Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

stefan5300
3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det verkar ju vara det som är tanken med detta.

Det skulle ju bli skit för många äldre, särskilt för de över 70 år då det fn är väldigt dyrt med försäkring om det ens är möjligt.

Upp till 70 finns det ju hanterbara premier för försäkringar.

Men det har ju vart tal om någon typ av budget försäkring tidigare då detta varit på tal.

Men helt klart bra om alla tvingas vara försäkrade.

Edit: nu syftar jag på fast boende....för de som bor i tex Sverige är det ju inga problem, via hem försäkring etc.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

 

Så en som inte har råd med försäkring ska eventuellt få lämna Thailand, vår kompis Janne känner en gubbe som har under 20 000 Baht i månaden, hur ska han ha råd med försäkring?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Så en som inte har råd med försäkring ska eventuellt få lämna Thailand, vår kompis Janne känner en gubbe som har under 20 000 Baht i månaden, hur ska han ha råd med försäkring?

 

Under 20 000, hur gör han nu vid extension?

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Så en som inte har råd med försäkring ska eventuellt få lämna Thailand, vår kompis Janne känner en gubbe som har under 20 000 Baht i månaden, hur ska han ha råd med försäkring?

 

Hur kan han vara här då, åker ut o in var tredje månad ?  Vad gör han om nåt händer, typ bryter ett ben eller

drabbas av nån sjukdom ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Slog på ERV resp Gouda för min vistelse. ERV 5.787 SEK (27,-/dag) Gouda 5.124 SEK (24,-/dag). Tror inte det är någon större skillnad i villkoren, har inte orkat läsa dom. Har även skrivit till dom för att se om det finns annat än standardförsäkring. Väntar också svar från LF. 

Fick svar från Folksam. Dom måste ha fått virus i sina räknemaskiner.

 

"Din premie för perioden 170920 - 180423 blir 12973 kr för en person på resa inom övriga världen."

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Under 20 000, hur gör han nu vid extension?

 

47 minuter sedan, skrev Khemmarat:

 

Hur kan han vara här då, åker ut o in var tredje månad ?  Vad gör han om nåt händer, typ bryter ett ben eller

drabbas av nån sjukdom ?

 

Ingen aning, det var vad kompisen som berättade om  hans inkomst.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:
 
Så en som inte har råd med försäkring ska eventuellt få lämna Thailand, vår kompis Janne känner en gubbe som har under 20 000 Baht i månaden, hur ska han ha råd med försäkring?


Då ska man nog överväga om man ska bo utomlands där man inte omfattas av sitt hemlands socialförsäkringssystem.

Att bo utmlands är inte någon världsmedborerlig rättighet, men man kan göra det om man har råd eller möjlighet att uppfylla de regler som gäller i det tänkta nya landet.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 timmar sedan, skrev Soengsang:


Då ska man nog överväga om man ska bo utomlands där man inte omfattas av sitt hemlands socialförsäkringssystem.

Att bo utmlands är inte någon världsmedborerlig rättighet, men man kan göra det om man har råd eller möjlighet att uppfylla de regler som gäller i det tänkta nya landet.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Men hur gör man då om man nu har en familj och det blir ändrade regler och man har valt att satsa sina pengar på sin familj i stället för att tänka på sig själv med en försäkring, ska man då behöva att splittra sig från familjen.

Som jag har skrivit förut så är det enkelt att tycka vad andra ska gora då man själv har 2-300 000  Baht i månaden men alla har ju inte de.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Men hur gör man då om man nu har en familj och det blir ändrade regler och man har valt att satsa sina pengar på sin familj i stället för att tänka på sig själv med en försäkring, ska man då behöva att splittra sig från familjen.

Som jag har skrivit förut så är det enkelt att tycka vad andra ska gora då man själv har 2-300 000  Baht i månaden men alla har ju inte de.

Det är väl risken med länder som Thailand att regler och förutsättningar ändras.

Tror inte ens dom har empati för faranger med ringa pensioner trots familjebildning.

Känner en engelsman som inte klarade kraven när pundet dök och blev hemskickad trots hus, familj och fru.

Ytterligare krav från myndigheterna får fler att inte kunna vara kvar.

 

Har läst om ett förslag att man ska ha en försäkring som täcker min 10.000 USD per år för att få förlängt uppehållstillstånd.

Kommer ett sånt i framtiden så kärvar det för många pensionärer då premien knappast är billig. 

 

"Rich/Good men in, Poor/Bad men out" är nog visionen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Men hur gör man då om man nu har en familj och det blir ändrade regler och man har valt att satsa sina pengar på sin familj i stället för att tänka på sig själv med en försäkring, ska man då behöva att splittra sig från familjen.

Som jag har skrivit förut så är det enkelt att tycka vad andra ska gora då man själv har 2-300 000  Baht i månaden men alla har ju inte de.

 

Förstår att många kan hamna i en knepig situation. Samtidigt kanske man inte ska bosätta sig i Thailand om man inte har råd med både en bra försäkring och sin familj? En försäkring är ju inte heller i första hand att tänka på sig själv utan handlar minst lika mycket om att tänka på just sin familj. 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men hur gör man då om man nu har en familj och det blir ändrade regler och man har valt att satsa sina pengar på sin familj i stället för att tänka på sig själv med en försäkring, ska man då behöva att splittra sig från familjen.

Som jag har skrivit förut så är det enkelt att tycka vad andra ska gora då man själv har 2-300 000  Baht i månaden men alla har ju inte de.

Det är inte helt lätt att emigrera om man inte har förutsättningarna, särskilt om man räknar med att runda en familj på motsvarande mindre än 4000kr.

 

Och vad gäller vår gemensamma vän så vet också du att han inte har någon hiskelig hög pension, tom rätt dålig.

Men han prioriterar sin försäkring före allt annat, han är halvvägs till 70, och tar även ekonomiskt hand om sitt barn, så allt handlar om prioriteringar.

 

Men med 20k/mån som du nämner så är saken en annan, och man ska nog då verkligen överväga om man ska bo där man inte omfattas av sitt hemlands socialförsäkringssystem.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 minuter sedan, skrev Krille:

 

Förstår att många kan hamna i en knepig situation. Samtidigt kanske man inte ska bosätta sig i Thailand om man inte har råd med både en bra försäkring och sin familj? En försäkring är ju inte heller i första hand att tänka på sig själv utan handlar minst lika mycket om att tänka på just sin familj. 

 

/Krille

 

 

 

De finns ju de som bildade familjer i Thailand for 15 - 20 år sedan, ska de bli drabbade nu. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
De finns ju de som bildade familjer i Thailand for 15 - 20 år sedan, ska de bli drabbade nu. 

Då borde de ju tänkt på sin framtida försörjning för 20 år sedan, många i det läget flyttar tillbaka till hemlandet för att kunna säkerställa försörjningen till sin familj, om de vet att de inte kommer att klara det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
6 minuter sedan, skrev Soengsang:


Det är inte helt lätt att emigrera om man inte har förutsättningarna, särskilt om man räknar med att runda en familj på motsvarande mindre än 4000kr.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Nä men det är ju lätt att runda en familj om man har ut  50,000 sek i månaden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nä men det är ju lätt att runda en familj om man har ut  50,000 sek i månaden.

Det klarar man nog sig på än vart man bor i världen.
Har man inte tillräckligt bra inkomst för att driva runt en familj så får man lösa det, i Thailand är det ju som bekant ett dåligt socialt system, i Sverige tex så är det nog lättare att klara sig på en dålig inkomst, där har vi ju ett annat försäkringssystem.
Det är ingen rättighet att bo utomlands, och alla länder har olika regler för bosättning.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Det klarar man nog sig på än vart man bor i världen.
Har man inte tillräckligt bra inkomst för att driva runt en familj så får man lösa det, i Thailand är det ju som bekant ett dåligt socialt system, i Sverige tex så är det nog lättare att klara sig på en dålig inkomst, där har vi ju ett annat försäkringssystem.
Det är ingen rättighet att bo utomlands, och alla länder har olika regler för bosättning.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Hur då?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Hur då?

Bättre inkomst eller flytta till Sverige.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 minuter sedan, skrev Soengsang:


Bättre inkomst eller flytta till Sverige.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Och behöva splittra en familj som man älskar men vissa älskar ju sin familj andra inte,

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Och behöva splittra en familj som man älskar men vissa älskar ju sin familj andra inte,

Så är det, Svenska staten erbjuder inget socialt skydd i Thailand för mindre bemedlade.
Thailändska staten gör inte heller det.

Inte helt lätt att bilda familj och emigrera utan rätt ekonomiska förutsättningar och heller ingen rättighet man har.

De flesta får knega på i Sverige och rätta munnen efter kappsäcken.

Jag har full förståelse för att Thailand överväger krav på försäkring för de som inte omfattas av subventionerad thailändsk sjukvård, så är det ju i Sverige för tex thailändare på besök.
Men sen har ju Sverige gynnsamma regler för bosättare, man kunde ju önska att Thailand också hade det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inte med om man älskar eller inte, har man inte råd så har man inte. Har man bara 20k/mån så bör man nog ha i bakhuvudet en krisplan för där finns inga marginaler alls. Jag har har svårt att fatta hur man får det att gå runt med dom pengarna trots att man bor på landet.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

De finns ju de som bildade familjer i Thailand for 15 - 20 år sedan, ska de bli drabbade nu. 

 

Fast har man bott i 15-20 år i Thailand kan jag tycka att man har haft gott om tid på sig att öka sin familjs inkomst alternativt flytta till ett land som Sverige med ett socialt skyddsnät.

 

Om man vänder på frågan - vem tycker du ska betala för hans sjukvård när han väljer att bo i Thailand utan försäkring? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel sjukförsäkring på Kasikorn kostar ca 2500bht/månad för en med ålder 61-70 år, bör väl de flesta ha råd med?

Och vad jag förstår så kan man förlänga den även efter man passerat 70 år, om man nu haft försäkringen ett antal år före sin 70 års dag.

https://www.kasikornbank.com/en/personal/Insure/non-life/Pages/health.aspx

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Krille:

 

Fast har man bott i 15-20 år i Thailand kan jag tycka att man har haft gott om tid på sig att öka sin familjs inkomst alternativt flytta till ett land som Sverige med ett socialt skyddsnät.

 

Om man vänder på frågan - vem tycker du ska betala för hans sjukvård när han väljer att bo i Thailand utan försäkring? 

 

/Krille

 

Hmmm svår fråga men har man bott under många år i landet, och har familj, bör man väl även kunna se att personen under lång tid har bidragit med mer pengar till Thailand än vad många av lokalbefolkningen har. Därmed kunde staten vara givmild nog att innefatta dessa i den statliga sjukförsäkringen. Thailändskor boendes i Sverige har ju rätt till svensk sjukvård så det borde väl kunna gå åt båda hållen om viljan finns. Jag är dock inte säker på att viljan finns och det är ju ett sätt att kunna höja "kvaliten" på utlänningarna i Thailand som länge varit ett mål.

Nu tänker jag fritt här men då det finns ett skatteavtal mellan Thailand och Sverige, kan man genom detta välja att skatta sin pension i Thailand istället för Sverige? Om så, som skattebetalare borde man kunna ingå i den statliga sjukförsäkringen.

 

Ang. de som inte klarar uppfylla kraven för visum på 8/400k så finns det vissa sätt att kringgå, bl.a kan summan lånas mot en avgift som sedan godkänns av "rätt" immigrationsofficer. OBS detta är enligt rykten, har inte själv behövt pröva.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Krille:

 

Fast har man bott i 15-20 år i Thailand kan jag tycka att man har haft gott om tid på sig att öka sin familjs inkomst alternativt flytta till ett land som Sverige med ett socialt skyddsnät.

 

Om man vänder på frågan - vem tycker du ska betala för hans sjukvård när han väljer att bo i Thailand utan försäkring? 

 

/Krille

 

Håller med men numera är det ju inte möjligt för en person med låg inkomst att ta med sin familj till Sverige. Svenska staten kräver ju en viss bostadsyta och imkomst vad jag förstår, ja för svenska medborgare inte flyktingar som ansöker om anhöriginvandring inom 3 månader från det de fått PUT. Ännu en kniv i ryggen på svenskar från regeringen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Krille:

 

Om man vänder på frågan - vem tycker du ska betala för hans sjukvård när han väljer att bo i Thailand utan försäkring? 

 

/Krille

 

Sverige ska betala. Hade han bott kvar i Sverige, så hade de ju ändå fått lätta på lädret. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...