Jump to content
IGNORERAD

Självmord i Jomtien, min vän är död : del 5, sista delen


Vaxet

Recommended Posts

Får bara lyfta på hatten och stämma in i kören, en mycket gripande och välberättad historia som förmodligen får en och annan att tänka till. Vaxet, du och Larsas vänner gjorde allt ni kunde för att hjälpa honom. Det visste Larsa också men han hade bestämt sig.

Jag har en viss anknytning till den här storyn också trots att jag aldrig (trot jag?) träffat någon av de inblandade, samma eftermiddag som Larsa hittades död ringde en redaktör för en av Pattayas skandaltidningar till mig.

-En svensk har hittats död i Pattaya och vi har bilder och info om det hela! Sade han upphetsat i luren.

-Jaha, hur har han dött, frågade jag.

-Förmodligen självmord, sade redaktören.

-Sorry, vi skriver inte om självmord i Svensk media och ifall vi gör ett undantag (Läs en välkänd person i Sverige) så köper vi inga bilder på det.

-Så du vill inte köpa några bilder på det?

-Nej, tack!

Sen funderade jag lite på vad som kunde ligga bakom, namnet sade mig inget och då jag sällan är i Pattaya och inte spelar golf så hade jag ju ingen aning om vem Larsa var.

Men nu vet jag mycket mer om bakgrunden, detta är en story som är värd ett större öde än att "bara" hamna på ett internet forum. Det finns massor som känner sig precis som Vaxet, Knifetown, Ben och James som gjort allt de kunnat men det var ändå inte tillräckligt. Denna story skulle vara balsam för deras själar och den eviga frågan om jag kunde gjort mer eller annorlunda...

Min djupaste respekt för dig Vaxet som delar med dig av din historia :wai:

-

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    3

  • Vaxet

    3

  • MaiChai

    3

  • Sixten

    3

Mest aktiva i denna tråd

Återigen insrämmer i vad de flesta andra skrivit.

Vill utveckla Rospiggs resonemanglite och upprepa vad jag skrev efter avsnitt 3 (eller var det 4).

Larsa becik inte självmord, låt vara att han dog för egen hand.

Men att "vara sjuk i själen", lida av depression är en dödlig sjukdom precis som cancer eller hjärtinfarkt.

Det är ytterst få självmord som verkligen är kalkylerade självmord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt starkt att skriva detta.

Har en god vän som har gjort detta för några år sedan

bara 28 år gammal.

Skillnaden i dessa två tragiska händelser var att ingen i hans närhet

fattade något.

Han hade planera allt skrivit ner allt vem som skulle ärva mm.

En god vän som är läkare förklarade för mig att när en person som

gått över den gränsen och väl bestämt sig för att ta sitt live finns det ingen återvändo

och då heller ingen som kan göra något.

Ni gjorde så mycket ni kunde och mycket mera där till.

Lider med er vet vad ni går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har velat skriva något i flera dagar nu men hittar inga ord. Blir också jag mest förbannad när jag läser historien.

Ena gången på Larsa, nästa gång på Fon och ytterliggare nästa gång på den kompletta onödigheten i det hela.

På enfalden, fegheten, girigheten, den bortkastade möjligheten att göra något bra med firman och fortsatt liv.

Och mycket annat.

Historien väcker verkligen många tankar. Mest mörka sådana.

Usch. Urk. Och grrr..  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har velat skriva något i flera dagar nu men hittar inga ord. Blir också jag mest förbannad när jag läser historien.

 

Ena gången på Larsa, nästa gång på Fon och ytterliggare nästa gång på den kompletta onödigheten i det hela.

På enfalden, fegheten, girigheten, den bortkastade möjligheten att göra något bra med firman och fortsatt liv.

Och mycket annat.

 

Historien väcker verkligen många tankar. Mest mörka sådana.

 

Usch. Urk. Och grrr..   :(

Hej NoBuzz!

Jag tycker samma som dig! Vad ska man säga? Det är intressant att du skriver att du blir förbannat på både Larsa och Fon. Jag tänker på Vaxet som tycker att det är konstigt att han även blev arg på Larsa. Det tycker jag att han har all rätt till. Detta får han inte ha dåligt samvete för. Det finns ingen i historien som har varit perfekt även om Fon var förmodligen bove nummer 1.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och utlämnande skrivet Vaxet!    Tack för att du har förmedlat denna otroligt sorgliga och tragiska historia men som trots detta enligt mig är oerhört nyttig att läsa.

Liksom många andra här på sajten så känner inte jag heller någon av er inblandade, men jag kommer ihåg händelsen och det tragiska är att det sker mellan 20-50 självmord/misstänkta självmord i Pattaya/Jomtien om året, (jag vet på rak arm 4 st farranger som har hoppat från höga hus det senaste året).

Ni skall alla ha credit och all heder för att ni har viljat och orkat skriva om denna tragiska händelse men trots detta förmedlat vad som hänt.

Död är alltid lika tragiskt när det inträffar och självmord även mer så. Vi kan alla spekulera i de olika bakomvarande orsakerna men vi kommer aldrig att få full vishet. Den enda som sitter inne med alla svar är alltid tyvärr den avlidne.  Detta gör dock inte tragiken mindre och vi måste se dessa händelser som en varningsklocka om att man kan aldrig bry sig för lite om sina vänner och sin familj samt att det inte är alltid man som utomstående eller vän fullt inser hur dåligt människor i sin omgivning mår.

    Familj och vänner är otroligt viktigt, speciellt i Thailand och i Pattaya där saker och ting som kärlek och affärer snabbt kan vända med tragiska följder.        Till alla er familj, vänner och bekanta till larsa vill jag säga att jag verkligen beklagar eran gode väns död och er sorg. Samtidigt så får ni inte klandra er själva då realiteten tyvärr är att man bara kan göra så mycket och när en person väl har bestämt sig för att avsluta sitt eget liv så är det ytterst svårt om inte omöjligt att förhindra detta. Ni har min fulla respekt och mitt medlidande.

Jag hoppas att ert stora arbete här dock kan få en hel del människor att tänka till och inte begå samma misstag.    R.I.P    :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På golvet låg också Larsas plånbok och hans mobiltelefon.

En av poliserna eller av de som sas vara poliser tog upp plånboken och gick tillsammans med 2 andra ut på balkongen, där tömde man plånboken på pengar.

Man gick sedan tillbaka in och la tillbaka denna på golvet som om inget hade hänt.

[/]

Att detta avsnitt har passerat utan kommentarer, tyder på att MPR-medlemmarna känner "sitt" Thailand alltför väl.

För mej är den här typen av polisagerande eller polisattityd det som stör mej mest i mitt thailandliv.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att detta avsnitt har passerat utan kommentarer, tyder på att MPR-medlemmarna känner "sitt" Thailand alltför väl.

För mej är den här typen av polisagerande eller polisattityd det som stör mej mest i mitt thailandliv.

Känns som lite typiskt för Pattaya poliser, eller vilken stor turiststad som helst. Var på ett hotell rum efter att en Svensk försvunnit till havs utanför Khanom. Där var allting i rummet noterat, inklusive de 8000THB som fanns i plånboken berättade hotellmanagern för mig.

Senare på polisstationen visade polisen upp påsen med plånboken och passet och vissta fanns det 8000THB som räknats på hotellrummet.

Så visst finns det hederliga poliser i Thailand också, fast de är nog lätträknade i Pattaya...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Känns som lite typiskt för Pattaya poliser, eller vilken stor turiststad som helst. Var på ett hotell rum efter att en Svensk försvunnit till havs utanför Khanom. Där var allting i rummet noterat, inklusive de 8000THB som fanns i plånboken berättade hotellmanagern för mig.

Senare på polisstationen visade polisen upp påsen med plånboken och passet och vissta fanns det 8000THB som räknats på hotellrummet.

Så visst finns det hederliga poliser i Thailand också, fast de är nog lätträknade i Pattaya...

Sista meningen i detta citat gav mig ett gott skratt, tack för det.

Och tack för alla snälla kommentarer från er alla angående denna historia.

Det betyder mer än ni kan ana att få lite god feedback, tack så mycket.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken story, verkligen gripande. Jag fick en stor klump i halsen och tårarna tränger på...Vaxet och ni andra gjorde vad ni kunde, all heder till er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet!

Eftersom jag inte kanner Dig eller Din bortgagne van tankte jag inte ge nagon kommentar men det kanns lite som aven vi utomstaende ocksa behover "skriva av oss" efter Din valskrivna och gripande berattelse.

Tack Vaxet for en tankevackande sannsaga ur det varkliga livet.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och intressant skrivet Vaxet :wai:  

Jag kände inte Larsa så bra, men har träffat honom några gånger.

Senast var sensommaren 2008, och det kändes som om han betedde sig lite överspänt, märktes tydligt att Vaxet försökte få Larsa att lugna ner sig och hålla igen lite på "shottarna".

Vaxet är en god vän, och skall ha all heder åt att han gav sitt stöd till sin vän när det behövdes, tragiskt att Larsa inte såg alla de som hjälpte och stöttade honom, utan att hans problem blev övermäktiga till slut...

RIP Larsa :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sista meningen i detta citat gav mig ett gott skratt, tack för det.

Och tack för alla snälla kommentarer från er alla angående denna historia.

Det betyder mer än ni kan ana att få lite god feedback, tack så mycket.

Blev faktiskt grymt förvånad när han halade fram påsen ur kassakåpet med alla tillhörigheter intakta. Kanske skulle se till att skicka Pattaya poliserna på kurs i Khanom?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
FemmeDeFatale

Måste säga att det här är den mest gripande tråden jag läst på mycket länge.

Satt faktiskt och grät, även fast jag inte kände personen i fråga, men hela storyn var så utförligt berättad att den verkligen fick mig att störtböla...

Tack för att du delade med dig..du har berört många med denna berättelse  :sorry:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

RESPEKT!... :wai:

Det är trådar av denna typen där man kan dra lärdom av vad andra har upplevt/varit med om som gör att man inte kan låta bli att titta in här varje morgon/förmiddag.

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena vaxet,kans riktigt bra att fatt veta sningen,kande larssa ganska val,tack for att du skrev om det,man har hort sa manga olika versioner pa jomtien,mvh stickan,fd,sjoboa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör det att 99 procent av forumet är skräp när den sista procenten är så här bra!

Tack Vaxet för en mycket lärorik men sorgsen berättelse från verkligheten!

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...