Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

I jannes länk fanns ju uppgift om pensionärer som bor utanför Sverige. 86890 bor i de närmaste granländer som Sverige har skatteavtal, så de resterande 51 465 kan nog inte rubba pensionsystemet med sin frånvaro. Sen är det säkert en heldel av dem som bor i forna Jugoslavien, Grekland Italien mm.

Nu har jag aldrig påstått att detta rubbar systemet. Dock vill jag belysa att det kanske inte är så att ens egen förtjänst att inte belasta landet Sverige när man inte är där, kanske inte är så hög som vissa tror.

Till och med svartarbetare tillför Sverige mer ekonomiskt än utflyttade pensionärer med sinkskatt.

Dock inget fel i att bo utanför Sverige. Upp till var och en.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • bob

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Till och med svartarbetare tillför Sverige mer ekonomiskt än utflyttade pensionärer med sinkskatt.
Halleluja, det tror väl inte DU heller?
Link to comment
Dela på andra sajter

Halleluja, det tror väl inte DU heller?

Så länge dom låter pengarna stanna i Sverige är det så. Moms 25%

Alla arbetstillfällen som skapas där det blir arbetsgivaravgift och löneskatter för dom som säljer varor och tjänster till svartarbetarna. Räkna på detta så pratar vi om avsevärt högre summor för stat och kommun jämfört med 20% sink.

Ungefär som alla som tror att Rot och Rut kostar pengar. Att döda svartarbetskraft och få in skatt och moms istället är mer lönande för staten än utgiften i sig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelpost

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Trams eller inte..

Men jag betvivlar att 2,1 miljoner pensionärer bara är en liten del av ekonomin.

http://secure.pensionsmyndigheten.se/KortaPensionsfakta.html

I övrigt är det jag skriver ren matematisk fakta.

Och räknar du med att en utflyttad betalar sink så är detta ungefär hälften vad en hemmavarande betalar direkt i skatt och moms. Och kanske 15%av vad en hemmavarande drar in i skatter och arbetsgivaravgifter moms indirekt. Genom att deras köp skapar arbetstillfällen.

 

Tack för länken. jag ser dock inget om vad en pensionär kostar versus bringar in till Sverige. Vänligen visa detta så får även jag se att dina fakta och sanningar stämmer. 

Verkar också lustig att räkna in arbetsgivaravgifter när det handlar om pensionärer eller du kanske menar alla som sinkar.

 

Då kan vi konstatera att vi har ca 2.1 miljoner pensionärer varav ca 6,5% (138,000) bor utomlands. Det var just boende utomlands som jag ansåg vara en ytterst liten del av ekonomin och då främst i Thailand gällde saken.

Hur många som bor i EU eller Thailand t.ex kan jag bara uppskatta, efter de topp 4 länderna finns bara 50,000 pensionärer kvar. Högt gissat från min sida, möjligtvis 2-3000 i Thailand varav kanske knappt hälften sinkar, låt oss säga 1000 sinkpensionärer. Om detta stämmer är det då alltså 0,7% av totalen som vi snackar om.

Hur många av dessa kan det vara som är oförsäkrade och gör en "smitning" till Sverige på månadsbasis? Igen låt oss räkna högt, säg 10% vilket då ger mindre än 10 sinkare i månaden. Ja detta kallar jag trams, särskilt om du jämför med att Sverige tar in ca 100,000 invandrare per år, en knappt promille av detta alltså.

Om jag tolkar ditt resonemang rätt borde då dessa 100,000 inflyttade inbringa astronomiskt mycket mer i pengat till Sverige än den försumbara andelen sinkare i Thailand som utnyttjar svensk vård. Även svensken som utnyttjar systemet, enligt denna logiken, ser ju till att hjulen snurrar i Sverige genom att skapa en massa sjukhusjobb? 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu brukar man väl inte kalla yngre personer för farbror, men du kanske är framavlad genom tidelag och inte har bättre förstånd än så.

 

Tveksamt om någon tjej i Sverige skulle anse dig tillhöra skaran av yngre personer (förutom din mor och hon är ju part i målet), som jag ser det så är det nog bara en tjej från Thailand som anser dig vara en yngre person och det är nog också det ända du lyckas "lura" att flytta in i din ombyggda sommarstuga för den delen också, Mr Big Shot. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tveksamt om någon tjej i Sverige skulle anse dig tillhöra skaran av yngre personer (förutom din mor och hon är ju part i målet), som jag ser det så är det nog bara en tjej från Thailand som anser dig vara en yngre person och det är nog också det ända du lyckas "lura" att flytta in i din ombyggda sommarstuga för den delen också, Mr Big Shot. 

 

Nu var ju fråga om det var du som var yngre eller äldre än mig? Efter dina senaste inlägg så börjar jag dock förstå att även om du är äldre än mig fysiskt, vilket jag tror du är, så har du ju psykiskt lyckats fastnat i ungefär samma stadium som kiss och bajsålders-hamnoi, vilket i så fall förklarar hur du inte förstår hur ordet farbror används i det svenska språket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju fråga om det var du som var yngre eller äldre än mig? Efter dina senaste inlägg så börjar jag dock förstå att även om du är äldre än mig fysiskt, vilket jag tror du är, så har du ju psykiskt lyckats fastnat i ungefär samma stadium som kiss och bajsålders-hamnoi, vilket i så fall förklarar hur du inte förstår hur ordet farbror används i det svenska språket. 

 

Och så visar ännu en gång Mr Big Shot varför han har en thailändska istället för en svensk tjej :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Och så visar ännu en gång Mr Big Shot varför han har en thailändska istället för en svensk tjej :)

 

Jaså du ska idi*tförklara alla med thailändsk partner nu också, ja då är du verkligen på rätt forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så visar ännu en gång Mr Big Shot varför han har en thailändska istället för en svensk tjej :)

Är du på riktigt eller ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mor tog hand om fyra barn och började jobba när jag som var minstingen började första klass.

 

Hon avled när hon var46 år så hon behövde aldrig tära på Krilles pengar likaså farsan som hade pension i hela sex månader

 

Själv tänkte jag suga ut varenda spänn så länge det går och när jag trillar av pinn i Thailand så fixar vi någon som kan vara min stand in i ytterligare några år :good:

Det gor du jävligt rätt i, fan vad man kände sig nojd for några år sedan efter varje tysklandsresa när man inte delade med sig till staten, synd bara att bilen inte fick lasta mer än drygt 800 kilo.

post-3132-0-81024400-1425945961.jpg

post-3132-0-51347800-1425946015.jpg

post-3132-0-20748100-1425946065.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så visar ännu en gång Mr Big Shot varför han har en thailändska istället för en svensk tjej :)

 

Hur tänkte du nu?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken. jag ser dock inget om vad en pensionär kostar versus bringar in till Sverige. Vänligen visa detta så får även jag se att dina fakta och sanningar stämmer.

Verkar också lustig att räkna in arbetsgivaravgifter när det handlar om pensionärer eller du kanske menar alla som sinkar.

Då kan vi konstatera att vi har ca 2.1 miljoner pensionärer varav ca 6,5% (138,000) bor utomlands. Det var just boende utomlands som jag ansåg vara en ytterst liten del av ekonomin och då främst i Thailand gällde saken.

Hur många som bor i EU eller Thailand t.ex kan jag bara uppskatta, efter de topp 4 länderna finns bara 50,000 pensionärer kvar. Högt gissat från min sida, möjligtvis 2-3000 i Thailand varav kanske knappt hälften sinkar, låt oss säga 1000 sinkpensionärer. Om detta stämmer är det då alltså 0,7% av totalen som vi snackar om.

Hur många av dessa kan det vara som är oförsäkrade och gör en "smitning" till Sverige på månadsbasis? Igen låt oss räkna högt, säg 10% vilket då ger mindre än 10 sinkare i månaden. Ja detta kallar jag trams, särskilt om du jämför med att Sverige tar in ca 100,000 invandrare per år, en knappt promille av detta alltså.

Om jag tolkar ditt resonemang rätt borde då dessa 100,000 inflyttade inbringa astronomiskt mycket mer i pengat till Sverige än den försumbara andelen sinkare i Thailand som utnyttjar svensk vård. Även svensken som utnyttjar systemet, enligt denna logiken, ser ju till att hjulen snurrar i Sverige genom att skapa en massa sjukhusjobb?

/ SatanG

Om du läser vad jag skriver istället för att envist försöka göra en egen frågeställning av det jag skriver så kanske paletten trillar ner?

Det finns förmodligen ingen exakt undersökning som visar vad utlandssvenskar kostar Sverige eller rättare sagt vad Sverige går miste i skatteintäkter. Dock behöver man inte vara någon Einstein för att kunna räkna vilka skatter som detta inte genererar.

Arbetsgivaravgifter är en synergieffekter av konsumtion. Därav räknar jag med den. Då Sverige går utan den konsumtion som utlandssvenskar spenderar någon annanstans.

Jag betonar ännu en gång att mitt syfte är inte att visa upp stora förluster för Sverige. Utan att ta död på myten om att man inte kostar svenska samhället något om man bor utomlands.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vem har skrivit så`? Så vitt jag förstått saken ska den gälla alla som reser till länder där man inte har avtal om sjukvård.

Allt snack om sink och skatter har inte ändrat min åsikt om saken, det borde vara tvång på reseförsäkring om man reser utanför EU. Lika lätt att ordna som

det är gjord med visum till EU. Visar man ingen försäkring beviljas inte visumet.

 

Jag tänkte på rubriken i tråden. Men jag har väl fattat "pankisar" fel. Trodde det var en felskrivning av panchisar dvs pensionärer.

inser nu att det nog mera hänsyftar till personer utan ekonomiska medel.

 

Det med visum och försäkring funkar ju om det nu bara skulle vara ett land eller en union av länder. Men tar jag en resa över till ett grannland när mitt visa gått ut (som jag gör just nu), Hur skall då tex Thailand kunna stoppa mig. Jag får ju inte vara kvar i landet då visat gått ut, och har bara en biljett till Kambodja. Skall dom sätta mig på ett flyg hem till Sverige och betala för den resan - sannolikheten för det är mycket mycket liten. Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså du ska idi*tförklara alla med thailändsk partner nu också, ja då är du verkligen på rätt forum!

 

Alla, vad fick du det ifrån? Jag har ju inte ens idi*tförklarat dig ännu, även om det nu finns anledning till det

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så visar ännu en gång Mr Big Shot varför han har en thailändska istället för en svensk tjej :)

Ja, vart fick han det ifrån[emoji84]

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du nu?

 

/ SatanG

 

Hur jag tänkte där är det nog bäst jag håller för mig själv om du inte förstod vad det stod i inlägget eller läste mellan raderna kanske man skall säga, men jag hoppades att Farbror (läs Knasen) skulle förstå och det tror jag han jag gjorde, men som du vet, anfall är oftast det bästa försvaret :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera.
Det har inte jag, otroligt vad Du gör det svårt för Dig, det ska väl vara samma som idag, man straffas om man inte har giltig visa, vid längre vistelse typ O eller OA kollar man vid obligatoriska 90 dagars anmälan. Dessutom har man ASEAN nuförtiden. Kan Du förklara för dumma jag varför funkar försäkring till EU/Schengen och varför skulle det vara svårare för ASEAN att införa det? 

 

Nu vill jag inte vara elak mot nån men anser att var och en ska ta ansvar för sitt resande, och giltig rese-, eller sjukförsäkring är ju en del av detta ansvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså du ska idi*tförklara alla med thailändsk partner nu också, ja då är du verkligen på rätt forum!

Hahaha,säger den bittre som tillbringar 99% av tiden på mpr

att diskutera invandringens nackdelar. Rätt forum var det ja..

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Ironi och läsa mellan raderna är den nya konstformen på MPR! Viss behärska den andra behärskar den mindre bra! :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hahaha,säger den bittre som tillbringar 99% av tiden på mpr

att diskutera invandringens nackdelar. Rätt forum var det ja..

 

Har aldrig skrivit att jag är emot invandring, däremot så är jag emot den förda flyktingpolitiken som nu bevisligen också spiller över och försvårar övrig invandring. Vad gäller bitterhet så ska du nog inte yttra dig för det var väl knappast för ditt goda humör du blev avstängd senast. 

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt gnäll om hur mycket Sverige förlorar Simskattarna Skall  vi ej få göra vad vi vill med det lilla sedan landet med det näst högsta skattrycket har tagit sitt 33 kr på en hundring i skatt direkt 25% moms dessutom arbetsgivaravgift 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...