bob Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Fruns väninna har gift sig och jag frågade givetvis med vem. Till svar fick jag, hennes kusin, alltså brudens kusin. Jag blev ju lite chockad och frågade om inte det var lite konstigt, till svar fick jag att det var ju jättebra, för brudgummens familj hade massor med mark och det samma med brudens familj, så behöll man det inom släkten, lite som att slå två flugor i en smäll… I rättvisans namn skall jag sägas att det är en del inavel på öarna och i Norrland i Sverige också. Men hur utbrett är det i Thailand, bara Isaan eller är det i hela landet, någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 (ändrad) Usch. Stackars e.v kommande barn. Ändrades Mars 19, 2015 av Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Linje-avel är ju inte helt ovanligt för oss som har haft att göra med Amerikansk hund-avel... Men jag är jävligt tveksam om det funkar på människa... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Tja, Man kan ju inte argumentera emot det praktiska.. Erkki från Norrland Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 (ändrad) Fruns väninna har gift sig och jag frågade givetvis med vem. Till svar fick jag, hennes kusin, alltså brudens kusin. Jag blev ju lite chockad och frågade om inte det var lite konstigt, till svar fick jag att det var ju jättebra, för brudgummens familj hade massor med mark och det samma med brudens familj, så behöll man det inom släkten, lite som att slå två flugor i en smäll… I rättvisans namn skall jag sägas att det är en del inavel på öarna och i Norrland i Sverige också. Men hur utbrett är det i Thailand, bara Isaan eller är det i hela landet, någon som vet? 007.JPG Mycket vanligt i muslimska, främst Arabiska länder med många födslar av "defekta" barn som resultat. Ändrades Mars 19, 2015 av UglyFarang Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Mycket vanligt i muslimska, främst Arabiska länder med många födslar av "defekta" barn som resultat. Är det inte Pakistan som lyckats med det bäst och framodlat det som de kallar för "råttfolket" och används på cirkusar? Finns snart i Sverige i förorten också, vi har ju resurser att ta hand om rå```n också, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreas71 Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Linje-avel är ju inte helt ovanligt för oss som har haft att göra med Amerikansk hund-avel... Men jag är jävligt tveksam om det funkar på människa... Amerikansk avel Odin??? All djuravel handlar om inavel.. Tyskland med schäferhundar var nog dom första som förde statistik på detta..3:3 odin 2:2 palme Osv... #:" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andreas71 Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Det är en väldig skilnad på inavel och linjeavel... Men den är hårfin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 19, 2015 Dela Inlagd Mars 19, 2015 Är det inte Pakistan som lyckats med det bäst och framodlat det som de kallar för "råttfolket" och används på cirkusar? Finns snart i Sverige i förorten också, vi har ju resurser att ta hand om rå```n också, hehe. Det finns många områden i Sverige som är kända för att ha mycket inavel tex det "fina" Borstahusen... Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shovel78 Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Håller på att räkna på mina 12 fingrar hur många av mina kusiner som gift sig med varandra. Men jag kan faan inte få till det. Min tredje tumme sabbar allt. Ska fråga frun/syrran så återkommer jag. Farsan/brorsan bara dreglar och flinar när jag frågar så honom är det ingen ide att snacka med. "Spaden" från Norrlands inland Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Kusingifte är väl t.o.m lagligt i Sverige?!? Vet att min kusins kompis föräldrar var kusiner. Fast då var det i Kalix och där är det nog helt normalt. I Överkalix är det nog vanligt att man är farfar till sig själv. Och Melodifestivalen har ju varit alldeles nyligen. Melodifestivalen är för övrigt ett anagram...... Femtioledsinavel. Inavel i 50 led är ganska makabert. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Mja, många kungahus även det svenska kungahuset är väl ett praktexempel på långvarig inavel. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Sen hamnar många av de inavlade i fiskebyn och får lite nya gener till sin avkomma. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Sen hamnar många av de inavlade i fiskebyn och får lite nya gener till sin avkomma. Gentvättning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseryd Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Exempel på kunglig inavel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_II_av_Spanien Kolla släktträdet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Mja att inavel inte är helt ovanligt i Sverige från söder till norr har väl det här forumet vittnat om Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 - De som är nära släkt med varandra får inte gifta sig. Det gäller t.ex. föräldrar, barn och syskon. Däremot får kusiner gifta sig. http://www.regeringen.se/sb/d/13340 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shovel78 Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Mmmm... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Fruns väninna har gift sig och jag frågade givetvis med vem. Till svar fick jag, hennes kusin, alltså brudens kusin. Jag blev ju lite chockad och frågade om inte det var lite konstigt, till svar fick jag att det var ju jättebra, för brudgummens familj hade massor med mark och det samma med brudens familj, så behöll man det inom släkten, lite som att slå två flugor i en smäll… I rättvisans namn skall jag sägas att det är en del inavel på öarna och i Norrland i Sverige också. Men hur utbrett är det i Thailand, bara Isaan eller är det i hela landet, någon som vet? 007.JPG Jag tror det kan vara en fråga om språkförbistring. Vad jag vet kallas både kusiner, sysslingar, bryllingar och allt vad det heter för yaat (släkting). Jag är ganska säker på att det är olagligt för kusiner i Thailand att gifta sig men det finns knappast något lagligt hinder för sysslingar eller bryllingar; i mindre avlägsna byar är det förmodligen närmast oundvikligt. Jag har aldrig hört talats om några kusiner här som gift sig med att denna konstellation har tillverkat en och annan avkomma tvivlar jag inte en sekund på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Jag tror det kan vara en fråga om språkförbistring. Vad jag vet kallas både kusiner, sysslingar, bryllingar och allt vad det heter för yaat (släkting). Jag är ganska säker på att det är olagligt för kusiner i Thailand att gifta sig men det finns knappast något lagligt hinder för sysslingar eller bryllingar; i mindre avlägsna byar är det förmodligen närmast oundvikligt. Jag har aldrig hört talats om några kusiner här som gift sig med att denna konstellation har tillverkat en och annan avkomma tvivlar jag inte en sekund på. Kusiner får ju gifta sig i Sverige, så varför inte i Thailand? I övrigt håller jag med, alla är kusiner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wheels Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Halva byn där min sambo (thai) kommer ifrån är släkt med varandra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Mars 20, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 20, 2015 Jag tror det kan vara en fråga om språkförbistring. Vad jag vet kallas både kusiner, sysslingar, bryllingar och allt vad det heter för yaat (släkting). Jag är ganska säker på att det är olagligt för kusiner i Thailand att gifta sig men det finns knappast något lagligt hinder för sysslingar eller bryllingar; i mindre avlägsna byar är det förmodligen närmast oundvikligt. Jag har aldrig hört talats om några kusiner här som gift sig med att denna konstellation har tillverkat en och annan avkomma tvivlar jag inte en sekund på. Jag hoppas att du har rätt Atom, dock tycker jag de liknar varandra väldigt mycket, vem vet de kanske tom är syskon eller så är det det vi kallar för "äktenskapstycke"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Min exfru hade 35 systrar fast hon var enda dottern, bröder betydde någon manlig man kände inom nära ålder. Kusin var allt utom kusiner för då hette kusinen "uncel" fast kusinen bara som bara var en god vän och "uncel" som borde vara syskon till sina föräldrar hette "aunt "oavsett kön. Som enda barnet så fanns det ändå massor av bröder som ville låna pengar. TIT Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Var fan har ban99arne tagit vägen? Allt tjat om inavel fick mig att tänka på henom... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Mars 20, 2015 Dela Inlagd Mars 20, 2015 Min exfru hade 35 systrar fast hon var enda dottern, bröder betydde någon manlig man kände inom nära ålder. Kusin var allt utom kusiner för då hette kusinen "uncel" fast kusinen bara som bara var en god vän och "uncel" som borde vara syskon till sina föräldrar hette "aunt "oavsett kön. Som enda barnet så fanns det ändå massor av bröder som ville låna pengar. TIT Ursäkta mig, men förklara lite mer ingående vad du menar? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu