Jump to content
IGNORERAD

Prayut varnar journalister – har makt att avrätta


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

För mig är det självklart att alla ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett härkomst, utbildning och social status, att fattiga inte skulle få låna pengar är ren diskriminering, se bara på Bylånen där återbetalningen ligger på ca 90-95%.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Tjeena.

 

Du missade lite vad jag skrev. Inte så ovanligt. Som du ser nedan i mitt inlägg så skrev jag inget om att fattiga inte ska få låna. Vad jag däremot skrev var ÖVERbelåning. Ganska stor skillnad. Om det nu är så att bylånen betalas tillbaka med över 90% är ju det jättebra. Har du statistik på det? 

Men alla andra lån då? Kanske till privatpersoner och dylikt. Sedan leasingen på nya bilen och avbetalningen för det ombyggda huset. Du som vet allt, hur ligger betalningsförmågan där?

Som du ser har jag inte skrivit något om att fattiga inte ska få ta ett lån. Självklart ska den möjligheten finnas men det måste vara rimligt. Men du kan säkert skylla på någon annan när ballongen spricker. Precis som dom som har lånat 5 miljoner för att köpa en lägenhet i en Stockholmsförort och sedan beklagar dom sig för att dom måste amortera på lånen. 

 

 

 

Så oja dej inte över det här. Egentligen tror jag inte att du bryr dej om dom drabbade ett smack. Detta är resultatet av lånekarusellen som du tyckte var så fantastisk. Men lite svinn får man tydligen räkna med i en röd "folkvald" regering.

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • UglyFarang

    12

  • MaiChai

    11

  • leifen

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Inget garantipris behövs om mark brukas på effektivt sätt.

Effektivare än det gjorts under decennier.

 

Markbrukarna måste börja effektivisera och förbättra metoderna.

 

Varför kan grannländer producera grödor till mindre än halva kostnaden, utan liknande stöd?

Nåt är galet.

Hej

 

Kan så vara men stabilitet och långsiktighet behövs för att ge både trygghet, arbetsro och framtidstro för landets bönder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Köper till överpris gör åtminstone inte min fru, våra markköp ligger på mellan 7000 och 23 000 baht per rai och även nu med halverade priser så gör vi en rejäl vinst på minst 100% i snitt.

 

Stigande priser på ren jordbruksmark långt ifrån städer, större samhällen och byar finns nog bara i din fantasi eller din by, vad odlar dom som betalar stigande priser i din by när priset på ris har halverats och gummit betalas med ca 20 baht per kg?

 

Är väldigt intresserad av vad dom odlar, det skulle bli ett lyft för vår region där priset på jordbruksmark faller kraftigt samtidigt som det stiger hos dig, hos oss är det bara mark nära städer, samhällen och byar som stiger men då inte för odling utan exploatering och byggen.

 

Varför byborna skulle flytta ifrån byarna p.g.a ändrade visumregler får du allt utveckla?

 

Min ekonomi, inkomst, pension och förmögenhet behöver du inte oroa dig för alls, men tack för omtanken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Trevligt att du kan göra minst 100% vinst på de utblottade småbönderna vars mark du köper in billigt. Det kanske du kan tacka Prayuth för :-) 

En annan gång köpte du väl kåk i Hua hin billigt av en släkting i ekonomisk knipa.

Men det viktigaste för dom måste väl ändå vara att de iaf får rösta, ev. med en liten gåva till det :-)

Så nä, din förmögenhet behöver nog ingen oroa sig för, det verkar gå fint det här.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Trevligt att du kan göra minst 100% vinst på de utblottade småbönderna vars mark du köper in billigt. Det kanske du kan tacka Prayuth för :-)

En annan gång köpte du väl kåk i Hua hin billigt av en släkting i ekonomisk knipa.

Men det viktigaste för dom måste väl ändå vara att de iaf får rösta, ev. med en liten gåva till det :-)

Så nä, din förmögenhet behöver nog ingen oroa sig för, det verkar gå fint det här.

 

/ SatanG

Hej

 

Det är min fru som köper och äger mark i Thailand, utlänningar får som bekant varken köpa eller äga någon mark alls, som mest steg värdet på marken ifrån ett genomsnitts pris på 15 000 baht per rai till ca 70 000 baht per rai, nu får hon väl ca 50% av dom 70 000 dom en gång var värda.

 

Prayuth har ingenting med med värdestegringen på frugans mark att göra, men däremot ligger han bakom att värdet på den har halverats.

 

Än en gång hade inte frugan köpt huset i Hua Hin hade frugans stora systers mans familj fått stora problem eftersom dom saknade väg in till sin mark som var delad i 5 tomter, dom bönade och bad att hon skulle köpa den fastigheten innan banken tog över den, några dagar innan det var dags för Banken at ta fastigheten kom familjen där nere och bad henne en sista gång att rädda familjen, hon följde då med till Hua Hin och steg in på Banken och betalde huset kontant.

 

Sedan hade hon huset i några år, hon kontaktade lantmäteriet som styckade av en väg i kanten på hennes tomt till familjerna innanför, dom var väldigt glada över detta och dom har nu säkrat in och utfart till sina hus för framtiden, utan väg in hade deras tomter nästan blivit värdelösa, efter detta sålde hon huset eftersom vi sällan vistades där och föredrar Isaan, det var snällt av henne att rädda dessa familjer i knipa tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill varken försvara eller fördöma Thailands styrande men jag tror att i visa länder behövs det någon som styr med järnhand.

Lär er av historia. Kolla bara på de länder där diktatorn släppte makten eller gick bort. I de flesta fall klarade inte medborgarna att

ha demokrati på liknande sätt som i Sverige. ( Den Svenska modellen passar inte överallt i världen inte ens i Sverige )

Tänk er den dagen Kinas diktatorer ska ge makt till det kinesiska folket vad kommer att hända där. Alla motsättningar mellan folkgrupper

kommer att explodera. Vad tror ni händer i Thailand. Thai älskar thai sägs det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som rätt många börjar ledsna på den gubbens dagliga tjat i tv:n. De säger att visst va d bra att oroligheterna stoppades men nu är det mest skitsnack o tar upp en massa bra tv tid..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Känns som rätt många börjar ledsna på den gubbens dagliga tjat i tv:n. De säger att visst va d bra att oroligheterna stoppades men nu är det mest skitsnack o tar upp en massa bra tv tid.. :)

Hej

 

Märkte detta redan i vintras, känner inte en enda människa som såg på dessa program, dom är minst lika impopulära som dom program som på bästa TV tid skildrar vad dom kungliga har gjort under dagen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Märkte detta redan i vintras, känner inte en enda människa som såg på dessa program, dom är minst lika impopulära som dom program som på bästa TV tid skildrar vad dom kungliga har gjort under dagen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hehe jo. Tom min son på 2 år lackar ur när han hör musiken innan dagens tal så jag får stänga tv:n o öppna nått på youtube istället..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen video, men det finns en ordagrann översättning här som bekräftar vad BKK-post återger

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1427277031&section

 

Inte fullt så illa som det rapporterats om i utländsk media alltså.

 

Det var dock andra gången på några dagar som han pratat/skämtat (?)om att avrätta journalister. Mer om det finns att läsa här

 

 

http://asiancorrespondent.com/131650/no-laughing-matter-anymore-prayuths-renewed-threat-to-media/

 

Han har ju uppenbarligen ett rätt hetsigt humör, envåldshärskare Prayuth. Den här gången verkar det som han varit sur på en tidning som han tycker är Pro-Thaksin, samt en journalist som rapporterat om trafficking i fiskeindustrin. Den senare journalisten hade därmed förstört Thailands "image" och blev också inkallad för "samtal" med militären.

Därav uttalandena om avrättningar av journalister som inte rapporterar "sanningen". Gör man bara det, dvs rapporterar Prayuths sanning, är allting frid och fröjd

 

Hela den här cirkusen - inklusive denna tråden - är egentligen ett exempel på just vad han menar med dålig journalistik. Han säger något som kan tolkas som kontroversiellt men istället för att ställa en följdfråga som kan klara ut vad han egentligen menar, om det var ett försök till skämt/sarkasm till exempel så hade det inte blivit något ramaskri och orsakat rubriker i världen.

 

Thailändska journalister oftast har tyvärr alldeles för mycket thailändskt i sig-att exempelvis inte ifrågasätta någon"överordnad" och då blir de att de sitter och tolkar materialet som de vill senare istället för att klara upp eventuella frågetecken.

 

Thailändska är inget enkelt språk och om där var farangjournalister närvarande vid denna pressgrej så reagerade inte de speciellt mycket över hans uttalande-förmodligen för att de tolkade vad han sade rätt alternativt ställde följdfrågor med förtydliganden. 

 

De här uttalandena började nämligen spridas i media som är nära affilierad med en speciell politisk grupp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela den här cirkusen - inklusive denna tråden - är egentligen ett exempel på just vad han menar med dålig journalistik. Han säger något som kan tolkas som kontroversiellt men istället för att ställa en följdfråga som kan klara ut vad han egentligen menar, om det var ett försök till skämt/sarkasm till exempel så hade det inte blivit något ramaskri och orsakat rubriker i världen.

 

Thailändska journalister oftast har tyvärr alldeles för mycket thailändskt i sig-att exempelvis inte ifrågasätta någon"överordnad" och då blir de att de sitter och tolkar materialet som de vill senare istället för att klara upp eventuella frågetecken.

 

Thailändska är inget enkelt språk och om där var farangjournalister närvarande vid denna pressgrej så reagerade inte de speciellt mycket över hans uttalande-förmodligen för att de tolkade vad han sade rätt alternativt ställde följdfrågor med förtydliganden. 

 

De här uttalandena började nämligen spridas i media som är nära affilierad med en speciell politisk grupp.

Vad ska man säga om svenska journalister i vilken fack kan man sätta de i, är de verkligen så mycket bättre?

Kommunister eller miljömuppar allihopa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget garantipris behövs om mark brukas på effektivt sätt.

Effektivare än det gjorts under decennier.

 

Markbrukarna måste börja effektivisera och förbättra metoderna.

 

Varför kan grannländer producera grödor till mindre än halva kostnaden, utan liknande stöd?

Nåt är galet.

 

Nu kommer jag att skriva vad jag hört av en hel del personer men inte vet själv.

Dels från min fru(som inte kommer från Issan) men även flera av hennes väninnor som kommer från Issan som påstår att gemene man där uppe är ganska lata lycksökare, tex om någon odlar/gör något som ger bra vinst så gör alla det i närheten med följd att det blir inga bra vinster längre.

 

Jordbruket är lite typiskt för detta, man odlar oftast en gröda och om det blir en överetablering så sjunker priset rejält.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är min fru som köper och äger mark i Thailand, utlänningar får som bekant varken köpa eller äga någon mark alls, som mest steg värdet på marken ifrån ett genomsnitts pris på 15 000 baht per rai till ca 70 000 baht per rai, nu får hon väl ca 50% av dom 70 000 dom en gång var värda.

 

Prayuth har ingenting med med värdestegringen på frugans mark att göra, men däremot ligger han bakom att värdet på den har halverats.

 

Än en gång hade inte frugan köpt huset i Hua Hin hade frugans stora systers mans familj fått stora problem eftersom dom saknade väg in till sin mark som var delad i 5 tomter, dom bönade och bad att hon skulle köpa den fastigheten innan banken tog över den, några dagar innan det var dags för Banken at ta fastigheten kom familjen där nere och bad henne en sista gång att rädda familjen, hon följde då med till Hua Hin och steg in på Banken och betalde huset kontant.

 

Sedan hade hon huset i några år, hon kontaktade lantmäteriet som styckade av en väg i kanten på hennes tomt till familjerna innanför, dom var väldigt glada över detta och dom har nu säkrat in och utfart till sina hus för framtiden, utan väg in hade deras tomter nästan blivit värdelösa, efter detta sålde hon huset eftersom vi sällan vistades där och föredrar Isaan, det var snällt av henne att rädda dessa familjer i knipa tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja det låter faktiskt som en god gärning av din fru.

Ofta i mina inlägg försöker jag driva med dig, hoppas du inte tar alltför illa upp. De är inte lika seriösa som de ser ut oftast, bara så du vet :-)

 

Glad påsk / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det låter faktiskt som en god gärning av din fru.

Ofta i mina inlägg försöker jag driva med dig, hoppas du inte tar alltför illa upp. De är inte lika seriösa som de ser ut oftast, bara så du vet :-)

 

Glad påsk / SatanG

Hej

 

Ja det var verkligen bra gjort av frugan att hjälpa denna familj, vi hade i princip inget intresse alls av att äga ett hus så långt ifrån byn.

 

Tack det var skönt att höra för ibland har jag faktiskt inte vetat riktigt var jag har dig.

 

Glad påsk på dig också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är för stora kast i priset på ex.vis ris beroende på vem som styr och nivån på stödet, något slags lägsta garantipris behövs.

 

Bönderna får ingen rimlig chans att ställa om till andra grödor i tid vid snabba förändringar.

 

Sen kan inte staten ena året uppmana bönder att plantera ris och gummi, ge bidrag för sådd och plantering (gummi tar 7 år) och nästa år uppmana dom att plantera något annat eller sluta tappa gummi som Juntaledaren General Prayuth gjorde. 

 

Bönder behöver långsiktighet och stabilitet för att veta vad dom ska välja att göra, just nu har dom en stor osäkerhet om framtiden, låga priser på det dom odlar och slopade stöd över en natt vilket har lett till halverade priser på jordbruksmark och utflyttning. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

 

 

Stabilitet tror jag uppskattas överallt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle påstå att världsmarknadspriset är det rätta som norm.

 

Det är det priset det går att sälja för som export.

 

Får man ett världsmarknadspris så har man även då fått ett överpris då tröskning, säckning, transporter kostar pengar.

Rimligt i en ekonomi är att man får kanske 60% av en råvara som både skall förädlas, lagras och transporteras till slutkund.

 

 

Jag tror aldrig att IL lyssnar till något som relaterar till världmarknadspriset om det inte gynnar hans argumentation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen video, men det finns en ordagrann översättning här som bekräftar vad BKK-post återger

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1427277031&section

 

Inte fullt så illa som det rapporterats om i utländsk media alltså.

 

Det var dock andra gången på några dagar som han pratat/skämtat (?)om att avrätta journalister. Mer om det finns att läsa här

 

 

http://asiancorrespondent.com/131650/no-laughing-matter-anymore-prayuths-renewed-threat-to-media/

 

Han har ju uppenbarligen ett rätt hetsigt humör, envåldshärskare Prayuth. Den här gången verkar det som han varit sur på en tidning som han tycker är Pro-Thaksin, samt en journalist som rapporterat om trafficking i fiskeindustrin. Den senare journalisten hade därmed förstört Thailands "image" och blev också inkallad för "samtal" med militären.

Därav uttalandena om avrättningar av journalister som inte rapporterar "sanningen". Gör man bara det, dvs rapporterar Prayuths sanning, är allting frid och fröjd

 

 

Ja, Thailands fomderna går bara upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är min fru som köper och äger mark i Thailand, utlänningar får som bekant varken köpa eller äga någon mark alls, som mest steg värdet på marken ifrån ett genomsnitts pris på 15 000 baht per rai till ca 70 000 baht per rai, nu får hon väl ca 50% av dom 70 000 dom en gång var värda.

 

Prayuth har ingenting med med värdestegringen på frugans mark att göra, men däremot ligger han bakom att värdet på den har halverats.

 

Än en gång hade inte frugan köpt huset i Hua Hin hade frugans stora systers mans familj fått stora problem eftersom dom saknade väg in till sin mark som var delad i 5 tomter, dom bönade och bad att hon skulle köpa den fastigheten innan banken tog över den, några dagar innan det var dags för Banken at ta fastigheten kom familjen där nere och bad henne en sista gång att rädda familjen, hon följde då med till Hua Hin och steg in på Banken och betalde huset kontant.

 

Sedan hade hon huset i några år, hon kontaktade lantmäteriet som styckade av en väg i kanten på hennes tomt till familjerna innanför, dom var väldigt glada över detta och dom har nu säkrat in och utfart till sina hus för framtiden, utan väg in hade deras tomter nästan blivit värdelösa, efter detta sålde hon huset eftersom vi sällan vistades där och föredrar Isaan, det var snällt av henne att rädda dessa familjer i knipa tycker jag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Che Guevara har blivit kapitalist och gömmer sig bakom frugan, hehe. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror aldrig att IL lyssnar till något som relaterar till världmarknadspriset om det inte gynnar hans argumentation.

 

Han har aldrig lyssnat till någonting utan att tolka det baserat på sina förvrängda uppfattningar om världen och livet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror aldrig att IL lyssnar till något som relaterar till världmarknadspriset om det inte gynnar hans argumentation.

Hej

 

Trots världsmarknadspriser har Sverige, EU och USA både stöd och garantipriser på en rad varor och grödor som ex.vis jordbrusprodukter, stål och skaldjur.

 

Tycker att det är ganska självklart att även Thailand behöver ha detta på rimliga nivåer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Trots världsmarknadspriser har Sverige, EU och USA både stöd och garantipriser på en rad varor och grödor som ex.vis jordbrusprodukter, stål och skaldjur.

 

Tycker att det är ganska självklart att även Thailand behöver ha detta på rimliga nivåer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vilka jordbruksprodukter garanterar Sverige bönderna ett pris högre än världsmarknaden på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka jordbruksprodukter garanterar Sverige bönderna ett pris högre än världsmarknaden på?

Hej

 

Det borde du nog känna till redan, vi har samma tillgång till stöd i Sverige som övriga länder i EU, har du hört talas om köttberg och smörberg samt att dessa avyttras utanför EU.

 

Min f.d chef odlar spannmål och han har EU stöd för detta.

 

Räkor har ett lägsta garantipris i Sverige, nu har jag inga mjölkkor men även när det gäller mjölken så förhandlas väl priset fram?

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka jordbruksprodukter garanterar Sverige bönderna ett pris högre än världsmarknaden på?

 

 

 

Vi tar det igen, vilka jordbruksprodukter garanterar Sverige bönerna ett pris högre än världsmarknaden på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar det igen, vilka jordbruksprodukter garanterar Sverige bönerna ett pris högre än världsmarknaden på?

Nu har väl IL aldrig påstått att man garanterar högre nivå än världsmarknaden,bara med din sjuka fantasi får du det till detta.

 

Hade du nu varit journalist så borde du nog haft större läsförmåga.

 

Journalist är du bara i din egen fantasi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Trots världsmarknadspriser har Sverige, EU och USA både stöd och garantipriser på en rad varor och grödor som ex.vis jordbrusprodukter, stål och skaldjur.

 

Tycker att det är ganska självklart att även Thailand behöver ha detta på rimliga nivåer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Jo, när han skulle försvara att Thailand betalade nästa det dubbla världsmarknadspriset till bönderna för riset så gjorde han det.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det här om jordbruksstöd i Sverige-visserligen bara från Västerbottens län men jag förutsätter att stödet fungerar på samma sätt i i övriga län. Inte ett enda ord om garantipriser på produkterna som bönderna framställer. Så det är kanske inte så vanligt som IL påstår?

 

http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/jordbruksstod/Ersattningar-jordbruksstod/Pages/default.aspx

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...