Sakhon Inlagd Februari 14, 2015 Dela Inlagd Februari 14, 2015 (ändrad) Vädret vid Wang Sam Moo Central Signtific Fire Lab var idag mulet med inslag av regn. Detta inbjöd till geografiska miljöstudier av det svedjebruk som tillämpas i Isan med omnejd. Man passar på att bränna rent vägkanterna mitt torrperioden. Man tror knappt sina ögon när man passerar bränderna. Bilderna visar ett ca 1km långt område längs väg 227 mellan Wan Sam Mo och Pankohn. Vägrenen brändes för ca 1v sedan. Man ser tydligt på bilderna att uppskattningsvis har endast mellan 50%-80% av det brännbara materialet tagit sig. Detta trots att det både ser ut, och känns som kruttorrt. DS WAXO Ja, som du tidigare själv påpekat så är det nog inte bara fuktinnehållet i luften som avgör. Jag har noterat samma saker som du om dessa svedjebränder, utan att tänka vidare på detta, mer än att när det brinner, så ser man att det brinner så att säga "strå för strå". Alltså en väldigt klen eld. När man "luntar" i Sverige på senvåren, så blir det ju en helt annan fart på elden. Det gissar jag beror på att vårat gräs inte är byggt för att överleva någon torrperiod, utan torkar ut helt och dör under vintern. Detta bildar ju sen en massiv matta av dött gräs på våren, som då brinner väldigt bra. Sen kommer det ju nytt gräs från rötterna här. Det thailändska gräset gissar jag är byggt för att klara att hålla vatten så länge som möjligt, för att på så vis överleva torkperioden. Man brukar väl beskriva såna växter som vaxartade? Och den magra jorden i Thailand klarar ju inte av att hålla den svenska typen av gräs vid liv, utan att gödsla den orimligt mycket. Sen finns det säkert ytterligare orsaker. Så, som vanligt när man skall hitta förklaringar till olika naturfenomen, så är svaret nästan aldrig bara ett. Ändrades Februari 14, 2015 av Sakhon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Februari 18, 2015 Dela Inlagd Februari 18, 2015 Waxo.sysslolös där uppe. Kom neråt så får du annat o tänka på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Mars 2, 2015 Dela Inlagd Mars 2, 2015 Då fick vi alltså aldrig någon klarhet i frågan? Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 2, 2015 Dela Inlagd Mars 2, 2015 Då fick vi alltså aldrig någon klarhet i frågan? Det kommer, vetenskap tar tid. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matz Inlagd Mars 2, 2015 Dela Inlagd Mars 2, 2015 Det är väl en jävla tur att det inte brinner så bra här så krut torrt som det är, men det krävs ju vissa beskaffenheten för att det ska att göra eld. 1. Värme 2. Brännbart material 3. Syre Och dessa måste vara i rätt mix för att en brand ska uppstå, detta fick jag lära mig i kursen om "heta arbeten" Om jag minns rätt.. /matz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 2, 2015 Dela Inlagd Mars 2, 2015 Det är väl en jävla tur att det inte brinner så bra här så krut torrt som det är, men det krävs ju vissa beskaffenheten för att det ska att göra eld. 1. Värme 2. Brännbart material 3. Syre Och dessa måste vara i rätt mix för att en brand ska uppstå, detta fick jag lära mig i kursen om "heta arbeten" Om jag minns rätt.. /matz Värme finns i överflöd. Syrehalt samma som hemma ca 20% i luften så då kanske det skiljer bland det brännbara materialen. WAXO och jag tog ett snack i Udon i onsdags och han samlar nu på sig olika material för att torka och ta hem till Sverige och testbränna i samma luftfuktighet. Luftfuktighet är en annan vetenskap som vi kastar oss över senare. Min teori är mindre energi i det brännbara materialet än det svenska. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fiskarn Inlagd Mars 3, 2015 Dela Inlagd Mars 3, 2015 Ek har väldigt mycket energi i veden men är så tät i fibrerna att den brinner dåligt för sig själv. Men tar man tre pinnar björk och en pinne Ek så blir det varmt som helvete. //P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 4, 2015 Dela Inlagd Mars 4, 2015 Bästa är att elda med är Bok. Ek har jag för mig innehåller en hel del obehaglig garvsyra som kan skada skorstenen och pannan så man bör blanda med annan ved när man eldar med ek http://www.svenskved.com/vedeldning.asp Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 5, 2015 Dela Inlagd Mars 5, 2015 Bästa är att elda med är Bok. Ek har jag för mig innehåller en hel del obehaglig garvsyra som kan skada skorstenen och pannan så man bör blanda med annan ved när man eldar med ek http://www.svenskved.com/vedeldning.asp Jag har fått lära mej att Ek ska ligga till sej i minst två år för att få ner garvsyrorna som annars fräter sönder de flesta skorstenar. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu