Rebnel Inlagd Januari 16, 2015 Dela Inlagd Januari 16, 2015 Någon som hört talas om detta? http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/landerna-dar-du-kan-leva-gott-som-pensionar_4195775.svd?sidan=5 Thailand ”Nästan oavsett inkomst ger din pension dig stark köpkraft i Thailand”, säger Göran Andersson. Svensk pension beskattas med särskilt inkomstskatt på 20 procent i Sverige vid pensionering i Thailand. Även en thailändsk skatt som sträcker sig upp till 35 procent får tas ut. Men den kan enligt Göran Andersson undvikas. ”Om den utländska, alltså i detta fall den svenska, inkomsten inte tas in till Thailand under samma kalenderår som den utbetalas så får inte Thailand ta ut någon skatt”, säger han. FOTO: VINCENT THIAN/AP Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Birger Inlagd Januari 16, 2015 Dela Inlagd Januari 16, 2015 Det där har nog Göran Andersson missförstått. Vi har skatteavtal med Thailand med innebörden att inkomsten beskattas vid källan och enbart där. Avsikten med detta är just att undvika dubbelbeskattning. Reservation för ändringar i avtalet, men det har jag ingenting hört om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oscar Inlagd Januari 16, 2015 Dela Inlagd Januari 16, 2015 Jag har ett intyg, från skattekontoret i Rayong, där det står att jag inte är skatteskyldig i Thailand. Krävdes av 'skattefar' i Danmark som bilaga till min sista danska Selvangivelse (Deklaration). Den uppfattningen jag fick då var att utländska pensioner inte skattas i Thailand. Oscar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Januari 16, 2015 Dela Inlagd Januari 16, 2015 Ovanståënde känns som en tidningsgroda. På ett annat ställe i samma artikel står följande: I avtalet mellan Sverige och det andra landet kan det dock också stå att alla eller några inkomster inte ska beskattas i Sverige, utan i det nya landet. Så länge Sverige har dubbelbeskattningsavtal med det andra landet så behöver du aldrig vara orolig för att dina inkomster ska beskattas dubbelt. Länder som Frankrike, Portugal, Cypern och Thailand är populära länder för svenska pensionärer att bosätta sig i – och det av en anledning. De har dubbelbeskattningsavtal med Sverige och dessutom har samtliga en lägre skattesats på pensionsinkomster än Sverige. Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.