Jump to content
IGNORERAD

Det ryktas att Thai Airways sätts i konkurs på Måndag.


Khun Ken

Recommended Posts

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    11

  • leifen

    11

  • Issanbonde

    9

  • Khun Ken

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

någon som vet om konkursen är framflyttad till nästa måndag, eller måndagen därpå ?

 

Näää, nu på måndag eller nån måndag framöver..eller kanske nästa år.. :fool:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

någon som vet om konkursen är framflyttad till nästa måndag, eller måndagen därpå ?

Jag har hört något rykte om en måndag 2025

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bade jag och min sambo tog certifikat ca80.Var larare var Ranestal som du kanske traffat eller kanner.

Jag började 1970 och min lärare som jag glömt namnet på var Fältflygare (som det hette då) på F16

Han hade även kurser i lite kul flygning med Tiger Moth

post-3485-0-20455900-1422912872.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började 1970 och min lärare som jag glömt namnet på var Fältflygare (som det hette då) på F16

Han hade även kurser i lite kul flygning med Tiger Moth

attachicon.gifTiger-Moth.jpg

 

Själv har man aldrig fått suttit vid spakarna, dock blivit utsparkad från ett litet plan på F15 från 4000 meter... Jo, man fick en liten påse på ryggen, så det var ju betryggande... :good:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är det som för Hemingway "ryktet om min död är betydligt överdrivet"? :)

 

Det var Mark Twain som fällde den kommentaren, inte Hemingway.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med all information om Thai Airways av pålästa människor, själv är jag en flygrädd flygnörd som brukar åka ut till Phukets flygplats och stå på vägen längs landningsbanan och njuta av start och landningar tills jag blir bortkörd. Hoppas det fixar sig för Thai Airways, jag  har alltid flugit med dem även om dom inte är billigast. KK måndag 2025 är ok för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började 1970 och min lärare som jag glömt namnet på var Fältflygare (som det hette då) på F16

Han hade även kurser i lite kul flygning med Tiger Moth

attachicon.gifTiger-Moth.jpg

Hade du sveriges bästa flygare på Tigern som lärare? Emilio Askarate? RIP han dog i senare i en flygolycka(vid en uppvisning) med sin röda Tiger Moth...

Hans son Juan "Chicko" Askarate lät renovera vraket av Tigern i England och flög sedan hem den till Sverige igen någon gång i början-mitten på 90-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en kostnadsfråga då en certificering på 787 tar upp till 24 dagar om du inte flugit Boeing förr

medan en som redan flyger Boeing kan göra det på 8 dagar

Är det övning av släckning av bränder i batterier som tar mest tid,eller.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man aldrig fått suttit vid spakarna, dock blivit utsparkad från ett litet plan på F15 från 4000 meter... Jo, man fick en liten påse på ryggen, så det var ju betryggande... :good:

 

Mvh. borje222

Bra gjort Borje, jag kom inte längre än till hopptornet på FJS Karlsborg med fritt fall i 3m det var en rysare bara det, funkade "påsen" till belåtenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man aldrig fått suttit vid spakarna, dock blivit utsparkad från ett litet plan på F15 från 4000 meter... Jo, man fick en liten påse på ryggen, så det var ju betryggande... :good:

Mvh. borje222

Ok, av vilken anledning då, har väl inte varit någon direkt fallskärmsutbildning där, och vilken typ av plan hade de som gick att hoppa ifrån?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger inte Thai på Paris längre Vill minnas att SAS klagade på Thais prissättning på den sträckan ARN-Paris

 ARN Jag tänkte på detta för några år sedan och en dag då jag hade väldigt lite att göra satt jag och kollade en del. Gjorde en snabb koll även nu och kom fram till att planen används mycket även på dagarna från BKK.

Vid 8-9 på mornarna är det väldigt många avgångar med B777 och AB380 till t.ex. Hong Kong, Singapore m.fl. Dom hinner med även en vända på eftermiddan. Tokyo avgår också på morgonen som är tillbaka på kvällen för en avgång till Europa. Sedan går en 777 några varv till Phuket under dagen.

Det verkar faktiskt som den mesta tiden planen spenderar på marken är när dom står på t.ex. ARN och CPH i 7-8 timmar varje dag innan avgången tillbaka till Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du sveriges bästa flygare på Tigern som lärare? Emilio Askarate? RIP han dog i senare i en flygolycka(vid en uppvisning) med sin röda Tiger Moth...

Hans son Juan "Chicko" Askarate lät renovera vraket av Tigern i England och flög sedan hem den till Sverige igen någon gång i början-mitten på 90-talet

Nej det var fältflygarn från Bälinge som körde utbildningar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det verkar faktiskt som den mesta tiden planen spenderar på marken är när dom står på t.ex. ARN och CPH i 7-8 timmar varje dag innan avgången tillbaka till Bangkok.

Frågan är väl hur länge dom har råd att ha kvar denna tidtabell. Att stå så länge är ju en stor kostnad. 

 

Om man ser på konkurrensen så är det ju så att ex Norwegian har 2 plan växlar flygningar till Bangkok resp JFK så dom kan hålla planet i luften hela tiden.  

Finnair har börjat vända planen i BKK på morgonen så dom har 2 dagflyg tillbaks till Helsingfors. Och eftersom 24 timmar inte räcker riktigt för t/r BKK med vändtider så växlar även dom planen med ex JFK och andra platser så dom slipper stå. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, av vilken anledning då, har väl inte varit någon direkt fallskärmsutbildning där, och vilken typ av plan hade de som gick att hoppa ifrån?

 

Ja, det är ju en 30 år sedan. Hette det "skördevecka", veckan man var ledig i lumpen? Hur som helst erbjöds det olika alternativ att göra, för de som ville vara kvar på förläggningen, bla. fallskärmshoppning i Söderhamn. Då jag låg på I 14, tyckte jag det skulle vara intressant att prova på.

Vilket plan vi hoppade från har jag ingen susning om, det var ett med propellrar, och dörrar som gick att öppna... :)  Utbildningen skedde i F15s regi, vi hoppade från Mohed.

Fallskärmshoppning har varit stort i Söderhamn under lång tid, och deras klubb har väl funnits över 40 år...

 

http://www.skydivemohed.se/

 

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var fältflygarn från Bälinge som körde utbildningar

 

 

Hette möjligen din lärare Sylvén?

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger inte Thai på Paris längre Vill minnas att SAS klagade på Thais prissättning på den sträckan ARN-Paris

Nä den avstickaren är nerlagd sen länge, säkert 15 år. Rätt smart tänkt för att kunna utnyttja kärran mer timmar på dygnet. Det är lite trist när man kliver ombord på Arlanda när alla bra platser är tagna av transit passagerarna från Paris.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä den avstickaren är nerlagd sen länge, säkert 15 år. Rätt smart tänkt för att kunna utnyttja kärran mer timmar på dygnet. Det är lite trist när man kliver ombord på Arlanda när alla bra platser är tagna av transit passagerarna från Paris.

Dom var inte så många Bra svar i allafall

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det övning av släckning av bränder i batterier som tar mest tid,eller.?

 

Är detta fortfarande ett problem menar du?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl hur länge dom har råd att ha kvar denna tidtabell. Att stå så länge är ju en stor kostnad. 

 

Om man ser på konkurrensen så är det ju så att ex Norwegian har 2 plan växlar flygningar till Bangkok resp JFK så dom kan hålla planet i luften hela tiden.  

Finnair har börjat vända planen i BKK på morgonen så dom har 2 dagflyg tillbaks till Helsingfors. Och eftersom 24 timmar inte räcker riktigt för t/r BKK med vändtider så växlar även dom planen med ex JFK och andra platser så dom slipper stå. 

 

hf

 

Tror det är så att CPH och ARN fortfarande är de ställena där Thai står längst-det var också oftast därför som någon av de flighterna fick stryka på foten och läggas senare då det ibland saknades 747:0r i Bangkok-Totalförseningen blev som kortast då.

 

Men nu flyger man 777-300ER med cirka 350 stolar dit-vad finns det för destination man skulle kunna flyga till under uppehållstiden?

 

Manchester eller Glasgow kanske? Skulle funka  men finns där marknad för 350 dagliga stolar mellan BKK/CPH och dessa städer på öarna? Mycket tveksamt tror jag, New York skulle kanske vara intressant men då spricker returtabellen rejält och allianskollegerna SAS, United och US Airways är väl inte helt glada heller.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta fortfarande ett problem menar du?

Nej det vet jag inget om det vara bara ett försök till skämt, uppenbarligen inte så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är så att CPH och ARN fortfarande är de ställena där Thai står längst-det var också oftast därför som någon av de flighterna fick stryka på foten och läggas senare då det ibland saknades 747:0r i Bangkok-Totalförseningen blev som kortast då.

 

Men nu flyger man 777-300ER med cirka 350 stolar dit-vad finns det för destination man skulle kunna flyga till under uppehållstiden?

 

Manchester eller Glasgow kanske? Skulle funka  men finns där marknad för 350 dagliga stolar mellan BKK/CPH och dessa städer på öarna? Mycket tveksamt tror jag, New York skulle kanske vara intressant men då spricker returtabellen rejält och allianskollegerna SAS, United och US Airways är väl inte helt glada heller.

 

Problemet är väl även besättningar som måste haft viss vila och får bara jobba viss maxtid

 

Finns inte så många att tillgå på ARN och CPH

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Problemet är väl även besättningar som måste haft viss vila och får bara jobba viss maxtid

 

Finns inte så många att tillgå på ARN och CPH

Är inte helt hundra nu men tror att dom har crewbyte på ARN trots långstopp. Annars hade det gått åt helvete de gånger det blir en snabbvändning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...