Jump to content
IGNORERAD

När det är ett brott att skriva, riskerar vi alla ett liv i exil.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

1. Jag har snarare otaliga gånger förklarat (inte försvarat) att även folkvalda regeringar tvingas krypa för Kungahus och militär när det gäller LM-lagarna, en regering som inte accepterar, driver och upprätthåller LM-lagarna är dödsdömd, detta vet nog även du innerst inne.

 

2. Ja jag anser precis som dom Internationella Människorätts Organisationerna och Press Frihets Organisationerna att läget under Thaksin för pressen ifrån ganska dåligt har gått till extremt dåligt, pressfriheten har nog aldrig varit sämre än den är just nu och att en ökning av LM-fall med 300-400% efter kuppen 2006 är tragisk.

 

3. Artikeln är naturligtvis skriven på detta sätt p.g.a att situationen för landets reportrar har försämrats kraftigt, censuren har ökat och att Juntan har tagit total kontroll över landets press och övriga media, reportrarna utsätts för hat, hot, mystiska män på MC som skjuter med automatvapen in i deras hus, dom riskerar även att gripas och dömas till fängelse i militärdomstolar, hotas dessutom om utvisning och ett liv i exil. 

 

MaiChais bild av situationen har väl i princip nästan aldrig någonsin under denna politiska konflikt stämt med Människorätts Organisationernas, Pressfrihets Organisationernas eller media som SVT (Aktuellt och Rapport), CNN, BBC, Al Jazzera eller Svensk press heller för den delen, med ett undantag och det är någon skribent på Svenska Dagbladet.

 

4. Det är just detta du får i artiklar som den här, Bangkok Post har ju t.o.m skribenter som har slutat skriva eftersom dom anser att det är omöjligt att utföra sitt arbete under rådande förhållande med diktatur och total kontroll och styrning ifrån Juntan inom all media.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Fick du en lucka i ditt pressade schema?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    26

  • turisten

    25

  • måne

    20

  • Khun Ken

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

:huh:? :huh:? :huh:? :huh:? :huh:? :huh:? :huh:? :huh:???

 

 

Du tjänar 100 000 om året. Du gör 25000 i förlust om året fyra år i rad således är förlusten 100% av en årsinkomst men 25% av vad du tjänat in brutto på fyra år.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne eller är det kanske så att ditt hat mot Thaksin gör att du medvetet räknar dåligt? Med vänlig hälsning isan lover Slut citat

 

He he. matte  var faktiskt mitt bästa ämne i skolan, förutom fysik. En fråga bara, Var i hela friden har jag blandat in Thaksin i nåt av mina inlägg i denna tråd ?

"Rörmokare bliv vid din läst"

 

Fritz--

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he. matte var faktiskt mitt bästa ämne i skolan, förutom fysik. En fråga bara, Var i hela friden har jag blandat in Thaksin i nåt av mina inlägg i denna tråd ?

"Rörmokare bliv vid din läst"

Fritz--

Om du läser start citat slut citat så ser du att det var inte jag som skrev det till dig. Utan jag citerade IL som skrev det till mig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning. Thaksin som tog över 2001 rasade från 65:e till 135:e plats år 2006. Med undantag av en uppryckning 2003 då man hamnade på 59:e plats.

Därefter har man i stort sett pendlat runt denna siffra. Tycker siffrorna talar ganska entydigt för att det är Thaksin som kört siffrorna i botten vad gäller yttrandefrihet.

Det är synd att vi inte har siffror innan 2001. Om man extrapolerar kurvan så talar det för att pressfriheten skulle varit större då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fick du en lucka i ditt pressade schema?

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fick du en lucka i ditt pressade schema?

Hej

 

Stämmer, även aktiva människor mitt i livet tar en liten paus ibland.

 

Du har aldrig funderat på att kommentera ämnet i tråden?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer, även aktiva människor mitt i livet tar en liten paus ibland.

 

Du har aldrig funderat på att kommentera ämnet i tråden?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du vet mycket väl vad jag tycker om demokrati(om du läst)och jag gillar inte att dra en massa mantran om och om igen.Allt som är emot yttrandefriheten är av ondo,om det är en junta eller eller en folkvald som stryper den har ingen betydelse,det är lika illa iaf.Men som du maniskt försvara Thaksin i allt är inte bara tragiskt,det är idi*tiskt.Du kan ju för allt i världen inte påstå att det han har gjort de sista 11-12 åren har varit för landets bästa utan endast för sin egen skull.Om hans agerande varit så rätt,varför stannade han inte i Thailand och försvarade sig i rätten då?Ibland(ofta)måste man även ta följderna av sitt agerande,folkvald eller inte.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Medelvärde för Thaksins tid vid makten 2001-2006: (65+82+59+107+122+135)/6=95    Median: (82+107)/2=94,5

 

Om man tar bort de år han inte styrde ensam 2002-2005: (82+59+107+122)/4=92,5       Median: (82+107)/2=94,5

 

Detta är mitt sätt att räkna fram medelvärde respektive median. Vore intressant att höra om jag gjort fel på något sätt i detta förfarande. 

Är väldigt nyfiken på hur siffran 78 har kommit till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Medelvärde för Thaksins tid vid makten 2001-2006: (65+82+59+107+122+135)/6=95    Median: (82+107)/2=94,5

 

Om man tar bort de år han inte styrde ensam 2002-2005: (82+59+107+122)/4=92,5       Median: (82+107)/2=94,5

 

Detta är mitt sätt att räkna fram medelvärde respektive median. Vore intressant att höra om jag gjort fel på något sätt i detta förfarande. 

Är väldigt nyfiken på hur siffran 78 har kommit till.

Hej

 

Du fortsätter att räkna med det år juntan tog makten ser jag, allt för att försköna militärkupper, diktatur och juntor. 

 

Du kanske kan få jobb som PR chef hos Juntan eller deras samarbetspartner Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du fortsätter att räkna med det år juntan tog makten ser jag, allt för att försköna militärkupper, diktatur och juntor. 

 

Du kanske kan få jobb som PR chef hos Juntan eller deras samarbetspartner Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vet inte om du lade märke till det, men jag gjorde faktiskt två uträkningar. En med och en utan. Tyckte det var ärligast så.

Appropå ärlighet: När skall du själv redovisa dina beräkningsmetoder för att få fram den intressanta siffran 78?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du fortsätter att räkna med det år juntan tog makten ser jag, allt för att försköna militärkupper, diktatur och juntor

 

Du kanske kan få jobb som PR chef hos Juntan eller deras samarbetspartner Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Gjorde ett par (enligt min mening) matematiskt korrekta medelvärdesberäkningar och några förhoppningsvis matematiskt lika korrekta medianberäkningar på siffror som du själv lagt fram. Om det framstår som förskönande för någon militärjunta eller inte är väl ganska ointressant. Rent matematiskt blir väl resultaten lika om nu matematiken är korrekt?

Matematik är väl ett tämligen neutralt ämne i sig. En medelvärdesbildning borde väl utfalla på samma sätt om man är PR chef för en thailändsk junta, en nordkoreansk d:o eller någon annan yrkesgrupp? Felaktig matematik har ju den fina egenskapen att den enkelt kan bemötas med korrekt matematik. Man behöver inte dra in Nordkorea eller liknande patetiska idi*tier. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du vet mycket väl vad jag tycker om demokrati(om du läst)och jag gillar inte att dra en massa mantran om och om igen.Allt som är emot yttrandefriheten är av ondo,om det är en junta eller eller en folkvald som stryper den har ingen betydelse,det är lika illa iaf.Men som du maniskt försvara Thaksin i allt är inte bara tragiskt,det är idi*tiskt.Du kan ju för allt i världen inte påstå att det han har gjort de sista 11-12 åren har varit för landets bästa utan endast för sin egen skull.Om hans agerande varit så rätt,varför stannade han inte i Thailand och försvarade sig i rätten då?Ibland(ofta)måste man även ta följderna av sitt agerande,folkvald eller inte.

Hej

 

Jag inte någon enskild person, jag försvarar demokratin och folkets rätt att själva få utse sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Faktum är ju att just Thaksin själv eller hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet, så accepterar man demokrati och folkets rätt att utse sina egna regeringar så blir det Thaksin direkt eller indirekt, själv ser jag det som självklart att folk får välja vem dom vill.

 

För mig framstår det som om du och några till säger sig vara för demokrati och fria val, så långt låter det ju bra.

 

Men tydligen ska Thailand bara vara demokratiskt under förutsättning att folk röstar på den som kungahuset, militären och eliten i Bangkok eliten vill, annars är det tydligen ok att ändra valresultaten i domstolar eller via militärkupper, det blir i mina ögon ingen riktig demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Äh!

 

Du fortsätter med samma pragmatiska retorik...

 

acceptera att Taxen fick röster genom att locka med det ena och det andra, maffiametoder med olika ägande av familjemedlemmar, and so on....

 

jag ställde frågan till dig tidigare, 2 ggr utan respons

 

du hittar inget negativt alls med Taxens styre, inte det minsta lilla som du kanske tycker är fel?

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det är vettigare att debattera Yinglucks regeringsperiod som ändå är orsaken till kuppen och dagens läge,

 

Vad som hände åren från 2001-2006 är väl ändå historia.

 

Förstår nog om vissa helt vill undvika den misslyckade regeringen från 2011 för det är pinsamt att försvara den typen av demokrati.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Kanske det är vettigare att debattera Yinglucks regeringsperiod som ändå är orsaken till kuppen och dagens läge,

 

Vad som hände åren från 2001-2006 är väl ändå historia.

 

Förstår nog om vissa helt vill undvika den misslyckade regeringen från 2011 för det är pinsamt att försvara den typen av demokrati.

 

 

Yinglucks styre?   hon va ju bara en "puppet medans Taxen rök i trådarna

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag inte någon enskild person, jag försvarar demokratin och folkets rätt att själva få utse sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Faktum är ju att just Thaksin själv eller hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet, så accepterar man demokrati och folkets rätt att utse sina egna regeringar så blir det Thaksin direkt eller indirekt, själv ser jag det som självklart att folk får välja vem dom vill.

 

För mig framstår det som om du och några till säger sig vara för demokrati och fria val, så långt låter det ju bra.

 

Men tydligen ska Thailand bara vara demokratiskt under förutsättning att folk röstar på den som kungahuset, militären och eliten i Bangkok eliten vill, annars är det tydligen ok att ändra valresultaten i domstolar eller via militärkupper, det blir i mina ögon ingen riktig demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det har med all önskvärd tydlighet framkommit i denna tråd att Thailand under civilt styre varit synnerligen befriat på grundläggande pressfrihet. Du hävdade ju t.ex själv att juntans placering på 128:e plats var ett misslyckande. Givetvis så måste då Yinglucks 130-135 innan kuppen vara ännu sämre. 

Jag tror alla här på forumet att demokrati är att föredra framför brist på demokrati.  Du hävdar att Thailand innan kuppen var en full demokrati som nu ersatts av en diktatur. Jag själv, och väldigt många med mig, hävdar att det är en låtsasdemokrati som har förbrutit sig mot dom flesta demokratiska principer som nu ersatts av en diktatur som förbryter sig mot samma demokratiska principer.  Den stora skillnaden är att det politiska våldet har avstannat och att kampen mot korruption har tagit sin början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet mycket väl vad jag tycker om demokrati(om du läst)och jag gillar inte att dra en massa mantran om och om igen.Allt som är emot yttrandefriheten är av ondo,om det är en junta eller eller en folkvald som stryper den har ingen betydelse,det är lika illa iaf.Men som du maniskt försvara Thaksin i allt är inte bara tragiskt,det är idi*tiskt.Du kan ju för allt i världen inte påstå att det han har gjort de sista 11-12 åren har varit för landets bästa utan endast för sin egen skull.Om hans agerande varit så rätt,varför stannade han inte i Thailand och försvarade sig i rätten då?Ibland(ofta)måste man även ta följderna av sitt agerande,folkvald eller inte.

IL har ju gång på gång förklarat att demokrati utövas på valdagen och denna valdagsdemokrati är hans rättesnöre. Som norrlänning tar jag det lite lugnt och följer Stenmarks devis.

 

Så sant som det bara kan bli sagt av en riktig valdagsdemokrat. Fokus ligger på valdagen. Har man vunnit valet så gör man som man vill, som vilken junta som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussion om medelvärde eller median för journalistisk frihet är ju nästan patetiskt. Ungefär som jag skulle sänka lönen för mina anställda med 65% och försvara detta mot dom anställda i alla fall haft en meddellön på x kronor på visst antal tidigare år.

Tror dom anställda både skulle ge mig fingret (och möjligen någon annan mindre trevlig överraskning) som svar på mina beräkningar.

En försämring är alltid en försämring hur många beräkningar man än försöker försvara det till.

Patetisk är bara förnamnet!

A

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hej

 

Jag inte någon enskild person, jag försvarar demokratin och folkets rätt att själva få utse sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Faktum är ju att just Thaksin själv eller hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet, så accepterar man demokrati och folkets rätt att utse sina egna regeringar så blir det Thaksin direkt eller indirekt, själv ser jag det som självklart att folk får välja vem dom vill.

 

För mig framstår det som om du och några till säger sig vara för demokrati och fria val, så långt låter det ju bra.

 

Men tydligen ska Thailand bara vara demokratiskt under förutsättning att folk röstar på den som kungahuset, militären och eliten i Bangkok eliten vill, annars är det tydligen ok att ändra valresultaten i domstolar eller via militärkupper, det blir i mina ögon ingen riktig demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Utan att köpa till stöd från andra partier?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att köpa till stöd från andra partier?

Bara en gång så fick TRT egen majoritet, 2005' både innan och efter har han varit tvungen att köpa sig stödet för att bilda regering hos småpartierna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Jag inte någon enskild person, jag försvarar demokratin och folkets rätt att själva få utse sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Faktum är ju att just Thaksin själv eller hans partier har vunnit alla val som har hållits på 2000 talet, så accepterar man demokrati och folkets rätt att utse sina egna regeringar så blir det Thaksin direkt eller indirekt, själv ser jag det som självklart att folk får välja vem dom vill.

 

För mig framstår det som om du och några till säger sig vara för demokrati och fria val, så långt låter det ju bra.

 

Men tydligen ska Thailand bara vara demokratiskt under förutsättning att folk röstar på den som kungahuset, militären och eliten i Bangkok eliten vill, annars är det tydligen ok att ändra valresultaten i domstolar eller via militärkupper, det blir i mina ögon ingen riktig demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hej

 

Har du bytt jobb?

Tidigare var du MPR's representant för folket i Isaan.

Fick du sparken?

Vars var facket när du behövde dom som bäst?

 

MVH

andrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Äh!

 

Du fortsätter med samma pragmatiska retorik...

 

acceptera att Taxen fick röster genom att locka med det ena och det andra, maffiametoder med olika ägande av familjemedlemmar, and so on.

 

jag ställde frågan till dig tidigare, 2 ggr utan respons

 

du hittar inget negativt alls med Taxens styre, inte det minsta lilla som du kanske tycker är fel?

Hej

 

Att få folks röster på tidigare meriter och via vallöften är ju helt accepterat inom demokratin och om inte dom olika partierna får tala om vad dom vill genomföra om dom kommer i regeringsställning kan ju folk omöjligen jämföra dom olika partierna och bestämma sig för vad dom ska rösta på.

 

Att det har betydelse även i kommande val hur ett parti har skött sig tidigare mandatperioder i regeringsställning är helt normalt, lika normalt är det att partiernas vallöften och förväntade politik påverkar väljarna.

 

Det finns en hel del som är och var negativt med Thaksins styre och inte då minst hans egna affärer o.s.v, men faktum är ju att tillräckligt många är nöjda med vad han och hans partier har presterat för att ge dom sitt förtroende i valen.

 

Att dom har fört en politik som har gjort många nöjda i norr och nordost liksom Bangkoks slum är ju sant, men jag tror även att brist på alternativ för Thaksins väljare inom den Thailändska politiken spelar in.

 

Skulle en fattig bonde i norr eller nordost rösta på det parti som kungahus, rojalister, kuppmakare och Bangkok elit vill vore det i högsta grad anmärkningsvärt, dom fattiga i norr och nordost har ju absolut ingenting gemensamt med kungahus, rojalister, kuppmakare och Bangkok elit och deras extrema högergrupper som PAD, PDRC, Peoples Power Army och Pitak Siam som alla leds av f.d Generaler och gula rojalister.

 

Att partier som utlovar reformer för fattiga vinner val i ett land som Thailand är näst intill en naturlag, allt annat vore en sensation.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, det var väldigt mycket kaxiga uttalanden om pressfrihetsindex, mattekunskaper, oärliga räknemetoder och historieförfalskning från visst håll tidigare.

När jag bad om en förklaring till hur vissa mystiska siffror beträffande dessa siffror räknats fram blev det plötsligt inte lika kul att skriva om dessa längre.

Är det så att mattekunskaper, oärlighet i räknemetoder eller historieförfalskning plötsligt inte blivit riktigt lika kul att prata om längre? Kommer vi nånsin

att få en förklaring till hur dessa siffror kommit till?

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hm, det var väldigt mycket kaxiga uttalanden om pressfrihetsindex, mattekunskaper, oärliga räknemetoder och historieförfalskning från visst håll tidigare.

När jag bad om en förklaring till hur vissa mystiska siffror beträffande dessa siffror räknats fram blev det plötsligt inte lika kul att skriva om dessa längre.

Är det så att mattekunskaper, oärlighet i räknemetoder eller historieförfalskning plötsligt inte blivit riktigt lika kul att prata om längre? Kommer vi nånsin

att få en förklaring till hur dessa siffror kommit till?

 

Ja du, det kan inte vara lätt att plötsligt behöva backa upp sina fantasier med fakta. Samma sak hände ju i den här tråden:

 

När du ställde en enkel fråga blev det väldigt tyst. Och personen ifråga har tidigare skrivit om trovärdighet...

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...