Jump to content
IGNORERAD

Juntan stänger ute politikerna säger Abhisit Vejjajiva .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Fria röda TV kanaler räcker långt, hörseln är det inget fel på.

Hej

 

Precis radio och TV har alla även på landet, dom flesta har t.o.m en radio med sig ute på fälten och i skogen när dom jobbar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    20

  • leifen

    11

  • UglyFarang

    11

  • turisten

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Håller i stort sett med om allt i ditt inlägg.

 

Men vill passa på att ta upp den allvarliga situationen med barnen som går i skolan nu, vi har 8-9 åringar som skolkar rökar och stjäl, lärarna har tröttnat på att springa och leta efter dom i skogen och skiter mer eller mindre i dom, dom kommer och går i skolan som dom vill.

 

Skolan får betalt för dom även om dom inte närvarar, när dom är i skolan stör dom övriga elever, lockar dessa till dumheter och skolk, när lärarna slår dom så reagerar dom knappt utan svara slå mer om du vill, dessa barns framtid oroar mig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och jag som trodde att i dom röda byarna där är allt fantastiskt och alla tar hand om varandra ?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Fria röda TV kanaler räcker långt, hörseln är det inget fel på

 

Ja men i dom kanalerna berättade dom väl inget om hur klanen rånade landet ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller i stort sett med om allt i ditt inlägg.

Men vill passa på att ta upp den allvarliga situationen med barnen som går i skolan nu, vi har 8-9 åringar som skolkar rökar och stjäl, lärarna har tröttnat på att springa och leta efter dom i skogen och skiter mer eller mindre i dom, dom kommer och går i skolan som dom vill.

Skolan får betalt för dom även om dom inte närvarar, när dom är i skolan stör dom övriga elever, lockar dessa till dumheter och skolk, när lärarna slår dom så reagerar dom knappt utan svara slå mer om du vill, dessa barns framtid oroar mig.

Med vänlig hälsning isan lover

Visar väl nivån på utbildning och kritiskt tänkande i din röda lilla by. Hyfsat korkat att applicera dina generaliseringar på övriga 60+ miljoner invånare i Thailand som du alltid gör.

Tapatalked

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och jag som trodde att i dom röda byarna där är allt fantastiskt och alla tar hand om varandra ?

Hej

 

När det gäller skolan så är dom röda byarna inget undantag, förmodligen snarare nästan tvärt om eftersom det är ett av Thailands mest eftersatta områden.

 

Men själv tillhör jag dom som även vill lägga till att lektionerna hålls på ett främmande språk som en del av problemet, hade man haft lektioner på modersmålet för dom 20-24 miljoner som talar Issan (Lao) så hade nog läget varit annorlunda.

 

Man har ju haft samma problem med ointresse och dåliga resultat runt om i världen när man har tvingat andra folk att tala ett främmande språk inom skolans väggar, t.ex samerna i Sverige, Indianer i Nord Amerika, Aboriginer i Australien och i princip alla länder som kolonialiserades i Afrika, Syd Amerika och Asien. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visar väl nivån på utbildning och kritiskt tänkande i din röda lilla by. Hyfsat korkat att applicera dina generaliseringar på övriga 60+ miljoner invånare i Thailand som du alltid gör.

Tapatalked

Hej

 

Vet inte hur du fick det till att detta gällde hela Thailand och dess 60+ miljoner innevånare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning hur/om ungarna här skolkar och röker i så låg ålder?

 

Det låter väldigt alarmerande tycker jag och tror du kan ha rätt i några fall.

 

Jag känner många lärare, men ingen som undervisar yngre än 13år.

 

Känner dock igen eleverna som stör övriga elever från min dotters skoltid i Sverige, rena anarkin och maktlösa lärare redan i årskurs 6.

 

Kan fråga en rektor ( skola upp till 15år) i en grannby jag känner om läget.

Nu citerar jag mitt eget inlägg.

 

Orsaken att rektorn i Ban Luam i Chaiyaphum har besvarat mina frågor.

 

Hon påstår precis som IL skriver att det är vanligt i byaskolor att elever inte dyker upp.

 

En del elever vill inte lära sig och gå i skola utan kör sitt eget race.

 

Ibland är det föräldrarna som tycker skolan är något onödigt då dom ändå bara ska jobba på farmen och ta hand om sina föräldrar.

 

En del föräldrar är rent av oroliga att barnen flyttar från byn om dom får utbildning istället för att jobba hemma och ta hand sina föräldrar.

 

Kostnader för skolmateriel, uniformer, transporter mm. och mellanmål kan bidra också.

Skolan i Thailand är inte gratis.

 

Dåliga och passiva lärare förstärker detta som skiter i det hela.

 

I henne rektorsområde har dom en uppsökande verksamhet som åker hem till föräldrarna och pratar ut om det hela med skolk eller otillåten frånvaro.

 

Dock erkänner hon att det inte är lika bra överallt i Thailand.

Hon som rektor har lyckats äska pengar från staten till denna verksamhet att få fulltaliga klasser samt har rapporteringsplikt om brister till högre instans.

 

Kort sammanfattat så är det största problemen föräldrar och lärare helt utan ansvar och inte de omogna skolbarn.

 

Det var hennes svar.

 

Bäst att tillägga att det var likadant före kuppen 2014.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hos oss kan allt dom flesta också läsa och skriva, men det är en hel del som inte kan detta.

 

Det finns helt enkelt inget intresse av att läsa bland byborna i gemen och skulle man komma över böcker skulle dessa mögla och börja ruttna redan vid första regnperioden, luftfuktigheten är alldeles för stor

 

Det som är mest skrämmande är att unga som går i skolan nu har brister i läsning och skrivning också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Varför skulle de mögla och ruttna menar du?

Jag har böcker och en del andra prylar liggande i Thailand sedan några år och dessa är lika fina som när jag släpade ner dem i väskan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle de mögla och ruttna menar du?

Jag har böcker och en del andra prylar liggande i Thailand sedan några år och dessa är lika fina som när jag släpade ner dem i väskan.

Då bor du nog inte i det "riktiga" Thailand där dom inte pratar thailändska och troligt i ett bra hus

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då bor du nog inte i det "riktiga" Thailand där dom inte pratar thailändska och troligt i ett bra hus

 

Aha!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu citerar jag mitt eget inlägg.

 

Orsaken att rektorn i Ban Luam i Chaiyaphum har besvarat mina frågor.

 

Hon påstår precis som IL skriver att det är vanligt i byaskolor att elever inte dyker upp.

 

En del elever vill inte lära sig och gå i skola utan kör sitt eget race.

 

Ibland är det föräldrarna som tycker skolan är något onödigt då dom ändå bara ska jobba på farmen och ta hand om sina föräldrar.

 

En del föräldrar är rent av oroliga att barnen flyttar från byn om dom får utbildning istället för att jobba hemma och ta hand sina föräldrar.

 

Kostnader för skolmateriel, uniformer, transporter mm. och mellanmål kan bidra också.

Skolan i Thailand är inte gratis.

 

Dåliga och passiva lärare förstärker detta som skiter i det hela.

 

I henne rektorsområde har dom en uppsökande verksamhet som åker hem till föräldrarna och pratar ut om det hela med skolk eller otillåten frånvaro.

 

Dock erkänner hon att det inte är lika bra överallt i Thailand.

Hon som rektor har lyckats äska pengar från staten till denna verksamhet att få fulltaliga klasser samt har rapporteringsplikt om brister till högre instans.

 

Kort sammanfattat så är det största problemen föräldrar och lärare helt utan ansvar och inte de omogna skolbarn.

 

Det var hennes svar.

 

Bäst att tillägga att det var likadant före kuppen 2014.

Hej

 

Misstänkte att det var ungefär så här och självklart har föräldrarna ett stort ansvar, ett problem är också att många barn inte växer upp hos sina egna föräldrar som kanske är i Bangkok eller utomlands och jobbar.

 

Sen har vi faktiskt även föräldrar som hellre ser att barnen arbetar, fångar djur och fiskar än går i skolan, men då gör ju barnen ändå något ihop med dom vuxna och lär sig något.

 

Det som oroar mig är dom som redan i 8-9 års ålder skolkar, röker och stjäl, hur ser deras framtid ut?

 

Ska man spekulera om det så ligger nog saker som kriminalitet och handel med droger nära till hands.

 

Vi har ju för tillfället en lat och rent ut sagt oduglig rektor för tillfället och skolan har en negativ trend, antalet barn minskar i skolan och därmed stödet, föräldrarna har tappat intresset för skolan p.g.a rektorn och är inte engagerade i skolan längre, det ser mycket skräpigare och ovårdat ut på skolan o.s.v.

 

Så vilken rektor man har spelar stor roll, vår tidigare rektor var ung, modern och väldigt aktiv, under hans ledning ökade antalet elever, skolan rustades upp, han hade ett bra samarbete med föräldraföreningen och allt gick framåt, tyvärr fick han inte oväntat jobb på en större skola i området.

 

Du har rätt i att dessa problem fanns långt före kuppen och inte är direkt beroende på vem som styr landet.

 

Det enda man kan anklaga Juntan för är väl att dom valde Nord Korea som förebild till deras Skolreform som bygger på ökad Nationalism, Religion, Vördnad av Kungahus, Respekt för Militären o.s.v, det hade ju varit betydligt bättre om man hade tagit tag i den undermåliga utbildningen och övriga problem inom skolan som passiva rektorer och lata lärare.

 

Just detta med passiva rektorer och lata lärare tog ju Thai Rak Thai tag i en gång i tiden, det var då vår dåvarande rektor sparkades och ersattes av den nyutexaminerade rektor som ryckte upp skolan, det blev slut på supandet i skolan och lärarna fick börja jobba igen.

 

Men nu är situationen akut igen, det är nästan bara dom kvinnliga lärarna som gör skäl för lönen, dom manliga är lata och dricker sprit på vår skola.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför skulle de mögla och ruttna menar du?

Jag har böcker och en del andra prylar liggande i Thailand sedan några år och dessa är lika fina som när jag släpade ner dem i väskan.

Hej

 

I hus på landet utan Aircon så blir luftfuktigheten ofta så hög att papper, tidningar och böcker möglar, man måste t.ex plasta in markpapper och andra viktiga dokument för att dessa ska hålla och förbli läsbara.

 

Men jag misstänkte att detta var ett okänt problem för en del utlänningar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har då inte "de röda" som har styrt Thailand mer eller mindre hela tiden under 2000 talet gjort mera för skolan på landsbygden. Vill de ha folket fattigt och okunniga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har då inte "de röda" som har styrt Thailand mer eller mindre hela tiden under 2000 talet gjort mera för skolan på landsbygden. Vill de ha folket fattigt och okunniga?

 

För att de blir lättare att dupera då... även en del svenskar köper ju "De rödas" propaganda med hull och hår vilket får mig att ifrågasätta den svenska utbildningsnivån.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tillbringade ju mer tid än vanligt i vår byskola nu i vintras p.g.a att jag höll engelska lektioner där, sen får jag ju en bra inblick i hur det fungerar för olika barn i skolan eftersom jag har pojken där, jag känner dom flesta barnen, jag vet vilka som borde vara där men saknas och våran pojk vet ju var dom är och vad dom gör, helt klart oroande.

 

Jag umgås ju dessutom med både utlänningar och Thai som är lärare och alla är oroade över utvecklingen i Norra delen av Isaan, hur det är på andra platser vet jag inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det är lika dant i södra delen av Isaan. Många slutar helt efter sjätte klass mest bland pojkarna.

I och med detta så ökar små brottslig heten och som eskalerar när de blir 17 20 år.

Många pojkar i byarna kommer i klammeri med polisen. 

 

Men för att förstå hur det gestaltar sig i familjerna räcker det inte med att resa dit någon gång per år under en kort period.

 

Nä man får nog bo här under många år för att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I hus på landet utan Aircon så blir luftfuktigheten ofta så hög att papper, tidningar och böcker möglar, man måste t.ex plasta in markpapper och andra viktiga dokument för att dessa ska hålla och förbli läsbara.

 

Men jag misstänkte att detta var ett okänt problem för en del utlänningar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ok, då förstår jag inte alls varför mina böcker klarar sej, de ligger i ett hus som saknar aircondition som visserligen hålls luftigt och ventilerat men det betyder ändå att fuktigheten är samma inne som ute.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför har då inte "de röda" som har styrt Thailand mer eller mindre hela tiden under 2000 talet gjort mera för skolan på landsbygden. Vill de ha folket fattigt och okunniga?

Hej

 

Det har skett förbättringar även i vår skola under denna tid, förskolans barn har fått massor av leksaker och toalett inomhus i direkt anslutning till skolbyggnaden.

 

Man har fått nya platt TV i alla klassrum, man har fått en ny anläggning för handtvätt och tandborstning, en solpaneldriven automat föra rent och kylt dricksvatten har satts upp, man får numera nya skolböcker (tidigare fick man begagnade) o.s.v., så visst har saker gjorts på 2000 talet.

 

När jag lämnade byn i vintras pågick t.ex en ombyggnad av skolans toaletter för dom äldre barnen, det pågår som sagt ett kungligt projekt med lektioner via bildskärmar o.s.v.

 

Men det behövs ett omtag och reformering av hela skolsystemet och det visar väl inte minst Thailands bedrövliga resultat inom skolan jämfört med grannländerna och omvärlden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, då förstår jag inte alls varför mina böcker klarar sej, de ligger i ett hus som saknar aircondition som visserligen hålls luftigt och ventilerat men det betyder ändå att fuktigheten är samma inne som ute.

Hej

 

Då har du tur, för det finns en överhängande risk för fuktskador och mögel på både papper, tidningar och böcker i subtropiskt klimat och höga luftfuktighet. 

 

Frugan och hennes familj för en ständig kamp för att bevara papper och dokument oförstörda, många viktiga dokument är delvis bruna och vattenskadade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då har du tur, för det finns en överhängande risk för fuktskador och mögel på både papper, tidningar och böcker i subtropiskt klimat och höga luftfuktighet. 

 

Frugan och hennes familj för en ständig kamp för att bevara papper och dokument oförstörda, många viktiga dokument är delvis bruna och vattenskadade.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Inlandsklimat är torrt, Isaan (Eesaan) har mycket torrare klimat än Bangkok och runt kusterna. Läs på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inlandsklimat är torrt, Isaan (Eesaan) har mycket torrare klimat än Bangkok och runt kusterna. Läs på!

Hej

 

Rent teoretiskt är det nog så, men i praktiken fungerar det inte så hos oss, men vi har ju i.o.f.s nära till Mekongfloden och stora delar av omgivningen täckta med gummiträd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Rent teoretiskt är det nog så, men i praktiken fungerar det inte så hos oss, men vi har ju i.o.f.s nära till Mekongfloden och stora delar av omgivningen täckta med gummiträd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vadå "rent teoretiskt" Kustklimat är mycket fuktigare än inlandsklimat. Inlandsklimat ger varmare somrar och kallare vintrar. Mekongfloden kanske avger lite fukt under den varmare tiden på året men knappast under den kalla perioden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå "rent teoretiskt" Kustklimat är mycket fuktigare än inlandsklimat. Inlandsklimat ger varmare somrar och kallare vintrar. Mekongfloden kanske avger lite fukt under den varmare tiden på året men knappast under den kalla perioden.

 

Hehe, nu ifrågasätter han till och med allmänt vedertagna väderfakta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu ifrågasätter han till och med allmänt vedertagna väderfakta.

IL och fakta går oftast inte hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Subtropisk klimat är det i södra Thailand vid havet och inte i Isaan

 

Har både böcker och en massa papper som inte är fuktskadade efter mer än tio år i både svärmors hus och vårt. Vi har inte AC i något av husen

 

Vi har aldrig haft problem med fukt eller mögel någonstans i vårt hus

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor ett par hundra meter från Mekong och böcker o papper som finns i huset har inte

på något sätt tagit skada.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...