Jump to content
Homer

Köpa hus i Khon Kaen

Recommended Posts

Bananen

Då kanske du bor på fel ställe.

Min hyresvärd (engelsman) har jag iaf inga problem med, jag fick honom tom att investera 100k i att bygga ut altanen och göra taket över den större, med bibehållen hyra.

Allt som går sönder fixas utan dröjsmål, för det mesta löser jag det och skannar och mailar kvitto så får jag dra det på hyran.

Självklart har det fördelar med att äga själv, så länge man trivs och vill bo kvar vill säga för det är den dagen man får för sig att man vill flytta som man upptäcker nackdelen med att äga..

"Går ju alltid att sälja eller hyra ut om man ångrar sig!!!"

Ja eller hur.. Grattis

Det är nog helt beroende på vart huset ligger, flera av mina grannar gjorde en vinst på ca 1,5 miljoner bath när dom valde att sälja efter ca 5-6 år, jämför man det vad man hade fått för ränta på banken så är det ju en rätt bra förtjänst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Det är nog helt beroende på vart huset ligger, flera av mina grannar gjorde en vinst på ca 1,5 miljoner bath när dom valde att sälja efter ca 5-6 år, jämför man det vad man hade fått för ränta på banken så är det ju en rätt bra förtjänst...

Var var det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Bananen

Var var det här?

Pattaya.

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Pattaya.

Inte direkt vanligt men finns alltid dom som har tur.

1.5 milj i vinst är bra men småpengar jämfört med en bostad i större Svensk ort.

Köpa bostad i Sverige, hyr ut den för bra vinst och hyr i Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Bananen

Inte direkt vanligt men finns alltid dom som har tur.

1.5 milj i vinst är bra men småpengar jämfört med en bostad i större Svensk ort.

Köpa bostad i Sverige, hyr ut den för bra vinst och hyr i Thailand.

Visst det kanske inte går att jämföra med sverige men 50 procents ökning på 5-6 år är ganska bra tycker jag, själv är jag nöjd om jag får tillbaka pengarna jag lagt ut...

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Visst det kanske inte går att jämföra med sverige men 50 procents ökning på 5-6 år är ganska bra tycker jag, själv är jag nöjd om jag får tillbaka pengarna jag lagt ut...

Visst det är kanon men det tillhör inte vanligheterna att det är så här, normalt är det istället skitsvårt att sälja ett beg hus i Thailand och vad jag hör just nu från mäklare så går det nu att pruta mer än någonsin.

Men var och en blir vis på sin tro och gör som den vill, själv vill jag ha friheten att kunna flytta snabbt och kommer av den anl aldrig att köpa en bostad i Thailand.

Dessutom vill jag se vad som händer när krongubben trillar av pinn, då kan det röras om ordentligt i grytan här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Baa

Har just konstaterat att jag har mitt på det torra, eget hotll,,,,,,,,,,,,,,,,de va som fan!

Ursäkta OT

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz

Runt 2007-2008 köpte en förmögen polare till mig 3 condos i View Talay 6 i Pattaya långt innan byggnaden var färdig. När det sen började bli klart sålde han två av dom och vinsten på det räckte nästan till vad han betalade för den som han behöll för egen del. Men att det går att göra liknande affärer i dagens Pattaya tvivlar jag starkt på. Enligt min mening är det numera definitivt köparens marknad.

Fritz..

• Tummen upp 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Bananen

Visst det är kanon men det tillhör inte vanligheterna att det är så här, normalt är det istället skitsvårt att sälja ett beg hus i Thailand och vad jag hör just nu från mäklare så går det nu att pruta mer än någonsin.

Men var och en blir vis på sin tro och gör som den vill, själv vill jag ha friheten att kunna flytta snabbt och kommer av den anl aldrig att köpa en bostad i Thailand.

Dessutom vill jag se vad som händer när krongubben trillar av pinn, då kan det röras om ordentligt i grytan här.

Visst är det köparens marknad just nu, och ska man tvunget sälja nu så kan det väl kanske bli svårt om man inte har lite tur, samtidigt tycker jag inte att priserna sjunker, antingen stagnerar dom eller går upp, men det är väl olika från område till område antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
wUThai

Tanke på den takten Pattaya har utvecklats senaste 10 åren så hade jag inte räknat med att få tillbaks pengarna. Pattaya måste nog vara en av de sämsta städerna att investerar i en bostad. Och tanke på hur landet i sig ställer sig mot utlänningar så är iaf inte yxlandet nåt jag är intresserad av att satsa några pengar i. 

Hyra är det enda alternativet för mig. Skulle jag förlora förståndet så har jag möjlighet att bosätta mig i yxbyn då frugan har smällt upp ett hus till sina föräldrar och dom är ju äldre än mig så när det är dags för pension så är ju huset frugans när svärföräldrarna inte finns längre. Men det kommer nog aldrig hända att jag bosätter mig där om inte nåt extremt händer med yxbyn. :)

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz

Visst är det köparens marknad just nu, och ska man tvunget sälja nu så kan det väl kanske bli svårt om man inte har lite tur, samtidigt tycker jag inte att priserna sjunker, antingen stagnerar dom eller går upp, men det är väl olika från område till område antar jag.

Valutakurserna får man inte glömma. Köpte du ett hus i Thailand för ett år sen och betalade 2 mille så måste du få 2,4 nu om du säljer för att få tillbaka pengarna omräknat till SEK. Fortsätter THB att vara så stark som den är nu mot flera valutor gentemot för ett år sen så tror jag i alla fall att huspriserna kommer att sjunka.

Fritz..

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen

I Korat som ändå är en expansiv stad och stor, så bedömer jag att inget hus har stigit i värde de senaste tio åren.

Snarare behöver du bara betala 50 - 60% av byggkostnaden ink. mark för hus som byggdes för ca tio år sedan.

En orsak är att husen inte underhålls samt är dåligt byggda med kortare livslängd.

I en "village" där thai, slutar att betala för sophämtning mm. rasar priserna snabbt och blir köpvärda objekt.

Annan faktor är att det byggs alldeles för mycket samt att thai inte vill köpa begagnat, bara nytt gäller.

Status eller lättare att belåna har jag ingen aning om men inte som falanger tänker som gärna köper begagnade hus och renoveras till halva priset mot nytt.

Nyproducerade hus hade en prislapp på 3,1 mille men gick utmärkt att hyra för 9000bath per månad förra året. 

Hus är nog en dålig investering men bra att ha eget om man trivs och känner sig säker på omgivninen

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618

"Kruxet är ju att om du kanske hyr nåt år och tycker att du trivs så köper du, dan efter du köpt så flyttar det in en ny granne som är helt blåst och gör livet till ett hillevitte för dig, då sitter du där."

Resonerar man så kan man inte köpa ett boende någontans inte ens i Sverige

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy