uptoyou Inlagd Februari 10, 2015 Dela Inlagd Februari 10, 2015 (ändrad) En sak kan vi nog reda ut med lite sunt bondförnuft. Häller man en skopa kallt vatten på ett bastuaggregat så sjunker temperaturen i bastun. Annars har vi uppfunnet en makalös manick - en evighetsmaskin!! WAXO Det beror helt och hållet på vilka temperaturer bastuaggregatet, bastun och vattnet håller Ändrades Februari 10, 2015 av uptoyou Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Februari 10, 2015 Dela Inlagd Februari 10, 2015 Hög luftfuktighet ger hög densitet, som gör att värmen blir mer påtaglig.. Har för mig att värmen i en våtbastu, är på Max 55 grader, sen är risken stor för brännskador.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd Februari 10, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Februari 10, 2015 Temperaturen sjunker kraftigt på bastuaggregatet men stiger i bastun kortsiktigt är min teori.Annars får jag byta termometer i min bastu.Då får du nog kolla in termometern lite extra noga nästa gång, nya finns hos Home Pro.Eller svalka dig lite med en extra Chang...WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Då får du nog kolla in termometern lite extra noga nästa gång, nya finns hos Home Pro. Eller svalka dig lite med en extra Chang... WAXO Det får bli JULA och Norrlands Guld nästa gång jag nyttjar min bastu. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Temperaturen sjunker kraftigt på bastuaggregatet men stiger i bastun kortsiktigt är min teori. Annars får jag byta termometer i min bastu. Du får nog skippa den teorin leifen. Slänger man på en skopa vatten på ett hett bastuaggregatet så stiger luftfuktigheten dramatiskt och eftersom vatten leder värme betydligt bättre än luft så blir det "varmare" även om temperaturen skulle sjunka lite. Temperatur och värme är inte samma sak. Bastubadaren Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Du får nog skippa den teorin leifen. Slänger man på en skopa vatten på ett hett bastuaggregatet så stiger luftfuktigheten dramatiskt och eftersom vatten leder värme betydligt bättre än luft så blir det "varmare" även om temperaturen skulle sjunka lite. Temperatur och värme är inte samma sak. Bastubadaren Fritz.. Då behövs teorin omsättas i ett praktiskt försök och det har jag inte möjlighet till nu. Någon i Sverige kanske kan, slänga en skopa vatten på aggregatet och titta på termometern om den stiger de första sekunderna för att falla eller om den bara faller. Ska kontakta en god vän..,, Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd Februari 11, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Februari 11, 2015 Nu var det ju inte i bastun jag försökte elda igår.Men jag tror att det måste ha nåt med fukten att göra.Jämför man den genomsnittliga relativa luftfuktighet i Stockholm med Bangkok, så skiljer det nästan ingenting.Pinnarna och löven jag försökte elda kändes torrt som fnöske och hade säkert varit rena raketbränslet hemma i Sverige,men icke att det ville ta sig och brinna med någon vidare fart.Så, vad kan det mer vara?WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Nu var det ju inte i bastun jag försökte elda igår. Men jag tror att det måste ha nåt med fukten att göra. Jämför man den genomsnittliga relativa luftfuktighet i Stockholm med Bangkok, så skiljer det nästan ingenting. Pinnarna och löven jag försökte elda kändes torrt som fnöske och hade säkert varit rena raketbränslet hemma i Sverige, men icke att det ville ta sig och brinna med någon vidare fart. Så, vad kan det mer vara? WAXO Vi väntar på svaret från SSS. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Nu var det ju inte i bastun jag försökte elda igår. Men jag tror att det måste ha nåt med fukten att göra. Jämför man den genomsnittliga relativa luftfuktighet i Stockholm med Bangkok, så skiljer det nästan ingenting. Pinnarna och löven jag försökte elda kändes torrt som fnöske och hade säkert varit rena raketbränslet hemma i Sverige, men icke att det ville ta sig och brinna med någon vidare fart. Så, vad kan det mer vara? WAXO Gåtfullt är det och jag känner igen det. Tänkte på detta med grillkol i Sverige resp. Thailand. I Sverige behövs oftast tändvätska i omgångar för att det skall ta sig och i Thailand använder jag bara en sida från en dagstidning så tar det sig. Löv brinner inte så bra i Sverige tycker jag, men torrt gräs och pinnar är rena krutet. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Du får nog skippa den teorin leifen. Slänger man på en skopa vatten på ett hett bastuaggregatet så stiger luftfuktigheten dramatiskt och eftersom vatten leder värme betydligt bättre än luft så blir det "varmare" även om temperaturen skulle sjunka lite. Temperatur och värme är inte samma sak. Bastubadaren Fritz.. Skrev han inte att temperaturen sjunker? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Nej.Det är näst intill omöjligt att tända eld i den Thailändska skogen just pga att allt är blött.Det går ju inte att hänga ut blöta kläder för att dom torkar ju aldrig. Tror att herren inte ofta tvättar i Thailand, det blir ju torrt blixtsnabbt. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Angående eld och luftfuktighet Fire-and-Humidiity.pdf Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 WAXO, on 11 Feb 2015 - 09:47, said: Nu var det ju inte i bastun jag försökte elda igår. Men jag tror att det måste ha nåt med fukten att göra. Jämför man den genomsnittliga relativa luftfuktighet i Stockholm med Bangkok, så skiljer det nästan ingenting. Pinnarna och löven jag försökte elda kändes torrt som fnöske och hade säkert varit rena raketbränslet hemma i Sverige, men icke att det ville ta sig och brinna med någon vidare fart. Så, vad kan det mer vara? WAXO Det är förbjudet att elda pinnar och löv i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Det är förbjudet att elda pinnar och löv i Thailand. Då kallar man det för något annat och fortsätter med eldandet. Problem solved. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oscar Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Men hallå alltså, det vet väl alla att faranger inte kan någonting när de är i Thailand. 'Farang ba ba bo bo' alltså. Naturligtvis så vet alla Thailändare att det är stor skillnad på farang-eld och thai-eld. Att bara elda går ju inte, först så måste det köpas ett grishuvud för att blidka andarna med och lite dricka till uppskattar de också. Sen, om andarna vill så.. Rent vetenskapligt kanske det också har något med luftens syreinnehåll att göra. En svensk sommardag med runt 20C, om jag kommer ihåg rätt, har luften c:a 21 mg syre per liter, något som sjunker med stigande temperatur. Jag har ingen erfarenhet av syremätning i luft, bara kalibrering av mätare efter rådande temperaturer. Litet exempel från akvarier är att vid 25C så är det 8 - 9 mg per liter vatten, och vid 30C får man vara glad om man kan hålla syrehalten uppåt 4 - 5 mg. Oscar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jack fruit löv, kanoon är omöjliga att elda även när dom är knastertorra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Svaret från min livlina på Umeå Universitet. Hej! Svaret beror på detaljnivån. Bastuaggregatet. Här tar vattnet snabbt upp värme från stenarna och förångas till ett ångmoln. Temperaturen på stenarna sjunker rejält beroende på vattnets temp. Har faktiskt kollat med IR-mätare. Kallvatten (+6 grader) 0,5 L sänkte temperaturen på stenarna från 450 grader till 270 grader. Luften ovanför bastuaggregatet. Ångmolnet stiger från aggregatet och molnet tar värme från luften för att avdunsta fullständigt i luften. Temperaturen i luften ovanför aggregatet sjunker då något. Fukten kondenserar sen på svalare ytor mitt i bastun. På en glasdörr ser man att fukten kondenserar mitt på dörren inte längst upp där det är för varmt och inte längst ner för då har all fukt redan kondenserat innan luften når så långt ner. Möjligen kan man på termometern se att det kortvarigt stiger någon grad. Den ökade luftfuktigheten ökar luftens densitet så det är fler varma molekyler som träffar kroppen och man upplever att det blir varmare. Den mesta temperatursänkningen sker således på stenarna i aggregatet för att förånga vattnet. Det blir marginell sänkning av lufttemperaturen. Är bastun nyeldad och har kallare väggar så stiger temperaturen mot de kalla ytorna en kortare tid då energin är högre i luften, men kyler också ned luften snabbare. Hoppas detta blev begripligt Hälsningar -- Olle Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Svaret från min livlina på Umeå Universitet. Hej! Svaret beror på detaljnivån. Bastuaggregatet. Här tar vattnet snabbt upp värme från stenarna och förångas till ett ångmoln. Temperaturen på stenarna sjunker rejält beroende på vattnets temp. Har faktiskt kollat med IR-mätare. Kallvatten (+6 grader) 0,5 L sänkte temperaturen på stenarna från 450 grader till 270 grader. Luften ovanför bastuaggregatet. Ångmolnet stiger från aggregatet och molnet tar värme från luften för att avdunsta fullständigt i luften. Temperaturen i luften ovanför aggregatet sjunker då något. Fukten kondenserar sen på svalare ytor mitt i bastun. På en glasdörr ser man att fukten kondenserar mitt på dörren inte längst upp där det är för varmt och inte längst ner för då har all fukt redan kondenserat innan luften når så långt ner. Möjligen kan man på termometern se att det kortvarigt stiger någon grad. Den ökade luftfuktigheten ökar luftens densitet så det är fler varma molekyler som träffar kroppen och man upplever att det blir varmare. Den mesta temperatursänkningen sker således på stenarna i aggregatet för att förånga vattnet. Det blir marginell sänkning av lufttemperaturen. Är bastun nyeldad och har kallare väggar så stiger temperaturen mot de kalla ytorna en kortare tid då energin är högre i luften, men kyler också ned luften snabbare. Hoppas detta blev begripligt Hälsningar -- Olle Nja, fast om Olle kör med IR-termometer så kan det lätt bli fel när stenen blir blöt. Emmissionstalet är inte att lita på just då och han borde använda probe. Typ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Tror att herren inte ofta tvättar i Thailand, det blir ju torrt blixtsnabbt. Jag anlitar tvättmästare till sådant.Men är det hög luftfuktighet och nära havet tycker jag att det har svårt för att torka. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jag anlitar tvättmästare till sådant.Men är det hög luftfuktighet och nära havet tycker jag att det har svårt för att torka. Jo, man ser ju det på Singha-linnena, ständigt våta. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jo, man ser ju det på Singha-linnena, ständigt våta. Jag vill minnas en gång för 15 år sedan då jag och en kompis åkte MC till Kochang. Efter att ha svettat ner Tshirten ordentligt på vägen så sköljde jag Tshirten och hängde den på tork på balkongen på hotellet. 12 timmar senare var den lika blöt som när jag hängde upp den. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jo, man ser ju det på Singha-linnena, ständigt våta. Ja även Chang linnena. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jag vill minnas en gång för 15 år sedan då jag och en kompis åkte MC till Kochang. Efter att ha svettat ner Tshirten ordentligt på vägen så sköljde jag Tshirten och hängde den på tork på balkongen på hotellet. 12 timmar senare var den lika blöt som när jag hängde upp den. Funkar bra att torka i direkt solsken. Sedan kan man även torka kläder utomhus på vintern i Sverige så länge det är tillräckligt kallt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 11, 2015 Dela Inlagd Februari 11, 2015 Jag vill minnas en gång för 15 år sedan då jag och en kompis åkte MC till Kochang. Efter att ha svettat ner Tshirten ordentligt på vägen så sköljde jag Tshirten och hängde den på tork på balkongen på hotellet. 12 timmar senare var den lika blöt som när jag hängde upp den. 1 timme just nu i Isaan, torrt som bara den. Men minns från Seychellerna att det tog tre dygn att torka en T-shirt utomhus. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd Februari 11, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Februari 11, 2015 Angående eld och luftfuktighet Fire-and-Humidiity.pdf Intressant läsning, var har du hittat den? - Scouternas ABC eller? Jag köper direkt argumenten i din text, men.. Nu har vi bara ett litet problem enligt SMHI och Thai Metrological Department så skiljer det ju bara några enstaka procent hit eller dit mellan Bangkok och Stockholm. Det måste vara fler faktorer inblandade. WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu