Jump to content
IGNORERAD

Strul med ICA banken ?


Micke031

Recommended Posts

33 minuter sedan, skrev JJC:

Vad är fördelen att ha en ICA-kort? 

ICA handlarna och banken tjänar miljoner ni har bara strul.

 

Dom har ju vissa extrapriser som bara gäller om man har Ica-kort. Själv har jag kort på Ica och Coop men på Willys räcker det med att man registrerar befintligt bank-kort istället vilken är en klar fördel. Senaste beskedet från Ica som kom gjorde gällande att jag sparat ca 1700 kr med kortrabatter sedan årets början så visst finns det fördelar. 

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    11

  • Dolemon

    7

  • apknug

    7

  • UglyFarang

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

41 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Man ska stoppa i kortet. 

och stå koden, 

sedan ska man ange att man beralar på annat sätt.

eller som jag ibland med coop-kortet. 

drar man kortet blir det bara strul. 

 

Det kan vara så att, dom i cafet inte kan systemet och sakna kunskap. 

 

 

 

Nej man behöver inte slå koden. Man stoppar i kortet och väntar på frågan om man ska betala med kortet och då drar man bara ur kortet och då står det i displayen "bonuskort registrerat", sedan stoppar du i ett annat kort att betala med eller betalar kontant. Jag slår aldrig någon kod om jag inte betalar med kortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har haft ICA-kort under många år i Sverige men aldrig behövt legitimera mig på annat sätt än genom att knappa in min PIN-kod i en dosa när jag handlat och betalat med kortet. Är det andra regler, alltså att man även måste visa legitimation i fall som detta så är det verkligen på tok. Är det någon som har varit med om nåt liknande ?

 

Fritz..

 

Icabanken håller på med en del skit just nu.

Sist jag loggade in på Icabanken så skulle de tvinga mej att lämna min E-mail adress och svara på en urkorkad fråga som gällde om någon i familjen är/varit parlamentariker och liknande korkade saker.

bank byte kommer att ske.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Icabanken håller på med en del skit just nu.

Sist jag loggade in på Icabanken så skulle de tvinga mej att lämna min E-mail adress och svara på en urkorkad fråga som gällde om någon i familjen är/varit parlamentariker och liknande korkade saker.

bank byte kommer att ske.



Den politiska frågan kommer du tyvärr få på bästa bank också..... EU regler och usa är nog också bakom, knappt att ett off shore bankkonto hjälper dig tror jag tyvärr.

Men va fasen, det är bara att svara Nej på frågan det är din bedömning. Även om din svåger heter Lödfden och är svetsare så kan du svara Nej, du kanske tycker att han bara är en nolla?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Icabanken håller på med en del skit just nu.

Sist jag loggade in på Icabanken så skulle de tvinga mej att lämna min E-mail adress och svara på en urkorkad fråga som gällde om någon i familjen är/varit parlamentariker och liknande korkade saker.

bank byte kommer att ske.

Det har alla banker. KYC Know Your Customer. AML. etc. Banker måste fråga om kunden är en PEP

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

 


Den politiska frågan kommer du tyvärr få på bästa bank också..... EU regler och usa är nog också bakom, knappt att ett off shore bankkonto hjälper dig tror jag tyvärr.

Men va fasen, det är bara att svara Nej på frågan det är din bedömning. Även om din svåger heter Lödfden och är svetsare så kan du svara Nej, du kanske tycker att han bara är en nolla?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Skojar på mej va?

Jag är inte ens intresserad av att lämna min mail till dem, än mindre svara på korkade frågor om min familj.

 

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det har alla banker. KYC Know Your Customer. AML. etc. Banker måste fråga om kunden är en 

 

Jag har 3 banker i sverige och Icabanken är den enda hittills.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Skojar på mej va?

Jag är inte ens intresserad av att lämna min mail till dem, än mindre svara på korkade frågor om min familj.

 

 

Jag har 3 banker i sverige och Icabanken är den enda hittills.

Det kan ha att göra med hur mycket information de har om dig sedan tidigare. Det är lagar och regler som styr detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Skojar på mej va?

Jag är inte ens intresserad av att lämna min mail till dem, än mindre svara på korkade frågor om min familj.

 

 

Jag har 3 banker i sverige och Icabanken är den enda hittills.

Har både Nordea och Icabanken. Nordea har haft ett "frågeformulär" som kommer upp efter inloggning.

Dock har man kunnat välja "svara vid senare tillfälle". Detta har jag konsekvent valt, vilket nu resulterat i att

banken skickar vanliga brev, där de påtalar nödvändigheten av att lämna uppgifter.

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Har både Nordea och Icabanken. Nordea har haft ett "frågeformulär" som kommer upp efter inloggning.

Dock har man kunnat välja "svara vid senare tillfälle". Detta har jag konsekvent valt, vilket nu resulterat i att

banken skickar vanliga brev, där de påtalar nödvändigheten av att lämna uppgifter.

 

/biker

 

 

Bara att fylla i frågorna med hittepåsvar och skicka tillbaks brevet mot postförskott. Naturligtvis lägger du på en lämplig summa för den tid det har tagit dig att fylla i och posta brevet. :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag har 3 banker i sverige och Icabanken är den enda hittills.



Om du har kontakt med nån av de andra tre och ex vill ha ett lån så kommer de med största sannolikhet att kolla din profil och se att den måste uppdateras, och du kommer frågan tro mig.

Jag har typ alla svenska banker för olika företag då jag är finanskonsult, får fasen jämt kommentaren; "jag ser att våra uppgifter är lite gamla, bäst vi uppdaterar dem".

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 


Om du har kontakt med nån av de andra tre och ex vill ha ett lån så kommer de med största sannolikhet att kolla din profil och se att den måste uppdateras, och du kommer frågan tro mig.

Jag har typ alla svenska banker för olika företag då jag är finanskonsult, får fasen jämt kommentaren; "jag ser att våra uppgifter är lite gamla, bäst vi uppdaterar dem".

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Nix, inget alls, jag har nyligen lånat pengar för att renovera en fastighet jag köpt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

var på ICA idag och skulle betala ( var 49 kr) då behövdes ingen kod fick jag veta av kassanissen. Bara att "blippa" kortet mot en särskild del av kortläsaren (för köp under 200 kr)....

 

 

Hmmmm hur säkert kan det vara ur den synvinkeln att dom som bank vill veta Vem som håller i kortet???

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-29 at 21:28, skrev UglyFarang:

 

Icabanken håller på med en del skit just nu.

Sist jag loggade in på Icabanken så skulle de tvinga mej att lämna min E-mail adress och svara på en urkorkad fråga som gällde om någon i familjen är/varit parlamentariker och liknande korkade saker.

bank byte kommer att ske.

Jag fick samma fråga fråga för några dagar sedan och det som störde mig var att jag var tvungen att ange månadsinkomst.

Har haft Ica banken som lönekonto dom senaste 8-10 åren så det borde dom ha koll på tycker man.

 

Skarvade på lite, så får se om det dyker upp ett platinum kort i lådan de närmaste veckorna;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HajKaj:

var på ICA idag och skulle betala ( var 49 kr) då behövdes ingen kod fick jag veta av kassanissen. Bara att "blippa" kortet mot en särskild del av kortläsaren (för köp under 200 kr)....

 

 

Hmmmm hur säkert kan det vara ur den synvinkeln att dom som bank vill veta Vem som håller i kortet???

Contact less hae funnits utomlands i många år. Det är Sverige som är lite sen i detta fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Contact less hae funnits utomlands i många år. Det är Sverige som är lite sen i detta fall. 

jo det vet jag,  men frågan som uppstår är....

 

Varför ska jag behöva visa legitimation för att registrera ett bonusköp som betalas kontant när jag Inte behöver visa legitimation för ett köp upp till 200 kr som dras ifrån kontot ????

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HajKaj:

jo det vet jag,  men frågan som uppstår är....

 

Varför ska jag behöva visa legitimation för att registrera ett bonusköp som betalas kontant när jag Inte behöver visa legitimation för ett köp upp till 200 kr som dras ifrån kontot ????

Helt logiskt är det inte. Betalar du med kort vet dom nog vem du är men kontant så vet de inte. 

Men på H&M, Coop etc kan jag visa bonus kort som tillhör andra personer så de får bonus på mitt köp vare sig det är kontant eller med mitt kort .

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Helt logiskt är det inte. Betalar du med kort vet dom nog vem du är men kontant så vet de inte. 

Men på H&M, Coop etc kan jag visa bonus kort som tillhör andra personer så de får bonus på mitt köp vare sig det är kontant eller med mitt kort .

men om jag snor någons ICA kort och går och handlar på det innan den personen hinner spärra det så kan jag göra det utan att vara orolig för att bli id-kollad.... helsjukt system tycker jag....

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om jag snor någons ICA kort och går och handlar på det innan den personen hinner spärra det så kan jag göra det utan att vara orolig för att bli id-kollad.... helsjukt system tycker jag....




Upp till 200 spänn per gång ja helt rätt. Men banken tar smällen, både mot säljstället och kortinnehavaren. De räknar med att smidigheten är värd förlusterna som kommer att uppstå och det inte så konstigt när man ser vilka avgifter de tar ut.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev HajKaj:

var på ICA idag och skulle betala ( var 49 kr) då behövdes ingen kod fick jag veta av kassanissen. Bara att "blippa" kortet mot en särskild del av kortläsaren (för köp under 200 kr)....

 

 

Hmmmm hur säkert kan det vara ur den synvinkeln att dom som bank vill veta Vem som håller i kortet???

 

Den funktionen har jag och tanten plockat bort från våra kort.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Den funktionen har jag och tanten plockat bort från våra kort.

Det verkar ju annars ganska smidigt så varför ta bort det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Det verkar ju annars ganska smidigt så varför ta bort det?

 

Om man "slarvar" bort kortet så kan "upphittaren" handla en hel del innan man fått stopp på det.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Om man "slarvar" bort kortet så kan "upphittaren" handla en hel del innan man fått stopp på det.

Ja upp till 200kr om jag förstår saken rätt.

 

Vad jag förstår kan affärsinnehavare välja att inte begära kod på mindre belopp även utan den där blipp-funktionen. Verkar dock inte så vanligt än. Jag brukar ibland handla en snusdosa på pressbyrån i Kristineberg och då behöver jag inte slå in någon kod. Osäker på om det är upp till 100 eller 200kr   

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-29 at 08:51, skrev JJC:

Vad är fördelen att ha en ICA-kort? 

ICA handlarna och banken tjänar miljoner ni har bara strul.

 

Förut var det ett av dom bästa korten pga. ingen valutapåslag men det har dom infört nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-29 at 08:39, skrev pigge01:

 

Man ska stoppa i kortet. 

och stå koden, 

sedan ska man ange att man beralar på annat sätt.

eller som jag ibland med coop-kortet. 

drar man kortet blir det bara strul. 

 

Det kan vara så att, dom i cafet inte kan systemet och sakna kunskap. 

 

 

 

Kom hem från Coop Konsum nu reggade kortet betalade kontan pga. hade lite kontanter löst.

Hon frågade inte om något legg eller dyligt

Bara betala och gå hem +++++

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Om man "slarvar" bort kortet så kan "upphittaren" handla en hel del innan man fått stopp på det.

Lycka till med mitt kort har ingen stor summa på kortet.

Ska jag förmodligen köpa något dyrare så Swishar jag över summan till kortet och allt är frid&fröjd.

 

Har bekant som blivit skimmat där av försiktigheten, Coop kortet stänger och öppnar jag för Internet och utlandsuttag vid samma tillfälle för att misnka risken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...