Guest Oregistrerad knasen Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Nu finns det ju inget gräs på Tele2 arena-bara en cancerframkallande plastmatta... Det är ju inte Bajens hemmaarena som det ska byggas flyktingförläggningar på, det kan dom göra på typ Olympia istället där det är mjukt och skönt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 De e ju samma på det där tunnelbygget vid slussen, hur många pratade Svenska där? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glenn Phuket Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 De e ju samma på det där tunnelbygget vid slussen, hur många pratade Svenska där? Same Same but different viid tunnelbygget Central Phuket... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Same Same but different viid tunnelbygget Central Phuket... Usch, Mallorca, Kanarieöarna, Phuket...mer Svenska där än tunnelbygget Slussen! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Usch, Mallorca, Kanarieöarna, Phuket...mer Svenska där än tunnelbygget Slussen! Svenskar kan inte bygga tunnlar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Svenskar kan inte bygga tunnlar Jaha, då var det helg igen och jocko luktat på korken Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Svenskar kan inte bygga tunnlar Nej, men underminera ett helt land är vi jävligt duktiga på... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Jaha, då var det helg igen och jocko luktat på korken Jag luktar aldrig på korken, det är bättre att läsa etiketten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 2, 2015 Dela Inlagd Januari 2, 2015 Jag luktar aldrig på korken, det är bättre att läsa etiketten Då hör vi av dig om några år när du har lärt dig att läsa. Vi kommer att sakna dig...kanske. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 (ändrad) på tal om löner Uppgifter: Grovt lönefusk i bygget av Stockholmsarenan Publicerat tisdag 30 december 2014 kl 17:25 Foto: TT Nyhetsbyrån Litauiska gästarbetare ska enligt sajten Stoppa Fusket ha fått en timlön i samband med bygget av Stockholmsarenan som är långt under gällande kollektivavtal. Så lite som 30 kronor i timlön, och kanske även mindre, uppges arbetsgivaren Staticus ha betalat. Dela Stoppa Fusket – en sajt som granskar utländska företag i Sverige och som bland annat sponsras av ett antal fackförbund – kommer med uppgifter om att byggarbetare som jobbade med Stockholmsarenan, där bland annat Djurgården och Hammarby hemmaspelar, fick ut så lite som 30 kronor i timlön. Summor som är långt under de kollektivavtal som gäller i Sverige. Enligt Stoppa Fusket har den litauiska arbetsgivaren Staticus, som agerat underleverantör till Peab som var huvudentreprenör för bygget, stått för lönefusket mot de litauiska gästarbetarna. Uppgifterna finns öppet i en revision av Skatteverket från 2012. Staticus arbete med Stockholmsarenan har bedömts som ett fast driftställe av Skatteverket – vilket innebär att de ska betala skatt i Sverige och följa de regler som svenska företag ska följa. ”Tio gånger mindre” Enligt Anna-Lena Norberg på Stoppa Fusket, som ligger bakom uppgifterna, så kan lönerna vara så låga som 14 kronor i timmen, vilket ska ha förekommit tidigare i Norge enligt sajten. – Om ett företag skickar iväg folk att arbeta måste lönerna vara samma. Det är självklart att arbetarna hade samma lön i Sverige. Den är alltså tio gånger mindre än vad den ska vara, säger hon till TV4:s Fotbollskanalen. Nu har Peab, som Staticus agerade underleverantör till under bygget, startat en utredning. Informationschefen på Peab Niclas Brantingson påpekar att det just nu står ord mot ord. – Vi har dedikerat en person som reder ut vad som är sant och inte är sant. Skulle det visa sig att uppgifterna är sanna ser vi allvarligt på dem, men det är för tidigt att säga exakt idag, säger Brantingson till Fotbollskanalen. ”Missvisande beräkning” Staticus förnekar att detta fusk ska ha förekommit. ”Observera att tid som anges i skatterevisionen representerar de anställdas totala period på projektet utan att utesluta tid som tillbringas i Litauen eller annat land. Därför är sådan beräkning missvisande”, skriver Staticus enligt Stoppa Fusket. Man fortsätter: ”Observera även att den beskattningsbara inkomsten är utan traktamentet på 220 kronor. 30 kr i timmen beräknas utifrån ett antal negativa antaganden och är irrationell eftersom den är ännu lägre än den genomsnittliga industrilönen i Litauen vid den tiden”. Någon vecka in på januari väntas Peabs interna utredning vara färdig. Dedikerat en person att mörka så mycket obehagliga sanningar som är möjligt, är nog vad han menar! Ändrades Januari 3, 2015 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Men va f-n kom in i matchen nu gubbar, sitta och gnälla över att utländska byggare och chaufförer kommer till Sverige och jobbar för låga löner in med facket bla bla bla... jävla lipande är det på er... Ni får ta och gilla läget och fatta att vi lever på 2015 talet inte 1975 talet då allt var Made In Sweden... Antar att ni använder resecheckar också hela gnällbunten... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rogigoal Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Men va f-n kom in i matchen nu gubbar, sitta och gnälla över att utländska byggare och chaufförer kommer till Sverige och jobbar för låga löner in med facket bla bla bla... jävla lipande är det på er... Ni får ta och gilla läget och fatta att vi lever på 2015 talet inte 1975 talet då allt var Made In Sweden... Antar att ni använder resecheckar också hela gnällbunten... Så talar en sann entreprenör... # 27 RIP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Så talar en sann entreprenör... He he, eller inte! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Januari 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 3, 2015 Men va f-n kom in i matchen nu gubbar, sitta och gnälla över att utländska byggare och chaufförer kommer till Sverige och jobbar för låga löner in med facket bla bla bla... jävla lipande är det på er... Ni får ta och gilla läget och fatta att vi lever på 2015 talet inte 1975 talet då allt var Made In Sweden... Antar att ni använder resecheckar också hela gnällbunten... Nu är jag ju själv inte direkt drabbad av detta, men jag kan trots det ha medlidande för svenskar som ej får jobb på den svenska marknaden på grund av detta, närmar man sig dessutom pension och har svårt att hitta andra jobb på grund av att folk kommer hit och jobbar för skitpengar så är det ju ganska illa. Hade jag själv varit drabbad så hade jag varit rejält förbannad. Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Men va f-n kom in i matchen nu gubbar, sitta och gnälla över att utländska byggare och chaufförer kommer till Sverige och jobbar för låga löner in med facket bla bla bla... jävla lipande är det på er... Ni får ta och gilla läget och fatta att vi lever på 2015 talet inte 1975 talet då allt var Made In Sweden... Antar att ni använder resecheckar också hela gnällbunten... nä du jävel här kör vi med cash ha ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Nu är jag ju själv inte direkt drabbad av detta, men jag kan trots det ha medlidande för svenskar som ej får jobb på den svenska marknaden på grund av detta, närmar man sig dessutom pension och har svårt att hitta andra jobb på grund av att folk kommer hit och jobbar för skitpengar så är det ju ganska illa. Hade jag själv varit drabbad så hade jag varit rejält förbannad. Har varit utsatt för detta inom IT minst 10 år tillbaka i tiden, indier som jobbar för 125 kr/tim och en själv ligger på 1250 kr/tim, men va f-n gör du ett bra jobb så tar de ju dig och inte en slapp indier, så de som gnäller är bara de gubbarna som inte har gjort ett handtag sedan Branting gick i kortbyxor... Survival of the fittest, så lätt är det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Januari 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 3, 2015 Har varit utsatt för detta inom IT minst 10 år tillbaka i tiden, indier som jobbar för 125 kr/tim och en själv ligger på 1250 kr/tim, men va f-n gör du ett bra jobb så tar de ju dig och inte en slapp indier, så de som gnäller är bara de gubbarna som inte har gjort ett handtag sedan Branting gick i kortbyxor... Survival of the fittest, så lätt är det... Hehe, så du är tydligen 10 gånger så effektiv som en indier, man brukar ju läsa om indier som dataexperter som kommer till sverige och jobbar, men det är väl Aftonbladet som överdriver deras kunskaper kanske, blir lite svårare med tex en svensk lastbilschaufför, hur skall han kunna va 10 gånger effektivare än en polsk lastbilschaufför? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Hehe, så du är tydligen 10 gånger så effektiv som en indier, man brukar ju läsa om indier som dataexperter som kommer till sverige och jobbar, men det är väl Aftonbladet som överdriver deras kunskaper kanske, blir lite svårare med tex en svensk lastbilschaufför, hur skall han kunna va 10 gånger effektivare än en polsk lastbilschaufför? räcker väl att hålla sig skapligt nykter medan man kör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Januari 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 3, 2015 räcker väl att hålla sig skapligt nykter medan man kör Jo, där har du en poäng Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 (ändrad) räcker väl att hålla sig skapligt nykter medan man kör Full eller sovande Svenskt ekipage råkade jag ut för i morse Tank/kemikalie/mjölk-bil med släp höll på att dundra rakt fram i en svag högerkurva mellan Gävle och Valbo. Chauffören ryckte så hårt i ratten så att släpet fick jätte kast och höll på att träffa mitträcket, tur jag inte hunnit påbörja omkörningen /Enis Ändrades Januari 3, 2015 av Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Full eller sovande Svenskt ekipage råkade jag ut för i morse Tank/kemikalie/mjölk-bil med släp höll på att dundra rakt fram i en svag högerkurva mellan Gävle och Valbo. Chauffören ryckte så hårt i ratten så att släpet fick jätte kast och höll på att träffa mitträcket, tur jag inte hunnit påbörja omkörningen /Enis Om du slutar köra om tunga ekipage på yttersida i böj i halt väglag så slipper du förlita dig på tur för att överleva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Om du slutar köra om tunga ekipage på yttersida i böj i halt väglag så slipper du förlita dig på tur för att överleva. Aha så det är mitt fel att han inte höll sig på sin sida på dubbelfilig "ekonimimotorväg" med mitträcke i mitten /ENis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Januari 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Januari 3, 2015 Full eller sovande Svenskt ekipage råkade jag ut för i morse Tank/kemikalie/mjölk-bil med släp höll på att dundra rakt fram i en svag högerkurva mellan Gävle och Valbo. Chauffören ryckte så hårt i ratten så att släpet fick jätte kast och höll på att träffa mitträcket, tur jag inte hunnit påbörja omkörningen /Enis Kanske det, om det hade varit ett polskt ekipage så hade du aldrig nämnt det eller hur? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Kanske det, om det hade varit ett polskt ekipage så hade du aldrig nämnt det eller hur? Jupp trodde först att det var någon djävla polack eller bulgariebil... Säkerligen var dock chauffören inte svensk så djävla dåligt som han körde /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 3, 2015 Dela Inlagd Januari 3, 2015 Aha så det är mitt fel att han inte höll sig på sin sida på dubbelfilig "ekonimimotorväg" med mitträcke i mitten /ENis Även om det är hans fel så hörs inte din klagan från himlen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu