UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 Vad är det för inomhusdel som följer med, antar att det är en elpanna, kommer inte ihåg vad den hette då, men srtyrsystemet sitter i elpannan, som antagligen också är 11 år gammalt. Det styrsystemet finns inte kvar idag, så om 5 år ca så åker du på ett komplett system,när dom här prylarna givit upp Inomhusdelen är vad jag sett en liten panel, inget mera men pumpen är kopplad via en elpanna som den står idag. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) http://www.thermia.se/produkter/diplomatoptimum-g3.asp Denna pump skulle jag rekomendera dig att köpa när du har stort hus. Jag har kollat på nya pumpar av de stora fabrikaten i Sverige men att lägga dessa summor på en pump som ska användas som sekundär värmekälla är inte intressant. ska jag satsa stort på någon värmepump så blir det jordvärme, men då har jag ingen nytta av skogen.... Ändrades Mars 29, 2015 av UglyFarang Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Jag har kollat på nya pumpar av det stora fabrikaten i Sverige men att lägga dessa summor på en pump som ska användas som sekundär värmekälla är inte intressant. Hur värmer du upp huset nu? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 El-element när jag inte är där, eldning när jag är där vilket just nu inte är så mycket. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 El-element när jag inte är där, eldning när jag är där vilket just nu inte är så mycket. Då skulle jag fortsätta med samma system som du har nu, och vänta tills du ska ha byta ut pannan mot något ny värmekälla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 Då skulle jag fortsätta med samma system som du har nu, och vänta tills du ska ha byta ut pannan mot något ny värmekälla. Nja, att flytta in där utan att ändra värmesystemet och fortsätta att elda i kökspanna och kakelugnar är inte aktuellt. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) Har du redan ett vattenburet värmesystem med radiatorer i huset ? Jag kanske fattade fel att du bara har elelement i huset och eldade i kaminer Det är ganska kostsamt att dra in ett vattenburet system i efterhand i en så stor kåk men har du ett vattenburet så är det bara att slå till om du får den billigt Du kan ju alltid byta till nyare senare, Men se till att du inte kan få in det heta vattnet från vedpannan till värmepumpen för då går den sönder Ändrades Mars 29, 2015 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) Har du redan ett vattenburet värmesystem med radiatorer i huset ? Jag kanske fattade fel att du bara har elelement i huset och eldade i kaminer Det är ganska kostsamt att dra in ett vattenburet system i efterhand i en så stor kåk men har du ett vattenburet så är det bara att slå till om du får den billigt Du kan ju alltid byta till nyare senare, Men se till att du inte kan få in det heta vattnet från vedpannan till värmepumpen för då går den sönder Nej, det ska vi börja sätta in så snart ritningar på tillbyggnad är färdiga,husets planlösning gör att det är hyfsat enkelt att lägga in en radiatorslinga, om vi ska ha pannrum i tillbyggnad eller i uthus och lägga en kulvert är just nu vad vi tittar på. Ändrades Mars 29, 2015 av UglyFarang Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guldfisken Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Snabbast besparing med låg investeringskostnad får du med luft/luft pump, men snälla köp inget Kina junk eller "svenskt" som är Kina tillverkat. Välj en Japansk tillverkare och helst maskiner som tillverkas i Europa. Luft/ vatten är bra om man har rörsystem och element, det blir dyrt att köpa både element och rör + värmepump. Bäst besparing blir det med Bergvärme, dock dyrast. Själv värmer jag upp mitt hus med 2st Luft/luft och det funkar bra ner till -10°C sedan startar el-elementen Jag vill helst inte peka ut märken då jag jobbar hos en stor japansk tillverkare som tillverkar grymt bra värmepumpar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Svenskt eller Japanskt kan diskuteras i oändlighet. Satte själv in en Daikin l/v-pump för ett par år sedan som jag än sålänge är jävligt nöjd med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) Kenneth4618, on 29 Mar 2015 - 11:07, said:Kenneth4618, on 29 Mar 2015 - 11:07, said: Har du redan ett vattenburet värmesystem med radiatorer i huset ? Jag kanske fattade fel att du bara har elelement i huset och eldade i kaminer Det är ganska kostsamt att dra in ett vattenburet system i efterhand i en så stor kåk men har du ett vattenburet så är det bara att slå till om du får den billigt Du kan ju alltid byta till nyare senare, Men se till att du inte kan få in det heta vattnet från vedpannan till värmepumpen för då går den sönder Jag gav samma svar igår. Sen håller jag med dig. Det bästa för TS är att skaffa en Luft/luft VP som han kan sätta på 13C underhållsvärme när han är bortrest. Ok jag är ingen expert på VP. Men jag har lite koll ivf, Ändrades Mars 29, 2015 av BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) mangokid, on 29 Mar 2015 - 13:09, said:mangokid, on 29 Mar 2015 - 13:09, said: Svenskt eller Japanskt kan diskuteras i oändlighet. Satte själv in en Daikin l/v-pump för ett par år sedan som jag än sålänge är jävligt nöjd med. Daikin is da shit. speciellt med Ururu Sahara med R32 som är ett mycket bra köldmedium enegieffektivt och har ett GWP på 670 Och ODP på 0 samt kokpunkt på -52,6 Nackdelen är att det fortfarande är dyrt. Ändrades Mars 29, 2015 av BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 Snabbast besparing med låg investeringskostnad får du med luft/luft pump, men snälla köp inget Kina junk eller "svenskt" som är Kina tillverkat. Välj en Japansk tillverkare och helst maskiner som tillverkas i Europa. Luft/ vatten är bra om man har rörsystem och element, det blir dyrt att köpa både element och rör + värmepump. Bäst besparing blir det med Bergvärme, dock dyrast. Själv värmer jag upp mitt hus med 2st Luft/luft och det funkar bra ner till -10°C sedan startar el-elementen Jag vill helst inte peka ut märken då jag jobbar hos en stor japansk tillverkare som tillverkar grymt bra värmepumpar... Planen är att i det närmaste blåsa ur kåken utan att "förstöringsrenovera", det ska fortfarande synas att det är en kåk från 1860-talet men ett vattenburet system ska in och huvudvärmekälla blir någonslags vedpanna. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Jag har blivit erbjuden att ta över en IVT Optima 700 från 2003 som ska bytas ut mot fjärrvärme, är det lönt att lägga arbete på att installera en dylik eller är det bättre att köpa en ny? Får du den gratis är det ju bättre än ingenting. Men frågan är då vad den ska kopplas mot? Finns det lös styrenhet? Och är den från 2003 kan du nog räkna med ett kompressor ras inom kort. Dom gamla gick upp till max 48 grader. Dom nya klarar 65 grader. Så man måste titta på vilken anläggning som den kopplas mot för att kunna ge ett riktigt svar. Och troligtvis är det då bättre att köpa en ny med ny med panna som styr värmepumpen. Jag jobbar i första hand med ctc. Dom har bra kvalitet och service nivå. IVT likaså. Jag avråder dock från Nibe som använder mycket billigare komponenter i sina grejor som skapar småfel. Dessutom har Nibe som policy att skjuta ner värmen totalt så fort pannan larmar. Vilket är bäddat för olyckor om det är kallt ute och man är bortrest. Ctc går automatiskt över på eldrift. Vilket gör att huset inte kyls ut om pannan larmar. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 Får du den gratis är det ju bättre än ingenting. Men frågan är då vad den ska kopplas mot? Finns det lös styrenhet? Och är den från 2003 kan du nog räkna med ett kompressor ras inom kort. Dom gamla gick upp till max 48 grader. Dom nya klarar 65 grader. Så man måste titta på vilken anläggning som den kopplas mot för att kunna ge ett riktigt svar. Och troligtvis är det då bättre att köpa en ny med ny med panna som styr värmepumpen. Jag jobbar i första hand med ctc. Dom har bra kvalitet och service nivå. IVT likaså. Jag avråder dock från Nibe som använder mycket billigare komponenter i sina grejor som skapar småfel. Dessutom har Nibe som policy att skjuta ner värmen totalt så fort pannan larmar. Vilket är bäddat för olyckor om det är kallt ute och man är bortrest. Ctc går automatiskt över på eldrift. Vilket gör att huset inte kyls ut om pannan larmar. Precis denna sorts råd jag söker, en pump som kan vara på G med ras är inte lönt, en Nibe som stannar i tid och otid är heller inte intressant! Tanken är nog en El-patron i ena acktanken som kan gå in om pumpen inte orkar pga för kallt eller pajar. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 (ändrad) janne_h, on 29 Mar 2015 - 16:20, said:janne_h, on 29 Mar 2015 - 16:20, said: Får du den gratis är det ju bättre än ingenting. Men frågan är då vad den ska kopplas mot? Finns det lös styrenhet? Och är den från 2003 kan du nog räkna med ett kompressor ras inom kort. Dom gamla gick upp till max 48 grader. Dom nya klarar 65 grader. Så man måste titta på vilken anläggning som den kopplas mot för att kunna ge ett riktigt svar. Och troligtvis är det då bättre att köpa en ny med ny med panna som styr värmepumpen. Jag jobbar i första hand med ctc. Dom har bra kvalitet och service nivå. IVT likaså. Jag avråder dock från Nibe som använder mycket billigare komponenter i sina grejor som skapar småfel. Dessutom har Nibe som policy att skjuta ner värmen totalt så fort pannan larmar. Vilket är bäddat för olyckor om det är kallt ute och man är bortrest. Ctc går automatiskt över på eldrift. Vilket gör att huset inte kyls ut om pannan larmar. Här är mannen som har koll. på det mesta. när der gäller energioptimering. Dock ej Luft/luft,, Ändrades Mars 29, 2015 av BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guldfisken Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Om du har möjlighet att dimensionera med ett lågtemp system dvs max 50-55°C på framledningen så spar du mycket energi, då behöver inte luft/vatten VP toppa med elkassett så mycket. de flesta luft/vattenVP klarar idag 55-60 med kompressordrift ,,men till en dålig verkningsgrad Köp helst en komplett VP med integrerat styr och elkassett. VVB kan vara separat det spelar ingen roll. Daikin har en "ny " luftvatten som går att koppla mot vedpanna eller solfångare. Själva tanken och styr tillverkas av Rotex i Tyskland, resten tillverkas av Daikin. Men det finns fler bra tillverkare av luft/vatten , men välj en maskin med inverterkompressor och helst R410A. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Varför inte golvvärme. Varma golv är skönt “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2015 Varför inte golvvärme. Varma golv är skönt Jo, det är det men detta huset har original golvet kvar och det avser vi att försöka behålla. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BIGBOSS Inlagd Mars 29, 2015 Dela Inlagd Mars 29, 2015 Får du den gratis är det ju bättre än ingenting. Men frågan är då vad den ska kopplas mot? Finns det lös styrenhet? Och är den från 2003 kan du nog räkna med ett kompressor ras inom kort. Dom gamla gick upp till max 48 grader. Dom nya klarar 65 grader. Så man måste titta på vilken anläggning som den kopplas mot för att kunna ge ett riktigt svar. Och troligtvis är det då bättre att köpa en ny med ny med panna som styr värmepumpen. Jag jobbar i första hand med ctc. Dom har bra kvalitet och service nivå. IVT likaså. Jag avråder dock från Nibe som använder mycket billigare komponenter i sina grejor som skapar småfel. Dessutom har Nibe som policy att skjuta ner värmen totalt så fort pannan larmar. Vilket är bäddat för olyckor om det är kallt ute och man är bortrest. Ctc går automatiskt över på eldrift. Vilket gör att huset inte kyls ut om pannan larmar. Vad har du för belägg för att Nibe använder billiga komponenter? Angående hur Nibes värmepumpar hanterar larm så är det så att varmvatten produktionen stängs ner för att husägaren ska observera att nånting har hänt, sen går värmen över på eldrift för att säkerställa att värmen bibehålls i huset. Angående trådstartartarens fråga så är en 12 år gammal omodern värmepump inte värd en nyinstallation om du inte kan utföra den själv och slippa arbetskostnaden Min enkla åsikt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Mars 30, 2015 Dela Inlagd Mars 30, 2015 (ändrad) Vad har du för belägg för att Nibe använder billiga komponenter? Angående hur Nibes värmepumpar hanterar larm så är det så att varmvatten produktionen stängs ner för att husägaren ska observera att nånting har hänt, sen går värmen över på eldrift för att säkerställa att värmen bibehålls i huset. Angående trådstartartarens fråga så är en 12 år gammal omodern värmepump inte värd en nyinstallation om du inte kan utföra den själv och slippa arbetskostnaden Min enkla åsiktAngående Nibe så är detta arbetsrelaterade erfarenheter efter många års arbetserfarenhet. När vi satt in Nibe så är det mer eller mindre regel att det är några mindre garantifel kort efter. Och deras bemötande vid kontakt med dom på telefon spelar inte i samma liga som ctc eller Bosch Termoteknik (IVT). Har man tur så får man någon som är trevlig och vet vad han pratar om i luren. Har man otur får man bara ett otrevligt bemötande. Mot oss firmor är dom ibland mindre trevliga. Beställde ett kretskort varvid dom skickade fel kort(ej samma som vi beställt) . Vi vart nekade att byta med anledningen att vi öppnat kartongen (den stora) som dom förpackat originalförpackningingen i. För att kunna skicka kortet till oss. Vad gäller luft vatten så går den oftast mot en vanlig panna och använder således ingen växelventil för att separera värme och vv. Således stänger den ner hela pannan vid larm då vv och värme har samma värmekälla. Har haft hundratals kunder som råkat ut för just nerstängning på grund av larm. Jag har personligen haft diskussion med Nibe om detta. Ändrades Mars 30, 2015 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu