Nicholas Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 En fråga för expertpanelen, Någon som varit med om att ett fix som blandats med lite för mycket vatten kan svettas ut det i form av några droppar rent vatten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 En fråga för expertpanelen, Någon som varit med om att ett fix som blandats med lite för mycket vatten kan svettas ut det i form av några droppar rent vatten. Det är ok,vattnet från fixet skall ut det är därför som man inte fogar samma dag, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 En fråga för expertpanelen, Någon som varit med om att ett fix som blandats med lite för mycket vatten kan svettas ut det i form av några droppar rent vatten. Normalt om ett fix är för "blött" så kanar plattor på vägg och på golv så sjunker de, men att det svettas ut vatten har jag aldrig sett men man brukar inte stå kvar och titta medan det bränner. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Om man har ett bra tätskikt bakom var ska fukten ta vägen om inte framåt!!!!! För att härda måste ju fukten i fixet ta vägen någonstans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Har du fått läckage redan, en polack som gjort jobbet kanske Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Om man har ett bra tätskikt bakom var ska fukten ta vägen om inte framåt!!!!! För att härda måste ju fukten i fixet ta vägen någonstans. INTE framåt i alla fall, men däremot så avdunstar det genom klinkerfogen o plattan beroende på om plattan är glaserad, om det naturligtvis är på golv, med andra ord Uppåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 INTE framåt i alla fall, men däremot så avdunstar det genom klinkerfogen o plattan beroende på om plattan är glaserad, om det naturligtvis är på golv, med andra ord Uppåt. Lilla gubben,,,,, på en vägg så bli det UTÅT. Varför väntar man 1 eller 2 dagar med att foga??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 15, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2015 Har du fått läckage redan, en polack som gjort jobbet kanske Snudd på omöjligt. Då skulle väggen innehålla stående vatten som trängt genom tätskiktet på flertal ställen, istället för att rinna ut/fukta på andra sidan väggen som saknar tätskikt. Vattenmätaren står blick-stilla. Dessutom är det torrt nu, inga mer droppar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Lilla gubben,,,,, på en vägg så bli det UTÅT. Varför väntar man 1 eller 2 dagar med att foga??? Att det kommer droppar från fixet eller fogen har jag aldrig sett. Man kan foga så fort plattorna sitter still, jag har fogat samma dag ett antal gånger inga problem, allt vatten(fukten i fix och fog) går ut som fukt/ånga inte som droppar! Den fog man väntar lite med är mjukfogen(siliconfogen) i hörnorna. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 De platssättare jag har stött på genom åren bruka foga minst en dag efter... Detta borde gå att googla.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Har nog fixat 100-120 kakelväggar.. Aldrig fogat samma dag aldrig fått bakläxa heller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 15, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2015 Att det kommer droppar från fixet eller fogen har jag aldrig sett. Man kan foga så fort plattorna sitter still, jag har fogat samma dag ett antal gånger inga problem, allt vatten(fukten i fix och fog) går ut som fukt/ånga inte som droppar! Den fog man väntar lite med är mjukfogen(siliconfogen) i hörnorna. Nej jag har aldrig sett det själv heller tidigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Nej jag har aldrig sett det själv heller tidigare. Det tar normalt ett flertal veckor innan fukten från fix&fog försvunnit(en av orsakerna att golvvärmen inte får startas första tiden), den går ut genom fogen som inte är vatten/diffusionstät fuktspärren bakom ska ju skydda mot det vatten som tränger genom fogarna vid det frekventa duschande som vi gör idag. EDIT: när jag ska göra badrum till mej själv så kommer det att sättas och fogas samma dag om möjligt, det enda jag kommer att göra annorlunda mot när det görs till kund är att jag kommer att använda bottningslist i hörnen till mej själv. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Att det kommer droppar från fixet eller fogen har jag aldrig sett. Man kan foga så fort plattorna sitter still, jag har fogat samma dag ett antal gånger inga problem, allt vatten(fukten i fix och fog) går ut som fukt/ånga inte som droppar! Den fog man väntar lite med är mjukfogen(siliconfogen) i hörnorna. Men nu har du hört att detta kan hända,frågan är varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Men nu har du hört att detta kan hända,frågan är varför? Normalt om du sätter kakel så är plattan ganska porös och suger vattnet ur fixet och fastnar snabbt=inget överflödigt vatten. Sätter du klinker så är den plattan inte speciellt porös och suger minimalt med vatten ur fixet=fixet torkar ut i bränningen. Att ha blandat fixet för löst och få ut vatten droppar känns inte troligt då det skulle bli ett "helvete" att sätta plattorna. Så varför det kommer vatten droppar vet jag inte då jag aldrig råkat ut för detta. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd Januari 15, 2015 Dela Inlagd Januari 15, 2015 Lilla gubben,,,,, på en vägg så bli det UTÅT. Varför väntar man 1 eller 2 dagar med att foga??? Lilla Gubben kan du var själv, om du hade läst vad jag skrev så hade du fattat vad jag menade. vänte tid för att foga efter montering av kakel på vägg är 12 timmar, kan iofs torka fortare beroende på denna ralativa luftfuktigheten o rums temperauren. . .. o.s.v , GUBBE LILLA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 15, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 15, 2015 Mysteriet är löst. Det var dom bitarna närmast golvet som jag sågade i den vattenkylda klingan som gjorde att kaklet sög vatten som svampar, poröst, det är vattnet som rinner ur kaklet i underkant, och det pågår under flera dagar. Så här såg det ut under en kasserad bit som legat på golvet i 5 dagar när jag lyfte på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 16, 2015 Dela Inlagd Januari 16, 2015 Mysteriet är löst. Det var dom bitarna närmast golvet som jag sågade i den vattenkylda klingan som gjorde att kaklet sög vatten som svampar, poröst, det är vattnet som rinner ur kaklet i underkant, och det pågår under flera dagar. Så här såg det ut under en kasserad bit som legat på golvet i 5 dagar när jag lyfte på den. Ha-ha, rensa varje dag ska man göra.... Du har blåsor/mistor i fogen. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.