Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket?


Cavemannen

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    8

  • jrk

    4

  • micke isaan

    4

  • Lappen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Nu har jag läst i en tråd om en lurad man som betalade 40,000b till sin flickvän.

Hur mycket kan man betala som max utan att bli lurad? finns det någon norm på detta?

 

ps. jag tror att jag betalar för mycket idag, är jag lurad tro?

Jau ble lurad 1978. men det e jau glad för  :girl_dev::nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag läst i en tråd om en lurad man som betalade 40,000b till sin flickvän.

Hur mycket kan man betala som max utan att bli lurad? finns det någon norm på detta?

 

ps. jag tror att jag betalar för mycket idag, är jag lurad tro?[/quote

Vet inte i vilket skede du är i med din relation men har en polare som varit i samma sits. Krävde 40k och ca 2.5 mb för giftermål.

Polaren lyckades föhandla ned månadssumman till 25k kostnaden för bröllopp till 1 mb med det tillägget att han köper en dmax som familjen får använda när han inte är där. Gå in i det som en ren affärsuppglrelse även om du har starka känslor för henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen måste man vara en fullblodidi*t om man ska äkta en thaia. Normalt sett är det annars billigare (per nummer) med en  prenumeration istället för lösnummer men tydligen  helt motsatt för gamla gubbar i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade 10.000 B varje månad, ibland lite mer beroende på hur mycket jag fått in själv. Det ansåg jag vara en tämligen skälig summa med tanke på att ett väl fungerande hus redan fanns samt att hon arbetade på farmen. Kostnaderna för mat osv. vet ju de flesta om. Jag upplyste om att jag inte kommer betala för någon sjuk buffel eller släkting. Ok, jag sa det väl inte rakt ut, men jag antydde vad jag hört och läst om för historier och hon blev sur, kanske med rätta såhär efteråt. Men där och då ville jag inte bli ytterligare en lurad svenne. 

 

När jag sen kom ner till henne och familjen så visade hon stolt upp allt nytt hon kunnat köpa. Soffor, köksbord och stolar, en ny spis till mamma och en mängd mindre saker. Först kände jag mig en aning lurad, skulle inte pengarna gå till mat och skola? Det gnagde lite men efter en tid så kändes det ändå rätt. Hon hade använt pengarna till saker som både underlättade och ökade välmåendet hos familjen. Fram till hon kom hit permanent så skickade jag en aning mer varje månad eftersom jag visste och kände att jag inte blev "utnyttjad". Bland annat blev det några tusen gummiplantor med allt vad det innebär och en ny avelsko till pappan. Min tanke har och är att det jag investerar ska kunna ge familjen en egen eller extra inkomst. Likaså köpte "vi" en traktor för att slippa mycket av det manuella tunga arbetet på farmen. I början gav det även en bra sidoinkomst när hennes bror hyrde ut sig och hjälpte grannar. Nu har var och varannan egen traktor så den inkomsten har minskat. 

 

Och där tror jag att jag hittar en skiljeväg i det här med hur mycket man "ska/bör" skicka. Om man finner att sin nya familj fortsätter sträva på som vanligt men kanske unnar sig lite nytt och bekvämligheter har jag egentligen inte något emot att betala kanske lite mer, men om det rör sig om sjuka mormödrar eller slapptaskesläktingar som ska surfa så skulle jag dra åt mig öronen. 

 

Jag ser det som att jag investerar i min pensionsförsäkring. När tiden är kommen kommer jag att bosätta mig i byn och då vill jag kunna leva lite bra och njuta. I sommar har vi varit gifta i fem år och mina initiala farhågor har kommit helt på skam. Min fru är genuin, ingen golddigger. Visst vill även hon ha det goda livet, men hon har förstått att jag inte kan tälja guld utan att varje investering tar sin tid. Tack vare att vi har ett väl fungerande boende redan behövs inget nybygge direkt. Vi har granntomten under uppsikt. En dubbeltomt som kostar någonstans 350.000B eller så. Pappan har gått till banken och har fått lånelöfte så nu väntar vi på att ägarna ska reda ut sina ekonomiska förehavanden innan det kan skrivas några papper. Och igår fick frugan HELTID! Dessutom fick hon och en annan thaia beröm av både uppdragsgivare och hennes chef för att de städar så bra. Så bra att ryktet spridit sig och skolor och förskolor ringer firman och frågar om inte just DE kan få städa där! Snacka om att min fru var överlycklig igår och planerade både det ena och det andra med sin snudd på dubblade lön! Båt, körkort, mer pengar hem till familjen, GULD och gröna skogar (Köp av mer mark i Thailand).

 

Ja detta kanske blev lite OT, men ändå, man kanske inte ska döma någon som får/vill betala ex. 40.000B varje månad, vi vet ju inte vad han får tillbaka i framtiden! :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade 10.000 B varje månad, ibland lite mer beroende på hur mycket jag fått in själv. Det ansåg jag vara en tämligen skälig summa med tanke på att ett väl fungerande hus redan fanns samt att hon arbetade på farmen. Kostnaderna för mat osv. vet ju de flesta om. Jag upplyste om att jag inte kommer betala för någon sjuk buffel eller släkting. Ok, jag sa det väl inte rakt ut, men jag antydde vad jag hört och läst om för historier och hon blev sur, kanske med rätta såhär efteråt. Men där och då ville jag inte bli ytterligare en lurad svenne. 

 

När jag sen kom ner till henne och familjen så visade hon stolt upp allt nytt hon kunnat köpa. Soffor, köksbord och stolar, en ny spis till mamma och en mängd mindre saker. Först kände jag mig en aning lurad, skulle inte pengarna gå till mat och skola? Det gnagde lite men efter en tid så kändes det ändå rätt. Hon hade använt pengarna till saker som både underlättade och ökade välmåendet hos familjen. Fram till hon kom hit permanent så skickade jag en aning mer varje månad eftersom jag visste och kände att jag inte blev "utnyttjad". Bland annat blev det några tusen gummiplantor med allt vad det innebär och en ny avelsko till pappan. Min tanke har och är att det jag investerar ska kunna ge familjen en egen eller extra inkomst. Likaså köpte "vi" en traktor för att slippa mycket av det manuella tunga arbetet på farmen. I början gav det även en bra sidoinkomst när hennes bror hyrde ut sig och hjälpte grannar. Nu har var och varannan egen traktor så den inkomsten har minskat. 

 

Och där tror jag att jag hittar en skiljeväg i det här med hur mycket man "ska/bör" skicka. Om man finner att sin nya familj fortsätter sträva på som vanligt men kanske unnar sig lite nytt och bekvämligheter har jag egentligen inte något emot att betala kanske lite mer, men om det rör sig om sjuka mormödrar eller slapptaskesläktingar som ska surfa så skulle jag dra åt mig öronen. 

 

Jag ser det som att jag investerar i min pensionsförsäkring. När tiden är kommen kommer jag att bosätta mig i byn och då vill jag kunna leva lite bra och njuta. I sommar har vi varit gifta i fem år och mina initiala farhågor har kommit helt på skam. Min fru är genuin, ingen golddigger. Visst vill även hon ha det goda livet, men hon har förstått att jag inte kan tälja guld utan att varje investering tar sin tid. Tack vare att vi har ett väl fungerande boende redan behövs inget nybygge direkt. Vi har granntomten under uppsikt. En dubbeltomt som kostar någonstans 350.000B eller så. Pappan har gått till banken och har fått lånelöfte så nu väntar vi på att ägarna ska reda ut sina ekonomiska förehavanden innan det kan skrivas några papper. Och igår fick frugan HELTID! Dessutom fick hon och en annan thaia beröm av både uppdragsgivare och hennes chef för att de städar så bra. Så bra att ryktet spridit sig och skolor och förskolor ringer firman och frågar om inte just DE kan få städa där! Snacka om att min fru var överlycklig igår och planerade både det ena och det andra med sin snudd på dubblade lön! Båt, körkort, mer pengar hem till familjen, GULD och gröna skogar (Köp av mer mark i Thailand).

 

Ja detta kanske blev lite OT, men ändå, man kanske inte ska döma någon som får/vill betala ex. 40.000B varje månad, vi vet ju inte vad han får tillbaka i framtiden! :)

Jo jag skrev just det att den initiala summan var 40.000 baht/månad. Sen lyckades han pruta ned det till 25.000 vilket måste anses som ett skäligt belopp om han verkligen tycker om sin kvinna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag läst i en tråd om en lurad man som betalade 40,000b till sin flickvän.

Hur mycket kan man betala som max utan att bli lurad? finns det någon norm på detta?

 

ps. jag tror att jag betalar för mycket idag, är jag lurad tro?

Betala vad du vill, men berätta det inte för någon. bara då finns risken att du kommer känna dig lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag skrev just det att den initiala summan var 40.000 baht/månad. Sen lyckades han pruta ned det till 25.000 vilket måste anses som ett skäligt belopp om han verkligen tycker om sin kvinna.

 

Pruta, ??? det är så dumt att klockorna stannar, redan där är du körd

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa kärleken och säg att ni inte kommer att kunna skicka pengar på ett tag för att ni har blivit arbetslös och att det är dåligt med jobb nu.

Jag tippar att det skulle bli ett uppvaknande för ganska många som skickar bra med pengar att se att no money no honey.

You can take the lady from the bar, but not the bar from the lady.Detta gäller givetvis bara såna som nån gång jobbat på bar såklart.

 

Guden i Thailand är inte Buddha  :47:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pruta, :huh: det är så dumt att klockorna stannar, redan där är du körd

 

Nej. Det är inte dumt att pruta i Thailand, åtminstone i de flesta situationer.

 

Körd... snarare framstår man som ett lättlurat pucko om man snällt accepterar första budet. Fråga gärna er thaidam om det!

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man betala? Dom får väl jobba som alla andra! Jobba kärring annars får du vara utan mat mat bostad etc. Klart att man kan hjälpas åt ibland. Men betala fy f.. Nä någon jäkla ordning får det vara.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är inte dumt att pruta i Thailand, åtminstone i de flesta situationer.

 

Körd... snarare framstår man som ett lättlurat pucko om man snällt accepterar första budet. Fråga gärna er thaidam om det!

 

Herr Chang har talat.

 

Nu var det jo en Thai dam han prutade ned från 40 till 25.000 då tycker jag han är körd, varför pröjsa överhuvudtaget ?

Vill damen ha dej så inte begär hon inte  några pengar alls om hon inte arbetar i bar och behöver för att överleva när hon slutar

för din skull..

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

25 000 skäligt :-)

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det jo en Thai dam han prutade ned från 40 till 25.000 då tycker jag han är körd, varför pröjsa överhuvudtaget ?

Vill damen ha dej så inte begär hon inte  några pengar alls om hon inte arbetar i bar och behöver för att överleva när hon slutar

för din skull..

Precis, slutar hon jobbet så får man väl slanta upp så hon klarar sig. Oavsett var hon nu jobbade, men bar-tejer är väl dom vanligaste som man vill skall byta yrke eller sluta helt.

 

Frågan är ju bara om hon är villig att sänka sin standard med 1000B/månad i telefon osv till att dela på en telefon med 100B/månad för hela familjen. Inte köpa nya kläder, smink och krämer för att hålla sig vacker...

 

Vetefan om jag (om jag nu varit i det läget) skulle vara villig att flytta till en koja i Isaan och leva på ris om jag vant mig med lite lyxigare liv.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig begärt pengar av någon som jag är Kär i. Varför skulle inte flickan göra det samma? Dumpa alla som vill ha pengar för de är inte kära i mer än pengarna och vill man köpa dem så finns miljoner barbrudar...

 

Skickade en mindre summa en gång och det var en liten summa. vi har det så djävla bra nu här i swedala och jag har då aldrig blivit så tight med någon tidigare och det blir bara bättre för varenda månad. Kärlek kan inte köpas! det är väl det man vill ha... 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige då eller? 

Oavsett var, om jag var tvungen att sänka standarden för mycket så hade jag nog tänkt till om det var värt det.

Slummar ju ibland, men jag har nog med stålar för att unna mig att vara här 6månader om året nu ett par år. Så jag ser det faktiskt som lyx ändå.

 

Det jag försökte säga var att tex telefon har blivit  nåt nödvändigt, och med internet på det så kostar det en massa. Sen går fanstyget söner om man tappar den i backen och nu kanske inte tiraken (eller jag) vill vara utan telefon - medans hennes morsa/farsa inte skulle ha nåt sånt problem.

 

Så, bara att överleva kostar inte mycket. Men när man vant sig vid nåt så vill man kanske ha det, telefonen var ett exempel men det finns många andra.

 

Vet inte om tjejen skulle gilla stugan utan varmvatten (har ju bastu så det behövs inte) och med utedss som jag har i Sverige. Jag gillar ju den oavsett årstid, men skulle jag vara tvungen att leva där året runt så skulle jag nog åxå börja sakna lite bekvämligheter. Lägenheten (jämfört med hennes) är ju större - men såklart finns det ju dom som lever lyxigare.

 

Vill man att hon nu slutar jobba i baren och flyttar hem till ungarna, så får man nog räkna med att betala lite så hon inte känner att hon bytt ner sig i alla fall. Fanns väl ett skäl till att hon flyttade och började jobba på baren i alla fall.

 

Men, det är ju bara som jag ser det. Jag har säkert fel, som alltid enligt vissa tyckare på MPR.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en kul dokumentär, 28 min  in på filmen intervjuar han en tjej, hon har 3 killar och får pengar så hon inte behöver jobba på nån bar. På frågan om varför hon tror hon får pengar svarar hon " Maybe they like me, I think." Hur mycket det blir, den äldsta ger 40000 och de 2 andra lika mycket så hon ser välmående ut med 80000 Thb i månaden.

 

Så här heter filen om man vill tanka den på pirate bay eller på något annat ställe, handla också lite om tuk tuk chaufförer som lurar en till diamantförsäljare mm.

National.Geographic.Scam.City.08of10.Bangkok.PDTV.x264.AC3.MVGroup.org.mkv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja kitungmakmak,

Du måste ändå förstå att du lever i en misär med thailändska mått sett.

Du gör uppoffringar för att spara pengar, det du ser som frihet ser en thailändare som fattigdom.

Mitt fall är inte unikt..

Man gör allt för att flickvännen ska integreras eller utbildas väl, i slutändan tjänar dom mer än mig...

Jag har inget emot att ta emot pengar, hon har inte heller något emot att ge.

Ska jag tacka nej, eller vändå på steken och ta emot?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, det är ju bara som jag ser det. Jag har säkert fel, som alltid enligt vissa tyckare på MPR.

 

Du har aldrig fel när du lever som du vill ha det. Möjligen om du skulle försöka övertyga andra om att göra som dig, men det gör du ju inte vad jag kan se.

 

Herr Chang har talat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig fel när du lever som du vill ha det. Möjligen om du skulle försöka övertyga andra om att göra som dig, men det gör du ju inte vad jag kan se.

 

Herr Chang har talat.

Precis du ska skicka så mycket pengar som känns bra för dig, sen om det är 20k, 50k eller 100k per månad. Det är dig och din kvinna det gäller inte några kritiker på ett webforum.
Link to comment
Dela på andra sajter

Pruta, :huh: det är så dumt att klockorna stannar, redan där är du körd

Japp, prutar man när det gäller fetta får man bara en dålig åktur  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...