Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Bra frågor men alla har ju inte råd och det är väl svårt att lösa försäkring för en som passerat 60 år.

Vill du att jag citerar när Emil i Lönneberga var på auktion i Backorva?

"Har man inga pengar så kan man inte köpa sockerdricka"

 

Har man inte råd så får man stanna hemma, den bittra sanningen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Persistant
1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Bra frågor men alla har ju inte råd och det är väl svårt att lösa försäkring för en som passerat 60 år.

Hej

Har själv en försäkring som jag tecknade i samband med att jag blev pensionär. Inte billigt  och stiger varje år pga att jag blir äldre

Om jag förstod rätt så skall man teckna före 70 års ålder ,  läkarkontroll och kontroll om ev tidigare hälsoproblem ingår

Varför teckna , jo jag ville inte att mina barn skulle behöva öppna börsen för min sjukhusvistelse. Mitt val

En annan fråga , när min dam åker till Europa med mig måste hon ha en försäkring , trots att hon har en THAI försäkring

Så man undrar , Schengen ställer krav  varför kommer inte Thailand att ställa samma krav ????

Det har figurerat uppgifter i media om att sjukhusvistelser av  turister utan försäkring kostar Thailand ca 100 miljoner bath varje år

Kanske ytter liggare en anledning till att en obligatorisk reseförsäkring införes

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
4 minuter sedan, skrev Romper:

Vill du att jag citerar när Emil i Lönneberga var på auktion i Backorva?

"Har man inga pengar så kan man inte köpa sockerdricka"

 

Har man inte råd så får man stanna hemma, den bittra sanningen

Hej 

Kan bli så i framtiden

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
12 minuter sedan, skrev Romper:

Vill du att jag citerar när Emil i Lönneberga var på auktion i Backorva?

"Har man inga pengar så kan man inte köpa sockerdricka"

 

Har man inte råd så får man stanna hemma, den bittra sanningen

 

Skönt att man är hemma då.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
11 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Har själv en försäkring som jag tecknade i samband med att jag blev pensionär. Inte billigt  och stiger varje år pga att jag blir äldre

Om jag förstod rätt så skall man teckna före 70 års ålder ,  läkarkontroll och kontroll om ev tidigare hälsoproblem ingår

Varför teckna , jo jag ville inte att mina barn skulle behöva öppna börsen för min sjukhusvistelse. Mitt val

En annan fråga , när min dam åker till Europa med mig måste hon ha en försäkring , trots att hon har en THAI försäkring

Så man undrar , Schengen ställer krav  varför kommer inte Thailand att ställa samma krav ????

Det har figurerat uppgifter i media om att sjukhusvistelser av  turister utan försäkring kostar Thailand ca 100 miljoner bath varje år

Kanske ytter liggare en anledning till att en obligatorisk reseförsäkring införes

Persistant

 

Betalar ju skatt i Thailand så något borde man ju få igen:haha:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det inte behöver bli så krångligt.

Vet att när man köper en flygbiljett på en resebyrå i Filippinerna så finns erbjudandet att teckna reseförsäkring för det tid resan varar.

Villkor är att det är TOR biljett.

Då kan det bli upp till flygbolagen vid incheckningen att kontrollera att reseförsäkring finns på samma sätt som när det gäller visum vid incheckning.

 

Vad gäller svenskar som reser så har väl alla med sig sina nödvändiga försäkringspapper på resan ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, leifen said:

Tror att det inte behöver bli så krångligt.

Vet att när man köper en flygbiljett på en resebyrå i Filippinerna så finns erbjudandet att teckna reseförsäkring för det tid resan varar.

Villkor är att det är TOR biljett.

Då kan det bli upp till flygbolagen vid incheckningen att kontrollera att reseförsäkring finns på samma sätt som när det gäller visum vid incheckning.

 

Vad gäller svenskar som reser så har väl alla med sig sina nödvändiga försäkringspapper på resan ;) 

Skriver alla svenska försäkringsbolag informationen på engelska? Annars kan det blir problem om man checkar in hos en icke svensktalande personal. I vissa länder/inceckningar kanske inte ens engelska funkar. Och dessutom så är olika reseförsäkringar olika omfattande, så det kanske krävs att de läser det "finstilta" också. Det räcker ju knappast med ett papper där det står RESEFÖRSÄKRING.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
5 timmar sedan, skrev hakancnx:

Jag instämmer med kommentarerna på ThaiVisa ang försäkringskrav på turister. 

 

Kommer inte att bli verklighet.....

Nu finns det ju olika sätt att hantera detta. 

Personer som kommer utan visum kommer att kontrolleras. Men polisen vet ju att ex vi Svenskar (och större delen av Europa) har hemförsäkringar så då räcker nog att visa resebilagan som vi ändå har. 

Sedan skall man ha visum, extension så är det ju bara att göra som det är till Schengen. Ambassaden/Konsulatet (eller immigration) kollar försäkringen innan visum utfärdas. Svenska ambassaden I Bangkok gör ju det för Thai som reser hit så varför kan inte  Thai ambassaden i Sverige göra samma, 
Och Immigration kollar ju många papper vid förlängning så ett intyg till eller från gör väl samma. 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Skriver alla svenska försäkringsbolag informationen på engelska? Annars kan det blir problem om man checkar in hos en icke svensktalande personal. I vissa länder/inceckningar kanske inte ens engelska funkar. Och dessutom så är olika reseförsäkringar olika omfattande, så det kanske krävs att de läser det "finstilta" också. Det räcker ju knappast med ett papper där det står RESEFÖRSÄKRING.

Nog för att det står på engelska på mina försäkringspapper(reseförsäkringen... 45 dagar), det står enbart mitt namn..

Fast att försäkringen gäller alla i hushållet....

Men där är det ganska enkelt att bara lägga till familjens namn, för försäkringsbolaget...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
28 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Har själv en försäkring som jag tecknade i samband med att jag blev pensionär. Inte billigt  och stiger varje år pga att jag blir äldre

Om jag förstod rätt så skall man teckna före 70 års ålder ,  läkarkontroll och kontroll om ev tidigare hälsoproblem ingår

Varför teckna , jo jag ville inte att mina barn skulle behöva öppna börsen för min sjukhusvistelse. Mitt val

En annan fråga , när min dam åker till Europa med mig måste hon ha en försäkring , trots att hon har en THAI försäkring

Så man undrar , Schengen ställer krav  varför kommer inte Thailand att ställa samma krav ????

Det har figurerat uppgifter i media om att sjukhusvistelser av  turister utan försäkring kostar Thailand ca 100 miljoner bath varje år

Kanske ytter liggare en anledning till att en obligatorisk resefö

rsäkring införes

Persistant

 

Vore väl enkelt att åtgärda, ingen vård till personer med droger eller alkohol i blodet/kroppen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:


Vore ju bra om det blev av, men synd för många äldre fast boende pensionärer som inte kan teckna någon rimlig försäkring.
Men troligtvis kommer detta inte att genomföras, men man vet ju aldrig.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Förra gången detta var uppe fanns det förslag på att bolagen skulle ta fram en lite "enklare" försäkring för fattiglappar som

mej och mina medpensionärer. Ta inte beloppet som hundra men jag tror den skulle täcke upp till 10.000 US$, detta var förslag

från myndigheterna i Thailand.

Reseförsäkring för dom som kommer o går är en annan fråga och borde gå att lösa, det handlar väl om att bestämma vad

skall minimibeloppet täcka och sen får dom visa upp ett bevis på detta på Thai vid ankomst, ett logistikproblem enbart.

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, hasseigöteborg said:

Nu finns det ju olika sätt att hantera detta. 

Personer som kommer utan visum kommer att kontrolleras. Men polisen vet ju att ex vi Svenskar (och större delen av Europa) har hemförsäkringar så då räcker nog att visa resebilagan som vi ändå har. 

Sedan skall man ha visum, extension så är det ju bara att göra som det är till Schengen. Ambassaden/Konsulatet (eller immigration) kollar försäkringen innan visum utfärdas. Svenska ambassaden I Bangkok gör ju det för Thai som reser hit så varför kan inte  Thai ambassaden i Sverige göra samma, 
Och Immigration kollar ju många papper vid förlängning så ett intyg till eller från gör väl samma. 

hf

Du har nog rätt i att de som söker visum är lättare att hantera, men problemet blir alla dom som reser runt i asien och köper biljetter efter hand och plötsligt dyker upp i Thailand. Om man tex är på Bali, så ska personal på Lion airways kolla upp att en svensk som checkar in till en Bangkok resa har reseförsärking....kanske blir besvärligt för somliga, som kanske undviker Thailand?

Undrar just hur många unga backpackers som har reseförsäkring? Dom står nog för en ganska stor del av resorna till Thailand? Sen kanske det inte är svenskar/europeer som är problemet, hur är det med alla kineser och ryssar som reser hit?

Hur som helst vill inte Thailand ha fattlglappar som kommer med snålbudget längre, de vill ha "high quality turists", så reseförsäkringskrav är ett steg på vägen. Nästa blir väl ett minimi belopp på visa kortet och färdit betalda hotellnätter etc.

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Betalar ju skatt i Thailand så något borde man ju få igen:haha:.

Jag betalade också skatt 1994 tills 2004 och senare 2007 till 2013.

Jag fick "inget igen", farang cue,farang price.

 

Nuförtiden kostar ett legalt arbetstillstånd på 12 månader mellan 45000-70000 baht

Jag kan inte odla pensionärs skägg ännu,

icke heler lägga mig med två småungar som behöver pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
37 minuter sedan, skrev Romper:

Jag betalade också skatt 1994 tills 2004 och senare 2007 till 2013.

Jag fick "inget igen", farang cue,farang price.

 

Nuförtiden kostar ett legalt arbetstillstånd på 12 månader mellan 45000-70000 baht

Jag kan inte odla pensionärs skägg ännu,

icke heler lägga mig med två småungar som behöver pengar

 

Trodde att man fick betalt för att jobba inte betala, har å anda sidan ingen tanke på att jobba i Thailand, skönt att det stå i passet att jag inte får arbeta.

Synd om dig om du ha taskig skäggväxt, lägg in ett foto på dig vet ja och visa barnrumpan.

Sedan kan du ju förklara sista meningen, fattar inte ett dugg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också LF och dom har varit billigast med förlänging dom gånger jag behövt. Har aldrig behövt utnyttja försäkringen så hur det funkar med dom vet jag inte. Ska teckna en längre försäkring till hösten, får kolla runt lite då igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Trodde att man fick betalt för att jobba inte betala, har å anda sidan ingen tanke på att jobba i Thailand, skönt att det stå i passet att jag inte får arbeta.

Synd om dig om du ha taskig skäggväxt, lägg in ett foto på dig vet ja och visa barnrumpan.

Sedan kan du ju förklara sista meningen, fattar inte ett dugg.

Man får givetvis lön när man jobbar i Thailand,det kallas förhandling hur stor ersättningen blir.

 

Har du läst någonstans att jag inte fått någon lön när jag har jobbat i Thailand?

 

Har jag någonsin publicerat att du skulle haft en aning om hur det funkar för faranger som vill arbeta legalt, utan tea/bribe money,eller inte?

 

Att skillnadenden när jag jobbade 1992 på PhiPhi island kostade 250 baht plus 3 baht för frimärke,

idag kostar väldigt mycket mer

 

Skägg eller inte, jag skändar inte småungar,oavsett nationalitet

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 minut sedan, skrev Romper:

1. Man får givetvis lön när man jobbar i Thailand,det kallas förhandling hur stor ersättningen blir.

 

2. Har du läst någonstans att jag inte fått någon lön när jag har jobbat i Thailand?

 

3. Har jag någonsin publicerat att du skulle haft en aning om hur det funkar för faranger som vill arbeta legalt, utan tea/bribe money,eller inte?

 

4. Att skillnadenden när jag jobbade 1992 på PhiPhi island kostade 250 baht plus 3 baht för frimärke,

idag kostar väldigt mycket mer

 

5. Skägg eller inte, jag skändar inte småungar,oavsett nationalitet

 

1. Tyckte du skrev att du fick betala för att få arbetstillstånd.

 

2. Nä, du har väl inte skrivit någonting om utbetalning av lön.

 

3. Nä, inte intressead heller.

 

4. Detta var ju solklart eller också inte, att skillnadenden är att det kostade 250 Baht att jobba på PhiPhi Island och att ett frimärke var mycket billigare än något annat frimärke.

 

5. Och vem har gjort det?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Har också LF och dom har varit billigast med förlänging dom gånger jag behövt. Har aldrig behövt utnyttja försäkringen så hur det funkar med dom vet jag inte. Ska teckna en längre försäkring till hösten, får kolla runt lite då igen.

 

Slog på ERV resp Gouda för min vistelse. ERV 5.787 SEK (27,-/dag) Gouda 5.124 SEK (24,-/dag). Tror inte det är någon större skillnad i villkoren, har inte orkat läsa dom. Har även skrivit till dom för att se om det finns annat än standardförsäkring. Väntar också svar från LF. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Varför skulle det vara bra om nu äldre pensionärer inte kan teckna en vettig försäkring?

Det är väl bra om alla tvingas ha försäkring, eller kapital för sjukhusvistelse.
Men som jag skriver synd om många äldre pensionärer, jag är också snart där så det lär också drabba mig om 20-25 år.
Hoppas det blir en lösning på det om detta mot förmodan genomförs.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Vem behöver försäkring numera?

 

Det finns ju facebook:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Äsch blir man jäkligt sjuk tar man fram sitt cyanidpiller ur plånboken.

Fungerar som dagens ättestupa ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Kenneth4618 said:

Äsch blir man jäkligt sjuk tar man fram sitt cyanidpiller ur plånboken.

Fungerar som dagens ättestupa ;)

Det skulle ju immigrationen kunna dela ut till de som saknar reseförsäkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
10 timmar sedan, skrev Soengsang:


Det är väl bra om alla tvingas ha försäkring, eller kapital för sjukhusvistelse.
Men som jag skriver synd om många äldre pensionärer, jag är också snart där så det lär också drabba mig om 20-25 år.
Hoppas det blir en lösning på det om detta mot förmodan genomförs.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Så de som inte har råd att betala en försäkring eller har kapital ska inte få komma in i landet, alla har ju inte flera hundra tusen i månadsinkomst.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så de som inte har råd att betala en försäkring eller har kapital ska inte få komma in i landet, alla har ju inte flera hundra tusen i månadsinkomst.

Det verkar ju vara det som är tanken med detta.

Det skulle ju bli skit för många äldre, särskilt för de över 70 år då det fn är väldigt dyrt med försäkring om det ens är möjligt.

Upp till 70 finns det ju hanterbara premier för försäkringar.

Men det har ju vart tal om någon typ av budget försäkring tidigare då detta varit på tal.

Men helt klart bra om alla tvingas vara försäkrade.

Edit: nu syftar jag på fast boende....för de som bor i tex Sverige är det ju inga problem, via hem försäkring etc.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:


Det är väl bra om alla tvingas ha försäkring, eller kapital för sjukhusvistelse.
 

 

Detta har de ju redan i de 800' eller 400' baht som skall vara insatta på ett konto vid förlängning av uppehållstillståndet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...