Jump to content
IGNORERAD

Fler och fler utlänningar i byarna på landet.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Hej Frazze

Det låter enkelt men vad skulle tjejen och hennes thai man tycka om mig.

Och risken att hela våran familj skulle hamna i bråk med deras familj är överhängande om jag stoppar den familjens största inkomst.

Tragiskt att inte kunna säga något, men jag ställer inte till med storbråk i byn.

Hoppas du förstår.

Mvh Isan Lover 

Visst förstår jag det. Bysämjan och ens eget goda rykte sätter man ju inte på spel för en sån skitsak.

Dansken får väl klara sig själv.Dessutom är det ju så att ju längre han förs bakom ljuset,så

ökar ju möjligheten att han startar ett husbygge åt gumman med respektive thaiman.

Och det är ju inte bara bra för dom,utan även för byn i övrigt. Lokala hantverkare kanske anlitas.

För att inte tala om all chang han förmodligen köper från den lokala shoppen.

Nä somnamna på dansken,jag menar vuxna karlar måste väl veta bättre...?

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    17

  • ban99arne

    13

  • broder tuk tuk

    10

  • Kim

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Visst förstår jag det. Bysämjan och ens eget goda rykte sätter man ju inte på spel för en sån skitsak.

Dansken får väl klara sig själv.Dessutom är det ju så att ju längre han förs bakom ljuset,så

ökar ju möjligheten att han startar ett husbygge åt gumman med respektive thaiman.

Och det är ju inte bara bra för dom,utan även för byn i övrigt. Lokala hantverkare kanske anlitas.

För att inte tala om all chang han förmodligen köper från den lokala shoppen.

Nä somnamna på dansken,jag menar vuxna karlar måste väl veta bättre...?

Mvh.Frazze

Vänta lite nu... dansken får skylla sig själv?

Nog för att det finns thailändare helt utan skrupler pga fattigdom, girighet, bristande empati för någon utanför egna släkten och diverse andra ursäkter.

Men moraliskt och etiskt sett spottar jag på dom. Är dom tvungna att bete sig så?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir förvånad över vad man skulle behöva bevittna vid en liten Thailänsk by och även bli del av.

Det verkar som om att på Thailänska lands byggden där kan man lita på alla om man nu är helt säker på att man är en av dem.

De går inte över lik ännu men vi får väl vänta och se snnart kommer väl det upp att någon känner till även detta utan att annmäla eller vi taga åtgärder då de skulle få hella byn i mot sig.

Jag kan förstå Isan lover men skulle nog inte vilja bo kvar i denna byn snacka om vild västern.

Jag skulle nog skickat ett brev till honom på engelska där jag förklarade vad som sker och informera om hela situationen att han inte kan lita på någon inklsive utläningarna då de skulle kunna hamn i onåd vid ett evntuellt avslöjanden. Och för att undan röja eventuella mistankar som skulle kunna falla på mig miskreditera mig oss lite extra. Och samtidigt lära mig brevet utan till om man skulle råka bli frontad av honom sennare.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansken kan ju själv ta reda på om han blir bedragen eller inte finns ju massvis med Thailand Private Investigators firmor.

Win / Win situation för alla om inte Kim säger något.  :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här lovar ju gott för mig som tänker dra ihop en miljon i oskattade pengar och dra till Buriram på turistvisa. Här kan man ju gömma sig bland Skottar, Tyskar och för all del andra Svenskar. :na:

Sen kan ju Ni andra knega på här i personnummerlandet.

(Till skattemyndigheten..Jag bara skojar. :preved: )

size="3"][Jahaaa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dansken kan ju själv ta reda på om han blir bedragen eller inte finns ju massvis med Thailand Private Investigators firmor.

Win / Win situation för alla om inte Kim säger något.  :victory:

Jaha, i så fall får väl thailändare som blir blåsta till exempel i samband med bärplockning i Sverige också skylla sig själva.

Dom kunde ju kollat upp arbetsgivaren först...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vänta lite nu... dansken får skylla sig själv?

Nog för att det finns thailändare helt utan skrupler pga fattigdom, girighet, bristande empati för någon utanför egna släkten och diverse andra ursäkter.

Men moraliskt och etiskt sett spottar jag på dom. Är dom tvungna att bete sig så?

Herr Chang har talat.

Hårda ord där men fråga sig kan man ju. :grrrrrr:   Hur ses det egentligen på det där med moral och etik inom

Buddhismen? Är knappast ngn religionsexpert men tycker väl att de tidigare nämnda begreppen borde

vara fundamentala hörnstenar i just religion vilken det än månde vara. Är det kanske så att många

thailändare tolkar budskapet i Budhismen lite till sin egen fördel och som i fallet med dansken t ex

även adderar med lite som nam naa och att ändamålen helgar medlen. 

Förstår så klart att Isan lover ogärna kommer på ogod fot med byns befolkning så frågan är ju hur han i

så fall skulle kunna avslöja olägenheten utan att själv bli lidande. Knepigt där. Å andra sidan kanske ej

heller dansken är guds bästa barn. 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev ju Isan Lover att damen ifråga jobbade på en känd turistort.Och det sägs ju att dom

Besitter varken moral eller etik. Kanske hon rent av hemska tanke jobbar i en bar?

Nä annat hade det varit om hon genomgått universitetsutbildning,eller härstammat från en fin familj.

Då hade ju knappast denna för honom högst prekära situation uppstått. Eller?..

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det ar lattare att "blasa" danskar an andra?

Har ar en lite story om vad som forsiggar i en by strax utanfor Udon.

Dansk man, arbetande i oljeindustrin, traffar en dam, tycke uppstar och vips kommer det en massa hjalp fran ovan till den stackars fattiga familjen, det byggs ett fint hus, och nu borjar problemen for dansken, han tycker att det ar hans och lilla damens hus, det tycker inte Thailandarena, dom kommer hoer och hapna "objudna" hem till dansken, han surnar till och mer eller mindre kastar ut farbroder, kusiner och annat loskefolk. Detta uppskattas inte till fullo av lilla damen kan val tillaggas.

Dansken har ett trasslande ryggproblem och maste vara i Danmark i hela 4 manader for en operation.

Lilla damen traffar en karlekskrank Australier som vips koper ett hus, dit flyttar lilla damen och inbjudan till brollopsfest sandes till vanner och bekanta for det maste ju vara en massa faranger pa brollopet for att det ska se fint ut.

Nagra veckor senare kallar arbetet pa Aussien sa det blir till att ta farval for en 7-8 mander sa dar. Nu har Dansken tillfrisknat och aterkommer till byn, fortsatter byggnationen med en stor fin mur, ett par sma bungalovs for kompisar samt planering av stor pool. Kanns storyn igen? INGEN talar om for Dansken att lilla damen numera ar gift minsann, sa han fortsatter sina resor till Phuket, HuaHin mm i lilla damens sallskap. Nu skall han ut pa plattformen igen i 3 manader, sedan ska det bli poolbygge av, undrar vad som sker om bada kommer till byn samtidigt, fast sa klart, Aussiens hus ligger ju i Udon sa lilla damen far val trimma moppen.

Va det nan som sa moral o etik?. Bara undrar?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Ännu en som är illa ute, livet är ju ett lotteri och man måste satsa för att kunna vinna.

Men man tar helt klart risker, och man borde nog känna varandra en längre tid innan man satsar stort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Baa,  Moral och etik finns nog inte med i den Thailändska ordlistan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Baa,  Moral och etik finns nog inte med i den Thailändska ordlistan

Eller så kan det kanske vara tvärtom. Moralen och etiken hos de flesta i Thailand är måhända så stark att de blir lättbyte för ett fåtal elakingar!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

svarten!

v.g. utveckla det där.

Hej!

En majoritet har hög moral. En minoritet utnyttjar detta och skonar sig på andra.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har kanske så mycket moral så att det räcker till dubbelmoral? Det är ett ganska vanlig fenomen runtom jorden...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Baa,  Moral och etik finns nog inte med i den Thailändska ordlistan

Jag tror nog att flertalet thailandare skulle pasta att orden etik och moral inte ingar i nagra farangordlistor.

Skillnaden ar val, som sa ofta, olika nivaer av social utveckling mer an direkta kulturella skillnader. I ett land som Thailand med obefintligt statligt skyddsnat sa ar det naturligt att folk i allmanhet bryr sig oerhort mycket om sin familj och ganska lite om alla andra. Jag tror nastan alla thailandare exempelvis skulle skriva under pa att det ar totalt omoraliskt att lata sina gamla foraldrar och/eller far/mor- foraldrar tyna bort pa ett sterilt alderdomshem medans de flesta europeer tycker att det ar helt OK. Valdigt manga thailandare tycker att det ar helt OK att inte hjalpa till vid en olycka eller att lura en okand pa pengar medans de flesta europeer inte tycker det ar OK.

Om den enes moral och etik ar battre an den andres ar ett helt subjektivt bedommande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt subjektivt med moral och etik.

Jag gillar dock inte mentaliteten att det är OK att farang blir blåst i Thailand (som nam naa), medan det är väldigt synd om thailändare som blir blåsta i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det där med att hela släkten flyttar in när falangen erbjuder bostad känner jag igen.

Jag hade en kompis i Pattaya som hyrde en condo åt sig och sin thaifru. Det dröjde inte länge förrän systrar och bröder ockuperade tvåan.

Till sist fick min kompis spel och bokstavligen kastade ut hela dröset, vilket givetvis ledde till spänningar. Han fick verkligen nog och gav sig ut på en öppen matafaytur bland barerna. Därmed fick broder agera tröstare åt frugan. Hur historen slutade har jag ingen aning om eftersom jag åkte hem och när jag kom tillbaka hade kompisen stuckit.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, vad är det för skillnad på en sol & vårande thaitjej och en bankdirektör?

[move]Oetiske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror nog att flertalet thailandare skulle pasta att orden etik och moral inte ingar i nagra farangordlistor.

Visst är det så. Mängden av etik och moral är nog kanske väl fördelad över världen men har en tendens att se annorlunda ut för olika människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är det helt subjektivt med moral och etik.

Jag gillar dock inte mentaliteten att det är OK att farang blir blåst i Thailand (som nam naa), medan det är väldigt synd om thailändare som blir blåsta i Sverige.

Herr Chang har talat.

Jag tror du blandar ihop "var" moral med "deras" moral nu. De flesta thailandare tycker inte det minsta synd om thailandarna som blir blasta av barmaffian, om de inte kanner nagon inblandad. Ar man rik thailandare sa tanker man (grovt generaliserat) "dumma bondjavlar" och ar man fattig thailandare sa tanker man (ocksa generaliserat) som nam na. Alltsa precis som nar farangen blir lurad.

Vi svenskar tycker dock synd om thailandarna som blir blasta da vi inser att de inte hade all information och erfarenhet de hade behovt for att analysera situationen. Vi tycker ofta synd om svensken som blir lurad i Thailand ocksa aven fast vi ibland tycker att han borde forstatt battre.

Uppenbarligen tycker vi dock inte mer synd om var gamla mormor an att vi laser in henne pa ett alderdomshem dar hon far ata mat som en pudel skulle ratat; valdigt fa thailandare skulle kunna tanka sig att agera sa omoraliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

#38

svarten!

v.g. utveckla det där.

Hej!

En majoritet har hög moral. En minoritet utnyttjar detta och skor sig på andra.

Hälsning

Svarten

Menar du då i storleksordningen 51% kontra 49% eller.?  :mdr:

Om jag har tolkat budskapet rätt från en moralpastor här på forumet så kan jag gissa mig till vad flertalet av de med hög moral har sin hemvist i Thailand.

Det är i så fall bara att beklaga. Själv tror jag att de är ganska jämt utspridda.

Rospigg-en

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror du blandar ihop "var" moral med "deras" moral nu. De flesta thailandare tycker inte det minsta synd om thailandarna som blir blasta av barmaffian, om de inte kanner nagon inblandad. Ar man rik thailandare sa tanker man (grovt generaliserat) "dumma bondjavlar" och ar man fattig thailandare sa tanker man (ocksa generaliserat) som nam na. Alltsa precis som nar farangen blir lurad.

Ähum, skulle tro att om en thailändare blir blåst i utlandet lär de flesta thailändare oavsett samhällsklass reagera med harm och indignation...

Quote

Vi svenskar tycker dock synd om thailandarna som blir blasta da vi inser att de inte hade all information och erfarenhet de hade behovt for att analysera situationen. Vi tycker ofta synd om svensken som blir lurad i Thailand ocksa aven fast vi ibland tycker att han borde forstatt battre.

Det är en väl en sak att acceptera att faranger blir lite blåsta ibland till exempel vad gäller priser. Inget dom blir ruinerade av. Helt annan sak med någon typ dansken. Här spelar man cyniskt ett länge pågående spel med känslor inblandade där alla inblandade skickligt håller masken. Detta spel avslutas när dansken har slut på pengar.

Hur skulle dansken kunna förstå bättre när inte ens oberoende åskådare säger något? Hur mår förresten dessa åskådare om dansken väljer att ta livet av sig efter att ha förlorat allt? Inblandade thailändare ler väl bara självbelåtet...

Quote

Uppenbarligen tycker vi dock inte mer synd om var gamla mormor an att vi laser in henne pa ett alderdomshem dar hon far ata mat som en pudel skulle ratat; valdigt fa thailandare skulle kunna tanka sig att agera sa omoraliskt.

Väldigt få thailändare... vad vet du om det? Nu är det ju så att thailändska staten icke erbjuder något som kommer i närheten av vad svenska staten har vad gäller åldringsvård. Vad är det som säger att thailändare skulle avstå från att gratis sätta en gamling på ålderdomshem om möjligheten fanns? Kalla mig cynisk, men jag hävdar att detta omhändertagande av gamla släktingar lika mycket är ett utslag av nödvändighet som av omtanke.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, fast di flesta män som åker till Thailand förstår ju uppenbarligen inte bättre.

Många av dessa använder ju till och med det maskliknande nedre organet till tankeverksamheten.

[move]Organisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...