Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Jag skulle naturligtvis om jag kunde åka till Sverige. Dock var det inte den delen jag vände mig mot. Utan att peka ut någon person. Så är klagan över att betala skatt i Sverige när man är utskriven "då man ej ligger Sverige till last" samtidigt som man gärna utnyttjar livlinan tillbaka till Sverige när kroppen gör sig påmind.

Vilket jag klassar som dubbelmoral.

 

Jag fattar inte dubbelmoralen riktigt. Om man nu flyttat utomlands och "inte är till last" så är det en mycket liten besparing för en normalperson att få ynnesten att endast skatta 20% istället för 25%. Jag anser att det också sannolikt är en besparing för svenska samhället då ingen sjukvård eller andra förmåner belastar systemet. Så varför skulle en utskriven person inte använda den svenska sjukvården om han nu behöver det, det anser jag vara hans fulla rätt. Han skattar som alla andra, något mindre men står själv för en större del av sina egna kostnader.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • bob

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du känner för det och har medel till flygbiljett är det ju bara att åka hem, o skriva in sig. Och få några år extra sen kan du ju åka tillbaka.

 

Ja det är nog så det funkar för många, själv är jag försäkrad och har inga problem med att folk väljer vilket alternativ som de har möjlighet till.

Skulle det själv hända en något riktigt allvarligt och jag är kapabel att flyga till Sverige så är det inte omöjligt att jag gör det. Inte för att spara pengar då jag har en försäkring utan mer för att jag tror svenska sjukvården generellt sett har en högre nivå på allvarliga sjukdomar samt att man vill kunna följa med bättre i vad som sker med en på det egna språket.

I ett sånt akut läge tror jag man skiter fullständigt i om någon anser det vara dubbelmoral eller inte, familjens välmående och hälsa kommer först i alla lägen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det landsbygdförakt du uppvisar så måste du helt klart vara miljöpartist din 

Du har nog fel där Knasen Mp är ett stadsfenomen De som bor på landet vill ej ha högre drivmedelsskatt De vill ha bättre vägar som Mp oftast är emot Bönder vill inte ha skatt på gödningsmedel Osv

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte dubbelmoralen riktigt. Om man nu flyttat utomlands och "inte är till last" så är det en mycket liten besparing för en normalperson att få ynnesten att endast skatta 20% istället för 25%. Jag anser att det också sannolikt är en besparing för svenska samhället då ingen sjukvård eller andra förmåner belastar systemet. Så varför skulle en utskriven person inte använda den svenska sjukvården om han nu behöver det, det anser jag vara hans fulla rätt. Han skattar som alla andra, något mindre men står själv för en större del av sina egna kostnader.

 

/ SatanG

Varifrån får du 25%? I Uppsala ligger vi nära 33% Du kanske räknar efter avdragens effekt? Bra tyckt i alla fall Mr Chang svarade för länge sedan mig om Utskrivning Det har också effekt på Förmögenhetsskatt o Arvskatt Men de är ja borttagna nu Gud ske pris 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Var av 100 000 bor i Finalandet, och 15 000 i andra EU länder där Sverige har skatteavtal (som innebär att pensionen skattas av staten som betalar  ut den) Nu är ju sifrona dragna ur hatten men skulle inte förvåna mig om det faktiskt är 100 000 som bor inom EU, kom ju rätt många finnar, greger, jugoslaver etc på -60 o -70 talet som är i pensionsålder idag.

 

Förresten hur har det gått för farsan i fråga, han som låg i sjukan i Cambodja efter stroke?

 

Ja och eftersom de antagligen inte spenderar sin pension i Sverige går Sverige därmed "miste" om ett antal miljarder i skatter och avgifter.

 

Naturligtvis ett fritt val men att bosätta sig utomlands och spendera sin pension utomlands men det minskar Sverige skatteintäkter.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh...som hemmafru till en vanlig knegare så har man knappast någon inkomst så att man kan sätta undan pengar, vare sig till framtida pension eller thailandsresor.

 

Fritz..

 

Ehhh. har man inte råd att vara hemmafru kanske man inte ska ha vara det heller? :wink: Eller tycker du att "någon annan" ska betala för de som vill vara hemmafruar?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Som är ett bidrag med ett finare namn ljushuvud :)

Nja snarare ett utjämningssystem, om du fattar det coonhead! :im_happy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja och eftersom de antagligen inte spenderar sin pension i Sverige går Sverige därmed "miste" om ett antal miljarder i skatter och avgifter.

 

Naturligtvis ett fritt val men att bosätta sig utomlands och spendera sin pension utomlands men det minskar Sverige skatteintäkter.

 

/Krille

Har man flyttat tillbaks till sina hemtrakter och pensionen utbetalas av Sverige, beskattas pensionen även i Sverige. Är man fastboende i tex Finalandet spenderar man sina av Sverige beskattade pengar i Finalandet och bidrar till Finalandets sjukvårdsystem där man får sjukvård utan att Sverige behöver betala ett enda öre för det. Så det är stor skilnad jämfört med SINK skattade som sen vid sjukdom gapar efter rättvisa i Cambodja om hemtransport. Capiso?

 

Bosätter man sig utomlands belastar man inte  Svenska sjukvårdsystemet heller.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man flyttat tillbaks till sina hemtrakter och pensionen utbetalas av Sverige, beskattas pensionen även i Sverige. Är man fastboende i tex Finalandet spenderar man sina av Sverige beskattade pengar i Finalandet och bidrar till Finalandets sjukvårdsystem där man får sjukvård utan att Sverige behöver betala ett enda öre för det. Så det är stor skilnad jämfört med SINK skattade som sen vid sjukdom gapar efter rättvisa i Cambodja om hemtransport. Capiso?

 

Bosätter man sig utomlands belastar man inte  Svenska sjukvårdsystemet heller.

Får man sinkskatt om man flyttar till Finland?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Får man sinkskatt om man flyttar till Finland?

Det tror jag att man kan få, nu har jag ingen bekant som jag kan fråga men varför skulle det vara annorlunda med Finland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ehhh. har man inte råd att vara hemmafru kanske man inte ska ha vara det heller? :wink: Eller tycker du att "någon annan" ska betala för de som vill vara hemmafruar?

 

/Krille

Idag är det väldigt få som är hemmafruar

men på mitten av 60 talet och bakåt var det helt andra tider och hemmafruar var mer vanligt

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det väldigt få som är hemmafruar

men på mitten av 60 talet och bakåt var det helt andra tider och hemmafruar var mer vanligt

Så sant så!

Morsan min var en sådan, i vissas bemärkelser, oduglig samhällsparasit som när åldern var inne blev "garantipankis" och jag kan lova alla er som tror ni är bättre samhällsmedborgare än hon var att ni har inte en susning om hur det var att ta hand om en familj på den tiden!

Inga tvättmaskiner, diskmaskiner kyl o frys, micro, mm, försök inse, om ni har förmågan till det, att samhället faktiskt förändrats på 30-40 års tid. så gnäll för fan inte över de som "offrat" utbildning e.t.c. för att fostra fram oss som nu har det fan så mycket bättre, VAKNA, jorden skapades inte samtidigt med MPR!"

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man flyttat tillbaks till sina hemtrakter och pensionen utbetalas av Sverige, beskattas pensionen även i Sverige. Är man fastboende i tex Finalandet spenderar man sina av Sverige beskattade pengar i Finalandet och bidrar till Finalandets sjukvårdsystem där man får sjukvård utan att Sverige behöver betala ett enda öre för det. Så det är stor skilnad jämfört med SINK skattade som sen vid sjukdom gapar efter rättvisa i Cambodja om hemtransport. Capiso?

 

Bosätter man sig utomlands belastar man inte  Svenska sjukvårdsystemet heller.

 

Visst är det skillnad men det du helt missar är att överenskommelsen är ömsesidig inom EU/EES.

 

Det innebär att det är fritt fram för pensionärer från andra EU/EES-länder att flytta till Sverige och får gratis sjukvård trots att de betalar skatt till sitt "hemland". Så systemet i det hela är inte på något sätt gratis för Sverige.

 

Sen kan man diskutera om skatt på pension är någon "verklig skatteintäkt" eftersom den i praktiken bara är en uppskjuten skatt i och med att pensionsavsättningen skett med obeskattade pengar.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Min mor tog hand om fyra barn och började jobba när jag som var minstingen började första klass.

 

Hon avled när hon var46 år så hon behövde aldrig tära på Krilles pengar likaså farsan som hade pension i hela sex månader

 

Själv tänkte jag suga ut varenda spänn så länge det går och när jag trillar av pinn i Thailand så fixar vi någon som kan vara min stand in i ytterligare några år :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det väldigt få som är hemmafruar

men på mitten av 60 talet och bakåt var det helt andra tider och hemmafruar var mer vanligt

 

 

 

Det är ingen som sagt att de är mindre värda så farbröderna kan lugna ner sig lite :)

 

Det är ju bara fakta att har man inte jobbat så finns inga pengar avsatta till pension. Vill man ha pension måste man därför ta eget ansvar och i god tid planera sin pension - något som de flesta svenskar inte verkar förstå utan tycker att "någon annan" ska betala.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som sagt att de är mindre värda så farbröderna kan lugna ner sig lite :)

 

Det är ju bara fakta att har man inte jobbat så finns inga pengar avsatta till pension. Vill man ha pension måste man därför ta eget ansvar och i god tid planera sin pension - något som de flesta svenskar inte verkar förstå utan tycker att "någon annan" ska betala.

 

/Krille

Kvalificerat skitprat från en som aldrig behövt böja rygg!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mor tog hand om fyra barn och började jobba när jag som var minstingen började första klass.

 

Hon avled när hon var46 år så hon behövde aldrig tära på Krilles pengar likaså farsan som hade pension i hela sex månader

 

Själv tänkte jag suga ut varenda spänn så länge det går och när jag trillar av pinn i Thailand så fixar vi någon som kan vara min stand in i ytterligare några år :good:

 

Vad är det som är så svårt att förstå?

 

1. Det är inte jag som beslutat om pensionssystemet så ge f-n i bittra personangrepp

2. Pensionssystemet bygger på att det sätts av pengar till pensionen när man jobbar

3. Har man inte jobbat har inga pengar satts av till pensionen och då kan man få garantipension ändå

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
- något som de flesta svenskar inte verkar förstå utan tycker att "någon annan" ska betala.

 

Någon större studieskuld har du säker inte i alla fall

 

Ta reda på hur det var på 60 talet och bakåt innan du vräker ur dig en massa skit

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så svårt att förstå?

 

1. Det är inte jag som beslutat om pensionssystemet så ge f-n i bittra personangrepp

2. Pensionssystemet bygger på att det sätts av pengar till pensionen när man jobbar

3. Har man inte jobbat har inga pengar satts av till pensionen och då kan man få garantipension ändå

 

/Krille

På din svada kan man tro att min mormor o mamma tjänade piga åt dina förfäder, viket skulle med din retorik göra dem till andra klassens medborgare.

Nu hade jag turen att få en styvpappa som tjänade tillräckligt med kulor för min skolgång, och tack vare det kan jag nu till ditt stora förträt ha ett behagligt liv som pankis i var helst jag vill, och nu föredrar jag Thailand, du får väl även du fundera över orättvisan att inte kunna välja sina föräldrar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tråden har spårat ut totalt, frågan var ju om det ska vara tvång att ha försäkring vid utlandsvistelse/resa. Har man inte det får man lida för det.

Inte klaga på FB om rättvisa eller hjälp för att betala sjukhusvistelse utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visst är det skillnad men det du helt missar är att överenskommelsen är ömsesidig inom EU/EES.
Jag vågar utan att ens forska i saken, påstå att Sverige är en vinnare vad gäller pensionärer som flyttat ut från Sverige vs flyttat in till Sverige. Det är alltså fler som lever på sitt Svenska pension utomlands än de som lever i Sverige på sina pensioner från utomlands.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant så!

Morsan min var en sådan, i vissas bemärkelser, oduglig samhällsparasit som när åldern var inne blev "garantipankis" och jag kan lova alla er som tror ni är bättre samhällsmedborgare än hon var att ni har inte en susning om hur det var att ta hand om en familj på den tiden!

Inga tvättmaskiner, diskmaskiner kyl o frys, micro, mm, försök inse, om ni har förmågan till det, att samhället faktiskt förändrats på 30-40 års tid. så gnäll för fan inte över de som "offrat" utbildning e.t.c. för att fostra fram oss som nu har det fan så mycket bättre, VAKNA, jorden skapades inte samtidigt med MPR!"

 

Bra rutet!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att de som inte har några höga pensioner inte har jobbat måste väl vara höjden av arrogans. Många av dessa (ffa kvinnor) har jobbat mer i sina liv än de flesta yngre har vett att förstå. Att systemet sen pissar på dem (de som "inte jobbat", inte arroganta skitstövlar på MPR) är väl inte höjden av rättvisa.

 

Men det sista dessa människor (som var med och byggde "proffstyckarnas" välfärd) behöver är att idi*ter nedvärderar deras liv och påstår att de inte jobbat. Skämmes ta mig fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter. Hela skatte- och pensionssystemet bygger ju också på att det till viss del finansieras via skatter på pensioner. :)

 

/Krille

Har du någon källa eller saklig grund för detta påstående ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalificerat skitprat från en som aldrig behövt böja rygg!

 

 

 

 

 

Vad är det som är så svårt att förstå? Måste jag ta det igen:

 

1. Det är inte jag som beslutat om pensionssystemet så ge f-n i bittra personangrepp

2. Pensionssystemet bygger på att det sätts av pengar till pensionen när man jobbar (baserat på att man har en lön)

3. Har man inte jobbat (d v s man har ingen lön) har inga pengar satts av till pensionen och då kan man få garantipension ändå

 

Det är precis som en reseförsäkring - har man inte betalt någon premie får man ingen ersättning hur orättvist det än kan vara.

 

Det finns säkert massor med människor som jobbat oavlönat hemmet och gjort en stor insats däribland min mormor, farmor och mamma - men nu är pensionssystemet som det är och ge f-n i att gå till personangrepp mot mig för det.

 

Ha en trevlig dag :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...