Jump to content
IGNORERAD

380an flyger till Arlanda


soi covboy

Recommended Posts

Thai hade det med flygningar till Sverige också förrut. Åkt många gånger med den när de hade det.

 

Märkligt, de gångerna har jag helt missat-då har jag ändå flugit med Thai sedan 1997 mellan skandinavien och Thailand, MD-11, 747-300, 747-400 och 777 har använts under dessa flygningar men aldrig en 747-combi som KLM och SAS hade?

 

SAS hade under de sista åren innan de bytte till 767 på CPH-BKK-SIN en specialvariant av 747 som jag tror heter Combi med i runda tal 230 sittplatser och hela bakre delen av kabinen omgjord till lastutrymme som lastades från en stor port på sidan där bak men har aldrig sett att Thai hade ett likadant plan?

 

post-3473-0-87272600-1424506954.jpeg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    17

  • Franco

    16

  • Sam sip sam

    14

  • Soengsang

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Märkligt, de gångerna har jag helt missat-då har jag ändå flugit med Thai sedan 1997 mellan skandinavien och Thailand, MD-11, 747-300, 747-400 och 777 har använts under dessa flygningar men aldrig en 747-combi som KLM och SAS hade?

 

SAS hade under de sista åren innan de bytte till 767 på CPH-BKK-SIN en specialvariant av 747 som jag tror heter Combi med i runda tal 230 sittplatser och hela bakre delen av kabinen omgjord till lastutrymme som lastades från en stor port på sidan där bak men har aldrig sett att Thai hade ett likadant plan?

 

attachicon.gifUnknown-29.jpeg

Kan ha varit i början av 90-talet. Kommer ej ihåg när. Det var inte ofta men det förekom då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT

Åkte med EVA AIR för länge sedan med en 747:a där halva planet var för frakt

Delta flög en sån Stockholm-New York en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dotter Ea handlar en massa saker från en hel del från USA Kina Tjeckien o mycket skickas med flygfrakt.

Det är billigare att frakta ett kilo bly än 1 kilo än frigolit det är på kollins storlek kontra vikt..

Sen säljer fraktörerna detta till olika flygbolag till dagens pris, så ibland går frakten runt om i en massa länder innan dom når kunden.

Den sista från USA nådde fram riktigt fort hon beställde i måndags och i onsdags ringde en från USB på dörren o hennes paket kom fram..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte fraktkapacitet på 380 kontra 777 men enligt en god vän (mellanchef) på SAS Cargo/Spirit eller vad dom heter numera så var frakten som skulle betala flighten och passagerarna var bonusen.

 

Olika uppfattningar har vi i ämnet.

 

 

 

Jag kan inget i frågan men ifrågasätter ändå logiken i dina (kollegors) uppgifter.

 

Om det nu är frakten som är lönsam - varför är då en A380 planerad för 50 ton passagerare och 5 ton frakt? :wink:

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inget i frågan men ifrågasätter ändå logiken i dina (kollegors) uppgifter.

 

Om det nu är frakten som är lönsam - varför är då en A380 då planerad för 50 ton passagerare och 5 ton frakt? :wink:

 

/Krille

Vad är flygplansbyggares erfarenheter och kunskaper mot en bitter HP:s...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dotter Ea handlar en massa saker från en hel del från USA Kina Tjeckien o mycket skickas med flygfrakt.

Det är billigare att frakta ett kilo bly än 1 kilo än frigolit det är på kollins storlek kontra vikt..

Sen säljer fraktörerna detta till olika flygbolag till dagens pris, så ibland går frakten runt om i en massa länder innan dom når kunden.

Den sista från USA nådde fram riktigt fort hon beställde i måndags och i onsdags ringde en från USB på dörren o hennes paket kom fram..

FF

När det gäller generell flygfrakt så beräknas volymen enligt ratio 1:6, alltså 1 kubikmeter = 167 kg.

Kurirbolagen kan räkna lite annorlunda.

Priserna från Sverige (till större delen av världen)är väldigt stabila, inga stora förändringar mellan kvartalen. Från Asien kan det vara uppdateringar flera ggr/vecka när det är som värst.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Den genomsnittliga vikten på en människa, 80kg inkl bagage"  min fru på 49kg klarar din snitt vikt men en "normal" Svensk har nog 80kg snitt utan både kläder och bagage.

 

Du ska nog inte räkna 100 SEK per kg då detta priset är ToR.

 

 

Tur man inte betalar per kg :heat:

 

Mvh.Dolle

120kg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det blev Emirates som gjorde premiär på ARN idag! 

 

Premiär?

 

 

Vilket bolag gjorde detta?  vill ju inte riskera att boka med dom och bli strandsatt...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Premiär?

Vilket bolag gjorde detta? vill ju inte riskera att boka med dom och bli strandsatt...

Premiär för Emirates kanske han menade. Luftwaffe var ju först... (Tror jag postade en film på den avgången också).
Link to comment
Dela på andra sajter

För nya terminalen när den ska anpassas för 380, kunde man inte räkna på det utan fråga?

 

Nej, det kunde man inte räkna på det utan fråga.

 

Vilken är den nya terminalen det var premiär för?

 

 

Ang 747-combin så var det några trevliga flygningar med EVA i mitten 90-talet men jag minns inte heller att TG har haft några sådana, KLM, Air China o några till hade väl denna variant har jag för mig.

 

Pigge, var är du när vi behöver dig!?  B)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kunde man inte räkna på det utan fråga.

 

Vilken är den nya terminalen det var premiär för?

 

 

Ang 747-combin så var det några trevliga flygningar med EVA i mitten 90-talet men jag minns inte heller att TG har haft några sådana, KLM, Air China o några till hade väl denna variant har jag för mig.

 

Pigge, var är du när vi behöver dig!?  B)

På den tiden fanns inte ICA-banken så han har nog inget att tillägga! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 8ton som sagt i A380.

B 747 kan vi räkna bort de är snart ölburkar.

3de98b12a8fd1741dac526b3cc25177f.jpg

 

 

 

 

jaså! mig veterlig så jobbas det på nästa generation av 747

 

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kunde man inte räkna på det utan fråga.

 

Vilken är den nya terminalen det var premiär för?

 

 

Ang 747-combin så var det några trevliga flygningar med EVA i mitten 90-talet men jag minns inte heller att TG har haft några sådana, KLM, Air China o några till hade väl denna variant har jag för mig.

 

Pigge, var är du när vi behöver dig!?  B)

Du kanske har missat detta

http://www.expressen.se/nyheter/passagerarplan-fick-nodlanda-pa-arlanda/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka från start i tråd. Arlanda skall börja bygga ut för att kunna ta imot A380.

Gissningar finns vilket bolag som börjar flyga. Bästa tips. Emirates eller Qatar.

Premiär landning och start var Lufthansa. Då dem var ute på europa tour o visa upp sin nya 380. Emirates blev tragisgt nog tvugna att landa i veckan. Då ett barn var sjuk. Och tyvärr avled på KS.

Så om vi börjar från start!!!. Så får framtiden avgöra vem som påbörjar sinflight med 380. Och när den premiären skall ske. Och vad vat jag hur många kg frakt dem ska ha?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kunde man inte räkna på det utan fråga.

 

Vilken är den nya terminalen det var premiär för?

 

 

Ang 747-combin så var det några trevliga flygningar med EVA i mitten 90-talet men jag minns inte heller att TG har haft några sådana, KLM, Air China o några till hade väl denna variant har jag för mig.

 

Pigge, var är du när vi behöver dig!?  B)

 

 

 

SAS hade ett par 747-200 combi.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Och vad vat jag hur många kg frakt dem ska ha?.

 

Jag skall åka 380 nästa månad så jag kan ta på mig att höra efter hur många kg frakt dom har.

 

Dock inte med tom övervåning.

 

 

 

Dig kan man lita på Pigge!   :thumbsup:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dotter Ea handlar en massa saker från en hel del från USA Kina Tjeckien o mycket skickas med flygfrakt.

Det är billigare att frakta ett kilo bly än 1 kilo än frigolit det är på kollins storlek kontra vikt..

Sen säljer fraktörerna detta till olika flygbolag till dagens pris, så ibland går frakten runt om i en massa länder innan dom når kunden.

Den sista från USA nådde fram riktigt fort hon beställde i måndags och i onsdags ringde en från USB på dörren o hennes paket kom fram..

 

  FF

 

Fan vad jag garvade nu, finns det ett fraktföretag som heter USB?

Jag har fått en hel del från UPS, men aldrig USB.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det läste jag men jag fattade inte vad det var för premiär som syftades på(och gör det inte än).
Tråden handlar ju om att ARN ska anpassas för att kunna ta emot 380 och i tråden har man diskuterad om vilken bolag ska sätta sin 380 dit. Nu råkade EK:s 380 göra en tekniskt mellanlanding pga sjuldom dit och jag skrev att det var de som gjorde premiär på landingen.Kan Du inte koppla ihop dessa saker kan jag tyvärr inte hjälpa Dig. Bör tillägga att det var innan jag visste om det tragiska utgången för mellanlandningen, hade jag vetat det så hade jag inte ens försökt skoja om saken. Ha en skön söndag, damen.
Link to comment
Dela på andra sajter

 jag skrev att det var de som gjorde premiär på landingen.Kan Du inte koppla ihop dessa saker kan jag tyvärr inte hjälpa Dig.  Ha en skön söndag, damen.

 

Bara ett smärre fel, det var inte premiärlandning för den gjorde Lufthansa för länge sen.

 

Mvh Damen

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett litet p.s. till vad vi snackade om tidigare.

Hade idag Emirates på besök, och det nämndes att de vid ett tillfälle fått på nästan 43 ton frakt på trippel-sjuan från Arlanda till Dubai.

Normalt dock mellan 20 och 30.

 

Om jag inte minns fel så tror jag TG har haft som mest ca 25 ton ARN-BKK (längre flygning).

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

är det någon som har hört vem ?? och finhns det något datum redan ?? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...