Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Kenneth4618

Kan det vara så att man inte betalar landstingsskatt när man betalar SINK skatt och därmed inte är berättigad till sjukvård ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • bob

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Med det landsbygdförakt du uppvisar så måste du helt klart vara miljöpartist din stackare..

 

Landsbygden skall ses på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda pensionärer som ev lever på statens pengar är väll de med garantipension och jag tror inte de åker till Thailand med en inkomst på 7899:-/mån

 

Och ifall nån med garantipension flyttar till Thailand är det bäst att hålla det hemligt för skattemyndigheten annars går den förlorad.

 

"Om du har garantipension får du bara behålla den om du flyttar till ett land inom EU/EES, Schweiz och i vissa fall Kanada."

 

http://secure.pensionsmyndigheten.se/OmDuBorEllerFlyttarUtomlands2.html

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Landsbygden skall ses på vykort :)

 

Med tanke på vad du tidigare skrivit om oss på landsbygden så inte fan lär du få något vykort därifrån inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket tid spenderar du på varje ställe?

I genomsnitt då alltså...

50/50

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Och ifall nån med garantipension flyttar till Thailand är det bäst att hålla det hemligt för skattemyndigheten annars går den förlorad.

 

"Om du har garantipension får du bara behålla den om du flyttar till ett land inom EU/EES, Schweiz och i vissa fall Kanada."

 

http://secure.pensionsmyndigheten.se/OmDuBorEllerFlyttarUtomlands2.html

 

Fritz..

Ja visst ja så är det för det var ju detta den gamla damen i Hua Hin råkade ut för.

 

Då finns det alltså inga HP som lever på statens bekostnad i Thailand :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Varför deponera till en hemresa när man har dött?Det är väl bara att elda upp en och låta vinden sprida ut sig i en bar eller ett badhus,äntligen hemma.

 

Dom anhöriga vill kanske inte ha en bar som minneslund.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom anhöriga vill kanske inte ha en bar som minneslund.

 

BTT

Då är det väl bara att slanta...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter

 

Now we are talking ! Nu får banne mig vara slut med daltandet ! Vill man behålla sin svenska pension så får man väl vackert stanna kvar inom ladets gränser och spendera sina pengar där ! Det är väl det minsta man kan begära av dessa gnällspikar !   :rtfm:  :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom anhöriga vill kanske inte ha en bar som minneslund.

 

BTT

Det bestämmer jag

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad du tidigare skrivit om oss på landsbygden så inte fan lär du få något vykort därifrån inte.

 

Vem refererar du till när du säger "oss"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vem refererar du till när du säger "oss"?

 

Alla vi som bor på landsbygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu ? Flyttar man utanför EU till andra sidan jordklotet så får man ju stå för sin sjukvård på egen hand, antingen via en försäkring eller eget kapital. Någon hjälp av svenska staten med pengar får man inte om man hamnar i trångmål vilket en del andra redan påpekat i denna tråd ( och även styrkt).

Däremot så är det ju många av dessa "svenska emigranter" som inte skrivit ut sig från Sverige och därför inte bara betalar sin egen sjukvård här i Thailand utan även via landstingsskatten sponsrar den svenska sjukvård som dom inte alls kan utnyttja.

Fritz..

Men det är väl ett val dessa emigranter har gjort och förhoppningvis har även tagit reda på förutsättningarna innan flytten.

Komma efteråt och gnälla blir då lite patetiskt.

Ska man inte ta seden dit man kommer, som många påpekar i andra trådar? :)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Landsbygden skall ses på vykort :)

Fast Ullared är värt ett besök ibland...

/Sylvester

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att man inte betalar landstingsskatt när man betalar SINK skatt och därmed inte är berättigad till sjukvård ?

Betalar man SINK-skatt så måste man först skrivit ut sig från Sverige och därmed skriver man ut sig från både FK och folkbokföringsregistret och då antar jag att SINKen man betalar går rakt ner i statskassan. Men om jag som är både utskriven och betalar SINK besöker Sverige så har jag rätt till akutsjukvård på samma villkor som en vanlig Svensson. Så har jag fattat det hela.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Now we are talking ! Nu får banne mig vara slut med daltandet ! Vill man behålla sin svenska pension så får man väl vackert stanna kvar inom ladets gränser och spendera sina pengar där ! Det är väl det minsta man kan begära av dessa gnällspikar !   :rtfm:  :crazy:

 

Fritz..

 

Man kan väl tycka vad man vill men det är så pyramidspelet är konstruerat.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar man SINK-skatt så måste man först skrivit ut sig från Sverige och därmed skriver man ut sig från både FK och folkbokföringsregistret och då antar jag att SINKen man betalar går rakt ner i statskassan. Men om jag som är både utskriven och betalar SINK besöker Sverige så har jag rätt till akutsjukvård på samma villkor som en vanlig Svensson. Så har jag fattat det hela.

 

Fritz..

 

Fritz..

 

Du har rätt till mer än så om du du söker vården i det landsting som du senast tillhörde och om du betalar en slant extra (det finns ett kostnadstak här) i förhållande till den folkbokförde.

Planerad sjukvård alltså.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vi som bor på landsbygden.

 

Först kände jag mig både kränkt och förödmjukad, men sen slog det mig att jag inte är intresserad av att få några tidelagsvykort från farbror :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Ullared är värt ett besök ibland...

/Sylvester

 

Sylvester, det är helt klart att vi får ta en tur till Ullared snart, man vet inte vem man stöter på, kanske något landsbygdsbo :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl ett val dessa emigranter har gjort och förhoppningvis har även tagit reda på förutsättningarna innan flytten.

Komma efteråt och gnälla blir då lite patetiskt.

Ska man inte ta seden dit man kommer, som många påpekar i andra trådar? :)

Rock on!

Jomenvisst, jag håller med och om du ser mig nånsin gnälla över dom förutsättningar som är så är det bara att kalla på SC och slå in pannbenet på mig. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Sylvester, det är helt klart att vi får ta en tur till Ullared snart, man vet inte vem man stöter på, kanske något landsbygdsbo :)

 

Problemet är att det blir så dyrt att stanna där

 

Sist jag svängde in där hamnade kvittot på drygt 9000 kr och bilen vart full till taket !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ifall nån med garantipension flyttar till Thailand är det bäst att hålla det hemligt för skattemyndigheten annars går den förlorad.

 

"Om du har garantipension får du bara behålla den om du flyttar till ett land inom EU/EES, Schweiz och i vissa fall Kanada."

 

http://secure.pensionsmyndigheten.se/OmDuBorEllerFlyttarUtomlands2.html

 

Fritz..

 

Fast nu är väl garantipension bara ett finare namn för något som egentligen är ett socialbidrag för pensionärer? De som får det har helt enkelt inte jobbat ihop någon eller mycket liten pension. Känns ganska rimligt att det inte betalas ut över hela världen.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Man försäkrar hus, bil, motorcyklar, osv.

Men skiter i att försäkra det viktigaste man har, sitt liv är lite för mig konstigt..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra - då vet du att hela pensionssystemet är ett pyramidspel som bygger på att pensionärer stannar kvar i Sverige och spenderar sina pengar här. :)

 

Dessutom skulle det vara intressant att veta hur många "utskrivna Svenskar" som plötsligt kommer tillbaka till Sverige för "planerad vård"? Har ju diskuterats på forumet några gånger och det verkar som att så länge man kan ta sig själv till Sverige är det inga problem att skriva in sig och få vård direkt?

 

/Krille

Skjuter du inte lite över målet nu, på dina (ängsliga) antaganden om uttömning av statskassan förleds man ju att tro att det bor flera hundra tusen, kanske en miljon sjuka och utfattiga svenskar i den Thailändka bygden, men seru, så är det inte, och skulle det ändå vara så att det är fler än de som tidigare angivits, (orkar inte leta upp det just nu) är det fortfarande som den berömda pissestrålen i Nilen!

Villl du ändå försöka dig på en mer sannolik kalkyl i ämnet föreslår jag en mer saklig bakgrund än att tro, tycka får du, men då står det bara för dig!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Man försäkrar hus, bil, motorcyklar, osv.

Men skiter i att försäkra det viktigaste man har, sitt liv är lite för mig konstigt..

Rock on!

 

Med rätt försäkring på hus, bil, motorcykel etc får man en ny eller motsvarande om olyckan är framme

 

Men en livförsäkring får man inget nytt liv

 

Sannolikheten att man dör minskar inte särskilt mycket med en livförsäkring. Det är bara vissa typer av sjukdomar/skador som man kan ha nytta av försäkringen vid och vid vissa platser

 

Så jämförelsen haltar betydligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...