Jump to content
IGNORERAD

dubbla medborgarskap


Devlin

Recommended Posts

Incheckningen i Sverige thai-pass om resan är längre än 30 dagar.

 

Nej, och.. vi har just nu anlänt  Thailand på en 60 dagars resa

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    14

  • janne_h

    9

  • gst

    9

  • Dannep4

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej, och.. vi har just nu anlänt  Thailand på en 60 dagars resa

 

Borde ju då krävas visum av flygbolaget för att släppa på er på planet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde ju då krävas visum av flygbolaget för att släppa på er på planet?

 

Nej i dom senaste 10 åren .nej

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är om damen viftar med det Svenska passet i Thailand vilket humör tjänstemannen är på om det händer något eller inte, min fru har en väninna som skulle "flasha" med det Svenska passet av någon anledning vid utresa från BKK då rök hon på 20 000THB i overstay.

 

Åkte hon på overstay så visade hon sitt Svenska pass även vid inresa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej i dom senaste 10 åren .nej

SAS kollar det alltid, men inte turkish, Qatar, Swiss etc. Jag höll på att missa ett flyg pga en sådan SAS-tant. Det värsta är att hon ej förstod visumreglerna, men hon skulle ha rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS kollar det alltid, men inte turkish, Qatar, Swiss etc. Jag höll på att missa ett flyg pga en sådan SAS-tant. Det värsta är att hon ej förstod visumreglerna, men hon skulle ha rätt.

 

Enklas således:

 

Incheckning Sverige thaipass

Passpolis Sverige svenskt pass

Passpolis Thailand thaipass

 

Incheckning Thailand Svenskt pass

Passpolis Thailand thaipass

Passpolis Sverige svenskt pass

 

Detta kräve dock att namnen i passen är lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklas således:

 

Incheckning Sverige thaipass

Passpolis Sverige svenskt pass

Passpolis Thailand thaipass

 

Incheckning Thailand Svenskt pass

Passpolis Thailand thaipass

Passpolis Sverige svenskt pass

 

Detta kräve dock att namnen i passen är lika.

Om man inte har samma namn på passen funkar det ändå, fast man får visa båda passen vid incheckning i sverige om resan är längre än 30 dagar, biljetten ska ha svenska passets namn. Så gjorde frugan tills hon fick tummen ur och bytte namn i Thailand, eller det är nog inte riktigt klart än tror jag.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Kenneth4618

Ett svenskt pass är inte så dumt att ha om man gillar att resa

 

Pass från Sverige ligger på delad 3:e plats när det gäller visum eller lätt att få till 144 länder och ett pass från Thailand 55:e plats och 63 länder

 

http://omni.se/utrikes/317cb32e-f2d1-49f1-8cf3-c26c5316976d?source=aftonbladet#xtor=AD-500-[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002]

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver heller inte vara gift för att din Thai tjej skall kunna bli Svensk medborgare och få ett Svenskt pass, Min gumma fick sitt efter 3 år tillsammans med mig i Sverige som Sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pojken åker in i Thailand och visar upp sitt nya svenska pass och inte har med sig det thailändska eller thailändsk ID-kort eller annat
riskerar han då att åka fast i passkontrollen redan, t.ex. för att militären vill att han ska göra lumpen där?

 

Går det att koppla ihop det svenska passet med det Thailändska - det enda som står är att hans födelseort är Bangkok?

Å.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Hur går det om min fru checkar in med sitt Thailändska pass när vi lämnar Kastrup och använder detta ända tills hon återkommer till Kastrup och då visa upp sitt svenska pass.

Mvh

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Hur går det om min fru checkar in med sitt Thailändska pass när vi lämnar Kastrup och använder detta ända tills hon återkommer till Kastrup och då visa upp sitt svenska pass.

Mvh

Josa

 

Hon måste använda samma pass vid utresa ur land som vid inresa. Låt henne checka in med det thailändska, visa det svenska i passkontrollen. Sedan det thailändska i den thailändska passkontrollen.

 

När ni sedan lämnar Thailand checkar hon in med det svenska, visar det thailändska i den thailändska passkontrollen och det svenska när hon kommer tillbaka till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt och bra svar.

Nu blev det så att vi bokade flygbiljetten i hennes thailändska pass namn pga att hon hade ansökt om svenskt medborgarskap och enligt hemsidan hos migrationsverkets hemsida var väntetiden 8-10 månader.

När hon ansökte om svenskt medborgarskap så tog hon mitt efternamn och hennes eget efternamn som mellanamn.

Nu fick hon svenskt medborgarskap på tio dagar och nu står hon där med två pass med olika efternamn.

Hur gör hon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt och bra svar.

Nu blev det så att vi bokade flygbiljetten i hennes thailändska pass namn pga att hon hade ansökt om svenskt medborgarskap och enligt hemsidan hos migrationsverkets hemsida var väntetiden 8-10 månader.

När hon ansökte om svenskt medborgarskap så tog hon mitt efternamn och hennes eget efternamn som mellanamn.

Nu fick hon svenskt medborgarskap på tio dagar och nu står hon där med två pass med olika efternamn.

Hur gör hon?

 

OK, då går det inte att åka på två olika pass, måste ju stå samma namn i båda passen som på biljetterna.. Kan dock bli krångel vid incheckningen i Thailand när hon ska checka in med sitt thailändska pass utan att ha något uppehållskort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Men om hon visar upp sitt svenska pass vid incheckningen i Thailand borde det gå bra om det inte sitter en nitisk tjänsteman vid incheckningen och börjar bråka om ett mellannamn.

Tack för hjälpen.????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Men om hon visar upp sitt svenska pass vid incheckningen i Thailand borde det gå bra om det inte sitter en nitisk tjänsteman vid incheckningen och börjar bråka om ett mellannamn.

Tack för hjälpen. :huh:?

 

Vet faktiskt inte vad som händer då. Generellt sett få man väl inte åka med olika pass. Dessutom olika namn i passen. Skulle nog kolla upp detta för säkerhets skull om jag vore du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också inne på gst:s linje. Det enda hon förmodligen klarar skulle vara själva incheckningen på Kastrup, men sen när ni åker upp till säkerhetskontrollen och passkontrollen så måste det svenska passet fram och då stämmer inte det med boardingkortet, så ni kan fastna redan på Kastrup. Sedan vet man aldrig hur nitiska dom är, om det skulle funka att visa båda passen. Det är en vild chansning. Namnbyte på biljetten, om det är möjligt, eller ny biljett, och köra på svenskt pass rakt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt och bra svar.

Nu blev det så att vi bokade flygbiljetten i hennes thailändska pass namn pga att hon hade ansökt om svenskt medborgarskap och enligt hemsidan hos migrationsverkets hemsida var väntetiden 8-10 månader.

När hon ansökte om svenskt medborgarskap så tog hon mitt efternamn och hennes eget efternamn som mellanamn.

Nu fick hon svenskt medborgarskap på tio dagar och nu står hon där med två pass med olika efternamn.

Hur gör hon?

 

Jag skulle prova att resa på enbart det thailändska passet. I värsta fall bommar hon planet på hemvägen igen för att det är olika namn i passet.

Min gissning är dock att det går bra eftersom hon har sitt thailändska namn som mellannamn. Jag tror det är tillräckligt för att dom skall lita på att hon kommer in i Sverige igen och släpper ombord henne.

Ni har ju dessutom en bra förklaring till varför det blev som det blev.

 

Jag skulle chansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att visa upp båda passen vid incheckning så går det bra. Det enda stället där svenska passet inte ska fram är vid Thailändska passkontrollen.

Där bryr dom sig uteslutande om passet.

När ni är i Thailand är det naturligtvis bra om hon även ändrar det Thailändska namnet så det stämmer överens med det svenska. Då jag antar att det beror på giftermål i Sverige. Kommer inte ihåg proceduren för detta. Men kräver lite förberedelse med lite papper från Sverige översättning av vigselbevis mm. När hon sen passerar ut ur Thailand på sitt nya pass. Så har detta pass samma namn som det svenska och det är inga bekymmer.

Ni vänder er till flygbolaget och frågar dom hur ni gör. Så länge det bevisligen är samma fysiska person så borde rimligtvis namnändring i biljetten vara möjligt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder endast  thailändska pass om vi ska stanna längre än 30 dagar - dvs aldrig.

För att spara några visumkronor isf.

 

Å

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Hon checkar in med sitt Thailändska pass för att namnet i passet är samma som på flygbiljetten. När hon går igenom passkontrollen varför skulle de fråga om ett svenskt pass eller uppehållstillståndskort när hon lämnar Kastrup?

När hon kommer till Kastrup på hemresan så visar hon sitt svenska pass .

Är det något som jag har missat eller fattat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för mig en gåta varför ni håller på och krånglar med olika namn se till att ni har samma namn i båda passen.

Frugan har rest med dubbla pass i över 15år nu och aldrig varit i närheten av problem eftersom hon har thainamnet i båda passen.

Ja hon har dubbla efternamn men mitt efternamn har vi utelämnat i passet för att undvika problem och används bara på hennes svenska ID-kort.

Reglerna är ju så att det ska vara samma namn på pass och biljett.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för mig en gåta varför ni håller på och krånglar med olika namn se till att ni har samma namn i båda passen.

Frugan har rest med dubbla pass i över 15år nu och aldrig varit i närheten av problem eftersom hon har thainamnet i båda passen.

Ja hon har dubbla efternamn men mitt efternamn har vi utelämnat i passet för att undvika problem och används bara på hennes svenska ID-kort.

Reglerna är ju så att det ska vara samma namn på pass och biljett.

//Broskan

Eller så gör man som min fru.

Följer thailändsk lag som påbjuder att man ska ha samma efternamn som sin man om man är gift. Hon har således bytt till mitt efternamn på ampur. Och har mitt efternamn både på sitt Thailändska id kort och sitt Thailändska pass.

Inget namn krångel någonstans.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Josa. Sist var min fru tvungen att visa PUT kortet redan vid incheckningen hos Finnair, som vi åkte med då. Senare uppe i passkontrollen, så måste det alltid fram, dom kollar så att man har rätt att vistas i Schengen, även när man lämnar. Så ni kan inte åka ut på Thaipasset och in igen sen på Svenska passet, det har ju med stämplarna att göra. Precis som gst skriver. Men som sagt, ni kanske klarar det om ni förklarar för dom, men det är en risk såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...