Jump to content
IGNORERAD

Prayut: För mycket demokrati orsakade Thailands kris


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    12

  • Khun Ken

    11

  • UglyFarang

    9

  • janne_h

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Ett inlägg om i debatten om Juntaledarens senaste uttalande http://thaienews.blogspot.se/2015/03/you-pick-junta-leader-blames-thai.html

 

You Pick: Junta Leader Blames Thai Crisis on 'Too Much Democracy', or Thai crisis are caused by too many Coup, or He should go see the Wizard of Oz and ask for a brain.

 

14270947071427095348.jpg

Junta Leader Blames Thai Crisis on 'Too Much Democracy'

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nej det är aldrig försent att vakna upp och se sanningen, välkommen på "rätt" sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

För mig handlar det inte om rätt eller fel sida, utan om vad som för tillfället görs rätt eller fel.

Jag var för Thaksin, så länge han var en ordentlig ledare, men ändrade uppfattning när han blev en dålig sådan och samma gäller oavsett vem som sitter vid makten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig handlar det inte om rätt eller fel sida, utan om vad som för tillfället görs rätt eller fel.

Jag var för Thaksin, så länge han var en ordentlig ledare, men ändrade uppfattning när han blev en dålig sådan och samma gäller oavsett vem som sitter vid makten.

Rätt sida fel sida, jag tror att däri ligger hela IL`s problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vädigt få thailändska ledare, oavsett om de är sprungna ur politiken, affärsvärlden  eller militären, verkar vara särskilt intresserade av demokrati. Thaksins syn på demokrati som vi fått höra till leda här på MPR  motsvarar väl ungefär Prayuths. Deras förebilder är säkert personer likt den nyss avlidne Lee Kan Yew och hans sätt att styra Singapore. Eller hur eliten, via kommunistpartiet, styr Kina.

 

En väldigt stor del av befolkningen i Thailand verkar ärligt talat också rätt ointresserade av demokrati. Jag har samma erfarenheter från Kina och Vietnam. Så länge det rådande politiska systemet erbjuder möjligheter till ett bättre liv och ökat välstånd för en själv och familjen så är det överordnat demokrati. Vare sig Kina, Vietnam eller Thailand (liksom en mängd andra länder)  har i välstånd mätt nått dithän där man likt oss svenskar kan unna sig lyxen att sätta folkstyret framför allt.

 

Den gamla sanningen att demokrati är nyckeln till välstånd har också kommit på skam under senare år (hint: Kina), vilket knappast underlättar Thailands väg mot att bli en demokrati "på riktigt".

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett klockrent uttalande av thailands sanna demokratiförespråkare

 

 

Gen. Prayuth told reporters this morning that he planned to pay respect to Lee, who died at the age of 91 on 23 March, because he personally admired how the former Prime Minister developed Singapore over the course of 50 years.

"But Thailand is still at the same place 50 years later because we have been too busy fighting each other," Gen. Prayuth said. "Lee Kuan Yew once wrote that all the things he thought about and did were for the sake of Singaporeans. He didn't use any theories or any democratic theories. He only thought about how to move Singapore forward. He didn't use anything about democracy to lead the way."

 

 

 

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1427202894

 

 

Han går från klarhet till klarhet

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För mig handlar det inte om rätt eller fel sida, utan om vad som för tillfället görs rätt eller fel.

Jag var för Thaksin, så länge han var en ordentlig ledare, men ändrade uppfattning när han blev en dålig sådan och samma gäller oavsett vem som sitter vid makten.

Hej

 

Jag förstår dig och det är aldrig försent att inse vad diktatur och juntor faktiskt står för och innebär.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Rätt sida fel sida, jag tror att däri ligger hela IL`s problem.

Hej

 

Det är inte jag utan större delen av Thailands befolkning som får problem när demokratin avskaffas och deras folkvalda regeringar kuppas bort juridiskt eller militärt.

 

Låt befolkningen avgöra sin egen framtid i fria och internationellt godkända val utan kunglig och militär inblandning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår dig och det är aldrig försent att inse vad diktatur och juntor faktiskt står för och innebär.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det kan också ta evigheter att förstå att demokratiskt valda ledare inte står för folkets och landets bästa.

Det kanske t.o.m. aldrig händer i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det kan också ta evigheter att förstå att demokratiskt valda ledare inte står för folkets och landets bästa.

Det kanske t.o.m. aldrig händer i vissa fall.

Hej

 

För mig är inte det viktigaste vem folk väljer utan att dom får göra detta.

 

Vill befolkningen ha någon som jag personligen ogillar eller som du ogillar är det bara att gilla läget.

 

En militärkupp, diktatur och Junta är ingen lösning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också ta evigheter att förstå att demokratiskt valda ledare inte står för folkets och landets bästa.

Det kanske t.o.m. aldrig händer i vissa fall.

 

Jag tror inte att generalen hade vågat göra sina uttalanden utan vetskapen om att han har medhåll från "visst" håll och det är väl i det perspektivet man skall se på situationen i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig är inte det viktigaste vem folk väljer utan att dom får göra detta.

 

Vill befolkningen ha någon som jag personligen ogillar eller som du ogillar är det bara att gilla läget.

 

En militärkupp, diktatur och Junta är ingen lösning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Låter ungefär som "du fär välja vilken färg du vill, bara du väljer rött.". :)

 

Och av någon förunderlig anledning så klagar du när inte dom röda vanne eller vart diskvalificerade för valfusk.

Eftersom det förekom valfusk vilket gjorde att demokraterna kom till makten. Och som du klagade på det. Är ungefär samma sak som att påstå att minoritetsregeringen med folkpartiet när fälldins regering föll inte tillkommit på demokratisk väg.

Dina ord väger således lätt i detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror inte att generalen hade vågat göra sina uttalanden utan vetskapen om att han har medhåll från "visst" håll och det är väl i det perspektivet man skall se på situationen i Thailand.

Hej

 

Så är det naturligtvis och det gör det hela än mer skrämmande.

 

Vart är Thailand på väg?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Låter ungefär som "du fär välja vilken färg du vill, bara du väljer rött.". :)

 

Och av någon förunderlig anledning så klagar du när inte dom röda vanne eller vart diskvalificerade för valfusk.

Eftersom det förekom valfusk vilket gjorde att demokraterna kom till makten. Och som du klagade på det. Är ungefär samma sak som att påstå att minoritetsregeringen med folkpartiet när fälldins regering föll inte tillkommit på demokratisk väg.

Dina ord väger således lätt i detta.

Hej

 

Av någon anledning så klagar du inte när gula valfuskar och inte fälls av samma domstol.

 

När demokraterna och gula politiker begår felaktigheter som ska leda till upplösning av det Demokratiska partiet brukar samma domstol förhala dessa ärenden tills fallet preskriberas eller begå tekniska fel som ogiltigförklarar målet, finner du inte detta lite märkligt och stötande?

 

När ska du inse att Thailands Högsta Domstol, Konstitutions Domstol och EC är en aktiv part på den gula sidan och styrs av männen bakom dom många kupperna i landet?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Av någon anledning så klagar du inte när gula valfuskar och inte fälls av samma domstol.

 

När demokraterna och gula politiker begår felaktigheter som ska leda till upplösning av det Demokratiska partiet brukar samma domstol förhala dessa ärenden tills fallet preskriberas eller begå tekniska fel som ogiltigförklarar målet, finner du inte detta lite märkligt och stötande?

 

När ska du inse att Thailands Högsta Domstol, Konstitutions Domstol och EC är en aktiv part på den gula sidan och styrs av männen bakom dom många kupperna i landet?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Egentligen ganska allvarliga anklagelser.

Vi kan konstatera att dom röda har i domstol blivit dömda.

Huruvida om domstolar springer andra ärenden än åt det ämbete som dom är anställda till låter jag vara osagt.

Dock blir diskussionen ganska skev när man säger att man accepterar dom som väljs demokratiskt. Samtidigt som man inte accepterar det om inte dom röda vinner (av rättviseskäl).

Då patar du dig själv att veta bättre. Och påstår då att demokraterna borde varit diskvalificerade att ställa upp i det valet.

Vet du att det fanns några officiella anklagelser mot att demokraterna för valfusk 2007(en länk borde vara bra)? 

Eller finns det något annat officiellt skäl att demokraterna inte borde ha fått ställa upp i det valet (förutom att du tycker att det borde vara så)?

Det är möjligt att demokraterna borde ha blivit upplösta men klarade sig?

Detta till trots så fick dom ju sina platser i parlamentet på grund av att folk röstade på dessa i ett almänt val.

Och om dom röda åker på utvisning så vart det ju så att demokraterna på sina valda mandat fick i demokratisk ordning bilda regering.

Då att klaga på det som att dom inte är demokratiskt valda. Samtidigt som man säger sig förespråka demokrati utifrån vad folket väljer är ju rent förakt för väljarkåren.

Sen hade man säkert kunnat välja ett annat sätt att hantera dom röda på istället för att lösa upp partiet.

Dock dömde domaren efter gällande lag. Hur illa man än tycker om det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt sida fel sida, jag tror att däri ligger hela IL`s problem.

 

Han klarar nog inte av att erkänna att hans idol är en rånare och våldtäktsman, det är inte många i vår tid som lyckas råna och våldta hela länder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig är inte det viktigaste vem folk väljer utan att dom får göra detta.

 

Vill befolkningen ha någon som jag personligen ogillar eller som du ogillar är det bara att gilla läget.

 

En militärkupp, diktatur och Junta är ingen lösning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att "den demokratiskt valde" rånar och våldtar landet försvarar du in absurdum!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fel ordval att lufta rummet med. Undrar vad konsekvenserna hade blivit ifall en folkvald ledare utryckt sig på liknande sätt.

 

Det har en folkvald ledare redan gjort...

 

http://www.nationmultimedia.com/home/PMS-DECLARATIONDemocracy-is-not-my-goal-90316.html

 

...den ledaren åtnjuter fortfarande oreserverat stöd från en del här som tydligen förfasas över att Prayuth tycker likadant. Den folkvalde ledaren passade också på att se till att 3000 personer avrättades av polisen utan chans till att försvara sig i en domstol. Fullt demokratiskt är det givetvis.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har en folkvald ledare redan gjort...

http://www.nationmultimedia.com/home/PMS-DECLARATIONDemocracy-is-not-my-goal-90316.html

...den ledaren åtnjuter fortfarande oreserverat stöd från en del här som tydligen förfasas över att Prayuth tycker likadant. Den folkvalde ledaren passade också på att se till att 3000 personer avrättades av polisen utan chans till att försvara sig i en domstol. Fullt demokratiskt är det givetvis.

Lika illa är det att vissa inte verkar förfasas av att nuvarande styre tänker på exakt samma sätt som den folkvalde ledaren

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa är det att vissa inte verkar förfasas av att nuvarande styre tänker på exakt samma sätt som den folkvalde ledaren

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Är det ok att ändra åsikt när man tycker det finns fog för det?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ok att ändra åsikt när man tycker det finns fog för det?

Du får ha vilken åsikt du vill, jag är för åsiktsfrihet

/Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa är det att vissa inte verkar förfasas av att nuvarande styre tänker på exakt samma sätt som den folkvalde ledaren

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Tycker faktiskt det är värre när en folkvald ledare gör det, man kan vänta sig det av en diktator men inte av en som säger sig vara folkvald.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ha vilken åsikt du vill, jag är för åsiktsfrihet

/Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Samma här, därför är jag kritiskt till styret i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt det är värre när en folkvald ledare gör det, man kan vänta sig det av en diktator men inte av en som säger sig vara folkvald.

 

Jo det är väl sant.

 

Men tonen på forat har ju lite varit att nuvarande stadsskick är den enda sanna vägen mot demokrati.

 

Men med sådana utalade som kommit på sistonde så kan man ju verkgligen undra och ta sig en funderare

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl sant.

 

Men tonen på forat har ju lite varit att nuvarande stadsskick är den enda sanna vägen mot demokrati.

 

Men med sådana utalade som kommit på sistonde så kan man ju verkgligen undra och ta sig en funderare

 

/Enis

 

Skulle inte vilja kalla en diktatur för ett statsskick. Definitivt inte en väg mot demokrati.

 

Men det var ingen större demokrati innan heller, där oppositionen förvägrades debatt i parlamentet, stora ekonomiska och riskabla projekt hölls utanför parlamentarisk granskning och att staten leddes av en i landsflykt gången brottsling och marionetten ignorerade de demokratiska spelreglerna i konstitutionen.

 

Thailand behöver komma till rätta med så många olika saker men framförallt korruptionen och den självcentrerade politiken.

 

Både Thaksin och Prayuth som du påpekar  tidigare i tråden beundrar Lee Kuan Yaew, det moderna Singapores grundare. Ingen större demokrati även om det hålls val lite då och så men han har lett Singapore från att ha varit en obetydlig handelspost utan naturtillgångar till att vara ett I-land av västerländska mått.

 

Ibland är en bra diktatur bättre än en dålig demokrati. Med det inte sagt att Prayuths diktatur är bra för Thailand, det återstår att se.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...