Jump to content
IGNORERAD

380an flyger till Arlanda


soi covboy

Recommended Posts

Ok, det blev Emirates som gjorde premiär på ARN idag! Fast det var inte planerat, tekniskt mellanlandning DXB-JFK

Nån som har mer koll på saken? Varför Tuben var nog inte klar heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    17

  • Franco

    16

  • Sam sip sam

    14

  • Soengsang

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok, det blev Emirates som gjorde premiär på ARN idag! Fast det var inte planerat, tekniskt mellanlandning DXB-JFK

Nån som har mer koll på saken? Varför Tuben var nog inte klar heller?

 

Ja det var ju inte det man vill höra när 380:n kommer på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde precis ett obekräftat rykte att barnet som var sjukt ombord var bara en liten bebis, och att det tillsammans med föräldrar rusats in till sjukhus efter landningen.

 

Men tyvärr gick inte barnets liv att rädda.

 

 

Som sagt var, obekräftat. Hemskt tråkigt är det i alla fall om det är sant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde precis ett obekräftat rykte att barnet som var sjukt ombord var bara en liten bebis, och att det tillsammans med föräldrar rusats in till sjukhus efter landningen.

 

Men tyvärr gick inte barnets liv att rädda.

 

 

Som sagt var, obekräftat. Hemskt tråkigt är det i alla fall om det är sant...

 

 

Tragiskt du hade rätt i dina obekräftade uppgifter

 

http://www.expressen.se/nyheter/passagerarplan-fick-nodlanda-pa-arlanda/

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

I nuläget med Emirates, ett byte i Dubai.

Qatar Airways fran Doha om man star ut med det minimala benutrymmet Arlanda - Doha

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vem som sätter in 380 på Arlanda så har dom lönsamhetsproblem med så stora plan.

 

Då flyttar dom ett plan från större ställen som Frankfurt, Paris, London mm.

 

Frakten kan vara enda orsaken av den norska laxen.

 

Jag tror att om någon sätter in en 380 på Arlanda, så blir det någon av araberna (QR eller EK). Möjligt att Ethiad kanske blandar sig i också.

Och jag tror då att man bara kommer göra det av prestige-skäl (vi var först med en 380 från Sverige!).

 

Finns ingen anledning (för dem) att byta ut nuvarande flighter. Precis som du nämner så vill de ju ha 380:n på ställen där det alltid är fullt; PAR; LHR, FRA.

 

 

Fraktmässigt så är 380:n värdelös om du jämför med en 777 eller 744.

Och tror inte man flyttar en sådan kärra bara för fraktens skull, det är passagerna som skall betala flighten. Frakten är en liten bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om någon sätter in en 380 på Arlanda, så blir det någon av araberna (QR eller EK). Möjligt att Ethiad kanske blandar sig i också.

Och jag tror då att man bara kommer göra det av prestige-skäl (vi var först med en 380 från Sverige!).

 

Finns ingen anledning (för dem) att byta ut nuvarande flighter. Precis som du nämner så vill de ju ha 380:n på ställen där det alltid är fullt; PAR; LHR, FRA.

 

 

Fraktmässigt så är 380:n värdelös om du jämför med en 777 eller 744.

Och tror inte man flyttar en sådan kärra bara för fraktens skull, det är passagerna som skall betala flighten. Frakten är en liten bonus.

Nu vet jag inte fraktkapacitet på 380 kontra 777 men enligt en god vän (mellanchef) på SAS Cargo/Spirit eller vad dom heter numera så var frakten som skulle betala flighten och passagerarna var bonusen.

 

Olika uppfattningar har vi i ämnet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte fraktkapacitet på 380 kontra 777 men enligt en god vän (mellanchef) på SAS Cargo/Spirit eller vad dom heter numera så var frakten som skulle betala flighten och passagerarna var bonusen.

 

Olika uppfattningar har vi i ämnet.

 

380 har mycket mindre fraktkapacitet än både 777 och 747.

Och tror inte det går nån flight någonstans där frakten betalar mer än passagerarna.

 

Tror Emirates A380 tar ca 8-10 ton frakt och samtidigt över 600 passagerare.

Utan att veta snittpriser för passagerarna, så gissar jag att frakten kanske drar in max 10-20% av vad passagerarna betalar.

 

Jämför med 777 som är en mindre maskin, och jag tror att Thai's kärra kört över 20 ton frakt på den från ARN. Men fortfarande så är det en bit kvar innan frakten drar in mer än pax

Link to comment
Dela på andra sajter

380 har mycket mindre fraktkapacitet än både 777 och 747.

Och tror inte det går nån flight någonstans där frakten betalar mer än passagerarna.

 

Tror Emirates A380 tar ca 8-10 ton frakt och samtidigt över 600 passagerare.

Utan att veta snittpriser för passagerarna, så gissar jag att frakten kanske drar in max 10-20% av vad passagerarna betalar.

 

Jämför med 777 som är en mindre maskin, och jag tror att Thai's kärra kört över 20 ton frakt på den från ARN. Men fortfarande så är det en bit kvar innan frakten drar in mer än pax

 

A380 har 185m3

b747-8 161,5 m3

b747-400 158 m3

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

A380 har 185m3

b747-8 161,5 m3

b747-400 158 m3

Volume totalt ja, men en fullsatt Emirates A380 tar bara ca 8ton frakt utöver passagerarnas bagage.

Medan Thais B777 tar det dubbla fullsatt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

A380 har 185m3

b747-8 161,5 m3

b747-400 158 m3

Tja,

Vet inte vart du fått siffrorna, men det är nog helt teoretiska siffror.

 

En tom 380 utan bagage utrymme, kan möjligtvis byggas så att man kan frakta 185 kubikmeter vatten i den.

Men i praktiken så är det som jag säger, 380'n är värdelös i jämförelse med 777/747, och tar ca 5-8 ton frakt.

 

En 747 (beroende på modell) kan du med all säkerhet klämma in 25 ton på. 777 ca 20.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vet inte vart du fått siffrorna, men det är nog helt teoretiska siffror.

En tom 380 utan bagage utrymme, kan möjligtvis byggas så att man kan frakta 185 kubikmeter vatten i den.

Men i praktiken så är det som jag säger, 380'n är värdelös i jämförelse med 777/747, och tar ca 5-8 ton frakt.

En 747 (beroende på modell) kan du med all säkerhet klämma in 25 ton på. 777 ca 20.

Ca 8ton som sagt i A380.

B 747 kan vi räkna bort de är snart ölburkar.

3de98b12a8fd1741dac526b3cc25177f.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

380 har mycket mindre fraktkapacitet än både 777 och 747.

Och tror inte det går nån flight någonstans där frakten betalar mer än passagerarna.

 

Tror Emirates A380 tar ca 8-10 ton frakt och samtidigt över 600 passagerare.

Utan att veta snittpriser för passagerarna, så gissar jag att frakten kanske drar in max 10-20% av vad passagerarna betalar.

 

Jämför med 777 som är en mindre maskin, och jag tror att Thai's kärra kört över 20 ton frakt på den från ARN. Men fortfarande så är det en bit kvar innan frakten drar in mer än pax

 

Emirates A380 tar 489 passagerare alltså klart färre än 600.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

380 har mycket mindre fraktkapacitet än både 777 och 747.

Och tror inte det går nån flight någonstans där frakten betalar mer än passagerarna.

 

Tror Emirates A380 tar ca 8-10 ton frakt och samtidigt över 600 passagerare.

Utan att veta snittpriser för passagerarna, så gissar jag att frakten kanske drar in max 10-20% av vad passagerarna betalar.

 

Jämför med 777 som är en mindre maskin, och jag tror att Thai's kärra kört över 20 ton frakt på den från ARN. Men fortfarande så är det en bit kvar innan frakten drar in mer än pax

EK Emirates tar under 500 passagerare

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

EK Emirates tar under 500 passagerare

517 pax i V2 enl SG. Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai flyger som det är nu A-380 från Frankfurt och från Paris. Man ska börja med London under sommaren.

 

Har provat Thai A-380 från Frankfurt i businessklass och det var en angenäm flygning. Businessklassen är inredd precis som PE och business i Thai´s 777-300ER som går från Arlanda men den stora skillnaden tyckte jag var att det nästan är knäpptyst i A-380 jämfört med 777. Vill också minnas att det kändes som luften i planet var bättre?

 

attachicon.gifIMG_0594.jpg

 

Så här var utsikten i Frankfurt

 

Håller helt med. Flög Thai's A380 i Business från Bkk till Paris i somras och efter en detour till metropolerna London och Tibro flög vi sedan Thai's B777 i PE tillbaka från Stockholm till Bkk och säten, speldosa mm kändes helt likvärdiga. Visst var det något tystare i 380 men måste säga att jag var lite besviken.

 

Har dessutom flugit A380 från Bkk till Hong Kong ett antal gånger i ekonomiklass och det tycker jag är ett direkt nedköp; 2.5 timmes flygning och sedan en halvtimme att komma av om man hamnat långt bak.

 

Bild 1: A380 Biz

Bild 2: B77 PE

post-10486-0-42486600-1424442139.jpg

post-10486-0-47497400-1424442141_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

517 pax i W2

Nu har dom ingen kärra på ARN så jag kollade på den mellan Dub-Bkk som jag åkte med och den har 489 stolar.

 

Skulle dom dra igång från ARN så tror jag att dom minskar ytterligare på stolar i First och Biz, men även i apklassen för att ta mer frakt.

 

Att en 380 skulle fylla ett plan till Dubai för byte tror jag i alla fall inte på.

 

När jag åkte med deras 777 så var fyllnadsgraden kanske 60% ARN - DUB och säkert 90% i ekonomi DUB - BKK.

 

Vid bokning och efter checkin så vet man en snittvikt och lastar planet därefter för att få max intäkter på både passagerare och frakt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har dom ingen kärra på ARN så jag kollade på den mellan Dub-Bkk som jag åkte med och den har 489 stolar.

Skulle dom dra igång från ARN så tror jag att dom minskar ytterligare på stolar i First och Biz, men även i apklassen för att ta mer frakt.

Att en 380 skulle fylla ett plan till Dubai för byte tror jag i alla fall inte på.

När jag åkte med deras 777 så var fyllnadsgraden kanske 60% ARN - DUB och säkert 90% i ekonomi DUB - BKK.

Vid bokning och efter checkin så vet man en snittvikt och lastar planet därefter för att få max intäkter på både passagerare och frakt.

Jo såg att V1 hade färre stolar.

De lär knappast bygga om något plan enbart för Arlanda.

Men sen ska man komma ihåg att det med 8 ton frakt avser en fulltankad kärra, nu är väl de typ halvtankade om vi ponerar att de skulle flyga Arlanda-Doha, och kan där fylla avsevärt många 10 tals ton last, och på så sätt ta mycket mer än Thais B777 som nog nära på är fulltankad för den långa flight de har.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid bokning och efter checkin så vet man en snittvikt och lastar planet därefter för att få max intäkter på både passagerare och frakt.

Ok, de (EK) har tydligen 489 på deras längsta flygningar, och 517 på "normal-långa" flygningar (inte över 600 som jag sa).

Men oavsett hur många passagerare du har ombord så får du inte på mer än MAX ca 8 ton / 50 cbm frakt på den maskinen.

[Edit lade till ett "cirka"]

 

Vad som kan hända är att om vind och väder inte är bra, och eventuellt om det är mycket baggage (tvivlar på att det ens är så på en så stor maskin som A380), så kan frakt bli avlastat. Men aldrig tvärtom, att om det är lite passagerare och baggage, så kan man lägga på 5 ton extra frakt.

 

Och oavsett om det är runt 500 eller över 600 pax, så är fraktintäkterna fortfarande en väldigt liten del av intäkterna på en flight. Och speciellt då på en 380 som tar så otroligt lite frakt i förhållande till hur stor flighten är och hur många passagerare den tar.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert i saken frakt vs passagerare, men om man tänker en genomsnittliga vikten på

en människa, 80 kg inkl baggage, för en biljett som i snitt kostar 8 000 SEK

är det en kostnad på 100 SEK per kg.  Så helt klart frakten ger bättre täckning och har tom hört talas

om att man lämnar passagerare på "stranden" för att få mer frakt i planen.

Sen har nog 380 konstruerats för att transportera främst människor, därav låga fraktkapasitet. Men

som sagt är ingen expert på ärendet. Kanske nån på MPR vet mer?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT

Åkte med EVA AIR för länge sedan med en 747:a där halva planet var för frakt

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lastar man planet för max startvikt om det finns frakter och passagerare för det, annars gör man inte det.

 

Är sträckan kortare eller att det fattas en massa vikt så tankar man mindre bränsle.

 

Ingen flyger med onödig vikt idag.  En lönsam vetenskap att hålla rätt på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...