Jump to content
IGNORERAD

När det är ett brott att skriva, riskerar vi alla ett liv i exil.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

GreenValley

Hej

 

Visst var Thailand klassat som demokratiskt innan kupperna 2006 och 2014 men på en lägre nivå än t.ex Sverige, Thailand är och har aldrig varit i närheten av Sverige demokratiskt sett.

 

Samtliga dessa FN, HRW, Amnesty, Svenska regeringar och Utrikesdepartement, Reuters, BBC, CNN, Al Jazeera, SVT har uttryckt missnöje med kupperna både 2006 och 2014 som dom såg som stora demokratiska bakslag, samtliga motsätter sig det förtryck, indragen yttrandefrihet, hårdare censur, politisk förföljelse, militära gripanden, militära domstolar och mötesförbud som dessa kupper innebar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om att Thailand har varit ett av regionens mest utvecklade demokratier men numera klassas som en diktatur och styrs av en junta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är ju ungefär samma sak som att ha högsta betyget i hjälpklassen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    26

  • turisten

    25

  • måne

    20

  • Khun Ken

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Visst var Thailand klassat som demokratiskt innan kupperna 2006 och 2014 men på en lägre nivå än t.ex Sverige, Thailand är och har aldrig varit i närheten av Sverige demokratiskt sett.

 

Samtliga dessa FN, HRW, Amnesty, Svenska regeringar och Utrikesdepartement, Reuters, BBC, CNN, Al Jazeera, SVT har uttryckt missnöje med kupperna både 2006 och 2014 som dom såg som stora demokratiska bakslag, samtliga motsätter sig det förtryck, indragen yttrandefrihet, hårdare censur, politisk förföljelse, militära gripanden, militära domstolar och mötesförbud som dessa kupper innebar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om att Thailand har varit ett av regionens mest utvecklade demokratier men numera klassas som en diktatur och styrs av en junta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Som vanligt, svar på en fråga ingen har ställt.

Du blir alltmer krystad i dina försök att förklara bort dina uppenbara lögner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som vanligt, svar på en fråga ingen har ställt.

Du blir alltmer krystad i dina försök att förklara bort dina uppenbara lögner. 

Hej

 

Du får gärna kalla både mig och demokrati index och FN, HRW, Amnesty, Svenska regeringar och Utrikesdepartement, Reuters, BBC, CNN, Al Jazeera, SVT för lögnare men det är föga trovärdigt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

dom medlemmar som är för militärkupper,
Och vilka medlemmar är för militärkupper?? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Och vilka medlemmar är för militärkupper?? 

Du vet hur det är med hjärnspöken, är de medfödda så sitter de där för resten av livet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du får gärna kalla både mig och demokrati index och FN, HRW, Amnesty, Svenska regeringar och Utrikesdepartement, Reuters, BBC, CNN, Al Jazeera, SVT för lögnare men det är föga trovärdigt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag kallar dig lögnare. Inte dessa organisationer.

 

Förklara ditt påstående att Thaksins regeringar skulle kunna blivit klassad som demokratisk enligt demokratiindex. En enkel länk räcker.

 

Thailand var enligt Democracy index ett demokratiskt land före kuppen 2006 och 2014

 

Här kommer länken för 2006:

http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pdf

 

Tyvärr blir det lite svårt att länka till tidigare mätningar eftersom några mätningar inte gjordes. Det är således helt omöjligt att Thailand skulle kunna ha klassats som demokratiskt enligt democracy index. 

 

Med den amnesti kuppmakarna ger sig själva i den nya konstitutionen lär det aldrig bli tal om någon granskning, åtal eller straff.

 

Här har vi en länk där det framgår att ingen amnesti skall inkluderas i den nya konstitutionen:

http://www.thailandnews.net/index.php/sid/228405327

 

 

Det är bara ett problem med ditt resonemang och det är att Thaksin hade ett snitt på placering 78 i Reporters Without Borders Pressfrihets Index under åren 2002-2005.

 

Länk till källan: 

 

http://en.rsf.org/press-freedom-index-2006,35.html

 

Medelvärdesberäkning som visar 92,5 resp 95 beroende på hur man räknar. Median 94,5

 

 

Ingen av dessa uppenbara lögner backas upp av vare sig FN, Amnesty, HRW eller Svenska Biodlares Riksförening. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kallar dig lögnare. Inte dessa organisationer.

 

Förklara ditt påstående att Thaksins regeringar skulle kunna blivit klassad som demokratisk enligt demokratiindex. En enkel länk räcker.

 

Thailand var enligt Democracy index ett demokratiskt land före kuppen 2006 och 2014

 

Här kommer länken för 2006:

http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pdf

 

Tyvärr blir det lite svårt att länka till tidigare mätningar eftersom några mätningar inte gjordes. Det är således helt omöjligt att Thailand skulle kunna ha klassats som demokratiskt enligt democracy index. 

 

Med den amnesti kuppmakarna ger sig själva i den nya konstitutionen lär det aldrig bli tal om någon granskning, åtal eller straff.

 

Här har vi en länk där det framgår att ingen amnesti skall inkluderas i den nya konstitutionen:

http://www.thailandnews.net/index.php/sid/228405327

 

 

Det är bara ett problem med ditt resonemang och det är att Thaksin hade ett snitt på placering 78 i Reporters Without Borders Pressfrihets Index under åren 2002-2005.

 

Länk till källan: 

 

http://en.rsf.org/press-freedom-index-2006,35.html

 

Medelvärdesberäkning som visar 92,5 resp 95 beroende på hur man räknar. Median 94,5

 

 

Ingen av dessa uppenbara lögner backas upp av vare sig FN, Amnesty, HRW eller Svenska Biodlares Riksförening. Eller hur?

Hej

 

Märkligt att du sökte statistik för 2006 det år juntan tog över när jag skrev var demokratiskt under Thaksin före 2006?

 

Att landet absolut inte var demokratiskt med juntan vid rodret 2006 visste jag redan, samma är det nu efter kuppen 2014.

 

Med vänlig hälsning isan loverku

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Bangkok Post finns ännu en artikel ifrån Kong Rithdee som är Deputy Life Editor på Bangkok Post.

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/496757/big-brother-s-watching-me-watching-him.

 

Han tar upp Diktatorns lång monologer i nästan alla TV kanaler och att "storebror ser dig och vill samtidigt att du ska se på honom" efter diktatorns missnöje över att folk inte ser på hans program och att övrig media inte visar hans program tillräckligt intresse och utrymme.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Märkligt att du sökte statistik för 2006 det år juntan tog över när jag skrev var demokratiskt under Thaksin före 2006?

 

Att landet absolut inte var demokratiskt med juntan vid rodret 2006 visste jag redan, samma är det nu efter kuppen 2014.

 

Med vänlig hälsning isan loverku

Lite svårt att ta fram motsvarande mätningar för 2005 och tidigare. Dessa existerar ju nämligen inte, trots att du med sedvanlig lögnaktighet påstod Thaksins regeringar varit klassade som demokratiska enligt detta index.  Kan du kanske förklara hur det skulle vara möjligt?

 

Enda förklaringen torde väl vara att du helt enkelt ljög om saken. 

 

Wikipedia:

 

The index was first produced for 2006, with updates for 2008, 2010 and the following years since then.

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite svårt att ta fram motsvarande mätningar för 2005 och tidigare. Dessa existerar ju nämligen inte, trots att du med sedvanlig lögnaktighet påstod Thaksins regeringar varit klassade som demokratiska enligt detta index.  Kan du kanske förklara hur det skulle vara möjligt?

 

Enda förklaringen torde väl vara att du helt enkelt ljög om saken. 

 

Wikipedia:

 

The index was first produced for 2006, with updates for 2008, 2010 and the following years since then.

Hej

 

Det var ju otur för det hade ju varit intressant att se vad Thaksin hade fått för betyg och inte juntan, att juntan hamnade dåligt till var ju ingen överraskning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju otur för det hade ju varit intressant att se vad Thaksin hade fått för betyg

 

Jepp, och då vilket betyg han skulle få i dag, jag tror det har rasat en del sen han flydde fältet. Hitler var ju den populäraste ledaren i Tyskland fram till slaget vid Stalingrad, efter det sjönk hans popularitet åtskilligt. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jepp, och då vilket betyg han skulle få i dag, jag tror det har rasat en del sen han flydde fältet. Hitler var ju den populäraste ledaren i Tyskland fram till slaget vid Stalingrad, efter det sjönk hans popularitet åtskilligt. :crazy:

 

Fritz..

Hej

 

Ja detta är frågor som vi aldrig lär få besvarade.

 

Var Thaksin den räddande ängel som dom fattiga därför älskar eller var han den djävul som kretsen runt kungahuset, militären och eliten i Bangkok påstår?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja detta är frågor som vi aldrig lär få besvarade.

 

Var Thaksin den räddande ängel som dom fattiga därför älskar eller var han den djävul som kretsen runt kungahuset, militären och eliten i Bangkok påstår?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Tja, om Thaksin var en ängel så var Pinochet det också. Dom hade ju ungefär lika många liv på sitt samvete. Thaksin är ju dessutom genomkorrupt, så enligt min mening verkar det nog som den sk eliten har dragit den mest logiska slutsatsen. Intressant förresten att "elit" tydligen är en huvudsakligen geografisk företeelse.  Jag känner själv ett antal thailändare som hatar Thaksin men som inte är rojalister, tillhör militären eller är "elit". Vore intressant om du kunde förklara vad det är för sorts människor?

För övrigt har vi ju faktiskt fått en del svar även om det ju tog ett tag innan det sjönk in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det var ju otur för det hade ju varit intressant att se vad Thaksin hade fått för betyg och inte juntan, att juntan hamnade dåligt till var ju ingen överraskning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Har för mig att Thaksin var PM större delen av 2006,rätta mig om jag har fel.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin gjorde ett par bra saker i början av seklet, men sen har det varit lite av den varan till befolkningen. 

 

Förstår IL som bara vill prata om tiden före 2006, för sen har ju inte brottslingen levererat något annat än många döda i sin kamp om makten.

2011 års totalt misslyckade regering är det tyst om från forumets ultrakapitalistförsvarare.

 

Förstår honom.

Yingluck/Thaksin blev ju en katastrof som helst borde glömmas.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, och då vilket betyg han skulle få i dag, jag tror det har rasat en del sen han flydde fältet. Hitler var ju den populäraste ledaren i Tyskland fram till slaget vid Stalingrad, efter det sjönk hans popularitet åtskilligt. :crazy:

 

Fritz..

 

 

Ehhh...frågor som vi aldrig lär få besvarade..hur tänker du då ? Det är väl bara att göra en enkät så får man svaret, svårare än så är det faktiskt inte.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Thaksin var PM större delen av 2006,rätta mig om jag har fel.

Han bildade TRT Thai Rak Thai 1998 och vann valet i Januari 2001 efter att PM Chuan Leekpai upplöste parlamentet i November 2000.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Han bildade TRT Thai Rak Thai 1998 och vann valet i Januari 2001 efter att PM Chuan Leekpai upplöste parlamentet i November 2000.

Och när var "kuppen" 2006?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, om Thaksin var en ängel så var Pinochet det också. Dom hade ju ungefär lika många liv på sitt samvete. Thaksin är ju dessutom genomkorrupt, så enligt min mening verkar det nog som den sk eliten har dragit den mest logiska slutsatsen. Intressant förresten att "elit" tydligen är en huvudsakligen geografisk företeelse.  Jag känner själv ett antal thailändare som hatar Thaksin men som inte är rojalister, tillhör militären eller är "elit". Vore intressant om du kunde förklara vad det är för sorts människor?

För övrigt har vi ju faktiskt fått en del svar även om det ju tog ett tag innan det sjönk in.

Det här med korruption och ämbete verkar uppfattas olika mellan världsdelar.

Här det nolltolerans medan Putin i Ryssland som mest korrumperade är en hjälte.

Thaksin är en liten bricka i sammanhanget och gjorde väl mer nytta än skada men i våra ögon korrumperad i sak.

Det här med politik är ett helvete och vill bara inte bli lurad för mycket typ när jag åker taxi vilket man alltid blir förr eller senare.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vad ni tjafsar, jag snackade lite med tjejen igårkväll/natt och hon föddes under polpot regimen och den efterföljande var tydligen inte heller att leka med.

Börjar förstå varför hon ser så härjad ut i ansiktet, har nog inte varit ett lätt liv alls. Nu har hon det kanske lite bättre, men jag har inte varit hem till henne för hon skäms över hennes hem.

Och här sitter ni och filosoferar om procent hit eller dit på nån popularitetsundersökning bland journalister eller vad det nu är.

 

Lite kan man väl tänka till i alla fall, innan man förordar både det ena eller andra. Citerar diverse organ som inte kunde göra ett skit och bara se på.

Jag blev riktigt ledsen när jag hörde om hennes uppväxt. och att hon nu tycker att hon fått det bättre - med ett hus och ensam med 2 ungar i skolan så har hon det nog inte så jäkla fett.

Men hon tycker att det har blivit bättre, så jag kan bara föreställa mig hur det var tidigare.

 

Gav henne 2$ till käk då hon inte ville ha pizza, fick 1$ tillbaka för hon hade fått det hon behövde för 4000 riel. Fattig men ärlig som  fan, en riktigt bra tjej. Den dollarn hade gett henne mat för en dag till och jag hade inte saknat den.

 

Är så jäkla glad för att jag lärde känna henne för det får mig att inse att jag har det oförskämt bra..

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nästan 9 månader regerade Thaksin.Och nån skyller korruptionsindexet på juntan  :haha:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nästan 9 månader regerade Thaksin.Och nån skyller korruptionsindexet på juntan  :haha:

Nu är det väl bara en "nån".

 

och kanske ett par sympatisörer.

 

Tror inte ens "nån" får stöd av hantverkaren boende i värkligheten heller, för han har ryggrad. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inte mycket bättre i Sverige ?

Här är ju i stort sett alla journalister stöpta i samma form, hur många högersympatisörer jobbar till exempel på Aftonbladet ? och hur många vänstersympatisörer jobbar där ?

Har man fel åsikter så blir man helt enkelt inte ansälld där och får istället skriva artiklar på små nättidningar sammtidigt som man extraknäcker på ICA.. ;)

 

Vi svenskar har en förmåga att tycka vårat Sverige är så otroligt bra, när det egentligen är bajs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thaksin gjorde ett par bra saker i början av seklet, men sen har det varit lite av den varan till befolkningen. 

 

Förstår IL som bara vill prata om tiden före 2006, för sen har ju inte brottslingen levererat något annat än många döda i sin kamp om makten.

2011 års totalt misslyckade regering är det tyst om från forumets ultrakapitalistförsvarare.

 

Förstår honom.

Yingluck/Thaksin blev ju en katastrof som helst borde glömmas.

Hej

 

För dig personligen kanske Thailands populäraste PM blev en katastrof och gillar man inte folkvalda regeringar som satsar på reformer för dom sämst ställda förstår jag att du vill glömma honom, men för andra så står han och hans politik för förändrade liv, sociala reformer och ett ekonomiskt lyft som dom nog aldrig hade räknat med att få uppleva .

 

Det Thailändska folket lär aldrig glömma honom och det vet Juntan och därför gör dom nu allt för att hindra att han och hans familj blir valbara till nästa val, folket vet vad dom vill och vem som kan ge dom detta och därför lär Juntan aldrig låta hans parti ställa upp.

 

Det är märkligt att befolkningen skulle ha "röstat fel" i samtliga val på 2000 talet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...