Jump to content
IGNORERAD

20 svenskar avtjänar fängelsestraff i Thailand.


Khun Ken

Recommended Posts

Samerna själva anser att Bjorn Söders definition av natioanalitet/etnicitet är helt korrekt så helt idi*tiskt är det nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • Mankan

    15

  • Bananen

    12

  • Celsius

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I princip räcker det att du har åkt tunnelbana I Sverige så är du svensk enligt Åsa Romson som är en av de svenska landsförrädarna som hålller på att köra Sverige I botten I manga avseenden

Link to comment
Dela på andra sajter

Samerna själva anser att Bjorn Söders definition av natioanalitet/etnicitet är helt korrekt så helt idi*tiskt är det nog inte.

menar du att Samerna gillar Söder? och vill ha kvar han som talman?

PS, svara 1=ja eller 2=nej eller 3=jag fattar inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Samerna själva anser att Bjorn Söders definition av natioanalitet/etnicitet är helt korrekt så helt idi*tiskt är det nog inte.

De har ju sitt Sameting där inte vi Svenskar får inblick eller rösträtt, så visst är de Samer och Vi Svenskar, men båda grupperna bor i Sverige på legala grunder så att säga. Så låt dem få ha sitt fjäll ifred från Stockholm.

 

Jag har faktisk köpt en sån "same" tjejs skiva en gång och fick den minsann signerad...

Himla trevlig, hon höll nått föredra om Samer och deras liv mm vill jag minnas...

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att Samerna gillar Söder? och vill ha kvar han som talman?

PS, svara 1=ja eller 2=nej eller 3=jag fattar inte..

Du skulle nog valt att svara med alternativ 3 istället, han menar väl antagligen det han skriver.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle nog valt att svara med alternativ 3 istället, han menar väl antagligen det han skriver.

Samerna själva anser att Bjorn Söders definition av natioanalitet/etnicitet är helt korrekt så helt idi*tiskt är det nog inte.

 

hehehehe tror du ens på det själv?

1=ja

2=nej

3= sorry.denna går ej att välja tillbaks till start,,,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Samerna själva anser att Bjorn Söders definition av natioanalitet/etnicitet är helt korrekt så helt idi*tiskt är det nog inte.

 

hehehehe tror du ens på det själv?

1=ja

2=nej

3= sorry.denna går ej att välja tillbaks till start,,,,,,

 

Nja, jag tror inte, till skillnad från dig...

 

 

Mattias Åhren: samer är inte svenskar

 

"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Sverigedemokraternas partisekreterare, tillika riksdagens andre vice talman, Björn Söder i Dagens Nyheter gjorde uttalanden om huruvida samer är svenskar eller inte. Nu ger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén sin syn på debatten och menar att Söder i sak har rätt – samer är inte svenskar.

– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror inte, till skillnad från dig...

 

 

Mattias Åhren: samer är inte svenskar

 

"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Sverigedemokraternas partisekreterare, tillika riksdagens andre vice talman, Björn Söder i Dagens Nyheter gjorde uttalanden om huruvida samer är svenskar eller inte. Nu ger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén sin syn på debatten och menar att Söder i sak har rätt – samer är inte svenskar.

– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Kan det bero på att SAMERNA var här först och tycker att såna som du är inkräktare? fundera lite :D

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det bero på att SAMERNA var här först och tycker att såna som du är inkräktare? fundera lite :D

Fortsätt du att fundera, du verkar behöva det :wink:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt du att fundera, du verkar behöva det :wink:

1, samerna var här först

2, svenskarna var här först

3. jag har inte en susning och borde spela svarta Petter med mina bordsgrannar...

Det skulle förvånas väldigt mycket om ett svar kom från dig...jag försökte dock

förenkla det lite(så att du skall förstå).

Nu behöver du endast ange en siffra.

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror inte, till skillnad från dig...

 

 

Mattias Åhren: samer är inte svenskar

 

"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Sverigedemokraternas partisekreterare, tillika riksdagens andre vice talman, Björn Söder i Dagens Nyheter gjorde uttalanden om huruvida samer är svenskar eller inte. Nu ger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén sin syn på debatten och menar att Söder i sak har rätt – samer är inte svenskar.

– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

 

Den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhren tycker Björn Söder i sak har rätt. Alla samer tycker det dock inte.

 
"Men Håkan Jonsson, styrelseordförande för svenska sametinget, tycker att Mattias Åhréns uttalande är både okunnigt och trångsynt. – Vi samer är enligt grundlagen ett folk, men bor man som same i Sverige och har svenskt medborgarskap så är man svensk, säger han.
Förre hockeyspelaren Börje Salming är inne på samma spår. Han definierar sig både som same och svensk. – Man kan inte säga att jag inte är svensk, i så fall skulle jag ha spelat med samerna och borde lämna tillbaka VM-medaljerna"
 
 
Personligen kan jag tycka delvis som Åhren gör, att reaktionerna på Söders uttalande i just detta fall är överdrivna. Hans har gjort en hel drös med värre uttalanden än så. 
Skiljelinjen ligger väl framförallt i synsättet på svenskhet. I SD:s Sverige måste man vara assimilerad för att få kalla sig svensk, vilket ju bland annat omöjliggör för en same att bli betraktad som svensk (också).
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1, samerna var här först

2, svenskarna var här först

3. jag har inte en susning och borde spela svarta Petter med mina bordsgrannar...

Det skulle förvånas väldigt mycket om ett svar kom från dig...jag försökte dock

förenkla det lite(så att du skall förstå).

Nu behöver du endast ange en siffra.

Bra att du insåg att du hade fel i förra frågeställningen och övergav den.

 

Tycker det är ganska ointressant om det var apor samer eller svenskar som var där först, men visst, väljer alternativ 2 för att du skall få förklara hur fel jag har och varför.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du insåg att du hade fel i förra frågeställningen och övergav den.

 

Tycker det är ganska ointressant om det var apor samer eller svenskar som var där först, men visst, väljer alternativ 2 för att du skall få förklara hur fel jag har och varför.

http://www.sametinget.seläs och fundera en stund..

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sametinget.seläs och fundera en stund..

missa nu inte:

Definition av ett urfolk

En vanlig definition av ursprungsfolk är att de härstammar från folkgrupper som bodde i landet eller i ett geografiskt område som tillhör landet, vid tiden för erövring eller kolonisation eller fastställandet av nuvarande statsgränser. Utmärkande för ett ursprungsfolk är att gruppen strävar efter att bevara, utveckla och överföra sin etniska identitet, kultur och sociala institutioner och brukandet av sin traditionella livsmiljö till framtida generationer.

Samerna har en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit, och fortfarande bedriver, sina näringar och utvecklat sin kultur. Denna anknytning går tillbaka till tiden långt före nationalstaternas bildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sametinget.seläs och fundera en stund..

Du frågade vilka som var i sverige först, sverige var befolkat långt innan isen försvann från samernas område.

 

Ändrar du nu frågan till vilka som var/är Sveriges ursprungsfolk?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågade vilka som var i sverige först, sverige var befolkat långt innan isen försvann från samernas område.

 

Ändrar du nu frågan till vilka som var/är Sveriges ursprungsfolk?

Svaret du gav svarade egentligen sig själv(orkar jag dra upp det med en amatör?)

Tänk lite i nya banor....skulle t,ex. Samerna kunnat överleva UTAN isen? hur tänker du som är så smart :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret du gav svarade egentligen sig själv(orkar jag dra upp det med en amatör?)

Tänk lite i nya banor.skulle t,ex. Samerna kunnat överleva UTAN isen? hur tänker du som är så smart :D

Haha du är ju rätt rolig, samerna har bott i norra sverige i ca 2500 år, allteftersom inlandsisen smälte så flyttade det in människor (germaner) söderifrån för ca 10 000 år sen, samerna kom från öster långt efter inlandsisen smält.

 

Men visst, med din logik kan ju somalier vara sveriges ursprungsbefolkning om några 1000 år. :wink:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha du är ju rätt rolig, samerna har bott i norra sverige i ca 2500 år, allteftersom inlandsisen smälte så flyttade det in människor (germaner) söderifrån för ca 10 000 år sen, samerna kom från öster långt efter inlandsisen smält.

 

Men visst, med din logik kan ju somalier vara sveriges ursprungsbefolkning om några 1000 år. :wink:

Jag kopierar in från wiki..har du inte sniffat bort de viktigaste läroåren så borde t.o.m du förstå

VILL DU ÄNDRA HISTORIEN SÅ FÅR DU VÄNDA DIG TILL TYP REGERINGEN...

 

LÄS O LÄR http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att Samerna gillar Söder? och vill ha kvar han som talman?

PS, svara 1=ja eller 2=nej eller 3=jag fattar inte..

Prova att läsa hans inlägg en gång till. Så svår svenska var det inte

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att läsa hans inlägg en gång till. Så svår svenska var det inte

1,2 eller 3 var det så jävla svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag kopierar in från wiki..har du inte sniffat bort de viktigaste läroåren så borde t.o.m du förstå

VILL DU ÄNDRA HISTORIEN SÅ FÅR DU VÄNDA DIG TILL TYP REGERINGEN...

 

LÄS O LÄR http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige

Om man läser under demografi i din wiki-länk så står det så här:

De första förfäderna till dagens svenskaranlände till Sverige för 12–13 000 år sedan. Dessa grupper av jägare-samlare följde inlandsisen och bosatte sig först i Skåne.[49]Samtida forskning tyder på ett flertal forntida invandringsvågor; från Mellanöstern via Balkan (haplogrupp I), från Centralasien via Sydeuropa (haplogrupp R1b), från Centralasien västerut (haplogrupp R1a), från Sydostasien via Sibirien (haplogrupp N), samt neolitiska jordbrukare som bör ha anlänt någon gång under neolitikum, från och med 4200 f.Kr (haplogrupper E,G,J).[50][51][52]Ytterligare forskning tyder på att etniska svenskar till största delen (ca 80 procent) är ättlingar till de tidigare jägare-samlarna och endast i mindre grad (20 procent) till de senare neolitiska bondefolken.[52][53]

Samerna har status som ursprungsbefolkningoch invandrade från öster för mellan 8000 och 5000 år sedan.[53] Det finns idag uppemot 17 000 samer i Sverige. I norr invandrade tidigt även finska folk ifrån öster, vilka inte minst blev tornedalingar.

Så på frågan om vilka som var här först så var det ju inte samerna, inte enligt din wiki-länk iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser under demografi i din wiki-länk så står det så här:

De första förfäderna till dagens svenskaranlände till Sverige för 12–13 000 år sedan. Dessa grupper av jägare-samlare följde inlandsisen och bosatte sig först i Skåne.[49]Samtida forskning tyder på ett flertal forntida invandringsvågor; från Mellanöstern via Balkan (haplogrupp I), från Centralasien via Sydeuropa (haplogrupp R1b), från Centralasien västerut (haplogrupp R1a), från Sydostasien via Sibirien (haplogrupp N), samt neolitiska jordbrukare som bör ha anlänt någon gång under neolitikum, från och med 4200 f.Kr (haplogrupper E,G,J).[50][51][52]Ytterligare forskning tyder på att etniska svenskar till största delen (ca 80 procent) är ättlingar till de tidigare jägare-samlarna och endast i mindre grad (20 procent) till de senare neolitiska bondefolken.[52][53]

Samerna har status som ursprungsbefolkningoch invandrade från öster för mellan 8000 och 5000 år sedan.[53] Det finns idag uppemot 17 000 samer i Sverige. I norr invandrade tidigt även finska folk ifrån öster, vilka inte minst blev tornedalingar.

Så på frågan om vilka som var här först så var det ju inte samerna, inte enligt din wiki-länk iallafall.

 

Läs lite om det som frågan handlade om, typ historia....;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Läs lite om det som frågan handlade om, typ historia.;-)

Du har ju hållit på och ältat att samerna var här först och att du sen länkar till material som säger tvärtemot kan väl inte jag rå för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju hållit på och ältat att samerna var här först och att du sen länkar till material som säger tvärtemot kan väl inte jag rå för.

Hetsa inte upp dig, han har inte alla indianer i kanoten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...