Jump to content
IGNORERAD

380an flyger till Arlanda


soi covboy

Recommended Posts

En normal flight från ARN - BKK på en lågprisbiljett på runt 5000kr TOR  under lågsäsong så är halva kostnaden rena flygskatter och flygbolagen säljer ut flygbiljetter för kanske 2000kr TOR för en i snitt 70kg passagerare + 20kg incheckat bagage samt 10kg cabinbagage.

Resten är skatter och tillägg.

 

Inte är det så lönsamt att frakta en HP för 1000kr ex. skatter per väg, men bättre än en tom stol.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    17

  • Franco

    16

  • Sam sip sam

    14

  • Soengsang

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu är jag ingen expert i saken frakt vs passagerare, men om man tänker en genomsnittliga vikten på

en människa, 80 kg inkl baggage, för en biljett som i snitt kostar 8 000 SEK

är det en kostnad på 100 SEK per kg.  Så helt klart frakten ger bättre täckning och har tom hört talas

om att man lämnar passagerare på "stranden" för att få mer frakt i planen.

Sen har nog 380 konstruerats för att transportera främst människor, därav låga fraktkapasitet. Men

som sagt är ingen expert på ärendet. Kanske nån på MPR vet mer?

 

Då får jag se mig som en expert i ämnet då. så lyssna nu...

Man lämnar aldrig passagerar för att ta mer frakt!

 

Ponera att du har 500 passagerare som betalar 8000 kronor för sina biljetter. Då får du ihop 4'000'000 kronor.

 

Skulle jag betala 500 kronor per kilo för frakten, så skulle jag fortfarande inte komma upp i den summan.

Fraktpriset Stockholm-Bangkok eller Stockholm-Dubai ligger dock på ca 15-20 kr per kilo.

 

Så vi snackar bråkdelar av intäkterna från frakt.

 

 

Faktum: Det finns en anledning till att mer och mer flygbolag lägger ner sin renodlade fraktlinjer. Det ger för lite pengar.

Det kommer alltid finnas utrymme för renodlade fraktare, eftersom de kan ta helt andra dimensioner och vikter jämfört med passagerarmaskiner.

 

 

Jag tror att ett stort problemet med 380'n är det är två våningar, vilket gör att den nedre delen som annars kan rymma stora mängder frakt, är så pass liten att det helt enkelt inte ryms hur mycket frakt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag se mig som en expert i ämnet då. så lyssna nu...

Man lämnar aldrig passagerar för att ta mer frakt!

 

Ponera att du har 500 passagerare som betalar 8000 kronor för sina biljetter. Då får du ihop 4'000'000 kronor.

 

Skulle jag betala 500 kronor per kilo för frakten, så skulle jag fortfarande inte komma upp i den summan.

Fraktpriset Stockholm-Bangkok eller Stockholm-Dubai ligger dock på ca 15-20 kr per kilo.

 

Så vi snackar bråkdelar av intäkterna från frakt.

 

 

Faktum: Det finns en anledning till att mer och mer flygbolag lägger ner sin renodlade fraktlinjer. Det ger för lite pengar.

Det kommer alltid finnas utrymme för renodlade fraktare, eftersom de kan ta helt andra dimensioner och vikter jämfört med passagerarmaskiner.

 

 

Jag tror att ett stort problemet med 380'n är det är två våningar, vilket gör att den nedre delen som annars kan rymma stora mängder frakt, är så pass liten att det helt enkelt inte ryms hur mycket frakt som helst.

Du har lite koll vad flygbolaget får av biljettpriset, bara en del resan, resten är skatter och avgifter.

 

 

En flygfrakt ger mer stabila intäkter när man kan blanda frakt och passagerare.

 

En tom övervåning i 380 kompenserar man mer frakt.

 

Startvikt kontra pris ger ekonomi.

 

380 klarar större total startvikt och last än Jumbon 747 och lilla 777.

 

Sen måste det finnas bra lastutrymmen också

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraktpriset Stockholm-Bangkok eller Stockholm-Dubai ligger dock på ca 15-20 kr per kilo.
Nu ser jag inte Dig som expert om Du inte lämnar lite referenser, typ jobbat på en flygbolag och sysslat med frakt o priser i jobbet. Och DU kan ha rätt likaså jag kan ha rätt i denna sak. Sen finns det nog olika typ av frakt o frakt, typ färskvara som bara ska upp till BKK eller nån annanstans i världen och annat som skor som kan fraktas i mån av plats i utrymmet eller i ett plan som är tillverkat enbart för att transportera frakt. Men till ett pris av 15-20 SEK per kilo tror jag inte att de tar det ens till terminalen Har sysslat lite med transporter i mitt liv och vet att det inte finns nån logik i prissättningen som en vanlig Svensson, utan insyn, skulle förstå sig på. Men alla har vi rätt till en åsikt om saken, eller hur.
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har lite koll vad flygbolaget får av biljettpriset, bara en del resan, resten är skatter och avgifter.

 

 

En flygfrakt ger mer stabila intäkter när man kan blanda frakt och passagerare.

 

En tom övervåning i 380 kompenserar man mer frakt.

 

Startvikt kontra pris ger ekonomi.

 

380 klarar större total startvikt och last än Jumbon 747 och lilla 777.

 

Sen måste det finnas bra lastutrymmen också

 

Pust!

"En tom övervåning i 380 kompenserar man med mer frakt"..,

 

Exakt hur då? Man kan inte börja lägga kartonger och pallar i sätena. Det spelar ingen roll om övervåningen är tom, du får inte på mer frakt ändå. 8 ton / 50 kubik är en ungefärlig max kapacitet som Emirates 380 tar.

Fraktutrymmet på ett passagerarplan är inte ett tomt rum, som man kan inreda efter behov efter checkin.

 

 

"Du har lite koll vad flygbolaget får av biljettpriset, bara en del resan, resten är skatter och avgifter."

Naturligtvis vet jag väl att inte hela summan av biljettpriset går rakt ner i flygbolagets ficka. Men även frakt omfattas av skatter, kostar att lasta på och av, och drar bränsle.

Om jag tar i och säger att EK skulle få 40 kronor per kilo av mig på att maxa deras 380, så skulle det betyda 320000 kronor. (Då är den maxad fraktmässigt, och jag har betalat saftigt överpris).

Hur mycket tror du de får in bara på första klass och business biljetter?

 

 

"En flygfrakt ger mer stabila intäkter när man kan blanda frakt och passagerare."

Håller med, men utan passagerare lägger man ner rutten. Frakt kan man dock klara sig utan (men som sagt var, det är ju en bonus att få med lite frakt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser jag inte Dig som expert om Du inte lämnar lite referenser, typ jobbat på en flygbolag och sysslat med frakt o priser i jobbet. Och DU kan ha rätt likaså jag kan ha rätt i denna sak. Sen finns det nog olika typ av frakt o frakt, typ färskvara som bara ska upp till BKK eller nån annanstans i världen och annat som skor som kan fraktas i mån av plats i utrymmet eller i ett plan som är tillverkat enbart för att transportera frakt. Men till ett pris av 15-20 SEK per kilo tror jag inte att de tar det ens till terminalen Har sysslat lite med transporter i mitt liv och vet att det inte finns nån logik i prissättningen som en vanlig Svensson, utan insyn, skulle förstå sig på. Men alla har vi rätt till en åsikt om saken, eller hur.

 

Jag är flygspeditör och gör inte annat än köpa och sälja frakt på alla flygbolag. Bla. Thai och Emirates.

 

Visst, olika varor har olika priser, färskvaror, värdesaker etc, men även en flygbiljett kostar ju olika (Ekonomi, Business, Förstaklass).

 

När jag säger 15-20 kr så är det ett pris som betalas till flygbolaget, och jag bara höftade ett ca pris.

Har jag 5 kilo morötter så betalar jag naturligtvis mer än 20 kronor per kilo, men å andra sidan så har jag ett ton bly, så betalar jag kanske under 10 kronor.

 

Jag tog också Bangkok och Dubai som exempel eftersom det är två ställen där (frakt)priser är ungefär lika, och omfattas av de två av bolagen vi surrat lite om här, Thai och Emirates.

 

 

Priserna på flygfrakt, styrs (som mycket annat) av efterfrågan och tillgång. Därför är det dyrare att skicka gods till Oslo från Arlanda än till Hong Kong eller Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är flygspeditör och gör inte annat än köpa och sälja frakt på alla flygbolag. Bla. Thai och Emirates.
Om det stämmer så tror jag på DIg i frågan, har alltid haft för mig att de stora pengarna dras in på frakt, men verkar inte vara så.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är flygspeditör och gör inte annat än köpa och sälja frakt på alla flygbolag. Bla. Thai och Emirates.

 

Visst, olika varor har olika priser, färskvaror, värdesaker etc, men även en flygbiljett kostar ju olika (Ekonomi, Business, Förstaklass).

 

När jag säger 15-20 kr så är det ett pris som betalas till flygbolaget, och jag bara höftade ett ca pris.

Har jag 5 kilo morötter så betalar jag naturligtvis mer än 20 kronor per kilo, men å andra sidan så har jag ett ton bly, så betalar jag kanske under 10 kronor.

 

Jag tog också Bangkok och Dubai som exempel eftersom det är två ställen där (frakt)priser är ungefär lika, och omfattas av de två av bolagen vi surrat lite om här, Thai och Emirates.

 

 

Priserna på flygfrakt, styrs (som mycket annat) av efterfrågan och tillgång. Därför är det dyrare att skicka gods till Oslo från Arlanda än till Hong Kong eller Bangkok.

Tror vi debatterat färdigt i denna fråga. 

 

Mina forna kollegor inom flygfrakt anser jag som mer trovärdiga.

 

Jag släpper tråden nu..

 

Mytomaner eller inte klarar jag inte av.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det stämmer så tror jag på DIg i frågan, har alltid haft för mig att de stora pengarna dras in på frakt, men verkar inte vara så.

Jag lovar det stämmer :)

Det är frakten på en passagerarmaskin som är en bonus, inte passagerarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi debatterat färdigt i denna fråga. 

 

Mina forna kollegor inom flygfrakt anser jag som mer trovärdiga.

 

Jag släpper tråden nu..

 

Mytomaner eller inte klarar jag inte av.

Allvarligt? Kallar du mig mytoman?

 

Tror du att det var en slump att jag åkte ut till Arlanda och filmade 380'n i onsdags morse när den lyfte...?

Inte kan det vara för att jag jag har någon slags koppling till flygplatsen? Utan det måste vara för att jag är en mytoman... så jag gjorde en liten film för att lura in er i fällan, så att jag sedan kunde föra er alla bakom ljuset genom att säga att frakt på en A380 ger mindre slantar i fickan för araberna än passagerarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt? Kallar du mig mytoman?

 

Tror du att det var en slump att jag åkte ut till Arlanda och filmade 380'n i onsdags morse när den lyfte...?

Inte kan det vara för att jag jag har någon slags koppling till flygplatsen? Utan det måste vara för att jag är en mytoman... så jag gjorde en liten film för att lura in er i fällan, så att jag sedan kunde föra er alla bakom ljuset genom att säga att frakt på en A380 ger mindre slantar i fickan för araberna än passagerarna?

Jag skickade ett mail till min vän på SAS Cargo och han sa att du är bara en"svammelpelle" och mytoman.

 

Priser sätts utanför din insyn

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade ett mail till min vän på SAS Cargo och han sa att du är bara en"svammelpelle" och mytoman.

 

Priser sätts utanför din insyn

 

Kan han inte svara med lite ungefärliga siffror hur det fungerar, vore intressant att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan han inte svara med lite ungefärliga siffror hur det fungerar, vore intressant att veta.

Tror nog det är "företagshemligheter" angående pris sättning.

 

Visst vore det intressant att veta detta

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog det är "företagshemligheter" angående pris sättning.

 

Visst vore det intressant att veta detta

nja, ett räkneexempel utan några skarpa siffror är inte så farligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, ett räkneexempel utan några skarpa siffror är inte så farligt. 

en privat email adress i ett PM till mig så kanske du får vad du önskar,

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

en privat email adress i ett PM till mig så kanske du får vad du önskar,

 

Så du menar att du har nån polare på SAS som är beredd att delge dig deras s.k. företagshemligheter som du sedan är villig att vidarebefordra till M33 (en redig pojk men ändå) men Franco har ingen insyn i den världen? 

Fascinerande måste jag säga.

 

Kan jag få ett mail också isf?

 

Du tror inte alla bolag har en liknande prissättning?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att du har nån polare på SAS som är beredd att delge dig deras s.k. företagshemligheter som du sedan är villig att vidarebefordra till M33 (en redig pojk men ändå) men Franco har ingen insyn i den världen? 

Fascinerande måste jag säga.

 

Kan jag få ett mail också isf?

 

Du tror inte alla bolag har en liknande prissättning?

Jo visst har dom det 20 kr kg är 20000kr  ton  och skulle det vara dyrare så skulle det inte vara lönsamt att skicka laxen färsk som ett exempel ,så jag är helt inne på Francos linje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade ett mail till min vän på SAS Cargo och han sa att du är bara en"svammelpelle" och mytoman.

 

Priser sätts utanför din insyn

 

Jobbar han på SAS Cargo eller på Spirit (terminalen)?

I vilket fall som helst så lär jag känna denne, och det skulle vara väldigt intressant att veta exakt vad som är svamlet i mina påståenden?

 

Ljuger jag om fraktkapaciteten på 380'n... eller är det mina priser som är åt h-e?

 

Fraktkapaciteten kan du ju själv googla fram, och det var nån annan som postade en bild från EK's egen hemsida.

Priserna är ju lite svårare att "bevisa" då jag inte gärna postar mina (mitt företags) nettopriser från flygbolagen.

 

Men det är ganska enkelt egentligen, om det finns mycket kapacitet, men lite gods så blir priset billigt. Om det finns mycket gods, och lite kapacitet så blir priset högt.

Om man skulle flyga ett plan dagligen mellan Hong Kong och Arlanda, så skulle man kunna fylla planet från Hong Kong med gods till att ganska högt pris, eftersom det finns mycket gods från Kina/Hong Kong till Europa. Men när sedan flighten skall tillbaks, så finns det inte lika mycket gods som skall från europa till Asien, då blir priset lägre.

 

Nu har ju även asien marknaden gått ner rätt mycket, men efterdyningarna vad gäller priser är verkar fortfarande.

Går du tillbaks några år, så kunde du under high season kanske få betala mellan 30-60 CNY för att flyga ut gods från Kina till Sverige... men på samma flight tillbaks, så kostade det kanske 10-12 kronor per kilo.

 

Det är inga hemligheter. Du säger att priserna sätts utan min insyn... Jag är naturligtvis inte med på flygbolagens interna möten, men det är ju jag och mina kunder som köper frakten av dem. Och precis som att ICA sätter priset på mjölk, så är det marknaden som styr vad mjölken kostar, för om den skulle kosta 30 kr/L på ICA men 10 på Coop så skulle ingen handla mjölk på ICA.

 

 

Och utan att avslöja några hemlisar, så kan jag säga att idag skulle jag kunna boka ett ton frakt från Arlanda till Bangkok för 10 kr per kilo.

Och skall tilläggas, att det är med ett flygbolag som inte har egen representation i landet... utan jag köper den frakten från ytterliggare en mellanhand som tar nån krona innan flygbolaget får sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar han på SAS Cargo eller på Spirit (terminalen)?

I vilket fall som helst så lär jag känna denne, och det skulle vara väldigt intressant att veta exakt vad som är svamlet i mina påståenden?

 

Ljuger jag om fraktkapaciteten på 380'n... eller är det mina priser som är åt h-e?

 

Fraktkapaciteten kan du ju själv googla fram, och det var nån annan som postade en bild från EK's egen hemsida.

Priserna är ju lite svårare att "bevisa" då jag inte gärna postar mina (mitt företags) nettopriser från flygbolagen.

 

Men det är ganska enkelt egentligen, om det finns mycket kapacitet, men lite gods så blir priset billigt. Om det finns mycket gods, och lite kapacitet så blir priset högt.

Om man skulle flyga ett plan dagligen mellan Hong Kong och Arlanda, så skulle man kunna fylla planet från Hong Kong med gods till att ganska högt pris, eftersom det finns mycket gods från Kina/Hong Kong till Europa. Men när sedan flighten skall tillbaks, så finns det inte lika mycket gods som skall från europa till Asien, då blir priset lägre.

 

Nu har ju även asien marknaden gått ner rätt mycket, men efterdyningarna vad gäller priser är verkar fortfarande.

Går du tillbaks några år, så kunde du under high season kanske få betala mellan 30-60 CNY för att flyga ut gods från Kina till Sverige... men på samma flight tillbaks, så kostade det kanske 10-12 kronor per kilo.

 

Det är inga hemligheter. Du säger att priserna sätts utan min insyn... Jag är naturligtvis inte med på flygbolagens interna möten, men det är ju jag och mina kunder som köper frakten av dem. Och precis som att ICA sätter priset på mjölk, så är det marknaden som styr vad mjölken kostar, för om den skulle kosta 30 kr/L på ICA men 10 på Coop så skulle ingen handla mjölk på ICA.

 

 

Och utan att avslöja några hemlisar, så kan jag säga att idag skulle jag kunna boka ett ton frakt från Arlanda till Bangkok för 10 kr per kilo.

Och skall tilläggas, att det är med ett flygbolag som inte har egen representation i landet... utan jag köper den frakten från ytterliggare en mellanhand som tar nån krona innan flygbolaget får sitt.

precis så fungerar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi debatterat färdigt i denna fråga. 

 

Mina forna kollegor inom flygfrakt anser jag som mer trovärdiga.

 

Jag släpper tråden nu..

 

Mytomaner eller inte klarar jag inte av.

hahahaha först sitter du och "tror" en massa skit, sen när motståndaren(som VET hur det ligger till) drar ner byxorna på dig så kallar du motståndaren för mytoman och vill inte leka med han längre.

hahahaha vilken jäkla pajas!!! :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert i saken frakt vs passagerare, men om man tänker en genomsnittliga vikten på

en människa, 80 kg inkl baggage, för en biljett som i snitt kostar 8 000 SEK

är det en kostnad på 100 SEK per kg.  Så helt klart frakten ger bättre täckning och har tom hört talas

om att man lämnar passagerare på "stranden" för att få mer frakt i planen.

Sen har nog 380 konstruerats för att transportera främst människor, därav låga fraktkapasitet. Men

som sagt är ingen expert på ärendet. Kanske nån på MPR vet mer?

 

"Den genomsnittliga vikten på en människa, 80kg inkl bagage"  min fru på 49kg klarar din snitt vikt men en "normal" Svensk har nog 80kg snitt utan både kläder och bagage.

 

Du ska nog inte räkna 100 SEK per kg då detta priset är ToR.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

"Den genomsnittliga vikten på en människa, 80kg inkl bagage"

Jag är inte helt ute med genomsnittliga vikten, må bra från 2012 skriver Sverige ligger på 60:e plats på listan med en medelvikt på 69,07 kg. Allra minst väger man i Bangladesh, strax under 50 kg i snitt. Genomsnittet för alla länder är 62 kg. I tabellen ser man okså att Thailändare ligger på 140 plats med sina 58.79 kg. Och funderar man på passagerare i en jumbo finns det kvinnor o barn och alla har inte med sig 23 kg i bagage, plus 8 kg som man kan ta in i cabinen. http://www.telegraph.co.uk/news/earth/earthnews/9345086/The-worlds-fattest-countries-how-do-you-compare.html

 

Nu vägs ju inte varje passagerare men flygbolagen har ju ett vikt på varje passagerare, en rätt rejäl sådan tror att det reserveras 100 kg per person bara med bagage trotts det är max 31 kg man får ta med sig i turistclass

 

Jag tog en uppskattning och den kanske var lite i nederkant, men varje kilo mer sänker ju priset ifs. Där har DU rätt att biljettpriset ska delas med två eftersom det gälller ju turn o return biljetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte helt ute med genomsnittliga vikten, må bra från 2012 skriver Sverige ligger på 60:e plats på listan med en medelvikt på 69,07 kg. Allra minst väger man i Bangladesh, strax under 50 kg i snitt. Genomsnittet för alla länder är 62 kg. I tabellen ser man okså att Thailändare ligger på 140 plats med sina 58.79 kg. Och funderar man på passagerare i en jumbo finns det kvinnor o barn och alla har inte med sig 23 kg i bagage, plus 8 kg som man kan ta in i cabinen. http://www.telegraph.co.uk/news/earth/earthnews/9345086/The-worlds-fattest-countries-how-do-you-compare.html

 

Nu vägs ju inte varje passagerare men flygbolagen har ju ett vikt på varje passagerare, en rätt rejäl sådan tror att det reserveras 100 kg per person bara med bagage trotts det är max 31 kg man får ta med sig i turistclass

 

Jag tog en uppskattning och den kanske var lite i nederkant, men varje kilo mer sänker ju priset ifs. Där har DU rätt att biljettpriset ska delas med två eftersom det gälller ju turn o return biljetter.

Glöm inte oss med kort ;-) nu var det många år sedan jag hade poäng på Thai(då de spårade ur på 2000-talet) men på

SAS har jag fortfarande kortet kvar, och vi får ta 2x23kg ;-)

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT

Åkte med EVA AIR för länge sedan med en 747:a där halva planet var för frakt

Thai hade det med flygningar till Sverige också förrut. Åkt många gånger med den när de hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...