Jump to content
IGNORERAD

Härsket smör i Thailand? eller...


JohanB

Recommended Posts

Tack för tipset om Emborg smör! Det räddade frokostmackorna under senaste resan. Inte riktigt lika gott som svenskt smör, men fullt ätbart. Tyvärr stenhårt när det kommer direkt ur kylskåpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även Svenskt smör håller mellan 81 - 83% smör, skiljer nog bara på hur mycket salt som är tillsatt.

 

http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/svenskt-smor/alla-produkter/

 

 

attachicon.gifDSCN3425.JPG

 

Kör med de här nu, som vi tycker är helt OK även om de är lite dyrare (Big-C).

 

 

Oscar.

 

 

 

Det är fetthalten som är c:a 80% i riktigt smör och det importerade franska smöret du visar bild på. "Smörhalten" ska vara 100% förutom 0-1,5% salt!!

 

Det finns tyvärr inte på BigC i Nakhon Sawan. Finns inget riktigt smör på BigC här, men Emborg finns på Makro som tur är.

 

Köpte ett paket OLDENBURGER på Tesco (Sukhumvit Road) i Pattaya när vi passerade på väg till Sattahip.

Mycket bra kvalitet, absolut äkta smör !!! :good:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Det är fetthalten som är c:a 80% i riktigt smör och det importerade franska smöret du visar bild på. "Smörhalten" ska vara 100% förutom 0-1,5% salt!!

 

Det finns tyvärr inte på BigC i Nakhon Sawan. Finns inget riktigt smör på BigC här, men Emborg finns på Makro som tur är.

 

Köpte ett paket OLDENBURGER på Tesco (Sukhumvit Road) i Pattaya när vi passerade på väg till Sattahip.

Mycket bra kvalitet, absolut äkta smör !!! :good:

Har ett paket Emsborg i kylen och det väl ok, när man saknar svenskt smör.

 

För stekning och såser krävs annat än för en smörgås.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, du får naturligtvis tycka vad du vill men inte skulle jag ta chansen att steka renskav i det "smöret". ;)

Fritz..

Ja den renskaven du gjorde som jag åt hos dig var arroi mak mak [emoji1] [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett paket Emsborg i kylen och det väl ok, när man saknar svenskt smör.

 

För stekning och såser krävs annat än för en smörgås.

 

Om du vill steka i smör så går det utmärkt med  Emborg, Oldenburger och andra äkta smör som de fina franska här ovan.

Givetvis även till att göra Béarnaise eller Hollandaise på.

 

Emborg kylskåps-bredbara i plastask, på bild lite tidigare här i tråden, vet jag inte om det funkar att steka i. Är det typ Bregott, så går det bra.

Men inte om det är magrare än 80% som typ Lätta.

 

Kolla bara datummärkningen så du inte köper ett för gammalt. Kan vara en liten unken bismak då.

Fejkat och även äkta smör har tyvärr i Thailand ett "bäst före datum" på hela ett år från tillverkningen.

I Sverige tror jag det är 3 månader som gäller. Rätta mig om jag har fel.

Över 6 månader bör det inte vara i alla fall i oöppnat paket för att smaka OK om det lagrats i kylskåp/kyldisk.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Emborg grädde och smör gör potatisgratängen eller Jansson så den smakar som hemma :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Tar upp denna tråd igen, då det inte längre verkar finnas Emborg saltat smör på Makro i Nakhon Sawan.

Men hittade en ny sort AMMERLÄNDER,  ”made in Germany” som smakar utmärkt! troligen max 6 mån bästföre då mitt paket säger mars-19 och smakar helt färskt. Kostar 115B för 250g paket.

 

 

Big C och Tesco har bara gammalt (över 6 månader) fusksmör gjort på kemikalier ”made-in-Klongtoy” med känguru, orchidé eller kor på paketen. Smälter inte ens i solen, var det nån som påpekade....

 

Jag vet att utbudet är mycket större i Pattaya osv. men här på landet får man söka ihärdigare.

A81844D5-588F-48AE-B574-A6C2264DC509.jpeg

52A6AF2E-C792-4E78-A977-29E909A930CA.jpeg

92F60FC4-0C9B-45D9-BD83-BB05840A2092.jpeg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Googleöversatt recept på en ”äkta” thai ”butter blend” hopkokad i KlongTouy

 

Estimated important components (Ingredients)

Palm Oil 44%, Butter Oil 36%,

Water 15%, Milk Powder 2% Emulsifier

(INS 471, INX 475, INC 332(i)), anti-oxidation agent (Antioxidant)

(INS 320), Preservative (INS 202),

Acidity Regulator (INS 330),

Artificial Color (INS 160a(i)),

Artificial Flavor (Artificial Flavor)

 

Låt smaka…….Inte undra på om det smakar faan………

  • Ge karma 4

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som tror att när det står ”Allowrie Pure Salted Butter” är äkta smör, kan läsa innehållsförteckningen nedan.

Det står baraIMG_3068.thumb.png.ebd8a8eb14dd11f33ae2e3491a9deafd.png ”main ingrediens” så man har utlämnat vatten, 3 sorters emulgeringsmedel (tvättmedel), antioxidanter, konserveringsmedel.

Alla de här ”pure butter” i Thailand är alltså gjorda på oljor, mjölkpulver, vatten +tvättpulver (emulgeringsmedel) och andra kemikalieroch smaktillsatser.

Ändrades av JohanB
  • Ge karma 1

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Och då har vi inte ännu kommit in på grädden. Försök köpa en äkta färsk vispgrädde i Thailand.......

Vi letade efter Crème fraiche, vilket vi inte lyckades hitta. Finns det ens i Thailand?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev uptoyou:

Vi letade efter Crème fraiche, vilket vi inte lyckades hitta. Finns det ens i Thailand?

Sour cream

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att hitta en full English breakfast går inte heller  😉

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 2
  • Haha 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Att hitta en full English breakfast går inte heller  😉

Men att hitta en full engelsman är ganska lätt 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Vi letade efter Crème fraiche, vilket vi inte lyckades hitta. Finns det ens i Thailand?

Nej, men det finns vettig yogurt osötad och svindyr. 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev apknug:

Tyvärr inte färsk vispgrädde, stabiliseringsmedel tillsatser och skit.

 

Men färsk vispgrädde ala Sverige är svårt att hitta utomlands det räcker att åka till Spanien.

Men varför åker du till Spanien och letar vispgrädde då 😄

  • Haha 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev uptoyou:

Men varför åker du till Spanien och letar vispgrädde då 😄

Det tar man med ner till Spanien. Det och Svenskt kaffe.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Även "svensk" grädde innehåller stabiliseringsmedel 🙂

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som inte vill ha "grädde" med tillsatser så ska ni köpa äkta svensk vispgrädde med 40% fethalt.

 

Köp inte ädelvisp, kelda,  matlagningsgrädde eller nåt med lägre fetthalt. 

  • Ge karma 4
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dansken på Stabel Lodge importerar sitt smör från Danmark. Som lök på laxen så kan man även få rågbröd.

IMG_9732.thumb.jpeg.fef2d61716c6ba194e5aea7f9f49ec44.jpeg

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
lasseiudon
On 2023-12-29 at 18:39, skrev JohanB:

Gammal tråd så bilderna har försvunnit, men ack så aktuell.

 

Jag tar upp den igen, för nu har allt riktigt smör försvunnit från BigC, Tesco & Makro i Nakhon Sawan.

Finns bara dessa äckliga hopkok med känguru, orkidé, ankare m.m. på paketen. Gjorda på smörolja plus andra fetter (trans?) emulgerande kemikalier, mjölkpulver, antioxidationsmedel och tillsatt s.k. ”smörarom” (därav den söta vaniljsmaken) Dessa avhandlas i början av den här tråden. Allt som benämns ”butter” & ”butter blend” i Thailand är alltså inte smör, utan kemikaliehopkok från KlongToey!

Sista äkta smöret jag kunde få tag i på Makro förra året var 8 månader gammalt Emborg, som nu också är borta.

 

Men döm om min förvåning när frugan en dag nosat upp och kom hem med ett paket Le Gall äkta franskt delikatess-smör från Bretagne. Fullkomligt utsökt arom och smak. Ett av de bästa franska smöret över huvudtaget, omsorgfullt gjort på 18 timmars syrad grädde.

 

Hon hittade det i en liten trång ”bageri-tillbehörsbutik” på Kosi Road i NS ungefär i höjd med den stora matmarknaden.

Jag kan ge närmare beskrivning om någon önskar, Kosi Road är lång.

När jag googlade på det verkar det finnas på fler ställen.

 

IMG_3064.thumb.jpeg.0da90ae27d2fe95ecea479a8b98a83c0.jpegIMG_3065.thumb.jpeg.12a6b4f89b0b8729abc0d27168ea77fd.jpegIMG_3066.thumb.jpeg.371935984d73cbc3e2fad82fbbca024c.jpeg

 

Köpte 3 paket till i dag och det Kostade B165 för 250g och B370 för 500g (jo jag vet) Tror nog 250g priset ligger normalt på 180-190 Baht

Men absolut värt att förgylla frukosten med…..!

Det konstiga BF-datumet med 2025 har jag ingen förklaring på…det vi köpte var alldeles färskt!

Tror importören att det är samma 18 månaders BF på franskt delikatessmör som på thaimargarinet?

 

IMG_3067.thumb.jpeg.94ff93ae0c9802f7c97601d655100c50.jpeg

 

Samma smör finns på Cheese to meet you men vad jag minns är det betydligt dyrare där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...