Oregistrerad Inlagd Februari 14, 2015 Dela Inlagd Februari 14, 2015 Har funderat lite om att när jag kom första gånger till Thailand så var jag väldigt intreserad av levnadssätt i Thailand, ville veta om tex. Buddhism, arbete, löner och ville se olika delar av Thailand. Och man fick ju gott om hjälp i början, blev indragen på en massa tempel och åkte runt om i landet med buss, taxi eller hyresbil. Jag ville besöka hennes hemtrakter och bli presenterat till säkten osv. Var för övrigt intresserad om Thailand i allmänhet, samhället och politik med. Sen flyttade tjejen till Sverige och jag ville även visa en del om Sverige till henne, ta henne till kyrkan och resa runt i Sverige. Kyrkan var hon inte intresserad av utan det skulle vara templet i Värmdö, semester resa som jag planerade tog snart slut, eftersom efter 3 mil ville hon sova, hade knappt passerat Norrtull som hon sov. Dock blev hon vaken vid vägkrog, och motstridigt kunde hon se det ställen som jag ville visa henne. Det var många andra saker också som hon inte var intresserad, inte var hon intresserad var jag hade vuxit upp och tillbringat mitt barndom, inte ville hon se mina gamla skolor eller bostader där vi hade bott. Hur är det hos Er, är hon verkligen intresserad eller följer hon bara med på plikt, motstridigt? Känner hon svenska samhället hur det funkar, hur svenskar tänker och hur politik genomförs i Sverige? Känner hon svenska beslutsfattarna, statsministern till namn? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 14, 2015 Dela Inlagd Februari 14, 2015 Nu har frugan bott i Sverige så länge att jag knappt minns hur det var när hon kom hit. Kyrkor har hon väl inte direkt varit intresserad av. Trots det har hon varit in i en del större kyrkor i, Malmö, Stockholm, Uppsala. Själv är jag ingen som direkt springer i kyrkor men hon har även varit med vid skolavslutningar och vårat eget bröllop i kyrkan. I övrigt så har hon väl varit intresserad till och från. Shopping och fritidsliv har aldrig varit några bekymmer. Däremot har väl inte festligheter i svensk tappning lockat något. Midsommarfestligheter brukar vi dock gå på. Festa på färjor mm funkar också, men att gå på finare restauranger mm tycker hon inte om. Däremot är hon intresserad av svensk mat. Fast vi äter mest thaimat hemma så har hon ett matintresse som gör att hon är intresserad av lite av varje i matväg. När det gäller kultur i stort är intresset i stort sett obefintligt. När hon kom till Sverige så hade jag ett jobb som gjorde att jag åkte runt över hela landet. Hon följde med ibland och ibland inte och jag förstår henne. Det är nog roligt att se Sverige men att som hon då, inte kunna språket, gör det inte roligt att utforska på egen hand så hon var mest på hotellrummet hela dagarna. Ibland åkte jag utomlands i jobbet och då brukade hon bo hos kompisar i från början av tiden här. Det skiljer mycket på vad man är intresserad av. Jag tycker att det är naturligt att svenska som är välutbildade och öppna har bredare intressen än vad thailändare med kort utbildning och inga kunskaper av omvärlden. Jag är bekanta med en hel del mera välutbildade thailändare som varit i Sverige och varit betydligt mera drivande när det gäller att se mera av Sverige och våran kultur än min fru. Utbildningsnivån är nog en viktig komponent som till stor del spelar roll för hur öppen man är mot nya impulser och nya kulturer. Men visst är alla individer ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
harvester Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Tja, frugan är väl inte så intresserad av naturen man passerar, men det är hon som påminner mig om att det var länge sen vi besökte mina föräldrars grav vilket hon tycker är viktigt. Vad gäller politik försöker jag förklara så neutralt det går, hon tycker utseendet är en viktig del för förtroendet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Tja, frugan är väl inte så intresserad av naturen man passerar, men det är hon som påminner mig om att det var länge sen vi besökte mina föräldrars grav vilket hon tycker är viktigt. Vad gäller politik försöker jag förklara så neutralt det går, hon tycker utseendet är en viktig del för förtroendet. Frugan forsvann fortare än en avloning till bilen när vi var på kyrkogåden och hon fick veta att min mormor och morfar låg i marken under hennes fotter. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hassla Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 fiska o svamp är nog det ända hon är intresserad av sen blir det dootv o budda Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sansuk Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Fan va jag känner igen mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Min kära frun håller på att bli undersköterska för att sedan studera vidare, hon vill verkligen bli indragen i svenska samhället! Fast nu har hon lärt sig finska oxå :terve terve, kan hon säga! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
in-ka Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 nu är det på detta sättet att män kommer från mars och kvinnor från venus och thaikvinnor kommer från venus måne (om det nu finns nån måne runt venus? så et är bara att gilla läget 555 (känner i gen mej måste tilläggas) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Om nagon inte redan visste det sa ligger varldens ande vid thailandska gransen. ALLTING darutanfor ar ett vitt falt pa varlds kartan. En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Tror tjejen ibland hellre ser på när färg torkar, än insupa lite svenskt kulturarv.. Men ett matprogram på TV, får hennes fokus på nolltid Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Den första tiden i Sverige när hon var osäker på om hon ville stanna var hon naturligt nog måttligt intresserad. Sedan dess har det förändrats totalt och hon läser lokaltidningen oftare än jag och ser gärna på ett par nyhetsprogram per dag (även väderprognosen fortfarande är en favorit). Att besöka museum är också en höjdpunkt då hon är intresserad av allt som rör svensk historia och hur man levde i "gamla tider" i Sverige. Hon har också en tydlig uppfattning när det gäller svensk politik även om vi inte jämt är helt överens. Jag måste erkänna att jag är mycket positivt överraskad över hennes stora intresse för Sverige och svensk historia. /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Tja, Frun är grymt intresserad av pengar, arbete och valutakurser.. Så hon är nog 100% svensk idag. Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bosse Boy Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Tja, Frun är grymt intresserad av pengar, arbete och valutakurser.. Så hon är nog 100% svensk idag. Erkki Det kan hon inte vara enligt MPR...Och hoppas verkligen inte någon tidning skriver om henne och benämner henne som "Svensk" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teppan Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 jag tror att man blir som man umgås..även i detta fall.menar om karln o huset är intresserad av politik,musik,kultur eller idogt ölhävande så bör kvinnan i huset ha nån sorts intresse av detsamma eller iaf nån form av intresse.står man för långt ifrån varandra så tror jag att förhållandet är dömt att misslyckas..sen behöver man ju inte läsa som fan läser bibeln men någorlunda lika underlättar..det är ju som bekant arv och miljö som formar en människa så dessa saker har betydelse hur man blir som person.sen kan ju intresset för olika saker väckas till liv under denna fantastiska resas gång som i folkmun kallas för livet.men i det stora hela så är min madame intresserad av sverige och hur allt fungerar här.jag försöker förklara efter bästa förmåga och ibland tar sig språkförbistringarna sina egna kluriga vägar men vi har aldrig åkt helt vilse utan bara hittat nya vägar som en viss mr luke brukar säga. min madame säger t.o,m ibland att sverige är bättre iaf när det gäller socialt skyddsnät än Thailand.hon och hennes kompisar blir mer än tacksamma när man förklarar om tex pensioner eller lagar o regler i sverige.så visst fan finns d intresse.det kan jag lova.hoppas fler vill berätta mer om detta och om hur dom har det i deras förhållande för ämnet är intressant tycker då jag iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Min kära frun håller på att bli undersköterska för att sedan studera vidare, hon vill verkligen bli indragen i svenska samhället! Fast nu har hon lärt sig finska oxå :terve terve, kan hon säga! Väldigt va Hon ser ung ut Min kan åsså di flesta finska svärorden, hon bodde ju 1½ år i Finland innan vi flyttade till Svedala.- Nu efter ett snart 30 årigt yrkesliv i Sverige vill hon ente längre köba hus eller condo i Thailand, utan tycker vi ska bo kvar i huset när vi får pension.- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 15, 2015 Dela Inlagd Februari 15, 2015 Väldigt va Hon ser ung ut Min kan åsså di flesta finska svärorden, hon bodde ju 1½ år i Finland innan vi flyttade till Svedala.- Nu efter ett snart 30 årigt yrkesliv i Sverige vill hon ente längre köba hus eller condo i Thailand, utan tycker vi ska bo kvar i huset när vi får pension.- Tack, hon e 37! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
S m i l e 1 Inlagd Februari 16, 2015 Dela Inlagd Februari 16, 2015 Min kära frun håller på att bli undersköterska för att sedan studera vidare, hon vill verkligen bli indragen i svenska samhället! Fast nu har hon lärt sig finska oxå :terve terve, kan hon säga! Hej Det heter Moi moi, men det kanske hon redan visste Puman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 16, 2015 Dela Inlagd Februari 16, 2015 Hej Det heter Moi moi, men det kanske hon redan visste Puman Njet, tycker inte hon skall lära sig mera moimoi! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 16, 2015 Dela Inlagd Februari 16, 2015 Tack, hon e 37! Frugan blir 37 om två veckor och ja hon är lite instresserad av omvärlden. Speciellt svampskogar men vi reser runt en hel del i europa och svedala Hon har iallafall röstat i de två sensate valen “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 (ändrad) Frugan är nog fan svensk i själen sen födslen. Hon klipper varken tånaglar eller rensar öronen på mig och har fler svenska vänner än thailändskor. Nej, en jävla Ulla på posten fick man! Ändrades Februari 17, 2015 av wUThai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 Lite lustigt, jag har funderat över samma sak. 1 ex+1 nuvarande och inte en fråga om Sverige, bara familjen. Båda ville se bilder på min familj men sen var intresset över. Snö, stugan, isfiske, skidor eller vafan som helst. Näpp. Jag är ju i alla fall lite intresserad, så jag inte gör bort mig. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 Eftersom kärringa fyller år idag så tog jag henne till H&M som hon ständigt tjatar om att vi ska besöka. Den svenska inrättningen gillar hon skarpt iallafall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 Frugan är nog fan svensk i själen sen födslen. Hon klipper varken tånaglar eller rensar öronen på mig och har fler svenska vänner än thailändskor. Nej, en jävla Ulla på posten fick man! Tur är väl det så du inte fick yxa från yxlandet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 Tur är väl det så du inte fick yxa från yxlandet Jag vet inte vilket som är värst.. Men man får väl som man förtjänar!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 17, 2015 Dela Inlagd Februari 17, 2015 Frugan är nog fan svensk i själen sen födslen. Hon klipper varken tånaglar eller rensar öronen på mig och har fler svenska vänner än thailändskor. Nej, en jävla Ulla på posten fick man! Är icka att förakta[emoji1] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu