Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

On 2016-08-18 at 01:52, skrev rolba:

 

Bokat denna vinters försäkring nu. Från 30/8-1/5 blev det exakt 4000 spänn. Jag får det till 20,00/dag efter att de 45 första dagarna räknats bort. 83 öre billigare per dag i år och då har jag ju ändå klivit över den magiska 60-årströskeln i nu.

 

On 2015-11-05 at 09:01, skrev kitungmakmak:

Var ju ett bra pris. Verkar bara vara jag som inte kan hitta nåt billigt som passar mig :(

 

On 2016-08-18 at 02:21, skrev kitungmakmak:

Det är nog så tragiskt att jag har fel hemförsäkring, alternativen jag provat på hamnar på nästan samma dygnspris dvs runt 40:- och det gör hemförsäkringen åxå - så jag har tagit förlängning på hemförsäkringen senast bara för att slippa tjafsa med flera bolag om det skulle hända nåt som får mig på sjukhus och mitt i allt så skall det bytas bolag vid 45-dagars gränsen. Men med flera bolag så skriver jag på en lapp ner nummer och datum+telefonnummer och hoppas på det bästa.

 

Strulrisken är nog högre i alla fall. Men jag har behövt använda försäkringen ett par gånger och båda gångerna så var den värdelös, ena gången var självrisken på 1500 ungefär vad jag betalt för sjukhuset och andra gången så vägrade dom betala helt enkelt och hävdade att det inte var ett olycksfall (kostade mig 70.000B) som försäkringen täckte. Tänker inte gå in närmare på detta men om man tagit en öl så skall man sen ligga fastspänd i sängen på hotellrummet med övervakare enligt det finstilta i försäkringsvillkoren verkar det som.

 

On 2016-08-19 at 02:28, skrev kitungmakmak:

Vafan... alla hamnar på ½ mina priser, jag måste ju vara urusel på att söka. Kollat gouda (är inte det en ost? nåt ditåt var det i alla fall), ERV och några lite mer obskyra åxå. ICA tex använde en av dessa i alla fall.

Blir runt 40kr om dagen för mina extra dagar dvs runt 100 dagar=runt 4000kr.

Jag har förlängt min försäkring ytterligare 10 dagar nu. 

Kostade 185:-

18,50/dag

Inget att bråka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2016-08-18 at 22:49, skrev leifen:

Skilj på olycksfallsförsäkring som inte täcker annat än en olycka, ofta ett max ersättnings belopp på kanske 50.000kr för vård,,,,,, noll vid sjukdom....reseförsäkringen vid kortköp är endast ett avbeställningsskydd för den resa du köpt med kortet och som du dessutom behöver läkarintyg för.

Jag får ersättning för flygförseningar, bagage på rymmen vid utresa  mm. i min försäkring om flygbolaget inte ersätter som alla utanför EU inte gör. Dock är självrisken ibland större än ersättningsbeloppet.

 

Din polare fick nog från båda försäkringarna, först olycksfallsförsäkringen till maxbeloppen och sen tog hemförsäkringen resten.

Gammalt inlägg men det ingår ofta avbeställningsskydd och en "kompletterade" reseförsäkring om man betalar mer än hälften av resan med kortet. Dock är det just ett komplement till reseskyddet i hemförsäkringen och gäller för typ bagage och transportförsening, olycka, självriskreducering etc.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT men när det gäller försäkringar så har jag haft Länsförsäkringar under många år, deras "Arbeta och studera utomlands" och den kostar runt 4000 SEK för ett helår. Gäller dock inte i USA eller Schweiz (?) av någon anledning.

 

Nåväl, nu var det första gången på de 6-7 åren jag haft denna försäkring som jag tänkte utnyttja den - jag hade under någon av mina resor nu i våras varit lite tankspridd och förlagt mina solglasögon någonstans. Det var slipade progressiva solglasögon så de var ju inte helt billiga, kostade 7000 kronnor för drygt 4 år sedan.

 

Skickade in papperna och anmälan men fick till svar att eftersom de skriver av 70% på grund av slitage så blev det mindre ersättning kvar än vad självrisken kostade...

 

Hur kan man slita ut ett par glasögon? De hade försäkringsbolaget inget svar på mer än att det var branschstandard, osv, osv.

 

Förstår ju nu mer att folk "saltar" sina skaderapporter för att överhuvudtaget få någon ersättning, jag skulle naturligtvis ha sagt att jag blev av med en hel väska med telefon, laddare, glasögon,osv, osv, för att få valuta för min försäkringspremie.

 

Eller får jag hålla bättre koll på mina prylar i framtiden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev MaiChai:

Kanske lite OT men när det gäller försäkringar så har jag haft Länsförsäkringar under många år, deras "Arbeta och studera utomlands" och den kostar runt 4000 SEK för ett helår. Gäller dock inte i USA eller Schweiz (?) av någon anledning.

 

Nåväl, nu var det första gången på de 6-7 åren jag haft denna försäkring som jag tänkte utnyttja den - jag hade under någon av mina resor nu i våras varit lite tankspridd och förlagt mina solglasögon någonstans. Det var slipade progressiva solglasögon så de var ju inte helt billiga, kostade 7000 kronnor för drygt 4 år sedan.

 

Skickade in papperna och anmälan men fick till svar att eftersom de skriver av 70% på grund av slitage så blev det mindre ersättning kvar än vad självrisken kostade...

 

Hur kan man slita ut ett par glasögon? De hade försäkringsbolaget inget svar på mer än att det var branschstandard, osv, osv.

 

Förstår ju nu mer att folk "saltar" sina skaderapporter för att överhuvudtaget få någon ersättning, jag skulle naturligtvis ha sagt att jag blev av med en hel väska med telefon, laddare, glasögon,osv, osv, för att få valuta för min försäkringspremie.

 

Eller får jag hålla bättre koll på mina prylar i framtiden...

 

Hjälper inte alltid att salta, när jag nyttjade min försäkring var jag tvungen att visa kvitton på ersättningsprodukterna jag hade köpt innan jag fick "full" ersättning av försäkringsbolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev MaiChai:

Kanske lite OT men när det gäller försäkringar så har jag haft Länsförsäkringar under många år, deras "Arbeta och studera utomlands" och den kostar runt 4000 SEK för ett helår. Gäller dock inte i USA eller Schweiz (?) av någon anledning.

 

Tror det beror på att sjukvården är väldigt dyr i dom länderna. Jag tecknade en reseförsäkring, minns inte i vilket bolag, på en av mina första Thailandsresor där jag fick billigare premie om jag valde bort att försäkringen skulle gälla i just dom länderna.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Hjälper inte alltid att salta, när jag nyttjade min försäkring var jag tvungen att visa kvitton på ersättningsprodukterna jag hade köpt innan jag fick "full" ersättning av försäkringsbolaget.


Låter ju iof rimligt, jag kan tycka det är lite trist att få betala högre premie för att du skall få stålar i fickan.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

 


Låter ju iof rimligt, jag kan tycka det är lite trist att få betala högre premie för att du skall få stålar i fickan.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Jag antar att du tolkade mitt inlägg som att jag hade saltat min sammanställning till försäkringsbolaget. Det skrev jag inte att jag hade gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev MaiChai:

Skickade in papperna och anmälan men fick till svar att eftersom de skriver av 70% på grund av slitage så blev det mindre ersättning kvar än vad självrisken kostade...

 

Hur kan man slita ut ett par glasögon?

 

Genom oförsiktig rengöring av "glasen" så blir de repiga efter inte allt för lång tid. Nutidens "moderna" linser är ju av någon anledning tillverkade av platmaterial, vilket gör att de blir repiga ganska snabbt, även om man behandlar dem som spädbarn. :wacko:

 

Anledningen till att de slutat sälja linser av glas, beror säkert på att de vill att man skall vara tvungen att köpa nya lite då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Genom oförsiktig rengöring av "glasen" så blir de repiga efter inte allt för lång tid. Nutidens "moderna" linser är ju av någon anledning tillverkade av platmaterial, vilket gör att de blir repiga ganska snabbt, även om man behandlar dem som spädbarn. :wacko:

 

Anledningen till att de slutat sälja linser av glas, beror säkert på att de vill att man skall vara tvungen att köpa nya lite då och då.

 

Jag erbjöd försäkringsbolaget att granska mina vanliga glasögon som jag köpte samtidigt och väl använt 95% av tiden sedan dess för att granska slitaget men de avböjde detta då de menade att det kanske inte var just slitaget utan det handlade om åldersavdrag enligt branschstandard..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Genom oförsiktig rengöring av "glasen" så blir de repiga efter inte allt för lång tid. Nutidens "moderna" linser är ju av någon anledning tillverkade av platmaterial, vilket gör att de blir repiga ganska snabbt, även om man behandlar dem som spädbarn. :wacko:

 

Anledningen till att de slutat sälja linser av glas, beror säkert på att de vill att man skall vara tvungen att köpa nya lite då och då.

Hjälper inte även om dom legat oanvända i obruten förpackning, handlar om åldrandet.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nyss kopt glas glas till mina glasogon här i TH  (6500 B ) ink båge och skiftande glas   

om jag minns rätt så heter firman "better vision" och finns på Big-C och Central plaza i Lampang i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev thaiola:

jag har nyss kopt glas glas till mina glasogon här i TH  (6500 B ) ink båge och skiftande glas   

om jag minns rätt så heter firman "better vision" och finns på Big-C och Central plaza i Lampang i alla fall

Och vadå? Ska vi gratulera?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

LF har väl aldrig varit något att hänga i granen när det väl ska betalas?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev frason:

LF har väl aldrig varit något att hänga i granen när det väl ska betalas?

Jag har haft flera försäkringsbolag genom åren, men alltid kommit fram till att Lf är bäst, har tom gått över helt till Lf för några månader sedan. Tjänar många kronor om året på det. Guldkund du vet, värt att kolla upp.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev uptoyou:

Jag har haft flera försäkringsbolag genom åren, men alltid kommit fram till att Lf är bäst, har tom gått över helt till Lf för några månader sedan. Tjänar många kronor om året på det. Guldkund du vet, värt att kolla upp.

Skiljer väl vad folk har för erfarenheter från olika handläggare. Själv inte haft några problem med LF, vet flera som haft problem med ersättningar. Har dock inte LF själv längre sen några år tillbaka, bättre helhetslösningar från Folksam för mig.

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Skiljer väl vad folk har för erfarenheter från olika handläggare. Själv inte haft några problem med LF, vet flera som haft problem med ersättningar. Har dock inte LF själv längre sen några år tillbaka, bättre helhetslösningar från Folksam för mig.

 

Hade mycket hjälp av Lf när jag körde moppe och bil som en ren idi*t.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tallviking

Report: All foreign tourists will soon need insurance in order to enter Thailand

 

The Bangkok Post, citing an unnamed but “informed source” claims the proposal has been put forward by the Tourism and Sports Ministry for consideration.

 

Under the proposals, there may even be insurance vending machines installed at airports and border checkpoints throughout Thailand so those without insurance can purchase soon after arriving on Thai soil.

 

Rumours regarding possible insurance for foreign visitors first surfaced last year, when representatives from Thaivisa were told privately by an official from a local immigration office that there had been discussions regarding a proposal that would require foreigners applying for an extension of stay to have valid medical insurance.

 

The requirement is seen as helping to reduce the burden on Thai hospitals who are being forced to treat an increasing number of uninsured foreigners.

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/986427-report-all-foreign-tourists-will-soon-need-insurance-in-order-to-enter-Thailand/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Tallviking said:

Report: All foreign tourists will soon need insurance in order to enter Thailand

 

The Bangkok Post, citing an unnamed but “informed source” claims the proposal has been put forward by the Tourism and Sports Ministry for consideration.

 

Under the proposals, there may even be insurance vending machines installed at airports and border checkpoints throughout Thailand so those without insurance can purchase soon after arriving on Thai soil.

 

Rumours regarding possible insurance for foreign visitors first surfaced last year, when representatives from Thaivisa were told privately by an official from a local immigration office that there had been discussions regarding a proposal that would require foreigners applying for an extension of stay to have valid medical insurance.

 

The requirement is seen as helping to reduce the burden on Thai hospitals who are being forced to treat an increasing number of uninsured foreigners.

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/986427-report-all-foreign-tourists-will-soon-need-insurance-in-order-to-enter-Thailand/

Men jag tror man slipper krav på försäkring om man kan visa upp att man har +1 000 Facebook vänner, inför en eventuell Facebook insamling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med kommentarerna på ThaiVisa ang försäkringskrav på turister. 

 

Kommer inte att bli verklighet.....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minutes ago, hakancnx said:

Jag instämmer med kommentarerna på ThaiVisa ang försäkringskrav på turister. 

 

Kommer inte att bli verklighet.....

Nej, inte om immigrationen ska kontrollera papperna på svenska, kinesiska etc, och hur kan de veta om ett papper från IF eller TryggHansa är äkta? Någon trodde  att de kanske kunde flygbolagen tar ansvar för det, liksom visumen, men det blir ju liknande problem där. Det är ett ogenomtänkt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tallviking:

The requirement is seen as helping to reduce the burden on Thai hospitals who are being forced to treat an increasing number of uninsured foreigners.

 

Är inte många av dessa fall turister som har moppeolyckor på fyllan/utan giltigt kk? Då gäller väl inga försäkringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Report: All foreign tourists will soon need insurance in order to enter Thailand
 
The Bangkok Post, citing an unnamed but “informed source” claims the proposal has been put forward by the Tourism and Sports Ministry for consideration.
 
Under the proposals, there may even be insurance vending machines installed at airports and border checkpoints throughout Thailand so those without insurance can purchase soon after arriving on Thai soil.
 
Rumours regarding possible insurance for foreign visitors first surfaced last year, when representatives from Thaivisa were told privately by an official from a local immigration office that there had been discussions regarding a proposal that would require foreigners applying for an extension of stay to have valid medical insurance.
 
The requirement is seen as helping to reduce the burden on Thai hospitals who are being forced to treat an increasing number of uninsured foreigners.
 
https://www.thaivisa.com/forum/topic/986427-report-all-foreign-tourists-will-soon-need-insurance-in-order-to-enter-Thailand/

Vore ju bra om det blev av, men synd för många äldre fast boende pensionärer som inte kan teckna någon rimlig försäkring.
Men troligtvis kommer detta inte att genomföras, men man vet ju aldrig.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Soengsang:


Vore ju bra om det blev av, men synd för många äldre fast boende pensionärer som inte kan teckna någon rimlig försäkring.
Men troligtvis kommer detta inte att genomföras, men man vet ju aldrig.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Varför skulle det vara bra om nu äldre pensionärer inte kan teckna en vettig försäkring?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Varför skulle det vara bra om nu äldre pensionärer inte kan teckna en vettig försäkring?

Hej

Vem skall betala sjukhusvistelsen ????Vad menas med äldre pensionärer ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
5 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Vem skall betala sjukhusvistelsen ????Vad menas med äldre pensionärer ???

Persistant

 

Bra frågor men alla har ju inte råd och det är väl svårt att lösa försäkring för en som passerat 60 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...