Jump to content
IGNORERAD

Chaiyaphum - ett nytt center i Isaan, äntligen en bar!


Oregistrerad

Recommended Posts

Sam sip sam
:good: 

Jag är ruggigt dålig på att turista och åka runt i Thailand. Jag har bott här i 17 år nu men jag är helt säker på att du och många andra Sverigeboende har besökt dubbelt så många provinser som jag gjort. Jag reser runt i Asien 2-3 veckor varje månad så det absolut sista jag vill göra när jag kommer hem är att resa; dessutom har vi ju boende både i Bangkok och på landet och det är resande nog.

 

Min erfarenhet är dock att städer och byar i Thailand inte är sådär väldigt olika oavsett om de ligger i Söder, Norr, Centrala eller Isaan. Visst, provinserna som ligger nära Bangkok och kusten har fler fabriker och man har lite olika grödor och orterna nära turistområden formas av det. Närheten till större stad och större genomfartsled påverkar också. En större stad i Isaan har dock mer gemensamt med en större stad i Centrala Thailand än den har med en by i Isaan.

 

Att Chaiyaphum ligger 20 år efter Bangkok och Pattaya tvivlar jag inte en sekund på, det finns säkert byar i Chaiyaphum provinsen som ligger 50 år efter. Detsamma kan dock sägas om Chachoengsao, där vi har hus en dryg timme från Bangkok. Tätorten är ganska utvecklad och det finns gigantiska industriområden för Toyota, Panasonic mm men det finns också byar där vissa barn fortfarande går barfota till skolan.  

nu gjorde jag inte jämförelsen med bkk eller Pattaya utan mot mindre städer eller byar  i isaan ,gjorde ett besök i isaan för 20 år sedan också därav mitt uttalande

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    57

  • Sam sip sam

    31

  • Soengsang

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Seriöst talat pojkar.. Tänk efter lite nu!!!! Var skall dessa människor arbeta då som ni säger de kan ta??? Det går flera tusen ungdomar ut ifrån skolan vareviga år här. De går i väldigt många fall rakt ut i ren arbetslöshet... Bara SÅ många kan jobba på Tesco, Big C, MAKRO Global och Hom Pro, bara SÅ många kan jobba på den kommunala förvaltningen, och bara SÅ många kan jobba på den lokala cementfabriken!!

 

Resterande av dessa tusentals nya människor varje år, blir liggande i hängmattan i väntan på ris-säsongen eller ett tillfälligt daglönat vägjobb eller så tvingas dom ner till Bangkok eller någon annan turistort..

 

Jag har ytterligt svårt att se Era siffror stämma faktiskt.

 

uncen.

Vissa kanske menar att dom har jobb om dom säljer jaa baa.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Nja, inte kan väl arbetslösheten i Chaiyaphum förändrat sig så mycket sedans ditt påstående igår att mitt inlägg kan anses helt malplacerat? Huruvida zenith (märligt ordval förresten) passerats och jag är sent ute finner jag fantastiskt ointressant. Har man jobb och familj så ligger inte MPR högst upp på to-do listan så jag tar mig faktiskt friheten att skriva inlägg när andan faller på och tiden tillåter.

 

Nog var du väl onödigt otrevlig och tillplattande mot Micke Isaan? Du må ha bott längre än han i Chaiyaphum men i detta fall så har han ju tveklöst en bättre förståelse än du vilket jag antar att du fann något pinsamt. 

 

Min kunskap om Chaiyaphum är helt riktigt obefintlig. Att Chaiyaphum skulle vara helt olikt resten av Thailand, en egen liten bortglömd vit fläck, faller dock på sin egen orimlighet så jag vågar mig nog på en extrapolering av min tämligen ordinära kunskap av övriga Thailand.

Just det och hör sen Uncen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en sväng till baren för att samla krafter inför fotbollen mot Surin kl. 16.00.

 

Ben fyllde 37 år idag och bjöd alla på tårta som kul inslag.

 

Men som förra gången var fotbollsstadium tom trots annonsering om match.

Undrar var nya" stadium ligger, för resultat från hemmamatcherna finns på internet dagen efteråt.

 

Försökte fråga ett antal thai om var dom spelar och fick ett dussin svar i alla möjliga väderstreck.

 

Google Maps ger inte heller någon ledtråd på satellitfoton.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tog en sväng till baren för att samla krafter inför fotbollen mot Surin kl. 16.00.

 

Ben fyllde 37 år idag och bjöd alla på tårta som kul inslag.

 

Men som förra gången var fotbollsstadium tom trots annonsering om match.

Undrar var nya" stadium ligger, för resultat från hemmamatcherna finns på internet dagen efteråt.

 

Försökte fråga ett antal thai om var dom spelar och fick ett dussin svar i alla möjliga väderstreck.

 

Google Maps ger inte heller någon ledtråd på satellitfoton.

 

 

hittade 4 tänkbara planer på google map

post-5585-0-34027600-1427020516_thumb.pn

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade 4 tänkbara planer på google map

Dom är välkända av mig och även ett par till.

 

Dock ingen match.

 

Kanske inomhus och dom ligger 20år före övriga landet?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är välkända av mig och även ett par till.

 

Dock ingen match.

 

Kanske inomhus och dom ligger 20år före övriga landet?

Är tiden rätt spelar man verkligen kl 4, är det inte väl varmt då.

 

Borde väl vara vid sex eller till o.med 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

El ljus i Thailand... riktigt kul ju. sorry nä tror inte det..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tiden rätt spelar man verkligen kl 4, är det inte väl varmt då.

 

Borde väl vara vid sex eller till o.med 7.

Dom  får inte spela kl. 18.00 för att belysningen inte medger det enligt FIFA.

 

Visst är det för varmt många gånger, men ljuset styr.

 

Hade det varit efter mörkrets inbrott så skulle jag väl hitta arenan i alla fall.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

El ljus i Thailand... riktigt kul ju. sorry nä tror inte det..

 

uncen...

Här spelar ungdomarna med början kl 18, nu är det väl som en sjumanna plan, men el ljus har dom, tränar dagligen utan söndag.

 

Så el ljus finns men kanske bara i min by, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här spelar ungdomarna med början kl 18, nu är det väl som en sjumanna plan, men el ljus har dom, tränar dagligen utan söndag.

 

Så el ljus finns men kanske bara i min by, vad vet jag.

Nej, på fler ställen också, men ljuset är inte godkänt av FIFA för seriespel.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, på fler ställen också, men ljuset är inte godkänt av FIFA för seriespel.

Så detta gäller bara i eran stad.

För just nu spelas ligan för fult, o det är becksvart utom på plan, i min TV 93 minuten nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kanske du kollar på högsta ligan i Thailand... medans vi pratar om arenor som har alg som spelar i nästan nedersta ligan,.,,,,,

Förresten kul att ni har elljusplan i Er "by"..Stort grattis til Era ungdomar. Har aldrig sett en elljusplan i en by i Thailand...

Är det vanligt eller???

 

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så detta gäller bara i eran stad.

För just nu spelas ligan för fult, o det är becksvart utom på plan, i min TV 93 minuten nu!

Nej, det gäller i hela AIS League, men du har  rätt i att Thailand kan vara rätt "tidlöst" rätt ofta.

 

Spelscheman skall dock godkännas i förväg av FIFA, sen gör man som man vill.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

El ljus i Thailand... riktigt kul ju. sorry nä tror inte det..

 

uncen...

Ja att du kan ha så fel måtte väl gå till historien,

 

Men skall berätta varför jag visste, handlade om "spel"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag, GF att söka på nätet på "thai" och hon påstår att matchen är i Surin på bortaplan som även förra gången mot Nong Khai, trots att man hittar hemmaresultat på internet.

 

Gissar att Carpenter kan bringa ordning i oredan då det finns två lag från KK som ligger inte mer än 138km från honom.

 

Finns det en riktig spelplan? oavsett belysning

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag, GF att söka på nätet på "thai" och hon påstår att matchen är i Surin på bortaplan som även förra gången mot Nong Khai, trots att man hittar hemmaresultat på internet.

 

Gissar att Carpenter kan bringa ordning i oredan då det finns två lag från KK som ligger inte mer än 138km från honom.

 

Finns det en riktig spelplan? oavsett belysning

Under flera års tid har man spelat på denna tid, hela ligan.

 

Vi var några stycken som träffades på söndagarna förut, vid fem tiden, med i denna samling var en armekille, som stog för spelandet på regementet, mycket prat i telefonen, mellan sex o åtta, där av visste jag att spelandet började kl 6.

Men penga spelandet upphörde.

Men det pigår än idag.

 

Nu var det ju så att du ifrågasatte om det över huvud taget fans eljus på en fotbolls plan.

 

Men du är ju mästarens mästare att slingra dig.

 

Tyvärr blev du inte fullärd när du steg av planet för sju år sedan o passerade img tror det var lite för kort tids rymd  för att få in all kunskap ang Thailand även om du tror så 

 

Därför blev jag så förvånad när Uncen  skulle se fotboll kl 4 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Under flera års tid har man spelat på denna tid, hela ligan.

 

Vi var några stycken som träffades på söndagarna förut, vid fem tiden, med i denna samling var en armekille, som stog för spelandet på regementet, mycket prat i telefonen, mellan sex o åtta, där av visste jag att spelandet började kl 6.

Men penga spelandet upphörde.

Men det pigår än idag.

 

Nu var det ju så att du ifrågasatte om det över huvud taget fans eljus på en fotbolls plan.

 

Men du är ju mästarens mästare att slingra dig.

 

Tyvärr blev du inte fullärd när du steg av planet för sju år sedan o passerade img tror det var lite för kort tids rymd  för att få in all kunskap ang Thailand även om du tror så 

 

Därför blev jag så förvånad när Uncen  skulle se fotboll kl 4 

Kul att läsa carpenter. Har du det svårt där du bor eller? Du verkar argsint tycker jag!! Jag och leifen pratade om fotbollsmatcher här i Chaiyaphum, och jag svarade som att elljus i Thailand måste vara en verklig ovanlig upplevelse tror jag.  Vi pratade inte om den högsta proffisionella fotbollsligan i detta landet utan vi pratar om fotbollen som en allmän sak i allmänhet.

 

jag i alla fall, har inte sett en endaste jävla elljusplan i Thailand ute utanför storstäderna under mina 7 år här i landet, inte en endaste en... Men DU lyckades med konststycket att knäppa på TV;n och fann en direkt... hahahaha!!!

 

Försök nu att vara trevlig istället eller ta dina piller så blir det säkert bättre.

 

uncen...

ps. Du gör dig för övrigt stendum vilket alla kan notera med enkelhet. Fotbollsmatcherna här startar kl. 16.00 oftast, och detta beroende på dagsljuset. Fortsätt du att kolla på högsta ligan och kolla på TV, medans vi andra fortsätter i ÄMNET och tråden, vilken handlar om Chaiyaphums fotbollslag i DIV II Nordöstra Isaan..

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

kanonbra leifen,,,,,,,  Nu gäller det bara att hitta VAR dom spelar sina hemmamatcher..

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Kul att läsa carpenter. Har du det svårt där du bor eller? Du verkar argsint tycker jag!! Jag och leifen pratade om fotbollsmatcher här i Chaiyaphum, och jag svarade som att elljus i Thailand måste vara en verklig ovanlig upplevelse tror jag.  Vi pratade inte om den högsta proffisionella fotbollsligan i detta landet utan vi pratar om fotbollen som en allmän sak i allmänhet.

 

jag i alla fall, har inte sett en endaste jävla elljusplan i Thailand ute utanför storstäderna under mina 7 år här i landet, inte en endaste en... Men DU lyckades med konststycket att knäppa på TV;n och fann en direkt... hahahaha!!!

 

Försök nu att vara trevlig istället eller ta dina piller så blir det säkert bättre.

 

uncen...

ps. Du gör dig för övrigt stendum vilket alla kan notera med enkelhet. Fotbollsmatcherna här startar kl. 16.00 oftast, och detta beroende på dagsljuset. Fortsätt du att kolla på högsta ligan och kolla på TV, medans vi andra fortsätter i ÄMNET och tråden, vilken handlar om Chaiyaphums fotbollslag i DIV II Nordöstra Isaan..

 

Så FIFA håller stenhård koll på att matcherna i Div 2 i nordöstra Issan inte spelas i elljus medan de inte bryr sig om högsta ligan gör det ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jösses secka goa gubbar det finns.. tror ni verkligen att Thailand har samma ekonomi som t.ex. Sverige har, vad det gäller breddidrotten. Tror ni verkligen att alla sketklubbar långt nere i seriesystemet här i Thailand har råd med elljus på sina planer.... Dröm vidare..

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Pizzan igår var ingen höjdare, fick be om en ny, och då var den mycket bättre..

Nä skall nog hålla mig till deras kött som är kanongott tillrett!!

 

uncen...

post-7974-0-93939100-1427101422.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...