Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

kitungmakmak

Tråden har spårat ut totalt, frågan var ju om det ska vara tvång att ha försäkring vid utlandsvistelse/resa. Har man inte det får man lida för det.

Inte klaga på FB om rättvisa eller hjälp för att betala sjukhusvistelse utomlands.

Det är nog svårt att hitta en tråd som inte spårar ur på MPR ;)

Speciellt fredagskvällar verkar vara utsatta. Men på nåt vis är det ju åxå lite kul, såläge dom inte börjar handla om thailändsk politik och juntan mitt i allt. Finns nog med trådar för det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • bob

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ge f-n i att gå till personangrepp mot mig för det.

 

Du får gärna visa var jag gick till personangrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte dubbelmoralen riktigt. Om man nu flyttat utomlands och "inte är till last" så är det en mycket liten besparing för en normalperson att få ynnesten att endast skatta 20% istället för 25%. Jag anser att det också sannolikt är en besparing för svenska samhället då ingen sjukvård eller andra förmåner belastar systemet. Så varför skulle en utskriven person inte använda den svenska sjukvården om han nu behöver det, det anser jag vara hans fulla rätt. Han skattar som alla andra, något mindre men står själv för en större del av sina egna kostnader.

/ SatanG

Det där var ju lite dubbeltydigt.

Du skriver att man inte ligger samhället till last. Då man inte utnyttjar sjukvården.

Men när man behöver sjukvård ska man kunna återvända och utnyttja vården.

Tror dom flesta svenskar som stannar i Sverige inte ligger samhället till last. Förns den dagen dom blir sjuka och behöver vård. Skillnaden är väl att den svensk som stannar i Sverige återför sina pengar i det svenska systemet genom att göra av med pengarna i Sverige. Till skillnad från expaten som gör av med sina pengar i ett annat land.

Utan för den skull ange vad som är rätt och fel i detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte dubbelmoralen riktigt. Om man nu flyttat utomlands och "inte är till last" så är det en mycket liten besparing för en normalperson att få ynnesten att endast skatta 20% istället för 25%. Jag anser att det också sannolikt är en besparing för svenska samhället då ingen sjukvård eller andra förmåner belastar systemet. Så varför skulle en utskriven person inte använda den svenska sjukvården om han nu behöver det, det anser jag vara hans fulla rätt. Han skattar som alla andra, något mindre men står själv för en större del av sina egna kostnader.

/ SatanG

Vill bara lägga till att det finns många expat som klagar och kallar Sverige ett djävla skitland som man tvingas skatta i samtidigt som man anser att man "ej är samhället till last".

Det är dubbelmoral enligt mig.

Dom som accepterar att skatten man betalar trots att man är utflyttad kanske har ett syfte. Dom idkar inte dubbelmoral enligt mig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att det svenska pensionssystemet skulle rasa samman bara för att några pensionärer väljer att köpa chang i Thailand istället för Pripps blå i Sverige är ju rent skitsnack. I så fall borde ju staten förbjuda medborgarna att spendera några av sin intjänade stålar utanför Sveriges gränser, förbjuda semestrar (utomlands) mm. Köpte de den modellen från Nordkorea?

 

Snurrigt resonemang....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att det svenska pensionssystemet skulle rasa samman bara för att några pensionärer väljer att köpa chang i Thailand istället för Pripps blå i Sverige är ju rent skitsnack. I så fall borde ju staten förbjuda medborgarna att spendera några av sin intjänade stålar utanför Sveriges gränser, förbjuda semestrar (utomlands) mm. Köpte de den modellen från Nordkorea?

Snurrigt resonemang.

Det är väl ingen som påstått att ekonomiska systemet i Sverige rasar. Dock är det skitsnack att man inte ligger svenska samhället till last. Om man planerar en reträttväg till Sverige när man blir sjuk och dålig. En person som stannar i Sverige och inte är sjuk ligger ju det svenska systemet lika lite till last.

Och historien vimlar av exempel på pankisar som bott i Thailand och skrivit ut sig. För att snabbt beställa en biljett till Sverige när hälsan börjat svikta.

Så det där skitsnacket att man inte ligger Sverige till last är lika mycket värt som en hög med skit.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen som påstått att ekonomiska systemet i Sverige rasar. Dock är det skitsnack att man inte ligger svenska samhället till last. Om man planerar en reträttväg till Sverige när man blir sjuk och dålig. En person som stannar i Sverige och inte är sjuk ligger ju det svenska systemet lika lite till last.

Och historien vimlar av exempel på pankisar som bott i Thailand och skrivit ut sig. För att snabbt beställa en biljett till Sverige när hälsan börjat svikta.

Så det där skitsnacket att man inte ligger Sverige till last är lika mycket värt som en hög med skit.

Jorå, det finns de som påstått i tråden att det svenska pensionssystemet BYGGER på att pensionärerna spenderar sin pension i Sverige. Dock så var det nog inte du, det var nog bl a han som brukar avsluta sina kommentarer med att säga åt andra att "sluta göra bort sig" (höjden av ironi, eller åtminstone autosatir).

 

Det andra du diskuterar minns jag inte att jag nämnt nåt om, men håller väl med dig i stort (om det var riktat mot mig).

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det finns de som påstått i tråden att det svenska pensionssystemet BYGGER på att pensionärerna spenderar sin pension i Sverige. Dock så var det nog inte du, det var nog bl a han som brukar avsluta sina kommentarer med att säga åt andra att "sluta göra bort sig" (höjden av ironi, eller åtminstone autosatir).

Det andra du diskuterar minns jag inte att jag nämnt nåt om, men håller väl med dig i stort (om det var riktat mot mig).

Jag har läst tråden och skulle vilja påstå att du nog tolkar saker annat än hur dom var skrivna.

Ekonomiskt faktum är naturligtvis att man räknat fram pensionssystemet med planering att svenskar bor kvar i Sverige och gör av med pensionen där. Staten tar ju direkt tillbaka 25% moms som även det är en skatt. För att inte räkna på alla som arbetar för att sälja mat mm till pankisar som genom det genererar skatter.

Så nog är det så att om tillräckligt många skulle flytta utomlands. Så skulle nog pensionssystemet omvärderas. Dock är vi inte där ännu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst tråden och skulle vilja påstå att du nog tolkar saker annat än hur dom var skrivna.

Ekonomiskt faktum är naturligtvis att man räknat fram pensionssystemet med planering att svenskar bor kvar i Sverige och gör av med pensionen där. Staten tar ju direkt tillbaka 25% moms som även det är en skatt. För att inte räkna på alla som arbetar för att sälja mat mm till pankisar som genom det genererar skatter.

Så nog är det så att om tillräckligt många skulle flytta utomlands. Så skulle nog pensionssystemet omvärderas. Dock är vi inte där ännu.

Ja, folk kan nog tolka saker olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och eftersom de antagligen inte spenderar sin pension i Sverige går Sverige därmed "miste" om ett antal miljarder i skatter och avgifter.

 

Naturligtvis ett fritt val men att bosätta sig utomlands och spendera sin pension utomlands men det minskar Sverige skatteintäkter.

 

/Krille

Och hur ska vi lösa det då ? Utreseförbud från Sverige för pensionärer ? Eller en kompromiss där denna grupp får söka och kan få tillstånd hos pensionärsmyndigheten om max en 14-dagars tripp till Turkiet per år, och då naturligtvis via en svensk arrangör. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur ska vi lösa det då ? Utreseförbud från Sverige för pensionärer ? Eller en kompromiss där denna grupp får söka och kan få tillstånd hos pensionärsmyndigheten om max en 14-dagars tripp till Turkiet per år, och då naturligtvis via en svensk arrangör. :crazy:

Fritz..

Nu verkar det som du läser det Krille skriver som fansjälv läser bibeln.

Det är väl ingen som nekar pankisar eller andra att elda upp sina pengar skänka dom till välgörande ändamål. Eller sitta i Thailand och dricka öl för sin väl förtjänade pension.

Dock snacket om att man inte är svenska samhället till last. Är ju endast en sanning så länge man aldrig planerar reträtt när man blir för skrumpen. Plus att svenska samhället tjänar mer på pankisar som stannar i Sverige.

Detta är faktum ur nationalekonomiskt perspektiv. Som inte ska sammanblandas med tyckande och tänkande och försmådda känslor över att någon säger sanningen!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så svårt att förstå? Måste jag ta det igen:

 

1. Det är inte jag som beslutat om pensionssystemet så ge f-n i bittra personangrepp

2. Pensionssystemet bygger på att det sätts av pengar till pensionen när man jobbar (baserat på att man har en lön)

3. Har man inte jobbat (d v s man har ingen lön) har inga pengar satts av till pensionen och då kan man få garantipension ändå

 

Det är precis som en reseförsäkring - har man inte betalt någon premie får man ingen ersättning hur orättvist det än kan vara.

 

Det finns säkert massor med människor som jobbat oavlönat hemmet och gjort en stor insats däribland min mormor, farmor och mamma - men nu är pensionssystemet som det är och ge f-n i att gå till personangrepp mot mig för det.

 

Ha en trevlig dag :)

 

/Krille

Om det någon som inte fattar är det du, du är uppenbarligen för ung för att ha upplevt det svenska samhället på 1950 talet, då fanns det ingen valmöjlighet för en stor del av framför allt de kvinnor som blev med familj som skulle servas, inte fan ""skatteplanerade""man som idag och som samhället förändrats till "sköt dig själv" systemet.

Jag fattar vad du skriver, men jag får inte sådana vibbar av förakt för de som inte likt du själv hade silversked i mungipan vid födseln!

Sluta upp att påstå att de med garantipension får skylla sig själva, sånt säger mer om dig än om de som "drabbats" av att inte vara lika unga och bror duktiga som du!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon källa eller saklig grund för detta påstående :huh:

 

Är det du som anklagar andra för att inte ha studieskulder? :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det någon som inte fattar är det du, du är uppenbarligen för ung för att ha upplevt det svenska samhället på 1950 talet, då fanns det ingen valmöjlighet för en stor del av framför allt de kvinnor som blev med familj som skulle servas, inte fan ""skatteplanerade""man som idag och som samhället förändrats till "sköt dig själv" systemet.

Jag fattar vad du skriver, men jag får inte sådana vibbar av förakt för de som inte likt du själv hade silversked i mungipan vid födseln!

Sluta upp att påstå att de med garantipension får skylla sig själva, sånt säger mer om dig än om de som "drabbats" av att inte vara lika unga och bror duktiga som du!

Förstår inte varför du blir så upprörd?

Det Krille skriver är ju ren fakta som du kan läsa ur vilken skrift som helst från berörd myndighet.

Coola ner dig med en pilsner eller två. Så ska du nog se att blodtrycket går ner.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det som du läser det Krille skriver som fansjälv läser bibeln.

Det är väl ingen som nekar pankisar eller andra att elda upp sina pengar skänka dom till välgörande ändamål. Eller sitta i Thailand och dricka öl för sin väl förtjänade pension.

Dock snacket om att man inte är svenska samhället till last. Är ju endast en sanning så länge man aldrig planerar reträtt när man blir för skrumpen. Plus att svenska samhället tjänar mer på pankisar som stannar i Sverige.

Detta är faktum ur nationalekonomiskt perspektiv. Som inte ska sammanblandas med tyckande och tänkande och försmådda känslor över att någon säger sanningen!

Jisses vad du tog i !!!   :ahh:

Lugna ner dig lite nu och tänk efter lite grann innan du börjar hamra på tangenterna nästa gång.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Och hur ska vi lösa det då ? Utreseförbud från Sverige för pensionärer ? Eller en kompromiss där denna grupp får söka och kan få tillstånd hos pensionärsmyndigheten om max en 14-dagars tripp till Turkiet per år, och då naturligtvis via en svensk arrangör. :crazy:

 

Fritz..

Precis, och har man tagit sig utanför landets gränser hur skall då Sverige kunna hindra mig (eller en panchis) att resa vidare.

 

Lyckas dom styra upp så tex Thailand kräver att jag är försäkrad när jag anländer, skall då Thailand hålla mig kvar eller tvinga mig på ett plan hem till Sverige när försäkringen löpt ut.

Fungerar kanske inom Schengen eller EU med visumregler men vafan, detta är asien. Här går allt att lösa med lite pengar.

 

Sen är det ju märkligt att det bara skulle gälla pensionärer, DO skulle gå i taket bara på tanken av åldersdiskriminering.

 

Enda sättet jag ser att man skulle kunna lösa det på är att göra sig ovän med alla andra länder så Svensk pass inte är värt vatten, tja eller sluta utfärda pass öht.

 

Men att man gör sitt val att resa oförsäkrad kan innebära konsekvenser. Då får man väl ta dom åxå, även om det innebär att man dör i en gränd och blir hundmat. Jag vetefan om jag inte hellre gör det än att bli "långvårdad" i Sverige snart. Men då jag inte stått inför det valet, har försäkringar för tamigfan allt (som inte alltid gäller upptäckte jag) och lite pengar för att ta mig hem i alla fall så skall jag inte vara tvärsäker.

 

Trots att jag inte är troende så tackar jag alla högre makter när jag kommit säkert hem till hotellet efter en dag ute i trafiken. jag är nog en såndär kappvändare i alla fall. Jag kanske byteer åsikt när jag blir sjuk och vill hem om några år när pengarna är slut.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, det finns de som påstått i tråden att det svenska pensionssystemet BYGGER på att pensionärerna spenderar sin pension i Sverige. Dock så var det nog inte du, det var nog bl a han som brukar avsluta sina kommentarer med att säga åt andra att "sluta göra bort sig" (höjden av ironi, eller åtminstone autosatir).

 

Det andra du diskuterar minns jag inte att jag nämnt nåt om, men håller väl med dig i stort (om det var riktat mot mig).

 

Det är väl självklart att pensionssystemet bygger på att pensionärer också i hög utsträckning spenderar sin pension i Sverige. På samma sätt är det självklart att skattesystemet bygger på att svenskar spenderar sin lön i Sverige. Vad är det som är så konstigt med det? Över 342 mdr av skatteintäkterna 2013 kom från från moms på varor/tjänster som köps i Sverige.

 

Sen har jag inte sagt att det är fel eller att hela pensionssystemet faller ihop om några spenderar sin pension utomlands - däremot minskar det skatteintäkterna med ett antal miljarder varje år. Vad är det som är felaktigt i det?

 

Ja - man gör bort sig om man blir förbannad på mig för att jag skriver hur systemet med garantipension fungerar. Eller tror du också att det är jag som bestämt det?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl självklart att pensionssystemet bygger på att pensionärer också i hög utsträckning spenderar sin pension i Sverige. På samma sätt är det självklart att skattesystemet bygger på att svenskar spenderar sin lön i Sverige. Vad är det som är så konstigt med det? Över 342 mdr av skatteintäkterna 2013 kom från från moms på varor/tjänster som köps i Sverige.

Sen har jag inte sagt att det är fel eller att hela pensionssystemet faller ihop om några spenderar sin pension utomlands - däremot minskar det skatteintäkterna med ett antal miljarder varje år. Vad är det som är felaktigt i det?

Ja - man gör bort sig om man blir förbannad på mig för att jag skriver hur systemet med garantipension fungerar. Eller tror du också att det är jag som bestämt det?

/Krille

Du ger ju verkligen avundsjukan och jantelagen ett ansikte utåt i ditt gnäll..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses vad du tog i !!! :ahh:

Lugna ner dig lite nu och tänk efter lite grann innan du börjar hamra på tangenterna nästa gång.

Fritz..

Ja då det bevisligen finns andra som inte tänker till innan dom börjar hamra på tangentbordet så ligger det viss del i det som du skriver. En annan aspekt på det hela är att leva som man lär. Vilket tydligen inte är lätt. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl självklart att pensionssystemet bygger på att pensionärer också i hög utsträckning spenderar sin pension i Sverige. På samma sätt är det självklart att skattesystemet bygger på att svenskar spenderar sin lön i Sverige. Vad är det som är så konstigt med det? Över 342 mdr av skatteintäkterna 2013 kom från från moms på varor/tjänster som köps i Sverige.

 

Sen har jag inte sagt att det är fel eller att hela pensionssystemet faller ihop om några spenderar sin pension utomlands - däremot minskar det skatteintäkterna med ett antal miljarder varje år. Vad är det som är felaktigt i det?

 

Ja - man gör bort sig om man blir förbannad på mig för att jag skriver hur systemet med garantipension fungerar. Eller tror du också att det är jag som bestämt det?

 

/Krille

Vem är förbannad på dig? Och varför har du nån tourettes om att påpeka att du tycker att andra gör bort sig? Är det viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger ju verkligen avundsjukan och jantelagen ett ansikte utåt i ditt gnäll..

Hmmm mitt meddelande avser inte att försvara Krille.

Men det där förstod jag faktiskt inte.

Jag kanske är för dum att förstå den dolda kritiken mot pensionärer?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm mitt meddelande avser inte att försvara Krille.

Men det där förstod jag faktiskt inte.

Jag kanske är för dum att förstå den dolda kritiken mot pensionärer?

Tror inte du är dum, men ser du inte de indirekta personangreppen så är du färgad av din personlga åsikt i detta kanske?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför du blir så upprörd?

Det Krille skriver är ju ren fakta som du kan läsa ur vilken skrift som helst från berörd myndighet.

Coola ner dig med en pilsner eller två. Så ska du nog se att blodtrycket går ner.

Och sen har du ensamrätt att tycka på forumet, visst är det fakta, men läs igenom hans skriveri och skitlöjliga jmf med reseförsäkring, sen kan du ta en pilsner själv om det passar dig, i kväll har jag andra planer på dryckesintag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är förbannad på dig? Och varför har du nån tourettes om att påpeka att du tycker att andra gör bort sig? Är det viktigt?

 

Jag uppfattar då i alla fall det som att han är förbannad på just mig och tycker att det är mitt fel att garantipension fungerar som det gör?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du är dum, men ser du inte de indirekta personangreppen så är du färgad av din personlga åsikt i detta kanske?

Min personliga reflektion är att det är ganska många som är personligt berörda. Och då brukar man gärna börja skjuta på budbäraren som skriver ren fakta som känns obekväm.

Kan lätt jämföras med trådar där man pratar om 30 års kontrakt på Thai mark.

När någon påtalar nånting som känns obekvämt så tar men det som personlig kritik.

Jag själv är nog lika god kålsupare Ang detta när det skrivs om ämnen som berör mig personligen när någon lägger fram fakta.

Det enda jag sett är att Krille skrivit fakta som inte alla gånger är bekväm. Det har han blivit angripen för. Och sen är pajkastningen igång.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...