Jump to content
IGNORERAD

Borde oförsäkrade pankisar förbjudas att åka till Thailand?


Cavemannen

Borde man ha dagsböter i Sverige?  

78 röster

  1. 1. Ska man införa samma system i Sverige som i Finland, böter grundad på inkomsten?

    • Javisst ska man det.
      16
    • Nej, absolut inte
      8
    • Ja men med tak för beloppet.
      3


Recommended Posts

Jag uppfattar då i alla fall det som att han är förbannad på just mig och tycker att det är mitt fel att garantipension fungerar som det gör?

Ok. Om man tycker det är att vara förbannad, så undrar jag hur man reagerar när nån verkligen blir förbannad.

 

Men mai pen rai. Vi är alla olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    33

  • Krille

    22

  • Baa

    22

  • SatanG

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja då det bevisligen finns andra som inte tänker till innan dom börjar hamra på tangentbordet så ligger det viss del i det som du skriver. En annan aspekt på det hela är att leva som man lär. Vilket tydligen inte är lätt. :)

Jag är faktiskt helt lugn och tänker mig noga för innan jag trycker på " Publicera inlägg " En fråga bara, du har i ett antal inlägg skrivit att många pensionärer som flyttat till Thailand  som betalar SINK-skatt beklagat sig över att dom över huvud taget måste betala skatt i Sverige men samtidigt utan dåligt samvete reser hem till Sverige för att utnyttja den svenska vården. Det kallar du för dubbelmoral och det håller jag helt med om. Men tala nu ur skägget nu och ge mig ett exempel på vem eller vilka som skrivit nåt sånt här på MPR.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen har du ensamrätt att tycka på forumet, visst är det fakta, men läs igenom hans skriveri och skitlöjliga jmf med reseförsäkring, sen kan du ta en pilsner själv om det passar dig, i kväll har jag andra planer på dryckesintag!

Ja då fick du utrycka den åsikten ochså. Trots att jag tydligen enligt dig besitter nån typ av ensamrätt att tycka?

Du måste vara forumets mest snarstuckna skribent som suger till dig allt som kanske kan vara negativt likt ett svart hål.

Du gör ju naturligtvis vad du vill. Men dina försök att få mig på dåligt humör har du i alla fall misslyckats med!

Sen snackar man om gamla gringubbar, med rätta tydligen!!!!!

För övrigt dricker jag chang just nu!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt helt lugn och tänker mig noga för innan jag trycker på " Publicera inlägg " En fråga bara, du har i ett antal inlägg skrivit att många pensionärer som flyttat till Thailand som betalar SINK-skatt beklagat sig över att dom över huvud taget måste betala skatt i Sverige men samtidigt utan dåligt samvete reser hem till Sverige för att utnyttja den svenska vården. Det kallar du för dubbelmoral och det håller jag helt med om. Men tala nu ur skägget nu och ge mig ett exempel på vem eller vilka som skrivit nåt sånt här på MPR.

Fritz..

Vill minnas att det som exempel dykt upp trådar på MPR där man minsann gnällt som tusan på sinkskatten.

Kommer inte ihåg namnet på skribenten som jag inte tror är aktiv idag. Men jag har träffat många i mina dagar i verkligheten som sågat Sverige längs fotknölarna. För att göra en snabb reträtt när hälsan sviker.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger ju verkligen avundsjukan och jantelagen ett ansikte utåt i ditt gnäll..

 

 

 

 

 

Uppenbarligen en känslig fråga men som sagt skjut inte budbäraren för hur garantipension fungerar. En pension är väl att jämställa med en försäkring i och med att det är en ersättning för en förlorad inkomst? Precis som en reseförsäkring ersätter kostnader och/eller förlorad inkomst vid en olycka på en resa.

 

Finns det ingen pension avsatt får man ingen pension/ersättning - finns det ingen betald reseförsäkring får man ingen ersättning. Fast när det gäller pension får man i alla fall en garantipension vilket är bra. Sen kan man tycka vad man vill om hur rättvist pensionssystemet är men det är inget jag beslutat om själv.

 

Det är möjligt att jag kan uppfattas som okänslig men jag har varit tydlig med att jag inte ser ner på de som har garantipension och att många av dem gjort en stor oavlönad insats. Däribland min mormor och farmor.

 

Kan man inte bemöta det med annat än otrevliga inlägg kanske man ska rannsaka sig själv lite också? Speciellt om man bara hoppar in i tråden för att gå till personangrepp.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det som exempel dykt upp trådar på MPR där man minsann gnällt som tusan på sinkskatten.

Kommer inte ihåg namnet på skribenten som jag inte tror är aktiv idag. Men jag har träffat många i mina dagar i verkligheten som sågat Sverige längs fotknölarna. För att göra en snabb reträtt när hälsan sviker.

Kollba tror jag skribenten kallade sig.Han gick upp i taket så fort det var tal om sinkskatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollba tror jag skribenten kallade sig.Han gick upp i taket så fort det var tal om sinkskatt

Stämmer..

Skulle inte förvåna mig om han är i Sverige för att kurera sig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollba tror jag skribenten kallade sig.Han gick upp i taket så fort det var tal om sinkskatt

Ok, honom kommer jag ihåg. Men han kan väl knappast anses representera alla oss andra utflyttade pensionärer här på MPR. :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, honom kommer jag ihåg. Men han kan väl knappast anses representera alla oss andra utflyttade pensionärer här på MPR. :dance1:

Fritz..

Men snälla Fritz. Jag gjorde misstaget att skriva om detta i ett meddelande där du citerades. Mitt fel. Du är inte utpekad!!!

Dock som jag skrev så har jag upplevt detta beteende som ganska vanligt.

Möjligt att kolba inte är representativ för genomsnittet på MPR?

Dock på den tiden som jag huserade i Pattaya så mötte jag på ganska många med dylika inställning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Är det du som anklagar andra för att inte ha studieskulder? :wink:

 

/Krille

Hade du inget bättre svar på den frågan eller är du helt enkelt svarslös :huh:???

 

Det nog ingen här som tvivlar på hur pensionssystemet fungerar utan din åsikt om dem som får garantipension som är jävligt krass

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du inget bättre svar på den frågan eller är du helt enkelt svarslös :huh: :huh:

 

Det nog ingen här som tvivlar på hur pensionssystemet fungerar utan din åsikt om dem som får garantipension som är jävligt krass

 

Varför inte läsa det jag skrivit? Jag har redan svarat på dina frågor ovan så scrolla upp lite och läs.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Fritz. Jag gjorde misstaget att skriva om detta i ett meddelande där du citerades. Mitt fel. Du är inte utpekad!!!

Dock som jag skrev så har jag upplevt detta beteende som ganska vanligt.

Möjligt att kolba inte är representativ för genomsnittet på MPR?

Dock på den tiden som jag huserade i Pattaya så mötte jag på ganska många med dylika inställning.

Ok, vi tar det från början då. Min gissning är att det är högst ett par tusen svenskar som emigrerat till Thailand  ( rätta mig gärna om jag har fel ) och att långt ifrån alla "bara" betalar SINK-skatt. Om man sen tänker på att svenska staten går miste om runt 130 miljarder, jag repeterar, 130 miljarder varje år pga skattefusk så ter sig dessa omoraliska sinkskattare som en fjärt på Kebnekajse i jämfört med det hela. Men du kan gärna fortsätta predika om moral och omoral för mig, jag tar varken mig själv eller MPR på så stort allvar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Varför inte läsa det jag skrivit? Jag har redan svarat på dina frågor ovan så scrolla upp lite och läs.

 

/Krille

Nej du har inte svarat på denna fråga

 

Har du en källa på detta eller ????

"Krille, on 08 Mar 2015 - 12:25, said:

    Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter. Hela skatte- och pensionssystemet bygger ju också på att det till viss del finansieras via skatter på pensioner. :)"

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du har inte svarat på denna fråga

 

Har du en källa på detta eller :huh:?

"Krille, on 08 Mar 2015 - 12:25, said:

    Därför att hela pensionssystemet bygger på att pensionärer spenderar sin pension i Sverige och därmed bidra med ytterligare många tusenlappar per månad i diverse skatter/avgifter. Hela skatte- och pensionssystemet bygger ju också på att det till viss del finansieras via skatter på pensioner. :)"

 

Räcker inte nedanstående som svar? Ungefär 340 miljarder (d v s 30%) av Sveriges skatteintäkter kommer från moms på varor/tjänster som köps i Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vi tar det från början då. Min gissning är att det är högst ett par tusen svenskar som emigrerat till Thailand ( rätta mig gärna om jag har fel ) och att långt ifrån alla "bara" betalar SINK-skatt. Om man sen tänker på att svenska staten går miste om runt 130 miljarder, jag repeterar, 130 miljarder varje år pga skattefusk så ter sig dessa omoraliska sinkskattare som en fjärt på Kebnekajse i jämfört med det hela. Men du kan gärna fortsätta predika om moral och omoral för mig, jag tar varken mig själv eller MPR på så stort allvar.

Fritz..

Nja nu skriver jag på ett allmänt forum och har inget specifikt mål att predika för dig. Jag utrycker mina åsikter i skrift precis som dig.

Och det är om man ska debattera om detta ganska ointressant vilka pankisar som valt just Thailand.

Dock är det faktum att Sverige tappar stålar på dessa. Och visst man kan vidga vyerna och prata om undanhålla skatter och ren brottslighet.

Dock kommer vi då lite väl långt ifrån vad diskussionen handlar om.

Personligen lär jag nog inte skriva ut mig ur Sverige när jag blir pensionär.

Men ett faktum är ju även att jag för ut pengar ur Sverige då jag är i Thailand. Dock kommer jag heller aldrig hävda att jag inte ligger Sverige till last när jag är i Thailand. Då man aldrig vet när man behöver använda sig av det svenska systemet? Och man är naturligtvis dum om man undviker det av moraliska skäl!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Sen är det ju märkligt att det bara skulle gälla pensionärer, DO skulle gå i taket bara på tanken av åldersdiskriminering.
Vem har skrivit så`? Så vitt jag förstått saken ska den gälla alla som reser till länder där man inte har avtal om sjukvård.

Allt snack om sink och skatter har inte ändrat min åsikt om saken, det borde vara tvång på reseförsäkring om man reser utanför EU. Lika lätt att ordna som

det är gjord med visum till EU. Visar man ingen försäkring beviljas inte visumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och eftersom de antagligen inte spenderar sin pension i Sverige går Sverige därmed "miste" om ett antal miljarder i skatter och avgifter.

 

Naturligtvis ett fritt val men att bosätta sig utomlands och spendera sin pension utomlands men det minskar Sverige skatteintäkter.

 

/Krille

bra att det minskar det slösa bara bort på flyktingar sida mm

offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock kommer jag heller aldrig hävda att jag inte ligger Sverige till last när jag är i Thailand. 

 

Nu blev det för avancerat för mig men eftersom jag tycker mig ha sagt mitt i denna tråd så säger som Torbjörn Fälldin att jag tänker inte dra denna fråga i långbänk.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har skrivit så`? Så vitt jag förstått saken ska den gälla alla som reser till länder där man inte har avtal om sjukvård.

Allt snack om sink och skatter har inte ändrat min åsikt om saken, det borde vara tvång på reseförsäkring om man reser utanför EU. Lika lätt att ordna som

det är gjord med visum till EU. Visar man ingen försäkring beviljas inte visumet.

Vill minnas att Yingluck,s regering hade förslag att reglera alla som ankom att betala en sjukförsäkringen. Dock vill jag minnas att detta fastnade på förslag stadiet. Då den regeringen fick andra problem som överskuggade det problemet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Vill minnas att Yingluck,s regering hade förslag att reglera alla som ankom att betala en sjukförsäkringen.

Juh det var på gång ca ett år sedan , främst pga granländers gästarbetare, från Cambodja o Myanmar som inte har nån försäkring och belastar det Thailändska sjukvård systemet

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju lite dubbeltydigt.

Du skriver att man inte ligger samhället till last. Då man inte utnyttjar sjukvården.

Men när man behöver sjukvård ska man kunna återvända och utnyttja vården.

Tror dom flesta svenskar som stannar i Sverige inte ligger samhället till last. Förns den dagen dom blir sjuka och behöver vård. Skillnaden är väl att den svensk som stannar i Sverige återför sina pengar i det svenska systemet genom att göra av med pengarna i Sverige. Till skillnad från expaten som gör av med sina pengar i ett annat land.

Utan för den skull ange vad som är rätt och fel i detta.

 

 

 

Jag skrev att man sannolikt inte ligger samhället till last pga sjukvård SAMT andra förmåner betalda av samhället. Dvs även alla offentliga vägar, bibliotek/Museum/ teatrar, hemfärdstjänster, bostadstillägg och alla andra saker som det kan handla om. Hur motsägelsefullt det är för dig kan bara du svara på.

Personligen tycker jag mycket bra om Sverige som land men det finns inget perfekt land i världen så något kan nog alla klaga på. Likväl som många sitter och dissar Thailand, thaimän/kvinnor, svenska kvinnor eller vad det nu är må vara men samtidigt stannar kvar. Har du aldrig klagat om något i Sverige? Har du alltid gillat att Sverige har världens högsta skattetryck?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det som du läser det Krille skriver som fansjälv läser bibeln.

Det är väl ingen som nekar pankisar eller andra att elda upp sina pengar skänka dom till välgörande ändamål. Eller sitta i Thailand och dricka öl för sin väl förtjänade pension.

Dock snacket om att man inte är svenska samhället till last. Är ju endast en sanning så länge man aldrig planerar reträtt när man blir för skrumpen. Plus att svenska samhället tjänar mer på pankisar som stannar i Sverige.

Detta är faktum ur nationalekonomiskt perspektiv. Som inte ska sammanblandas med tyckande och tänkande och försmådda känslor över att någon säger sanningen!

 

Det skulle vara intressant om du kunde backa upp denna sanning och faktum med en trovärdig källa. Jag är inte lika säker på det.

Förstår jag dig rätt om du menar att det är helt ok att åka hem och använda sjukvården, dock har man klagat på Sverige är det dubbelmoral att göra så?

 

Att som någon skriver att svenska pensionssystemet bygger på att pensionärer stannar i Sverige anser jag vara trams. Det är ju bara en ytterst liten del av en levande ekonomi. Statens utgifter och intäkter varierar konstant och att tillförseln av att just momsintäkterna från pensionärerna är huggna i sten är ju smått komiskt. Om det vore så är det väl fan på tiden att man tar med i beräkningarna de faktiska omständigheter som gäller. Pengarna är ju just pensionärernas och får naturligtvis spenderas hur, när och vart de så önskar. 

 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev att man sannolikt inte ligger samhället till last pga sjukvård SAMT andra förmåner betalda av samhället. Dvs även alla offentliga vägar, bibliotek/Museum/ teatrar, hemfärdstjänster, bostadstillägg och alla andra saker som det kan handla om. Hur motsägelsefullt det är för dig kan bara du svara på.

Personligen tycker jag mycket bra om Sverige som land men det finns inget perfekt land i världen så något kan nog alla klaga på. Likväl som många sitter och dissar Thailand, thaimän/kvinnor, svenska kvinnor eller vad det nu är må vara men samtidigt stannar kvar. Har du aldrig klagat om något i Sverige? Har du alltid gillat att Sverige har världens högsta skattetryck?

/ SatanG

Man kan naturligtvis diskutera hur länge som helst vad som är lagom skatt hur mycket man utnyttjar den i förhållande till sin egen nyttigheter.

Dock vad jag ville belysa är att snack som att man ej ligger det svenska samhället till last. Samtidigt som man gärna åker till Sverige när man blir sjuk. Inte rimmar med varandra.

Det finns mycket som skulle kunna bli bättre i Sverige. Dock anser jag att man inte är bättre än man gör sig.

Äldrevården i Sverige kan mångt och mycket vara ett skämt.

Hade själv en far som fick stroke och dog på grund av att han fick urinvägsinfektion. Som vart så allvarlig att han strök med. Jag är då inte ett dugg förvånad med alla bror duktig politiker som skyller på vårdföretag trots att ramarna i deras upphandlingar är så snålt tilltagna så att ett katthem skulle gå i putten för att gå runt.

Min svärfar fyllde här i Thailand 88 år. Omsvärmad av barn och barnbarn.

Där ligger Thailand före sverige.

Dock finns det mycket där Sverige är outstanding.

Och jag känner mig privilegierad som fötts i Sverige. Vilket givit mig möjlighet att ha det liv jag har idag.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant om du kunde backa upp denna sanning och faktum med en trovärdig källa. Jag är inte lika säker på det.

Förstår jag dig rätt om du menar att det är helt ok att åka hem och använda sjukvården, dock har man klagat på Sverige är det dubbelmoral att göra så?

Att som någon skriver att svenska pensionssystemet bygger på att pensionärer stannar i Sverige anser jag vara trams. Det är ju bara en ytterst liten del av en levande ekonomi. Statens utgifter och intäkter varierar konstant och att tillförseln av att just momsintäkterna från pensionärerna är huggna i sten är ju smått komiskt. Om det vore så är det väl fan på tiden att man tar med i beräkningarna de faktiska omständigheter som gäller. Pengarna är ju just pensionärernas och får naturligtvis spenderas hur, när och vart de så önskar.

/ SatanG

Trams eller inte..

Men jag betvivlar att 2,1 miljoner pensionärer bara är en liten del av ekonomin.

http://secure.pensionsmyndigheten.se/KortaPensionsfakta.html

I övrigt är det jag skriver ren matematisk fakta.

Och räknar du med att en utflyttad betalar sink så är detta ungefär hälften vad en hemmavarande betalar direkt i skatt och moms. Och kanske 15%av vad en hemmavarande drar in i skatter och arbetsgivaravgifter moms indirekt. Genom att deras köp skapar arbetstillfällen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

I jannes länk fanns ju uppgift om pensionärer som bor utanför Sverige. 86890 bor i de närmaste granländer som Sverige har skatteavtal, så de resterande 51 465 kan nog inte rubba pensionsystemet med sin frånvaro. Sen är det säkert en heldel av dem som bor i forna Jugoslavien, Grekland Italien mm.

 

2013 fanns 138 355 personer bosatta utomlands med svensk pension. Flest bodde i Finland (49 242) och därefter Tyskland (17 084) följt av Norge (11 735) och Danmark (8 829).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...