Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

17 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Min tanke är att ha de 400000 tusen man måste ha som gift på ett räntebärande konto. Där kan man även sätta in typ 2500 i månaden också.

Då kanske man kan använda de pengarna för att ta den första smällen och att man kan ta sig till Sverige.

Sedan påverkar vad man råkar ut för hur det går.

 

Sådan är även min plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 timmar sedan, skrev Sangwal:

Som Moderaterna hade försett er med en försäkring......😀

 

Rock on!

 

Alliansen sänkte SINK-skatten, rödgrönaröran höjer den.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

 

Att den täcker upp allt är ju givetvis en utopi, vet ingen som gör det.

Men den är relativt bra, och givetvis mycket bättre än att ingen ha.

Du googlar själv snabbt in och ser vad den omfattar, man för givetvis inte allt för 2500bh/mån, men ändå bättre än ingen.

Edit, varför ska du berätta om din diabetes, om inte frågan ställs så är det väl ingen anledning och säga det, såvida du inte vill göra allt för att inte ha en försäkring, du vet vad vår gode vän J anser om försäkringar... "det går före allt"

 

Och vad tror du händer om jag drabbas av någon följdsjukdom som kan härleda till min diabetes för den finns ju dokumenterad på komunsjukhuset och en bra thailändsk försäkring brukar kräva en hälsokontroll.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa försäkringar banker mm. i Thailand erbjuder brukar ha ett tak på max 70-100.000b per år i vårdkostnader, duger långt för ett åderbrock eller nageltrång ;)

 

Flera är dessutom en sparform som man kan få ut i cash efter många år vid utan uttag.

Inget för 65+.

 

Kolla noga

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Och vad tror du händer om jag drabbas av någon följdsjukdom som kan härleda till min diabetes för den finns ju dokumenterad på komunsjukhuset och en bra thailändsk försäkring brukar kräva en hälsokontroll.

 

Försäkringarna i Thailand har många långa sidor med finstilt!

 

Bekant som skaffade försäkring för 3 år sedan, då 64år gammal. 55.000baht/år

Fyllde i en massa papper och skickade in. Fick hjälp av läkare att fylla i dem.

Men av någon anledning så missades det att nämna blodtryckssänkande medicin.

 

När han i vintras behövde vård för att han kissade blod... ja då var det många turer fram och tillbaka, försäkringen gäller inte, sedan gällde den, men i slutänden gällde den inte.

Så han fick helt enkelt slanta upp ca 250.000 baht för en operation.

 

Numera är han försäkringslös. 165.000 baht helt åt skogen, när de väl behövdes gällde det inte.

 

Många thai försäkringar har också klausuler om att visa delar inte täcks, så har du problem med ett knä och använder försäkringen för det, ja då gäller den inte för det knäet sedan, då är det "förbrukat"

 

En riktig jävla djungel detta med försäkring.

 

@Kenneth4618 är inne på nått, spara pengarna själv istället så man klarar det akuta, sedan åka till Sverige och bli välfärdsturist! :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Min tanke är att ha de 400000 tusen man måste ha som gift på ett räntebärande konto. Där kan man även sätta in typ 2500 i månaden också.

Då kanske man kan använda de pengarna för att ta den första smällen och att man kan ta sig till Sverige.

Sedan påverkar vad man råkar ut för hur det går.

Dom måste stå på ett konto vart dom är tillgängliga, jag har två konton varav ett som man får en gnutta räntor på och frågade om jag

kunde använda det för dom 400, men njet sa immigration.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Dom måste stå på ett konto vart dom är tillgängliga, jag har två konton varav ett som man får en gnutta räntor på och frågade om jag

kunde använda det för dom 400, men njet sa immigration.

Får man ingen ränta på ett vanligt konto ?

Fast det är nog bättre ränta om man kan låsa dem nått år. I Sverige kan man ju ta ut pengarna på sådant konto med då förlorar man en del ränta har jag för mig.

Eller kan man ha pengarna på ett konto i Sverige till exempel ett ISK ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

Dessa försäkringar banker mm. i Thailand erbjuder brukar ha ett tak på max 70-100.000b per år i vårdkostnader, duger långt för ett åderbrock eller nageltrång ;)

 

Flera är dessutom en sparform som man kan få ut i cash efter många år vid utan uttag.

Inget för 65+.

 

Kolla noga

 

 

Den jag nämner 500, och inte kombinerad med sparande.

Sen fler förmåner/täckta vårdkostnader, helt klart bättre än ingen alls.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Får man ingen ränta på ett vanligt konto ?

Fast det är nog bättre ränta om man kan låsa dem nått år. I Sverige kan man ju ta ut pengarna på sådant konto med då förlorar man en del ränta har jag för mig.

Eller kan man ha pengarna på ett konto i Sverige till exempel ett ISK ?

Nej, och ja man kan ta ut dom men immigration tycker att dom är låst ett år vilket dom är om man vill ha räntan.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Får man ingen ränta på ett vanligt konto ?

Fast det är nog bättre ränta om man kan låsa dem nått år. I Sverige kan man ju ta ut pengarna på sådant konto med då förlorar man en del ränta har jag för mig.

Eller kan man ha pengarna på ett konto i Sverige till exempel ett ISK ?

 

Man får ränta på ett "Fixed Account" och de  är godkända av Immi eftersom man kan ta ut pengar från kontot om man vill. Man får dock se till att man fyller på senast 3 månader innan man skall göra sin extension.

 

Man kan inte ha Pengarna på ett svenskt konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-18 at 17:54, skrev uptoyou:

Och vadå? Ska vi gratulera?

det är klart , jag gråter i alla fall inte

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev thaiola:

det är klart , jag gråter i alla fall inte

Grattis :drinks:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Man får ränta på ett "Fixed Account" och de  är godkända av Immi eftersom man kan ta ut pengar från kontot om man vill. Man får dock se till att man fyller på senast 3 månader innan man skall göra sin extension.
 
Man kan inte ha Pengarna på ett svenskt konto.

Jag frågade påimmi om fixed account och dom godkände det inte

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Khemmarat:


Jag frågade påimmi om fixed account och dom godkände det inte

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Märkligt kontor. Hur motiverade de sitt avslag och vilken typ av konto rekommenderade de? Fixed Account  är ju i praktiken samma som ett vanligt sparkonto, bortsett att man förlorar lite ränta vid uttag. Tror nog att de har missuppfattat vad ett Fixed Account konto innebär. Men TIT och det är ju som bekant det lokala Immi som bestämmer på orten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Märkligt kontor. Hur motiverade de sitt avslag och vilken typ av konto rekommenderade de? Fixed Account  är ju i praktiken samma som ett vanligt sparkonto, bortsett att man förlorar lite ränta vid uttag. Tror nog att de har missuppfattat vad ett Fixed Account konto innebär. Men TIT och det är ju som bekant det lokala Immi som bestämmer på orten.

 

Jag hade med bankboken och visade dom och det står även att man kan ta ut när helst man vill, men nej icke sa nicke. Så jag orkade inte

att ta någon dispyt på detta det är endå ganska litet man får i ränta.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khemmarat:

Jag hade med bankboken och visade dom och det står även att man kan ta ut när helst man vill, men nej icke sa nicke. Så jag orkade inte

att ta någon dispyt på detta det är endå ganska litet man får i ränta.

 

Jo räntan är ju inte så stor (1.5% Bangkok Bank) men om man har pengarna på sitt ordinarie bankkonto, så finns ju risken att man av misstag hamnar under 400k/800k gränsen under de sista 3 månaderna innan man skall göra sin extension. Det räcker ju med att det "fattas" 5baht en dag, så godkänns inte kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett fix account så är det låst på viss tid

du kan inte sätta in , tar du du så forlorar du ränta

du skall ha ett konto som du sätter in pengar samma dag som du gor visumet och kontoutdrag 3 mån. tillbaka som banken stämplar

 

TMB  ( thai militery bank )  har ett sådant konto som är lite bättre ränta på under obestämd tid

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info hur dyrt det kan bli den dagen det händer något i LOS.

Min pappa halkade för 2år sedan i badrummet och bröt lårbenshalsen och det rättades till på nån vecka.

Men han hade väldiga smärtor i magen och den svullnade rejält och han blev väldigt dålig så han hamnade

på intensiven i 4v. Han hade fått läckage på en tarm vid fallet så tarmvätska läckte ut i buken med inflammation

som följd. När han legat 6v på sjukan så skickade Europeiska ner en svensk läkare och sköterska för hemtransport.

Han blev helt återställd efter 2v på sjukhus i stockholm. Efter 2mån ringer svenske läkaren upp mig bara för att höra

om allt har gått bra med tanke på min pappas status under hemresan. Jag frågade honom vad allt hade kostat så han

ringde mig dagen efter och sa att slutnotan hamnade på runt 1.6-1,8mille sek.

Utan försäkring vet jag inte hur vi hade gjort, alla har ju inte 2mille i nån byråda liggande.

Så att "bunkra" eget kapital istf försäkring nja. Bilden från 4v på ICU som ett kolli.

 

20150409.jpg.dcea3e2c4bb5b4641a9f42bb36eb65b7.jpg

 

//Broskan

 

 

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få för sig att sjukhusen medvetet förlänger vistelsen då de vet att det finns en försäkring bakom. 😩

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev hakancnx:

Man kan få för sig att sjukhusen medvetet förlänger vistelsen då de vet att det finns en försäkring bakom. 😩

 

 

I min pappas fall som jag skrev om var det inte så för han var fruktansvärt dålig. Jag besökte honom 3ggr varje dag och jag trodde ett tag att det var sista färden. Övriga fall kan jag inte uttala mig om. 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Broskan:

Lite info hur dyrt det kan bli den dagen det händer något i LOS.

Min pappa halkade för 2år sedan i badrummet och bröt lårbenshalsen och det rättades till på nån vecka.

Men han hade väldiga smärtor i magen och den svullnade rejält och han blev väldigt dålig så han hamnade

på intensiven i 4v. Han hade fått läckage på en tarm vid fallet så tarmvätska läckte ut i buken med inflammation

som följd. När han legat 6v på sjukan så skickade Europeiska ner en svensk läkare och sköterska för hemtransport.

Han blev helt återställd efter 2v på sjukhus i stockholm. Efter 2mån ringer svenske läkaren upp mig bara för att höra

om allt har gått bra med tanke på min pappas status under hemresan. Jag frågade honom vad allt hade kostat så han

ringde mig dagen efter och sa att slutnotan hamnade på runt 1.6-1,8mille sek.

Utan försäkring vet jag inte hur vi hade gjort, alla har ju inte 2mille i nån byråda liggande.

Så att "bunkra" eget kapital istf försäkring nja. Bilden från 4v på ICU som ett kolli.

 

20150409.jpg.dcea3e2c4bb5b4641a9f42bb36eb65b7.jpg

 

//Broskan

 

 

 

 

Kul att det gick bra för farsan där.

 

Nä det är inte i alla lägen bunkring av stålar för framtida olycksfall/sjukdomar räcker. Som du säger är det nog lite tungt att hosta upp 2 mille men det är nog inte heller alla som väljer att ambulansflyga hem till Sverige vilket borde varit halva summan.

Bor man i Sverige har man ju sannolikt hemförsäkring som täcker detta, bor man i Thailand är det nog en stor majoritet som väljer att behandlas här. Gör man det senare så får man rätta munnen efter matsäcken s.a.s.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Gouda, som är så populärt är jag numera väldigt tveksam till. Tidigare i år, inför en förlängning; skickade jag lite frågor till deras kundtjänst. Jag fick aldrig svar inte ens efter att skickat en påminnelse. Hur kan man anlita ett bolag som inte kan svara på frågor vet jag inte men i alla fall jag tänker inte försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Gouda, som är så populärt är jag numera väldigt tveksam till. Tidigare i år, inför en förlängning; skickade jag lite frågor till deras kundtjänst. Jag fick aldrig svar inte ens efter att skickat en påminnelse. Hur kan man anlita ett bolag som inte kan svara på frågor vet jag inte men i alla fall jag tänker inte försöka.

 

Fick utförligt svar från Gouda efter 3 dagar, helt ok.

 

Gouda:

Inkl egendom 7 320 kr

Exkl egendom 5 124 kr

 

LF

4.978 kronor inkl egendom som inte går att välja bort.

 

Folksam

12.973 kr 

 

ERV

5.787 kr exkl egendom (hämtat från webben)

 

Vad som skiljer i deras avtal vet jag inte men samtliga lär ju täcka sjukdom, olycksfall och hemtransport vilket är det väsentliga för min del. Förmodligen påverkas LF´s pris av att jag är s.k. helkund hos dom. Inte så svårt att välja för mig iaf, precis som tidigare får det bli LF.

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Make travel insurance compulsory, say voters in Phuket poll

 

PHUKET: A majority of people who took part in an online poll by The Phuket News have called for introducing mandatory travel insurance for all tourists entering Thailand.

1498446959_1-org.jpg

 

The poll, held over two weeks, was posted online after a report by the Bangkok Post earlier this month cited an “informed source” that the proposal was to be forwarded for consideration by the national tourism policy commission. (See story here.)

The concept is not new, and initially surfaced in 2013. (See story here.)

In that push, the Tourism Authority of Thailand (TAT) worked with private insurance companies to create a policy that cost only B650 but provided medical coverage of up to B1 million. (See story here.)

However, apparently that coverage was not attractive enough, and in 2015 the Royal Thai Government spent about B420 million covering the medical costs of tourists who had no travel insurance.

Currently, any visitors to Thailand – including tourists and expats staying on non-immigrant visas – are entitled to receive free medical treatment at government hospitals, though there are limits on which medical treatments are free. (See Q&A here.)

To all this, The Phuket News asked readers, “Should travel insurance be made compulsory for visitors to Thailand?”

A total of 56% of respondents voted, “Yes, all travellers should have insurance and any country tourists visit should not have to pick up the tab for medical expenses during their time inside the country.”

 

http://www.thephuketnews.com/make-travel-insurance-compulsory-say-voters-in-phuket-poll-62729.php

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dags för ny insamling på Facebook...

 

inte rese nu då utan hem

 

Jag skriver över huset på min son men ser inte till att han har försäkring ... oj nu brann huset upp

 

http://www.gd.se/blaljus/brander/mats-kopte-dromhus-at-sig-och-sonen-men-byggnaden-brann-ner-var-framtidsdrom-forsvann-i-lagorna

 

Att det skall vara så svårt att teckna en försäkring

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...