Jump to content
IGNORERAD

81% av Thailands ungdomar fuskar - majoritet ser inget fel med det


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det är väl som vanligt att de som (köpt) en vinstlott hör man inget av, det är de som drog niten man hör kackla!

Strategiskt sett beror det nog på farangen själv ganska ofta de gånger det barkar åt helvete!

 

Jag tycker även att man hör och ser ganska många tuppars historier om den "lyckliga" husköparen /husbyggaren på den thailändska vischan.

Alltså inte bara de historier som uppenbart beskriver hur det har barkat åt helv*te, trots goda intentioner.

Men frågan är hur många det är av dessa "vinstlotter" som landar nära sanningen?

 

Om du själv hyr din bostad så tycker jag att du har gjort ett klokt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    22

  • Fredrik IX

    16

  • Wanchai

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker även att man hör och ser ganska många tuppars historier om den "lyckliga" husköparen /husbyggaren på den thailändska vischan.

Alltså inte bara de historier som uppenbart beskriver hur det har barkat åt helv*te, trots goda intentioner.

Men frågan är hur många det är av dessa "vinstlotter" som landar nära sanningen?

 

Om du själv hyr din bostad så tycker jag att du har gjort ett klokt val.

Ja, det tycker jag med, sen finns det ju en parameter till och det är gemensamma barn, då är ett vettigt hus en bra start i livet, men dit är det tack o lov några år!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tycker jag med, sen finns det ju en parameter till och det är gemensamma barn, då är ett vettigt hus en bra start i livet, men dit är det tack o lov några år!

 

Jo det är klart, men om man skaffar barn med någon i Thailand,

då skulle jag inte satsa på att bygga mitt och min familjs hem ute på den Isaanska landsbygden

där skolorna är sämre och där det sociala umgänget inte bidrar nämnvärt till barnets utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart, men om man skaffar barn med någon i Thailand,

då skulle jag inte satsa på att bygga mitt och min familjs hem ute på den Isaanska landsbygden

där skolorna är sämre och där det sociala umgänget inte bidrar nämnvärt till barnets utveckling.

Nu finns det annat än landsbygd i Isaan, massor av moderna städer också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det annat än landsbygd i Isaan, massor av moderna städer också.

Helt rätt.

Inne i en av de större städerna skulle även jag kunna tänka mig att bo.

Men inte ute på vischan eller i någon mindre by.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart, men om man skaffar barn med någon i Thailand,

då skulle jag inte satsa på att bygga mitt och min familjs hem ute på den Isaanska landsbygden

där skolorna är sämre och där det sociala umgänget inte bidrar nämnvärt till barnets utveckling.

Där har vi lite olika uppfattningar, okay, inte ute i Sakhon Somewhere men i exempelvis KhonKhaen o Udon finns det många erkänt bra skolor, exempelvis finns en av landets bättre hight Tec universitet i Udon och ett av landets mer erkända skolor för läkare i KhonKhaen.

Udon, som jag känner hyfsat till, erbjuder bra skolor, hyfsade anställningsmöjligheter o.s.v.

Vad beträffar det sociala nätverk man hamnar i beror i min uppfattning på individen, inte på omgivningen (om vi fortfarande utesluter Sakhon Somewhere) och i en stad med kransorterna inränade som har 350-400 000 innevånare ser jag inga sådana problem, snarare börjar storstadsproblematiken nagga idyllen i kanterna!

Som gammal Stockholmare tycker jag inte Udon är avskräckande i småstadstänk, snarare mer lätthanterligt men fortfarande med samma utbud av det man kan önska sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt.

Inne i en av de större städerna skulle även jag kunna tänka mig att bo.

Men inte ute på vischan eller i någon mindre by.

Så gör även jag, skippar ödemarken till förmån till ett bra liv i en stad.

 

Gillar i alla fall prisnivån i de stora städerna i Isaan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har vi lite olika uppfattningar, okay, inte ute i Sakhon Somewhere men i exempelvis KhonKhaen o Udon finns det många erkänt bra skolor, exempelvis finns en av landets bättre hight Tec universitet i Udon och ett av landets mer erkända skolor för läkare i KhonKhaen.

Udon, som jag känner hyfsat till, erbjuder bra skolor, hyfsade anställningsmöjligheter o.s.v.

Vad beträffar det sociala nätverk man hamnar i beror i min uppfattning på individen, inte på omgivningen (om vi fortfarande utesluter Sakhon Somewhere) och i en stad med kransorterna inränade som har 350-400 000 innevånare ser jag inga sådana problem, snarare börjar storstadsproblematiken nagga idyllen i kanterna!

Som gammal Stockholmare tycker jag inte Udon är avskräckande i småstadstänk, snarare mer lätthanterligt men fortfarande med samma utbud av det man kan önska sig!

 

Bra skolor, hmm, vilken måttstock har använts då?

 

Om möjligt hade jag bosatt mig och min familj så nära en Internationell skola som möjligt.

Thaiskolor duger väl gott och väl till att få ett betyg som räcker till ett hyfsat kneg i Thailand,

men utan en vidareutbildning från ett utländskt universitet så blir ingångslönen på den thailändska

arbetsmarknaden bara en tredjedel i förhållande till om man även har en mastersutbildning från ett utländsk universitet.

Och man klarar inte att plugga utomlands om man inte har utmärkta kunskaper i Engelska, vilket inte thailändska skolor lär ut.

 

Thais med mastersutbildning får nöja sig med 20-30 000 bath i ingångslön, men har du en internationellt gångbar

mastersutbildning så kan du räkna med ca 70 000 bath eller mer i ingångslön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu flyttas många universitet från Bkk till bl.a Korat hela tiden, så det finns bra utbildningar även i dessa städer.

 

Tre stora byggen på gång, jobbigt med alla dessa unga vackra 20+ tjejer på stan..som regelbundet besöker stans hålligång ställen.

Blyga är dom i alla fall inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu flyttas många universitet från Bkk till bl.a Korat hela tiden, så det finns bra utbildningar även i dessa städer.

 

Tre stora byggen på gång, jobbigt med alla dessa unga vackra 20+ tjejer på stan..som regelbundet besöker stans hålligång ställen.

Blyga är dom i alla fall inte.

Farbror Leifen kan väl erbjuda lite läxhjälp på kammaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farbror Leifen kan väl erbjuda lite läxhjälp på kammaren.

sånt händer emellanåt     :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana här trådar gillar jag...Först en ganska intressant artikel som avhandlas i 5-10 inlägg och sedan drar det iväg åt ett helt annat håll. Några skickligt skrivna provokationer, några förnuftiga om än inte 100% ärliga försvarstal, några inte alltför skarpa provokationer osv. Precis vad som behövs för att hålla ett diskussionsforum levande.

 

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av Isaan, ett par tre kortare besök, men jag har bott 4 år på heltid och ytterligare 10 år på deltid, i en kommun som varken är turistort eller storstad. Jag tror, precis som Baa och Leifen mfl, att många likställer Isaan med en byhåla mellan risfält och avgrunden. En tredjedel av Thailands befolkning bor i Isaan och hälften av Thailands största städer ligger i Isaan så det är en ganska grov förenkling, precis som många ser Bangkok som en storstad där alla sitter på ett luftkonditionerat kontor trots att över hälften av Thailands alla fabriker ligger i Metropolitan Bangkok.

 

Jag trivdes bra på landet, och jag trivs ännu bättre nu, men jag kan lugnt säga att jag inte skulle trivas någon längre tid i byn mellan risfälten och avgrunden. Faktum är att jag nog inte skulle trivas någonstans om jag måste stanna för länge, jag måste ständigt röra på mig för att trivas och därför är en lägenhet i Bkk, ett hus på landet och resor runt Asien däremellan perfekt för mig. Att trivas i en större stad i Isaan är nog inte märkligare än att trivas i en medelstor stad i Sverige; det enda som krävs är en familj och/eller vänner man trivs med samt en meningsfylld vardag med jobb och/eller hobbies. Ska man trivas längre stunder på den verkliga landsbyggden, vare sig det är i Isaan eller någon annanstans, så krävs det nog dock lite mer. Då måste man nog verkligen gilla att fiska, bygga grejer eller gilla ensamheten då man kan läsa, måla eller liknande. Det jag kände när jag bodde på heltid i byn, som ändå inte riktigt är en by, är att livet blir betydligt intressantare om man pratar och förstår åtminstone hyfsad thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är samma person vart jag än bor och det inbillar jag mej att andra också är.

 

För tillfället bor jag i Stockholm har innan bott på landsorten, har gjort likadant i

 

annat land bott både i stad och på landet. Jag har oavsett upphållsort levt mitt liv

 

på samma sätt, umgåtts med familj och vänner spelat golf, gått på krogen ibland

 

och ja vad jag nu gör i mitt liv. Så jag förstår inte varför några specifikt ifrågasätter livet

 

i Isaan och dom svenskar som har valt att leva där ?

 

Vi har själva ett ställe i Isaan och jag gör samma saker där  som jag gör när jag

 

är hemma i Stockholm. Nu uppskattar jag tex att inte bo i Bangkok men jag ser inget

 

negativt med dom som trivs med att bo där eller ifrågasätter deras nykterhet och leverne

 

i övrigt utifrån att dom har valt att bo där.

 

Att det sen bor losers på båda ställena hör inte hit. Jag trivs utmärkt i Pattaya på samma

 

sätt som jag trivs i "min" håla i Isaan.

 

Finns ingen orsak för Isaanbor eller andra att gå i försvarsställning om valet

 

av bostadsort.

 

Dom däremot som dömer folk utifrån vart andra bor har nog lite problem med nåt

 

som dom kanske borde söka hjälp för, eller fortsätta att må dåligt :fool:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dömer väl inte heller nån. Men däremot så är det ju inget ovanligt förekommande att just sin bättre hälft bestämmer var man ska bo och resa när man väl besöker Thailand eller bestämmer sig för att flytta dit. Det kan ju kännas ju lite sådär. Själv skulle jag aldrig acceptera att min fru säger var vi ska bo eller var vi ska resa till när vi är Thailand. Kan man inte kompromissa så har man ett stort problem i sitt förhållande. Och tyvärr är det ju ett vanligt förekommande bland faranger att dom dansar efter sin bättre hälfts pipa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där medicineringen verkar ha fått snuvan att gå baklänges, men försök för all del inte snyta ut den, det kan hända att din lilla geleklump till hjärna följer med ut!

 

De var ett svar från en looser, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen att de tycker att det är okej att fuska som är det allvarliga här-samhället genomsyras ju av beundran för människor som blivit rika på fusk och korruption.

 

De verkar inte heller se konsekvenserna av sitt fuskande-framförallt inte långsiktigt. Det kommer tyvärr att leda det här landet rakt åt helvete inom en snar framtid, miljarder kommer att läggas ner på skkolor och utbildningar och ut kommer studenter med höga betyg men noll kunskap om vad de egentligen borde kunna-inte så konstigt att alla som kan och har råd skickar sina barn utomlands eller till utländska skolor.

 

Många som har råd skickar sina ungar utomlands, så kunskapen om okunskapen verkar finnas, iaf i Bkk.

 

Mina plastbarn som gått på en god skola i Bkk, Bangkok Christian College, (http://www.bcc.ac.th/2014/home-eng.html) har en uppfattning att Thailand kommer att bli en demokratisk stat, men det tar tid. Det tar 30 är innan korruptionen är borta och demokratin är införd. Den svenska varianten där man ska vifta med FN-stadgan kommer däremot inte att vara ett attraktivt mål för någon.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Som glad pensionär gör jag nästan exakt samma sak som jag skulle gjort om jag stannat i Sverige, den enda och stora skillnaden är att allt är mycket enklare här, och mestadels billigare samt att man kan sitta ute och umgås året runt istället för att sitta inomhus.

Vill man fiska så går det, jag har inte gjort det i Sverige heller om man inte menar att dra strömmiing på våren att fiska, promenera med hunden gjorde jag till han gick bort, sedan fixar man lite i trädgården, kul för en som bott i lägenhet hela livet närapå, odlar min hobby, golf, 12 månader om året, går med kompisar på fotboll, tar en o annan dag vid poolside, och viktigast av allt umgås med familjen, man hinner inte så mycket mer. Och hör o häpna, går på lokal, d.v.s. äter o kanske tar en stänkare i goda vänners lag precis så ofta eller sällan jag har lust, tar en minisemester då o då inom landet, det mesta finns på ett par timmars avstånd, nja, långsamt är det svårt att få det!

Du får väl förhoppningsvis uppleva livets goda du med var du nu väljer att leva det, jag väljer efter att ha provat lite olika Issan 6 dagar i veckan, det jag skulle välja dag 7 har jag inte vare sig ork eller råd med!

 

 

 

Det låter väldig bra men, varför är Baa så ilsken när allt är så bra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som har råd skickar sina ungar utomlands, så kunskapen om okunskapen verkar finnas, iaf i Bkk.

 

Mina plastbarn som gått på en god skola i Bkk, Bangkok Christian College, (http://www.bcc.ac.th/2014/home-eng.html) har en uppfattning att Thailand kommer att bli en demokratisk stat, men det tar tid. Det tar 30 är innan korruptionen är borta och demokratin är införd. Den svenska varianten där man ska vifta med FN-stadgan kommer däremot inte att vara ett attraktivt mål för någon.

BCC är ju en av de "kristna" skolorna, varför de anses bättre än Thailändska hi-scools vet jag inte, kan det fortfarande bero på den "faranghybra" man inte vill låtsas om?

Det ska bli mycket intressant att se o höra hur inträdet i Aseansamarbetet kommer att förändra skolungdomarnas syn på omvärden då det ju skall vara fritt att studera i de andra ländernas hi-scools o universitet, Thailands nationalistiska tankegång kanske kommer att förändras t.o.m. snabbare än 30 år!

För att återknyta till trådämnet, undrar hur många av de andra ländernas studenter so upplever fusket som OK?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldig bra men, varför är Baa så ilsken när allt är så bra? 

 

Det beror på att du kopplat hörapparaten fel!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla idyller innehåller även huggormar, dock är dom förhållandevis snabba att ge sig av hä

 

 

 

Är inte det de östra delarna av Udon Thani-provinsen som är intressant för en eventuell järnväg. Hela min frus familj har land i det aktuella området och de har investerat i land.

 

Det intressanta är hur utfallet blir när kineserna inte vill bidraga till den thailändska korruptionen. Priserna har iaf gått upp och jag hoppas att alla kan få en positiv utveckling av sin investering/spekulation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vanligt att de som (köpt) en vinstlott hör man inget av, det är de som drog niten man hör kackla!

Strategiskt sett beror det nog på farangen själv ganska ofta de gånger det barkar åt helvete!

 

Jag tillhör de som försökt att lära av det jag läst här på MPR. 

 

Jag tackar alla veteraner för alla råd. Jag kommer inte att satsa pengar på något som jag inte kan få legala papper på, hoppas jag. Åderförkalkning kan iofs ställa till saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör de som försökt att lära av det jag läst här på MPR. 

 

Jag tackar alla veteraner för alla råd. Jag kommer inte att satsa pengar på något som jag inte kan få legala papper på, hoppas jag. Åderförkalkning kan iofs ställa till saker och ting.

Om du är legalt registrerad som gift kan du upprätta äktenskapsförord även i Thailand vilket gör att eventuell egendom som din fru står som ägare till inte kan försäljas utan ditt medgivande. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det de östra delarna av Udon Thani-provinsen som är intressant för en eventuell järnväg. Hela min frus familj har land i det aktuella området och de har investerat i land.

 

Det intressanta är hur utfallet blir när kineserna inte vill bidraga till den thailändska korruptionen. Priserna har iaf gått upp och jag hoppas att alla kan få en positiv utveckling av sin investering/spekulation.

Det är samma sträckning från NongKhai som idag stort sett, d.v.s. nästan rakt norrut!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör de som försökt att lära av det jag läst här på MPR. 

 

Jag tackar alla veteraner för alla råd. Jag kommer inte att satsa pengar på något som jag inte kan få legala papper på, hoppas jag. Åderförkalkning kan iofs ställa till saker och ting.

 

Du kan alltid "spela bakom". Du behöver bara satsa hälften hälften av vad master spelar. Ganska tråkigt och dålig utdelning, men du slipper sitta vid borden hela kvällen lång.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det beror på att du kopplat hörapparaten fel!

 

 

 

Svärmor som är gammal har problem med hörseln. Har herr Baa någon kunskap om var vi kan finna en hörapparat för henne i Stockholm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...