Jump to content
IGNORERAD

dubbla medborgarskap


Devlin

Recommended Posts

Bara för att du vill ha det jag skriver till något annat än vad det är. Betyder inte att det är så.

Det är fantastiskt att du påstår dig ha tolkningsföreträde på det som JAG skriver.

Apropå dålig självinsikt. :)

Men det är klart... Du vill väl inte erkänna att du trampade rakt i klaveret genom att anklaga mig för att skriva saker som jag inte framfört.

 

Se mitt tidigare svar!

Vidare pajkastning med dig är meningslös.

Du hade fel och jag påpekade det. Ta det som en man och inte som en lipsill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    14

  • janne_h

    9

  • gst

    9

  • Dannep4

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej.

Imorgon ringer jag och ändrar namnet på flygbiljetten så att det är samma som i det svenska passet.

Sedan checkar hon in med det svenska passet och visar det Thailändska passet vid behov.

Eller kanske hon skaffar visum för resan är längre än 30 dagar.

Tack för hjälpen.

Jag tror faktiskt inte hon behöver ändra namnet på flygbiljetten, Namnet på biletten är viktigt endast för flygbolaget, och om de undrar är det bara att visa båda passen. 

 

Vi åkte Qatar en gång och på resan tillbaka till Sverige visade min tjej sitt Thailändska pass och de ville först inte ta med henne då hon saknade Visa till Sverige. Hon visade då sitt Svenska pass, och tjejen i kontrollen såg lite frågande ut och kallade på en överordnad som bara kikade på utsidan av passen sedan var allt lugnt.

 

Nu har förvisso min gumma samma namn (Sitt Thailändska (och vi har inte gift oss)) i båda passen, men i alla fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det någon som vet om någon blivit av med sitt Thailändska medborgarskap för hon/han har fått ett annat medborgarskap (som vuxen)?

 

Barn som måste välja (när de blir 18år) kan jag förstå om Thailändska myndigheterna har koll på (iaf om de är födda utomlands eller har en icke thai förälder registrerad som förälder i Thailand), men vuxna som bor utomlands men visar sitt thaipass när de besöker Thailand verkar de inte ha koll på.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade det här på http://www.mfa.go.th/main/en/services/1415/21483-Frequently-Asked-Questions-(FAQs).html(Thailändska utrikesdepartementets hemsida)

 

"Can I apply for a Thai e-Passport if I am already holding a foreign  Passport?
-Yes, if you are a Thai national, you may apply for a Thai e-Passport.  However, many countries will not recognize dual citizenship. Therefore, you may be required to give up other nationalities before you can apply for a Passport from that country."
 
e-Passport verkar vara det vanliga thai-passet (e för att det kan läsas elektroniskt)
 
Så det verkar ju vara helt ok för Thailands del att ha dubbla pass. Trots att det på en massa inofficiella hemsidor står att Thailand inte tillåter det. 
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Dubbla medborgarskap.

(Citizenship Act of 2508, Section 22.)

En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap.

 

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler, enligt thailändska utrikesdepartementet.

 

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

 

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.

 

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla medborgarskap.

(Citizenship Act of 2508, Section 22.)

En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap.

 

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler, enligt thailändska utrikesdepartementet.

 

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

 

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.

 

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Klockrent, klart som korvspad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...