Jump to content
IGNORERAD

AirAsia flight QZ8501 med 155 personer försvunnet


JohanB

Recommended Posts

Nu har den officiella slutrapporten kommit. 

Ett mindre fel i en dator fick kapten att resetta bägge datorerna så att autopiloten slogs av.

Besättningen klarade då inte att flyga planet manuellt!!

Andrepiloten stallade planet från 11000 meter ända ner i havet!!

Motorerna i crusing speed, sticken fullt bakåt, AoA 40 grader och ingen fart framåt.

Tyvärr en kopia på AF447 olyckan i Atlanten!!

Ett helt funktionsdugligt plan kan inte flygas manuellt av piloterna!!  Och inget problem med vädret!

Bedrövelse!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    14

  • Sam sip sam

    13

  • kitungmakmak

    9

  • ola33

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack för att ni la upp det på nyheterna så man tror att ett nytt plan kraschat:doubt:

Läser man rubriken så står det att tråden startades 28 december:haha:

Screenshot_2015-12-02-01-07-12.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget datum på förstasidan :pudency:

Står tydligt 28 december 2014, även på bilden du citerar.....

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kineserna som flög upooner med en 747 för att dom inte såg marken.

Lyckades landa den men den var rejält luggsliten.

Ingen kollade på instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står tydligt 28 december 2014, även på bilden du citerar.....

Förklara gärna var det står  28 december 2014  På förstasidan http://www.maipenrai.se/

Jag ser det då inte på min laptop eller mobilen och jag är inte blind heller:x_x:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du läsa inlägget ovanför dej

jja Hur så ,alla startdatum på trådarna ser man på Förstasidan,även hur många svar som gjorts 

 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

.....Ett mindre fel i en dator fick kapten att resetta bägge datorerna så att autopiloten slogs av......Bedrövelse!

Det påminner mig på min sambos 13-åriga sons standardlösning på uppkomna datorproblem:

Formatera disken (inkl. operativsystem).

Nu, när han på detta sätt och fullständigt i onödan har förstört ovärderlig information för hela familjen (bilder, video, viktiga dokument, adresser, brevväxling etc) har han böjat inse att skadan till 99.999% är mycket högre än nyttan med denna lösningsmetod där man i princip låter reptilhjärnan ta över i en krissituation. Lyckligtvis har jag tagit backup på alla datorer i hemmet, men det har jag ännu inte talat om för honom av pedagogiska skäl..

Men det mest oroande är att detta sätt att 'lösa problem' är mycket mera utbredd än man anar, framförallt hos ungdomar vars 'dator(o)vana' begränsas till spelvärlden utan ansvar för andras liv, hälsa och egendom.

Det är dock klart oroande att man inte alltid kan räkna med att tom kaptenen på ett flygplan har kommit ur 'spelåldern' och saknar grundläggande mental analysförmåga i kritiska situationer. Jag är helt övertygad att det fanns gott om alternativa lösningsvägar/-strategier för att åtgärda mindre datorproblem. Man hade ju kunnat rådfråga med experter i markorganisationen till att börja med. Men då har vi det med oviljan att 'loose face' som i det här fallet tyvärr kostade många människoliv.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta larva er, va fan har det för betydelse, massa inlägg som inte ger nåt, kom ut ur garderoben och slåss som män!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påminner mig på min sambos 13-åriga sons standardlösning på uppkomna datorproblem:

Formatera disken (inkl. operativsystem).

Nu, när han på detta sätt och fullständigt i onödan har förstört ovärderlig information för hela familjen (bilder, video, viktiga dokument, adresser, brevväxling etc) har han böjat inse att skadan till 99.999% är mycket högre än nyttan med denna lösningsmetod där man i princip låter reptilhjärnan ta över i en krissituation. Lyckligtvis har jag tagit backup på alla datorer i hemmet, men det har jag ännu inte talat om för honom av pedagogiska skäl..

 

Mvh

//Singha711

Man bör ha operativsystemet på en separat partition, underlättar vid formatering.   :)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tar sig för pannan :lol:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tar sig för pannan :lol:

Inte bara pannan, hela huvet verkar ha havererat på somliga, skitprat om detaljer när massor av människor mist livet, släpp sargen, klantarslen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mänskliga faktorn, klart största anledningen till flygkrascher, att de inte tar och bygger bort behovet av människor i cockpit...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mänskliga faktorn, klart största anledningen till flygkrascher, att de inte tar och bygger bort behovet av människor i cockpit...

 

MVH Tommy

Tekniken finns redan och är provad - funkar bra. Och den här typen av olyckor skulle säkert minimeras.

Men då uppstår ju nya problem, t.ex. så skall ju rutterna programmeras av människor, det uppstår oväntade väderproblem, andra mindre flyg som inte är inlagda i systemet o.s.v. o.s.v.

Nej, jag vill nog ha en mänsklig pilot där framme, som kan avhjälpa oväntade problem, i alla fall.

Men en tuffare och striktare utbildning och mental undersökning för piloter skulle nog höja säkerheten ytterligare. Särskilt när det handlar om folk som kommer från de så kallade "heders"kulturerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...