Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Garantipension är ingen pension, bara en utfyllnad för den som inte har inbetalningar nog för att täcka upp sin mellanskillnad till vanlig pension.

 Kunde lika gärna heta "utökat bostadstillägg" för att nå minimum av Svensk strandad.

 

Kvaliteten på hustruimporterna  på MPR bekräftar detta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • bob

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du verkar ju vara en kul kille.Menar du att om som får garantipension inte har gjort rätt för sig i det härliga land som Sverige

blivit.Tex.hemmafruar,en del bondhustrur,kanske en och annan hemaman.Jag håller på dom för inte fan är det din förtjänst.

 

Håll på vem du vill men faktum är att dessa inte får någon pension eftersom de inte betalats in något. Därav garantipension.

 

 

 

 

Upplysningsman Khonis

Link to comment
Dela på andra sajter

Det löser ni nog med att sitta i Pattaya och spy galla över Sverige. Tills den dag ni blir krassliga och beställer en biljett till Sverige. Och kräver vård då ni faktisk är svenska medborgare. :)

 

Hur skulle du göra om du bodde med familj i Thailand och pengarna har sinat samtidigt som läkaren säger att du ex. fått cancer eller liknande?

Välja att stanna kvar med en för tidig död i Thailand då du trots allt faktiskt bara betalat 20% istället för 25% i skatt på din pension?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Go east

Pensionärer är allt ett jävla pack,utvisa dom på livstid så man kan handla på ICA i lugn och ro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionärer är allt ett jävla pack,utvisa dom på livstid så man kan handla på ICA i lugn och ro.

Kan hålla med, men ICA har lagt där jag bor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle du göra om du bodde med familj i Thailand och pengarna har sinat samtidigt som läkaren säger att du ex. fått cancer eller liknande?

Välja att stanna kvar med en för tidig död i Thailand då du trots allt faktiskt bara betalat 20% istället för 25% i skatt på din pension?

/ SatanG

Jag skulle naturligtvis om jag kunde åka till Sverige. Dock var det inte den delen jag vände mig mot. Utan att peka ut någon person. Så är klagan över att betala skatt i Sverige när man är utskriven "då man ej ligger Sverige till last" samtidigt som man gärna utnyttjar livlinan tillbaka till Sverige när kroppen gör sig påmind.

Vilket jag klassar som dubbelmoral.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Håll på vem du vill men faktum är att dessa inte får någon pension eftersom de inte betalats in något. Därav garantipension.

 

 

 

 

Upplysningsman Khonis

Dom får ju garantipension smartis.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag skulle naturligtvis om jag kunde åka till Sverige. Dock var det inte den delen jag vände mig mot. Utan att peka ut någon person. Så är klagan över att betala skatt i Sverige när man är utskriven "då man ej ligger Sverige till last" samtidigt som man gärna utnyttjar livlinan tillbaka till Sverige när kroppen gör sig påmind.

Vilket jag klassar som dubbelmoral.

Men nu ska väl i rättvisans namn påpekas att även sinkskattare skattar 20% och därför enligt mig har betalt för den dödshjälp som kan bli aktuell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Go east

Kan hålla med, men ICA har lagt där jag bor.

Ja det var ju tråkigt.

Ändrades av Go east
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom får ju garantipension smartis.

 

Som är ett bidrag med ett finare namn ljushuvud :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu ska väl i rättvisans namn påpekas att även sinkskattare skattar 20% och därför enligt mig har betalt för den dödshjälp som kan bli aktuell.

Förvisso är det så. Men många kan ej förstå varför dom ska betala skatt överhuvudtaget. Samtidigt som densamma personer mer än gärna utnyttjar livlinan om det behövs.

Systemet bygger på att pensionärerna bor kvar och pumpar in pengarna i systemet. Ju fler som flyttar utomlands kommer göra att man får göra om beräkningarna för att få systemet att gå ihop.

Sverige är ett ganska fantastiskt land som tar hand om sina medborgare på detta sätt. Tyvärr finns det för många som tar systemet som självklart.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Och?

 

På vilket sätt har du besvarat den frågan?

 

 

 

Inget att skämta om.

 

Skulle du få en massiv hjärtattack så det första du skulle se när du vaknar är han eller hon från ekonomiavdelningen på sjukhuset som räcker fram ett papper och frågar efter 100.000 baht i deposition.

 

Bara att hålla tummarna för att din sjukförsäkring går igenom.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle naturligtvis om jag kunde åka till Sverige. Dock var det inte den delen jag vände mig mot. Utan att peka ut någon person. Så är klagan över att betala skatt i Sverige när man är utskriven "då man ej ligger Sverige till last" samtidigt som man gärna utnyttjar livlinan tillbaka till Sverige när kroppen gör sig påmind.

Vilket jag klassar som dubbelmoral.

 

Kanske pga osäkerheten till att pengarna ska räcka till då det sociala systemet i Thailand inte hjälper en gör det lättare att gnälla om att man inte får behålla mer av sin lön för en del. Det kan ju också vara så att en  del inte håller med om att förd politik med pengasatsningar på helt fel sätt gör att en del inte vill betala för det de anser vara fel och därför klagar.

Jag har tidigare betalat skatt till Sverige trots att jag då bodde utomlands, det bästa jag kunde göra då var sink. Trots att jag då endast betalade 15% i skatt irriterade det mig att t.ex. rumänska kollegor lyfte barnbidrag från Sverige trots att de aldrig satt sin fot där, ej heller betalt en krona i skatt till Sverige, medans jag som svensk medborgare inte fick del av detta pga att jag var bosatt i "fel" land. Så skatt är nog för de flesta ett nödvändigt ont som man gör sitt bästa för att hålla ner på.

I mitt fall gör Sverige sannolikt en duktig vinst på att jag inte bor i Sverige eftersom jag isf hade fått rätt till många förmåner. T.ex. sjukvård, barnomsorg och tandvård för mitt barn, barnbidrag, sfi för min fru, slitage på vägar etc etc samtidigt som jag ändå inte skulle betala någon skatt till Sverige. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso är det så. Men många kan ej förstå varför dom ska betala skatt överhuvudtaget. Samtidigt som densamma personer mer än gärna utnyttjar livlinan om det behövs.

Systemet bygger på att pensionärerna bor kvar och pumpar in pengarna i systemet. Ju fler som flyttar utomlands kommer göra att man får göra om beräkningarna för att få systemet att gå ihop.

Sverige är ett ganska fantastiskt land som tar hand om sina medborgare på detta sätt. Tyvärr finns det för många som tar systemet som självklart.

 

Mmm det va just det.. Medborgare blir man tydligen efter att ha vistats 30 sekunder i detta underbara land utan vidare krav. Står du ut i denna fibravinterns förgård i 30 sekunder utan motkrav på varesej språkförståelse eller social kompetens så är du förevigt försäkrad mot allt ont...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Först kände jag mig både kränkt och förödmjukad, men sen slog det mig att jag inte är intresserad av att få några tidelagsvykort från farbror :)

 

Nu brukar man väl inte kalla yngre personer för farbror, men du kanske är framavlad genom tidelag och inte har bättre förstånd än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget att skämta om.

 

Skulle du få en massiv hjärtattack så det första du skulle se när du vaknar är han eller hon från ekonomiavdelningen på sjukhuset som räcker fram ett papper och frågar efter 100.000 baht i deposition.

 

Bara att hålla tummarna för att din sjukförsäkring går igenom.

 

BTT

 

Nej han vaknar inte upp, om han (eller någon) inte kan uppvisa ett giltigt försäkrings/nummer/besked eller kontanter så får vederbörande ... vandra vidare.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nej han vaknar inte upp, om han (eller någon) inte kan uppvisa ett giltigt försäkrings/nummer/besked eller kontanter så får vederbörande ... vandra vidare.

 

Man kan få betala i efterhand. Du lär ju vårdas till du är så pass kurant så att du kan flyttas över till polishuset.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få betala i efterhand. Du lär ju vårdas till du är så pass kurant så att du kan flyttas över till polishuset.

 

BTT

 

Nänä dom står å tittar på när du dör.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju vara en kul kille.Menar du att om som får garantipension inte har gjort rätt för sig i det härliga land som Sverige

blivit.Tex.hemmafruar,en del bondhustrur,kanske en och annan hemaman.Jag håller på dom för inte fan är det din förtjänst.

 

Vad är ditt problem? Det är ju för f-n inte jag som bestämt vad garantiperson är och vilka som ska få det. Läs gärna på om garantipension innan du gör bort dig mer. Vad är det som är så svårt med att förstå att om man inte jobbar så sätts inga pengar av till pensionen?

 

Min mamma, mormor och farmor har alla varit hemmafruar hela eller delar av livet. De har då alla förstått att de själva måste lägga undan till pensionen om de ska få någon rimlig pension. Men som vanligt i Sverige ska man ju inte behöva ta något eget ansvar utan det är alltid "någon annan" som ska betala.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte underskatta oss Baa ! Vi äro tusenden sjuka, halta, lytta och nersupna svenskar som emigrerat till Thailand. Tänk om vi samtliga skulle flytta tillbaka till Sverige, nog tusan skulle kostnaderna för den svenska sjukvården öka markant. :wink:

 

Fritz..

Ni skulle få köa som andra svenskar,så den kostnaden för er sjukvård skulle nog bli marginell  :dirol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nänä dom står å tittar på när du dör.

 Inte så länge det finns hopp om betalning.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Enligt Pensionsmyndigheten själva var det 123 391 st pensionstagare som var bosatta utomlands i december 2013.

Var av 100 000 bor i Finalandet, och 15 000 i andra EU länder där Sverige har skatteavtal (som innebär att pensionen skattas av staten som betalar  ut den) Nu är ju sifrona dragna ur hatten men skulle inte förvåna mig om det faktiskt är 100 000 som bor inom EU, kom ju rätt många finnar, greger, jugoslaver etc på -60 o -70 talet som är i pensionsålder idag.

 

Förresten hur har det gått för farsan i fråga, han som låg i sjukan i Cambodja efter stroke?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Min mamma, mormor och farmor har alla varit hemmafruar hela eller delar av livet. De har då alla förstått att de själva måste lägga undan till pensionen om de ska få någon rimlig pension.

 

Ehhh...som hemmafru till en vanlig knegare så har man knappast någon inkomst så att man kan sätta undan pengar, vare sig till framtida pension eller thailandsresor.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle du göra om du bodde med familj i Thailand och pengarna har sinat samtidigt som läkaren säger att du ex. fått cancer eller liknande?

Välja att stanna kvar med en för tidig död i Thailand då du trots allt faktiskt bara betalat 20% istället för 25% i skatt på din pension?

 

/ SatanG

Om du känner för det och har medel till flygbiljett är det ju bara att åka hem, o skriva in sig. Och få några år extra sen kan du ju åka tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...