska fylla i formulär eller ge mig på en tidningstext och det är nog det IL och Carpenter menar med mängder av människor som inte kan läsa.

Jag pratade igår med en av frugans kusiner som jobbar för ett stort japanskt företag. De hade ett läsförståelsetest för ett tag sedan och de som inte klarade det måste nu gå en extra thailändskautbildning; det var nästan hälften av de anställda som inte klarade det. Då har ändå alla minst 9-årig skola och de flesta 12-årig och det enda som krävdes var att kunna förstå enklare manualer. Så visst lämnar den thailändska utbildningen mycket i övrigt att önska.

Ja helt rätt.

 

Anser intet att man är läskunnig om man får staka sig genom en text samt att man inte kan referera till vad man läst.

 

Satt med sonen för några år sedan tvingade honom att läsa dagligen, frugan fick hjälpa till med uttal.

 

Men ord förståelsen fans inte.

 

OK han läste bättre efter några månader.

 

Efter som uppemot möjligt över 20% slutar redan vid 12- 13 ålder. Så är det dåligt med läsförståelsen.

 

Min son går yrkes utbildning klarar ej av teorin.

 

Vad han får för papper när han går ut förstår jag inte, om man nu får någon form av behörighets papper som elektriker ingen aning.

 

Betyg skalan är ju från noll till 4.

Har ett snitt på 0,50 

 

På grund av läsförståelsen tror jag att han inte kan läsa upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är skillnad på analfabet och funktionell analfabet. Jag kan läsa thailändska och skulle nog inte anses som analfabet av UNESCo men jag är ändå en funktionell analfabet, när det gäller thailändska alltså. Jag kan läsa skyltar, barnböcker och tidningsrubriker men det blir jobbigt när jag ska fylla i formulär eller ge mig på en tidningstext och det är nog det IL och Carpenter menar med mängder av människor som inte kan läsa.

Jag pratade igår med en av frugans kusiner som jobbar för ett stort japanskt företag. De hade ett läsförståelsetest för ett tag sedan och de som inte klarade det måste nu gå en extra thailändskautbildning; det var nästan hälften av de anställda som inte klarade det. Då har ändå alla minst 9-årig skola och de flesta 12-årig och det enda som krävdes var att kunna förstå enklare manualer. Så visst lämnar den thailändska utbildningen mycket i övrigt att önska.

Mitt inlägg syftade inte på något sätt att upphöja det Thailändska skolsystemet till skyarna. Jag är väl medveten om att detta skolsystem skulle behöva grundläggande förändringar/förbättringar.

 

Med mina argument menade jag att om man ska diskutera läskunnighet i t.ex. Thailand så måste man ta avstamp i något som kan anses vara någorlunda relevant undersökning.

Att argumentera att bara för att det är kass i byskolan långt ute på landet så är Thailändarna analfabeter; det duger inte som argument.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg syftade inte på något sätt att upphöja det Thailändska skolsystemet till skyarna. Jag är väl medveten om att detta skolsystem skulle behöva grundläggande förändringar/förbättringar.

 

Med mina argument menade jag att om man ska diskutera läskunnighet i t.ex. Thailand så måste man ta avstamp i något som kan anses vara någorlunda relevant undersökning.

Att argumentera att bara för att det är kass i byskolan långt ute på landet så är Thailändarna analfabeter; det duger inte som argument.

Och hur många elever tror du går i byskolor.

 

Om man nu leker lite med siffror låt oss säga att 20% har lässvårigheter,ock kan det vara så att majoriteten av barnen i Thailand går på en byskola?

 

Sen pratar du om en relevant under sökning, men vad då ingen ting om hur den är uppbyggd, urval etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att thaiare vanligtvis är hejare på att rabbla glosor på det engelska språket är ju inget nytt-men det har oftast inte en aning om vad ordet de uttalar korrekt betyder-läsförståelse är inte inbyggt i det thailändska skolsystemet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Och hur många elever tror du går i byskolor.

 

Om man nu leker lite med siffror låt oss säga att 20% har lässvårigheter,ock kan det vara så att majoriteten av barnen i Thailand går på en byskola?

 

Sen pratar du om en relevant under sökning, men vad då ingen ting om hur den är uppbyggd, urval etc.

Ta gärna någon form av statistik till hjälp för att underbygga dina påståenden. Du kan börja med; var kommer din siffra 20 % från?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta gärna någon form av statistik till hjälp för att underbygga dina påståenden. Du kan börja med; var kommer din siffra 20 % från?

Värkligheten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta gärna någon form av statistik till hjälp för att underbygga dina påståenden. Du kan börja med; var kommer din siffra 20 % från?

Min vardag, under många år, ej genom någon genomfarts resa, till någon by.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Min vardag, under många år, ej genom någon genomfarts resa, till någon by.

Jag misstänkte det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok så du menar att din "statistik" från en skola där du hjälper till är lika tillförlitlig som UNESCO officiella statistik för landet?

Där har vi olika uppfattning.

Hej

Jag tror inte att man placerade Thailands skola på samma nivå som Afghanistans på grund av en enda skolas resultat, mig veterligen grundar sig undersökningen på ett kunskapsligt genomsnitt i respektive land.

Det är nog bara att acceptera att Thailands skola har stora problem och helt enkelt inte håller måttet i en internationell jämförelse.

Det behövs krafttag och stora förändringar inom den Thailändska skolan och det är inget att blunda för, ju förr landet tar tag i problemen desto bättre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att thaiare vanligtvis är hejare på att rabbla glosor på det engelska språket är ju inget nytt-men det har oftast inte en aning om vad ordet de uttalar korrekt betyder-läsförståelse är inte inbyggt i det thailändska skolsystemet.

Hej

Då håller du alltså med om att den Thailändska skolan har problem och inte håller måttet, kan du förklara detta för andersbangkok.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då håller du alltså med om att den Thailändska skolan har problem och inte håller måttet, kan du förklara detta för andersbangkok.

Mvh isan lover

 

Hela utbildningssystemet i Thailand är en katastrof-man lägger nästan mest pengar i världen per elev i budgeten till utbildningsministeriet och får ut så lite av de pengarna då allting nästan försvinner i ett svart hål med korruption och mutor. Trots att du gärna vill att det ska vara så så är det inte Juntan som är ansvarig för att det är så här, de är de tidigare "Folkvalda" regeringarnas fel och jag hoppas nu det reformeras från grunden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag tror inte att man placerade Thailands skola på samma nivå som Afghanistans på grund av en enda skolas resultat, mig veterligen grundar sig undersökningen på ett kunskapsligt genomsnitt i respektive land.

Det är nog bara att acceptera att Thailands skola har stora problem och helt enkelt inte håller måttet i en internationell jämförelse.

Det behövs krafttag och stora förändringar inom den Thailändska skolan och det är inget att blunda för, ju förr landet tar tag i problemen desto bättre.

Mvh isan lover

Absolut. Jag diskuterade inte det utan att vissa, bland annat du och snickar´n, så vidlyftigt använder era erfarenheter som någon form av statiskt underlag (vilket alla inser att det inte är)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hela utbildningssystemet i Thailand är en katastrof-man lägger nästan mest pengar i världen per elev i budgeten till utbildningsministeriet och får ut så lite av de pengarna då allting nästan försvinner i ett svart hål med korruption och mutor. Trots att du gärna vill att det ska vara så så är det inte Juntan som är ansvarig för att det är så här, de är de tidigare "Folkvalda" regeringarnas fel och jag hoppas nu det reformeras från grunden.

Hej

Självklart delar juntan och politikerna ansvaret för den undermåliga skolsystemet i landet, Juntan bär absolut inte hela ansvaret.

Men när Juntan nu slog på stora trumman och sa sig vilja reformera skolan hade nog många ( inklusive mig) förväntat sig krafttag mot landets dåliga placeringar i jämförelse med andra länder och inte en reform som gick ut på ökad nationalism, aktning för kungahus, religiös vördnad och respekt för militären.

Juntan hade ju egentligen en straffspark om dom hade gjort en riktig och nödvändig satsning på lärandet i skolan istället för en satsning på ökad nationalism.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart delar juntan och politikerna ansvaret för den undermåliga skolsystemet i landet, Juntan bär absolut inte hela ansvaret.

Men när Juntan nu slog på stora trumman och sa sig vilja reformera skolan hade nog många ( inklusive mig) förväntat sig krafttag mot landets dåliga placeringar i jämförelse med andra länder och inte en reform som gick ut på ökad nationalism, aktning för kungahus, religiös vördnad och respekt för militären.

Juntan hade ju egentligen en straffspark om dom hade gjort en riktig och nödvändig satsning på lärandet i skolan istället för en satsning på ökad nationalism.

Mvh isan lover

 

Så en junta/regering som tog över för 10 månader sedan skulle ha kunnat vända utvecklingen med mätbara resultat redan nu?

 

Finland-som nog både du och jag kan enas om har ett utbildningssystem som utklassar Thailand på alla nivåer började 2011 diskutera ett nytt sätt att lära ut och först nu till höstterminen 2015 ska det införas i skolorna. Betänk då att Thailand genom årtionden av misskötsel av skolan börjar från ett mycket sämre utgångsläge.

 

Men du tycker att juntan borde fixat det i Thailand på ett halvår?

 

http://www.straitstimes.com/news/opinion/more-opinion-stories/story/finland-giving-excellent-education-system-20150402

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så en junta/regering som tog över för 10 månader sedan skulle ha kunnat vända utvecklingen med mätbara resultat redan nu?

 

Finland-som nog både du och jag kan enas om har ett utbildningssystem som utklassar Thailand på alla nivåer började 2011 diskutera ett nytt sätt att lära ut och först nu till höstterminen 2015 ska det införas i skolorna. Betänk då att Thailand genom årtionden av misskötsel av skolan börjar från ett mycket sämre utgångsläge.

 

Men du tycker att juntan borde fixat det i Thailand på ett halvår?

 

http://www.straitstimes.com/news/opinion/more-opinion-stories/story/finland-giving-excellent-education-system-20150402

Hej

Du måste väl hålla med om att Juntans s.k skolreform borde ha haft ett annat innehåll än ökad nationalism med tanke på elevernas dåliga resultat i en internationell jämförelse?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du måste väl hålla med om att Juntans s.k skolreform borde ha haft ett annat innehåll än ökad nationalism med tanke på elevernas dåliga resultat i en internationell jämförelse?

Mvh isan lover

 

Du menar den som hade samma innebörd som Yinlucks skolreform (som du höjde till skyarna)

 

MC visade ju upp den här förut och visade på att den var identisk nästan med juntans (som du hatar)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...