Jump to content
IGNORERAD

dubbla medborgarskap


Devlin

Recommended Posts

Tack för svaren. Hon checkar in med sitt Thailändska pass för att namnet i passet är samma som på flygbiljetten. När hon går igenom passkontrollen varför skulle de fråga om ett svenskt pass eller uppehållstillståndskort när hon lämnar Kastrup?

När hon kommer till Kastrup på hemresan så visar hon sitt svenska pass .

Är det något som jag har missat eller fattat fel.

 

Hon måste använda samma pass när hon kommer tillbaka till Sverige (eller i detta fall Danmark) som när hon lämnar landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    14

  • janne_h

    9

  • gst

    9

  • Dannep4

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det verkar krångligt att resa, i allafall när man läser denna tråd...

Kanske bättre att stanna hemma.. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar krångligt att resa, i allafall när man läser denna tråd...

Kanske bättre att stanna hemma.. :)

Rock on!

Nej för tusan, tråden handlar ju om att det bara är krångligt för våra thaifruar. Alltså är det dom vi ska lämna hemma och åka själva. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson68

Nej för tusan, tråden handlar ju om att det bara är krångligt för våra thaifruar. Alltså är det dom vi ska lämna hemma och åka själva. ;)

Fritz..

Tack Fritz!

För em skratt [emoji2]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för tusan, tråden handlar ju om att det bara är krångligt för våra thaifruar. Alltså är det dom vi ska lämna hemma och åka själva. ;)

Fritz..

Då hoppas jag med hemma, är Sverige, så man kan roa sig kungligt på egen hand.. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör man som min fru.

Följer thailändsk lag som påbjuder att man ska ha samma efternamn som sin man om man är gift. Hon har således bytt till mitt efternamn på ampur. Och har mitt efternamn både på sitt Thailändska id kort och sitt Thailändska pass.

Inget namn krångel någonstans.

 

Eller så tar man reda på fakta!

 

Och fakta är att den Thailändska lagen inte längre påbjuder att kvinnan måste ta sin makes efternamn som gift.

Hon behöver inte ens titulera sig som Mrs utan kan forsätta kalla sig för Miss.

 

Genom att inte ändra några namn så undviker man allt krångel överhuvud taget.

 

post-11166-0-73688400-1430644565.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så tar man reda på fakta!

Och fakta är att den Thailändska lagen inte längre påbjuder att kvinnan måste ta sin makes efternamn som gift.

Hon behöver inte ens titulera sig som Mrs utan kan forsätta kalla sig för Miss.

Genom att inte ändra några namn så undviker man allt krångel överhuvud taget.

attachicon.gifNamnregistrering.JPG

Vilket krångel menar du att man undviker?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket krångel menar du att man undviker?

 

Allt krångel med att byta namn i båda länderna och fixa nya pass osv. Kunde du inte räkna ut det utan att fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt krångel med att byta namn i båda länderna och fixa nya pass osv. Kunde du inte räkna ut det utan att fråga?

Krånglet som uppstår om myndigheterna kommer på att du besitter 2 pass med olika namn är inte att räkna som krångel menar du?

Och med det du skriver så skulle i princip tjejen med lagens välsignelse kunna begå bigami så länge det sker i olika länder?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Krånglet som uppstår om myndigheterna kommer på att du besitter 2 pass med olika namn är inte att räkna som krångel menar du?

Och med det du skriver så skulle i princip tjejen med lagens välsignelse kunna begå bigami så länge det sker i olika länder?

 

Jag undrar om du inte gör dig lite dummar än vad du egentligen är?

Om inte frun byter efternamn i Thailand så gör hon inte heller det i Sverige så klart! Det är nämligen valfritt i Sverige också!

Det är då man slipper allt krångel med namn!

 

Vad gäller bigami så är det inte jag som hittat på lagen. Jag redogör bara för vad som gäller, vilket du inte gjorde med ditt felaktiga påstående om att den thailändska lagen påbjuder ett namnbyte till mannens efternamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om du inte gör dig lite dummar än vad du egentligen är?

Om inte frun byter efternamn i Thailand så gör hon inte heller det i Sverige så klart! Det är nämligen valfritt i Sverige också!

Det är då man slipper allt krångel med namn!

Vad gäller bigami så är det inte jag som hittat på lagen. Jag redogör bara för vad som gäller, vilket du inte gjorde med ditt felaktiga påstående om att den thailändska lagen påbjuder ett namnbyte till mannens efternamn.

Apropå att göra sig dummare än vad man är (försöker du alltid vara lika arrogant när du diskuterar saker?).

Ursprungsdiskussionen som jag svarade på handlade just om att personen hade olika efternamn i passen.

Har dom ändrat lagen sen min fru först var tvungen att anta sitt flicknamn efter skilsmässa med sin gamla thaiman för att sen vara tvungen att anta mitt namn vid registrering av äktenskapet i Thailand.

Du kanske kunde presentera en länk som talar om när detta ändrades och exakt vad som gäller?

Eller du kanske tycker att en sådan förfrågan är för dum att svara på. Då du verkar vara lite bättre än oss mindre medvetna?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå att göra sig dummare än vad man är (försöker du alltid vara lika arrogant när du diskuterar saker?).

Ursprungsdiskussionen som jag svarade på handlade just om att personen hade olika efternamn i passen.

Har dom ändrat lagen sen min fru först var tvungen att anta sitt flicknamn efter skilsmässa med sin gamla thaiman för att sen vara tvungen att anta mitt namn vid registrering av äktenskapet i Thailand.

Du kanske kunde presentera en länk som talar om när detta ändrades och exakt vad som gäller?

Eller du kanske tycker att en sådan förfrågan är för dum att svara på. Då du verkar vara lite bättre än oss mindre medvetna?

 

Stopp och belägg!

 

Du kom med ett påstående om vad den thailändska lagen påbjuder utan att publicera något som helst belägg för att ditt påstående var sant.

Eftersom jag tycker det är onödigt att sprida felaktiga uppgifter så rättade jag dig och publicerade även ett juridiskt dokument för att styrka mitt påstående. Något som du alltså inte gjorde!

 

Att du sedan skall komma och kräva mig på mer bevis för att det är som jag påstår är väl ganska oförskämt! Om du betvivlar att jag har rätt så är det i stället du som kan leta reda på några bevis som styrker ditt påstående.

Mitt dokument är dessutom daterat 16/10 2014. Har du något färskare som bevisar att ditt påstående är sant så fram med det.

 

Du svarade inte heller på ursprungsfrågan som var hur TS skulle förfara nu när hans fru besitter två olika pass med olika namn.

Du försökte briljera genom att indirekt dumförklara honom som inte gjort som du som minsann hade koll på den thailändska lagen.

 

Jag har bara rättat dig eftersom du hade fel och berättat hur man kan göra för att få mindre namnkrångel än vad du och din fru haft vilket enligt dig var lite.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg!

Du kom med ett påstående om vad den thailändska lagen påbjuder utan att publicera något som helst belägg för att ditt påstående var sant.

Eftersom jag tycker det är onödigt att sprida felaktiga uppgifter så rättade jag dig och publicerade även ett juridiskt dokument för att styrka mitt påstående. Något som du alltså inte gjorde!

Att du sedan skall komma och kräva mig på mer bevis för att det är som jag påstår är väl ganska oförskämt! Om du betvivlar att jag har rätt så är det i stället du som kan leta reda på några bevis som styrker ditt påstående.

Mitt dokument är dessutom daterat 16/10 2014. Har du något färskare som bevisar att ditt påstående är sant så fram med det.

Du svarade inte heller på ursprungsfrågan som var hur TS skulle förfara nu när hans fru besitter två olika pass med olika namn.

Du försökte briljera genom att indirekt dumförklara honom som inte gjort som du som minsann hade koll på den thailändska lagen.

Jag har bara rättat dig eftersom du hade fel och berättat hur man kan göra för att få mindre namnkrångel än vad du och din fru haft vilket enligt dig var lite.

Om du nu tycker att det är att dumförklara någon?

Så är det för mig obegripligt att du gör allt för att bräcka mig i dumförklaring av dig själv.

Det hade räckt att tona ner spydigheten i ditt anförande.

Att man inte behöver ändra namnet i Sverige har gällt sen urminnes tider. Att man sen inte måste registrera äktenskap eller namnändra var något nytt.

Om din fru har antagit sitt flicknamn i Sverige efter giftermål?

Så säger det ingenting om vad Thailändska lagen säger om detta. Då ni bara undanhåller infon för Thailändska myndigheter.

Jag ifrågasätter ingenting. Men eftersom det jag skriver bygger på vad myndigheter i Thailand säger. Förlitar jag mig på att det stämmer tills något annat sägs.

Jag var mera intresserad om när och exakt hur detta lagstiftats?

Och innan du går ut och idi*t förklarar någon. Så bör du nog hålla rent framför din egen dörr. Då jag inte gjort det innan du började fantisera om att så va.

Dock ger du mig ganska god anledning att ifrågasätta om allt står rätt till på din sida?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu tycker att det är att dumförklara någon?

Så är det för mig obegripligt att du gör allt för att bräcka mig i dumförklaring av dig själv.

Det hade räckt att tona ner spydigheten i ditt anförande.

Att man inte behöver ändra namnet i Sverige har gällt sen urminnes tider. Att man sen inte måste registrera äktenskap eller namnändra var något nytt.

Om din fru har antagit sitt flicknamn i Sverige efter giftermål?

Så säger det ingenting om vad Thailändska lagen säger om detta. Då ni bara undanhåller infon för Thailändska myndigheter.

Jag ifrågasätter ingenting. Men eftersom det jag skriver bygger på vad myndigheter i Thailand säger. Förlitar jag mig på att det stämmer tills något annat sägs.

Jag var mera intresserad om när och exakt hur detta lagstiftats?

Och innan du går ut och idi*t förklarar någon. Så bör du nog hålla rent framför din egen dörr. Då jag inte gjort det innan du började fantisera om att så va.

Dock ger du mig ganska god anledning att ifrågasätta om allt står rätt till på din sida?

 

Nu kommer du med en massa antaganden som är felaktiga!

 

"Att man inte behöver ändra namnet i Sverige har gällt sen urminnes tider" 

Det vet jag och tog för givet att även du viste. Men när du svarade så kryptiskt på att man då skulle ha problem med olika namn i passen kände jag mig osäker på om du verkligen visste det och upplyste dig därför om det.

 

"Att man sen inte måste registrera äktenskap eller namnändra var något nytt" 

Har jag aldrig påstått. Detta dokument som jag publicerade upprättades samtidigt som äktenskapet registrerades på Ampur.

 

"Om din fru har antagit sitt flicknamn i Sverige efter giftermål?"

Vad får dig att tro att det här handlar om mig? Det gör det alltså inte.

 

"Så säger det ingenting om vad Thailändska lagen säger om detta. Då ni bara undanhåller infon för Thailändska myndigheter."

Du anklagar mig för att undanhålla info för thailändska myndigheter. Så för att vara tydlig rör det alltså inte mig eller min fru.

Men för att bevisa för dig att ingen undanhåller något för thailändska myndigheter så publicerar jag även vigselbeviset som upprättades samtidigt som pappret om att frun i det här fallet skulle behålla sitt tidigare efternamn och titeln Miss. Båda registrerades samtidig på samma myndighet.

Så vad är det som någon undanhåller för myndigheterna?

 

Om du nu är så intresserad av att veta när lagen ändrades så föreslår jag att du tar reda på det själv.

 

Och du! Tagga ner lite i stället för att komma och kalla mig spydig.

Du borde tacka mig för att jag rättade dig och gav dig korrekt information så att du nu vet vad som gäller.

 

post-11166-0-16310600-1430649073.jpg

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så tar man reda på fakta!

 

Och fakta är att den Thailändska lagen inte längre påbjuder att kvinnan måste ta sin makes efternamn som gift.

Hon behöver inte ens titulera sig som Mrs utan kan forsätta kalla sig för Miss.

 

Genom att inte ändra några namn så undviker man allt krångel överhuvud taget.

 

attachicon.gifNamnregistrering.JPG

 

 

 

 

Jag har fortfarande inte ifrågasatt det du skriver som osant! Däremot har ifrågasatt är din spydighet i framförandeav detta!

För information har jag kollat upp svaret på frågan som du inte ville svara på. Detta ändrades av Regeringen Yingluck att man inte behöver namnändra och titulera sig miss eller Mrs vid registrering av giftermål. Och är således relativt nytt.

Jag lärde mig något nytt. Du har förhoppningsvis lärt dig att inte storma in och börja dumförklara folk och vara spydig?

Men vad vet jag? Jag kan ju bara svar för mig själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Imorgon ringer jag och ändrar namnet på flygbiljetten så att det är samma som i det svenska passet.

Sedan checkar hon in med det svenska passet och visar det Thailändska passet vid behov.

Eller kanske hon skaffar visum för resan är längre än 30 dagar.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte ifrågasatt det du skriver som osant!

 

Jasså inte?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hehe, ja beror ju på vad man reser med, frugan reser bara med sitt svenska pass, till Thailand och från Thailand. Varför skulle hon använda sitt Thailändska pass? Makes no sense.

Behövs inget visum till Sverige, man är ju svensk. :)

 

"Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa."

ja men då MÅSTE hon ju ha visum IN i Thailand om hon stannar mer än 30 dagar!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså inte?

Konstaterar att du inte kan läsa heller. Jag skriver till och med i klartext i det du citerar att jag inte ifrågasätter nånting.

Blir lite illavarslande när du försöker tillskriva mig saker jag inte skrivit.

Men fortsätt du tävlingen att dumförklara dig själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Imorgon ringer jag och ändrar namnet på flygbiljetten så att det är samma som i det svenska passet.

Sedan checkar hon in med det svenska passet och visar det Thailändska passet vid behov.

Eller kanske hon skaffar visum för resan är längre än 30 dagar.

Tack för hjälpen.

 

Är nog det bästa alternativet, men då måste hon som du säger ha visum om resan är längre än 30 dagar. Passa då på att skaffa nytt pass i Thailand så att namnen är lika i båda passen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

U vad  krångligt en kan göra det :

 

Vid incheckningsdisken i Sverige, Svenskt pass samma hos passpolisen i Sverige,

 

passpolis i Thailand Thai-pass.

 

Inchekningnig i Thailand Svenskt pass, passpolis i Thailand Thaipass

 

Klart.

 

Har en son med dubbla pass (fru ockå) men sonen hade det först och förra året när vi skulle stanna bara en månad tänkte jag

han kan köra med svenskt pass hela resan, då sa passpolisen i Thailand ;bättre han kör med sitt Thai-passport, ????

Incheck i Swe SVENSKT pass????? Då måste man ha visum för tiden man ska vara i Thailand och det är väll detta man vill slippa mrd Thaipass????

Så visst har dom koll och tydligen är det inofficiellt (eller inte) godgänt med dubbla pass

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Funkar inte svara på inlägg mrd en telefon. Hambar mitt i när man ska citera ett inlägg. Går ej att blädra ner eller få det i egen ruta

Link to comment
Dela på andra sajter

Khemmarat

 

 

 

Lite svårt att förstå, men så gör vi och det har fungerat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstaterar att du inte kan läsa heller. Jag skriver till och med i klartext i det du citerar att jag inte ifrågasätter nånting.

Blir lite illavarslande när du försöker tillskriva mig saker jag inte skrivit.

Men fortsätt du tävlingen att dumförklara dig själv.

 

Det behövs inte! Dumförklara sig gör du så bra själv!

Att skriva att du inte ifrågasätter vad jag skrivit för att i nästa mening göra just det tyder på brist på självinsikt.

Jag ämnar avsluta den här tävlingen du börjat om vem av oss som dumförklarat sig mest.

Jag har sagt vad jag ville säga och du har alldeles uppenbart svårt för att någon rättar dig.

Det kan inte vara lätt att leva i tron om att man är sådan besserwisser som du inbillar dig att du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skriva att du inte ifrågasätter vad jag skrivit för att i nästa mening göra just det tyder på brist på självinsikt.

 

Bara för att du vill ha det jag skriver till något annat än vad det är. Betyder inte att det är så.

Det är fantastiskt att du påstår dig ha tolkningsföreträde på det som JAG skriver.

Apropå dålig självinsikt. :)

Men det är klart... Du vill väl inte erkänna att du trampade rakt i klaveret genom att anklaga mig för att skriva saker som jag inte framfört.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...