Jump to content
IGNORERAD

Bildfrågan?


Kim

Recommended Posts

Tallviking

Var tog jag denna bild och vad är detta ?

post-3404-0-31768300-1341557245_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 16,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    1408

  • svampen

    594

  • Tallviking

    456

  • Tommy

    446

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

Vientiane.. " Triumfbågen". ??

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?tlvtsk

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumbai, Gateway to India?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Mumbai, Gateway to India?

MVH Tommy

Helt rätt

Kör på !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och sorry att det dröjde.

Var är fotot taget?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nationalmuseum ?

Karl den XII likresa hem från Halden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena kuggfrågan eftersom tavlan finns i två upplagor. En i Stockholm och en i Göteborg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nationalmuseum ?

Karl den XII likresa hem från Halden

Nej

Rena kuggfrågan eftersom tavlan finns i två upplagor. En i Stockholm och en i Göteborg

Du får väl dra till med nåt, kanske har de olika tapeter på väggarne eller nåt?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Karl XII:s likfärd

Hoppa till: navigering, sök Karl XII:s likfärd 300px-Karl_XIIs_likf%C3%A4rd_%281884%29%2C_m%C3%A5lning_av_Gustaf_Cederstr%C3%B6m_%281845-1933%29.jpg Konstnär Gustaf Cederström År 1878 och 1884 Typ Olja på duk Mått 265 × 371 cm Museum Göteborgs konstmuseum (1878) och Nationalmuseum, Stockholm (1884)

Karl XII:s likfärd, målning av Gustaf Cederström, utförd i Paris 1878. Målningen köptes där för 22.000 francs av den ryska storfursten Konstantin Konstantinovitj som placerade tavlan i sitt palats, Marmorpalatset, i St:Petersburg. Då många ansåg att det var en skam att hyllningen till den fallne krigarkonungen hamnade i landet han stred emot arrangerades en insamling av medel för att övertala Gustaf Cederström att måla en ny tavla. Denna replik målade han 1884 på fädernesgodset Krusenberg strax söder om Uppsala. Den 30 november (Karl XII:s dödsdag 1718), signerade han tavlan och den transporterades med ångbåt till Nationalmuseum i Stockholm. Det är också denna, den senare av de två, som kommit att bli ett av Sveriges mest spridda och välkända konstverk.

Cederström komponerade med stor omsorg – och med konstnärens frihet – det drama som tavlan skildrar. Denna historiemålning är inte historiskt korrekt. Karolinerna på den första tavlan har drag av de franska modeller han engagerade på de parisiska krogarna m.m. I den andra versionen har dragoner, torpare, släkt och vänner från trakterna runt Krusenberg fått stå modell. I bägge versionerna har Cederström också målat in sig själv som den förste karolinen i tåget. Berget i motivet är beläget utanför Uppsala.

Den första tavlan från 1878 hänger sedan 1934 på Göteborgs konstmuseum och "Krusenbergsversionen" från 1884 på Nationalmuseum i Stockholm.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, en ledtråd: ingen kopia.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking tar denna, svaret var naturligtvis Göteborgs konstmuseum.

Karolinerna på orginal-tavlan har drag av de franska modeller Cederström engagerade på de parisiska krogarna, på kopian är det svennar, allt enligt TV´s länk.

Förresten hade jag ingen aning om att kopian existerade, tack för den!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tallviking tar denna, svaret var naturligtvis Göteborgs konstmuseum.

Karolinerna på orginal-tavlan har drag av de franska modeller Cederström engagerade på de parisiska krogarna, på kopian är det svennar, allt enligt TV´s länk.

Förresten hade jag ingen aning om att kopian existerade, tack för den!

MVH Tommy

OK. Ändå är det den i Sthlm (kopian) som är känd världen över. Inte många känner till historien bakom Jag visste det inte heller

Var togs denna bild ?

post-3404-0-95696600-1341640181.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes Sattahip Navy Beach har man badat ett antal ggr.

Fortsätter på Beachtema vart är vi nu ??? ???

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan Cha am och Hua hin?, måste jag välja en ort blir det Cha am.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan Cha am och Hua hin?, måste jag välja en ort blir det Cha am.

MVH Tommy

Cha Am helt rätt rulla på!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen rätt igen!

Skall ut å resa ett tag, så jag kommer inte att passa forumet så noga de närmsta dagarna...

Lämnar över Bildfrågan till den som vill.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Utsikt från Vaxholms kastell.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Carlstens fästning på Marstrand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...