Jump to content
IGNORERAD

Begagnad luft/vatten värmepump

UglyFarang

Recommended Posts

Jag har blivit erbjuden att ta över en IVT Optima 700 från 2003 som ska bytas ut mot fjärrvärme, är det lönt att lägga arbete på att installera en dylik eller är det bättre att köpa en ny?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

• Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• UglyFarang

18

• BanFang

5

• Kenneth4618

4

• husse

4

Mest aktiva i denna tråd

Jag har blivit erbjuden att ta över en IVT Optima 700 från 2003 som ska bytas ut mot fjärrvärme, är det lönt att lägga arbete på att installera en dylik eller är det bättre att köpa en ny?

Nej

det är den gamla maskinen som slutar gå vid -10 ute och låter som ett tröskverk, köp en ny X-air istället

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Nej

det är den gamla maskinen som slutar gå vid -10 ute och låter som ett tröskverk, köp en ny X-air istället

Betyder det att den har dålig COP siffra?

När den slutar gå vid -10 menar jag, visserligen så slutar jag nog också gå vid den tempen:-)

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

UglyFarang, on 28 Mar 2015 - 16:48, said:

Varför ska du byta från fjärrvärme? 

Det är den minst problemfyllda värmelösningen, billigt är det också.

Dela på andra sajter

Varför ska du byta från fjärrvärme? 

Det är den minst problemfyllda värmelösningen, billigt är det också.

Han som har vämepumpen ska installera fjärrvärme, inte jag, jag har köpt ett gammalt ställe med direktverkande el och diverse spisar och kaminer som värmekällor och tänkte mej att sätta in ett vattenburet system i större delen av huset.

Dela på andra sajter

UglyFarang, on 28 Mar 2015 - 18:37, said:

Han som har vämepumpen ska installera fjärrvärme, inte jag, jag har köpt ett gammalt ställe med direktverkande el och diverse spisar och kaminer som värmekällor och tänkte mej att sätta in ett vattenburet system i större delen av huset.

Ok då förstår jag.  Men blir det inte väldigt dyrt om du ska bygga in ett vattenburet värmesystem? Jag tänker på all rördragning och inköp av material.

Det kanske blir billigare med luft/luft uppvärmning? Men sen tillkommer varmvatten på det.

Dela på andra sajter

Ok då förstår jag.  Men blir det inte väldigt dyrt om du ska bygga in ett vattenburet värmesystem? Jag tänker på all rördragning och inköp av material.

Det kanske blir billigare med luft/luft uppvärmning? Men sen tillkommer varmvatten på det.

Jag har livslångt förråd av ved i egen skog och vill ha något som kan sköta värmen när jag är för lat för att elda i pannan eller ligger på stranden i Thailand......

Dela på andra sajter

Gör ej en dålig affär nu...

Hur menar ni nu?

Jag har ingen koll på värmepumpar alls, därför så ställer jag en fråga här där jag fått för mej att en del har pump och andra verkar att jobba med pumpar, om denna pump stannar vid -10 spelar kanske ingen större roll då jag bor strax söder om Dalälven och vet inte om jag ens sett kallare än -10 grader.

Dela på andra sajter

Jag jobbar inte med pumpar och kan inget om sånt, men ett logiskt tips är ju att köpa svensktillverkat, då de borde ha mer koll på det svenska klimatet än andra som kanske mer jobbar på kontinenten med mildare klimat...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hur stort är huset ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag jobbar inte med pumpar och kan inget om sånt, men ett logiskt tips är ju att köpa svensktillverkat, då de borde ha mer koll på det svenska klimatet än andra som kanske mer jobbar på kontinenten med mildare klimat...

Det var det jag tänkte med en IVT, begagnad då den mest ska funka som extra värmare när jag inte är hemma och huset står på låg värme.

Dela på andra sajter

Hur stort är huset ?

ca 200 kvm, risig isolering just nu men det ska förbättras innan vi flyttar in.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om den ska funka som extra värmare när du inte är hemma och huset står på låg värme

så skulle jag personligen nog satsa på luft/luft värmepump för det blir nog ett billigare och enklare alternativ

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Köp en gammal. Har haft en gammal i 10 år nu. Mitsubishi tror jag det är. Aldrig ett problem. :)

Dela på andra sajter

Absolut om  du får den för typ noll och inget. Varför inte.

Dela på andra sajter

Det var det jag tänkte med en IVT, begagnad då den mest ska funka som extra värmare när jag inte är hemma och huset står på låg värme.

Tänk på att den slår ifrån, när den behövs som mest

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Betyder det att den har dålig COP siffra?

När den slutar gå vid -10 menar jag, visserligen så slutar jag nog också gå vid den tempen:-)

Dagens Nibe maskin har lika dålig COP som den ivt maskinen hade när den va ny

Dela på andra sajter

Om den ska funka som extra värmare när du inte är hemma och huset står på låg värme

så skulle jag personligen nog satsa på luft/luft värmepump för det blir nog ett billigare och enklare alternativ

Det är ju skönt att slippa elda under sommarn för att få varmvatten! Har man vattenburet har man varmvattenberedaren i det systemet. Då är det bättre med en luft/vatten så sparar man el för varmvattnet har man behov av 200 kvadrat så har man förmodligen också ett större behov av varmvatten än ett mindre hushåll har. Då finns det också mer att spara på varmvattnet.

Dela på andra sajter

Då krävs det en öppen planlösning vilket huset inte har.

Dela på andra sajter

Tänk på att den slår ifrån, när den behövs som mest

Jo, men här nere i söder(västra Skåne) så finns det knappt några dagar/nätter under -10 så att det får gå in en annan värmekälla då kan nog inte spela någon större roll.

Om denna har(hade) likvärdigt COP med dagens nya maskiner och det är mycket sällsynt med riktigt kallt så borde detta funka bra.

Dela på andra sajter

Det är ju skönt att slippa elda under sommarn för att få varmvatten! Har man vattenburet har man varmvattenberedaren i det systemet. Då är det bättre med en luft/vatten så sparar man el för varmvattnet har man behov av 200 kvadrat så har man förmodligen också ett större behov av varmvatten än ett mindre hushåll har. Då finns det också mer att spara på varmvattnet.

Det är lite av tanken, evt kombinera med solfångare för sommaren, tankar ska in för veden så det blir inte mycket extra för solfångare.

Jag ska renovera helt innan vi flyttar in och riva en ful utbyggnad och ersätta med en som går i samma stil där jag kan ha tankar och liknande.

Dela på andra sajter

Jo, men här nere i söder(västra Skåne) så finns det knappt några dagar/nätter under -10 så att det får gå in en annan värmekälla då kan nog inte spela någon större roll.

Om denna har(hade) likvärdigt COP med dagens nya maskiner och det är mycket sällsynt med riktigt kallt så borde detta funka bra.

Vad är det för inomhusdel som följer med, antar att det är en elpanna, kommer inte ihåg vad den hette då, men srtyrsystemet sitter i elpannan, som antagligen också är 11 år gammalt. Det styrsystemet finns inte kvar idag, så om 5 år ca så åker du på ett komplett system,när dom här prylarna givit upp

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...