Jump to content
IGNORERAD

Vilken åldersskillnad är ok mellan farang och thai?


Guest wUThai

Recommended Posts

30 minuter sedan, skrev JJC:

Som jag skrev tidigare är mitt sinne är öppet. Man vet aldrig vad som kommer att hända med oss och våra liv.

Min fru är 20 år yngre. Hon valde mig inte för pengar jag inte hade då. Jag sagt till henne första dagen att jag har inga pengar.

Hon var inte intresserad av pengar utan min person och den jag är. Vi har faktisk mycket roligt tillsammans då vi har samma intresse trots ålderskillnad.

Låser man sig vid ålder då kan det vara riktig illa. 

Den kvinna jag var ihop i mina unga dar var 20 år äldre och samma där gemensamma intresse, mycket roligt, än idag ringer hon och ångrar att hon gjorde slut 

pga att trycket från omgivningen var högt.

 

Min fru är också 20 år yngre och vi gör det mesta tillsammans, både i Thai och Sverige. Ingen av oss gillar pubbar eller fester så mycket,

ingen av oss nykterister. Hon har bra lön i Sverige så hon behöver inte mej om hon inte vill vara med mej. Inget smink, inget kortspel 

ingen stor handlare av kläder. Jag måste ha haft en dj tur mot det ni många beskriver

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    43

  • hamnoi

    42

  • Alarik

    41

  • Baa

    37

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är härligt att veta att det finns töntar där ute som stör sig på vårt förhållande :big_smile:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det är härligt att veta att det finns töntar där ute som stör sig på vårt förhållande :big_smile:

Är det inte töntarna själv som stör sej

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Boa52:

Min fru är också 20 år yngre och vi gör det mesta tillsammans, både i Thai och Sverige. Ingen av oss gillar pubbar eller fester så mycket,

ingen av oss nykterister. Hon har bra lön i Sverige så hon behöver inte mej om hon inte vill vara med mej. Inget smink, inget kortspel 

ingen stor handlare av kläder. Jag måste ha haft en dj tur mot det ni många beskriver

Och vi som är harmoniska i vårt förhållande har inget behov att tala om hur vi har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jonte J:

Och vi som är harmoniska i vårt förhållande har inget behov att tala om hur vi har det.

Helt klart men många av er beskriver, 1 timme för smink, flera timmar för att handla kläder, kallar frun kärring, osv.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det i sitt förhållade bara man är snäll med sin fru

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt klart men många av er beskriver, 1 timme för smink, flera timmar för att handla kläder, kallar frun kärring, osv.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det i sitt förhållade bara man är snäll med sin fru

Det är bara att beklaga . Du fattar inte vad jag skrev. Med vänlig hälsning, Jonte .

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart men många av er beskriver, 1 timme för smink, flera timmar för att handla kläder, kallar frun kärring, osv.


Kärring kommer från kärling, vilket betyder gammal kvinna.....vilket är relativt, men dock ej fult uttryck.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-02-12 at 16:07, skrev Atom:

Personligen får folk ha vilken åldersskillnad de vill i sina relationer, helt ointressant för mig.

 

Det jag dock har svårt med är gubbar som säger att åldern bara är en siffra men alltid väljer en kvinna som är 20 år yngre, inte 20 år äldre.

Hej

Relationer mellan vuxna är naturligtvis helt ok oavsett åldersskillnad, men man bör vara medveten om att vissa problem kan uppstå, tänker då på ev. barn som kan bli utan en förälder innan dom ens fyllt 5 år, orken då åldern till slut alltid tar ut sin rätt, olika intressen och smak p.g.a generstionsskillnad, sen går det nog inte att bortse ifrån att risken för lurendrejeri, otrohet, besvikelse och en separation ökar ju större åldersskillnaden är.

Men undantag finns det ju alltid.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Besökte nyligen en 73 åring som var nybliven pappa, lite egoistiskt kan jag tycka, man borde nog tänka sig för lite och hur det blir för barnet som till stor del kommer att växa upp utan pappa.

 

Sen hade jag ju en europeisk vän som var miljardär, han blev  pappa med en Thailändska efter det stt han fyllt 75, han dog när barnet var 2 år, men han hade ordnat med testamente och advokat o.s.v, hans pengar var till största delen placerade utanför EU av skatteskäl, det tog åtskilliga år att få ut arvet eftersom mannens tidigare barn (nu i 50 års åldern) gjorde allt för att ogiltigförklara testamentet, faderskapet o.s.v, det blev en rättsprocess som pågick i 3-4 år, men nu är det reglerat och barnet har tillgång till pengar livet ut.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst igenom hela tråden igen, så kan jag bara konstatera att drygt 7 års åldersskillnad funkar.

Det är 7 år och 4 månader och 1 dag, mellan mej och frugan och det går helt OK, efter 12 år 1 månad och 21 dagar, men vem räknar?

 

MVH Valentin

Ändrades av Tommy
Vattenkokare...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att män hellre väljer en 20 år yngre än 20 år äldre partner är väl inte så konstigt. När allt kommer till kritan handlar allt om att föra mänskligheten vidare. Det finns i vår dna att då välja den som är 20 år yngre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Besökte nyligen en 73 åring som var nybliven pappa, lite egoistiskt kan jag tycka, man borde nog tänka sig för lite och hur det blir för barnet som till stor del kommer att växa upp utan pappa.

 

Sen hade jag ju en europeisk vän som var miljardär, han blev  pappa med en Thailändska efter det stt han fyllt 75, han dog när barnet var 2 år, men han hade ordnat med testamente och advokat o.s.v, hans pengar var till största delen placerade utanför EU av skatteskäl, det tog åtskilliga år att få ut arvet eftersom mannens tidigare barn (nu i 50 års åldern) gjorde allt för att ogiltigförklara testamentet, faderskapet o.s.v, det blev en rättsprocess som pågick i 3-4 år, men nu är det reglerat och barnet har tillgång till pengar livet ut.

Mvh isan lover

Att växa upp utan pappa är något som inte är unikt i Thailand, tyvärr mycket vanligt och väl implementerat i Isaans kultur och övriga landet.

Massor av barn växer dessutom inte upp med sin mamma ens, utan mor- eller farföräldrar har den uppgiften.

I vår kultur är det opassande och till och med olagligt i många västländer. 

 

Nu handlar det många gånger för en kvinna +35 år i Thailand att ett barn med en mycket äldre man är en lika viktig sak som pengar för sin egen ålderdom.

Skilda 40 åriga kvinnor är inte attraktiva på den lokala äktenskapsmarknaden.

Har man inte en stor släkt så vill man ha ett egna barn som tar hand om en på ålderdomen.

 

Ärvda pengar från farangen har en tendens att ta slut alldeles för tidigt så många gånger är ett barn högt på önskelistan, så i thaikulturen är det inte lika egoistiskt att bli pappa vid 73 års ålder.

 

Är det fruns högsta önskan så är det nog en lika god anledning som investera i husköp mm. för hennes framtid om man bor i Thailand .

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-14 at 04:31, skrev Isan Lover:

Hej

Besökte nyligen en 73 åring som var nybliven pappa, lite egoistiskt kan jag tycka, man borde nog tänka sig för lite och hur det blir för barnet som till stor del kommer att växa upp utan pappa.

 

Sen hade jag ju en europeisk vän som var miljardär, han blev  pappa med en Thailändska efter det stt han fyllt 75, han dog när barnet var 2 år, men han hade ordnat med testamente och advokat o.s.v, hans pengar var till största delen placerade utanför EU av skatteskäl, det tog åtskilliga år att få ut arvet eftersom mannens tidigare barn (nu i 50 års åldern) gjorde allt för att ogiltigförklara testamentet, faderskapet o.s.v, det blev en rättsprocess som pågick i 3-4 år, men nu är det reglerat och barnet har tillgång till pengar livet ut.

Mvh isan lover

 

Jag har tidigare resonerat som du d v s att det är lite egoistiskt. Nu skulle jag tvärt om säga att det är otroligt osjälviskt och generöst att bli pappa när man är äldre. Att få barn trots att man redan vet att man antagligen inte får uppleva så mycket av barnets liv känns för mig väldigt generöst. I alla fall så länge man tar sitt ansvar som pappa och t ex säkrar upp barnets ekonomiska framtid. Bor man i Sverige är det viktigaste förutom pengar att man säkerställer att kvinnan kan "stå på egna ben". Om både mannen och kvinnan vill ha barn så varför avstå "bara" för att pappan kanske dör av ålder om 5, 10, 15 eller 20 år? Finns många pappor som tyvärr går bort mycket tidigare än så p g a olyckor och sjukdomar och i Thailand är det ju inte ovanligt att pappor bara struntar i sina barn.

 

Det finns fördelar och nackdelar med att skaffa barn både tidigt och sent i livet men om båda i förhållandet är överens ser jag inga hinder att avstå.

 

/Krille

 

 

 

 

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
52 minuter sedan, skrev Krille:

 

Jag har tidigare resonerat som du d v s att det är lite egoistiskt. Nu skulle jag tvärt om säga att det är otroligt osjälviskt och generöst att bli pappa när man är äldre. Att få barn trots att man redan vet att man antagligen inte får uppleva så mycket av barnets liv känns för mig väldigt generöst. I alla fall så länge man tar sitt ansvar som pappa och t ex säkrar upp barnets ekonomiska framtid. Bor man i Sverige är det viktigaste förutom pengar att man säkerställer att kvinnan kan "stå på egna ben". Om både mannen och kvinnan vill ha barn så varför avstå "bara" för att pappan kanske dör av ålder om 5, 10, 15 eller 20 år? Finns många pappor som tyvärr går bort mycket tidigare än så p g a olyckor och sjukdomar och i Thailand är det ju inte ovanligt att pappor bara struntar i sina barn.

 

Det finns fördelar och nackdelar med att skaffa barn både tidigt och sent i livet men om båda i förhållandet är överens ser jag inga hinder att avstå.

 

/Krille

 

 

 

 

 

Hej

Själv var jag 49 när vår son föddes och redan det är ju en relativt hög ålder, men jag har ju förhoppningsvis tid nog att se honom växa upp, avsluta skolan, börja jobba och kanske t.o.m bilda familj.

 

Tycker nog att ett faderskap har lite mer förpliktelser än att säkra ekonomin för barnen och lämna efter sig ett arv, men jag håller med om att det finns både fördelar och nackdelar med att bli far lite senare i livet.

 

Oftast har man ju lekt färdigt själv, är mognare, har ordnat det ekonomiska när man är medelålders och man har kanske mer tid för barnet än om man vore ex.vis 25 år.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev leifen:

Att växa upp utan pappa är något som inte är unikt i Thailand, tyvärr mycket vanligt och väl implementerat i Isaans kultur och övriga landet.

Massor av barn växer dessutom inte upp med sin mamma ens, utan mor- eller farföräldrar har den uppgiften.

I vår kultur är det opassande och till och med olagligt i många västländer. 

 

Nu handlar det många gånger för en kvinna +35 år i Thailand att ett barn med en mycket äldre man är en lika viktig sak som pengar för sin egen ålderdom.

Skilda 40 åriga kvinnor är inte attraktiva på den lokala äktenskapsmarknaden.

Har man inte en stor släkt så vill man ha ett egna barn som tar hand om en på ålderdomen.

 

Ärvda pengar från farangen har en tendens att ta slut alldeles för tidigt så många gånger är ett barn högt på önskelistan, så i thaikulturen är det inte lika egoistiskt att bli pappa vid 73 års ålder.

 

Är det fruns högsta önskan så är det nog en lika god anledning som investera i husköp mm. för hennes framtid om man bor i Thailand .

Hej

Själv känner jag ingen Thailändare som har skaffat barn när han passerat 70 års strecket och knappast någon i 60 års åldern heller, dom flesta Thailändare jag känner blir pappa runt 25 år och tjejen brukar då vara 18-20 år.

 

Att frånskilda kvinnor med barn inte är så attraktiv på äktenskapsmarknaden i Thailand är sant, här öppnar det naturligtvis för äldre falanger att få en betydligt yngre fru och detta har jag inga invändningar emot alls, det kan absolut vara en bra lösning för båda, men behöver man verkligen skaffa fler barn när man har passerat 70?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv känner jag ingen Thailändare som har skaffat barn när han passerat 70 års strecket och knappast någon i 60 års åldern heller, dom flesta Thailändare jag känner blir pappa runt 25 år och tjejen brukar då vara 18-20 år.

 

Att frånskilda kvinnor med barn inte är så attraktiv på äktenskapsmarknaden i Thailand är sant, här öppnar det naturligtvis för äldre falanger att få en betydligt yngre fru och detta har jag inga invändningar emot alls, det kan absolut vara en bra lösning för båda, men behöver man verkligen skaffa fler barn när man har passerat 70?

Mvh isan lover

Jag skrev om kvinnor utan tidigare barn, ofta har en stor önskan att få ett eget för sin trygghet som åldring.

Inte att skaffa flera.

 

Nu svarade du på något annat när du citerade mitt inlägg.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Att växa upp utan pappa är något som inte är unikt i Thailand, tyvärr mycket vanligt och väl implementerat i Isaans kultur och övriga landet.

Massor av barn växer dessutom inte upp med sin mamma ens, utan mor- eller farföräldrar har den uppgiften.

I vår kultur är det opassande och till och med olagligt i många västländer. 

 

Nu handlar det många gånger för en kvinna +35 år i Thailand att ett barn med en mycket äldre man är en lika viktig sak som pengar för sin egen ålderdom.

Skilda 40 åriga kvinnor är inte attraktiva på den lokala äktenskapsmarknaden.

Har man inte en stor släkt så vill man ha ett egna barn som tar hand om en på ålderdomen.

 

Ärvda pengar från farangen har en tendens att ta slut alldeles för tidigt så många gånger är ett barn högt på önskelistan, så i thaikulturen är det inte lika egoistiskt att bli pappa vid 73 års ålder.

 

Är det fruns högsta önskan så är det nog en lika god anledning som investera i husköp mm. för hennes framtid om man bor i Thailand .

 

Hahaha ja fy satan vad hemst det vore för kvinnan om hon någon gång vore tvungen att försörja sig själv :-) 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Hahaha ja fy satan vad hemst det vore för kvinnan om hon någon gång vore tvungen att försörja sig själv :-) 

 

/ SatanG

Ja, kulturell katastrof

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv var jag 49 när vår son föddes och redan det är ju en relativt hög ålder, men jag har ju förhoppningsvis tid nog att se honom växa upp, avsluta skolan, börja jobba och kanske t.o.m bilda familj.

 

Tycker nog att ett faderskap har lite mer förpliktelser än att säkra ekonomin för barnen och lämna efter sig ett arv, men jag håller med om att det finns både fördelar och nackdelar med att bli far lite senare i livet.

 

Oftast har man ju lekt färdigt själv, är mognare, har ordnat det ekonomiska när man är medelålders och man har kanske mer tid för barnet än om man vore ex.vis 25 år.

Mvh isan lover

 

 

 

Gällande förpliktelserna och ansvar håller jag absolut med och det var därför jag hade med ett "t ex" i min mening "I alla fall så länge man tar sitt ansvar som pappa och t ex säkrar upp barnets ekonomiska framtid". Bor man i Thailand kan man dock inte bortse från att säkra ekonomin för barnen är en av de viktigaste sakerna man gör som förälder. Speciellt om man är äldre och risken är stor att man går bort innan barnet klarar att försörja sig självt. I Sverige är det kanske inte lika viktigt då det finns ett annat socialt skyddsnät.

 

Det jag menar är att man aldrig kan ta livet för givet och oavsett om man är yngre eller äldre vet vi aldrig om vi får 1, 10, 30 eller 50 år till av livet. Fast nu kommer vi ju in på djupa existentiella frågor ;) T ex "Är det bättre att inte alls födas om man "bara" får X antal år med sin pappa?" Hur många år är då X och hur vet man det? Min fru förlorade båda sina föräldrar i en olycka när hon var liten. Även om det naturligtvis har varit tufft så har hon ändå kämpat sig till ett bra och lyckligt liv. Jag tror inte att hon ångrar att hon föddes trots att hon fick gå igenom sorgen att förlora och leva utan båda sina föräldrar redan när hon var liten. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Hahaha ja fy satan vad hemst det vore för kvinnan om hon någon gång vore tvungen att försörja sig själv :-) 

 

/ SatanG

 

Hur många thailändska pensionärer tror du försörjer sig helt själva utan stöd från sina barn?;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv känner jag ingen Thailändare som har skaffat barn när han passerat 70 års strecket och knappast någon i 60 års åldern heller, dom flesta Thailändare jag känner blir pappa runt 25 år och tjejen brukar då vara 18-20 år.

 

Att frånskilda kvinnor med barn inte är så attraktiv på äktenskapsmarknaden i Thailand är sant, här öppnar det naturligtvis för äldre falanger att få en betydligt yngre fru och detta har jag inga invändningar emot alls, det kan absolut vara en bra lösning för båda, men behöver man verkligen skaffa fler barn när man har passerat 70?

Mvh isan lover

 

Inte är det väl så vanligt att faranger skaffar barn efter 60 år och efter 70 år är nog väldigt ovanligt?

 

Det är dessutom garanterat fler thailändare efter 60 år som skaffar barn men med den stora skillnaden att de skaffar dessa barn utanför sitt äktenskap och därefter lämnar över hela ansvaret på mamman. Hur många svikna mia noi finns det inte i Thailand som blir helt lämnade så snart det blir gravida?

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att det är kvinnan som avgör om en gammal man ska bli pappa igen eller inte.

Ett kärleksbarn men framförallt och förhoppningsvis en kopia av den man hon nu är ihop med och troligtvis också älskar. M.a.o. ett minne när den gamle gått bort.

Självklart finns det egoistiska män som vill bli pappor sent men troligtvis är dessa lätt räknande, däremot kvinnor och dessa är troligtvis också fult medvetna om vad allt handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Krille:

 

Hur många thailändska pensionärer tror du försörjer sig helt själva utan stöd från sina barn?;)

 

/Krille

 

Ingen aning. 

Det jag reagerade på var tanken att 35+-are hade så hemska försutsättningar att försörja sig själva och därför i stor utsträckning skaffade barn.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Ingen aning. 

Det jag reagerade på var tanken att 35+-are hade så hemska försutsättningar att försörja sig själva och därför i stor utsträckning skaffade barn.

 

/ SatanG

 

Det ligger i de flesta kvinnors natur att få egna barn, många +35 kvinnor som inte har det tycker att det dags för detta. Det går inte att vänta hur länge som helst. Orsakerna för den thailändska  kvinnan varierar dock.

En som nämnde det, sa hon var rädd för att bli ensam som gammal. Inte för pengarna utan för att inte ha någon som bryr sig om henne

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...