Jump to content
IGNORERAD

Forskningsinstitut uppmanar Thailands regering att donera ris från lagren


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Runt mig där jag bor ca 7 byar, har jag inte hört om någon som inte fått del av stödet.

 

Snittet har väl varit någons stans 15 bht, i stället för världsmarknads priset som var väl ca 10 bht.

 

Men som jag sagt tidigare så är man väldigt försiktiga med att spendera pengarna.

 

Men vi har en nära släkting som använd stödet till att köpa in 40 grisar, som möjligt kan genera lite extra, av det ris stöd han fick ut.

Hej

 

Här har du naturligtvis helt rätt, alla vi känner och har hört talas om har också fått sitt stöd varje år i vårt område, lika självklart är det att stödet har varir oerhört positivt för alla som har fått ta del av det, hur någon kan påstå något annat är för mig en gåta eller snarare ännu ett försök till historieförfalskning ifrån det gula lägret.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • carpenter

    11

  • turisten

    9

  • Tallviking

    8

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Här har du naturligtvis helt rätt, alla vi känner och har hört talas om har också fått sitt stöd varje år i vårt område, lika självklart är det att stödet har varir oerhört positivt för alla som har fått ta del av det, hur någon kan påstå något annat är för mig en gåta eller snarare ännu ett försök till historieförfalskning ifrån det gula lägret.

 

Mvh isan lover

Hm, frågar man någon om det är positivt att få pengar, så blir nog svaret oftast ja. Har mig veterligen aldrig hört talas om någon som påstått något annat. 

Det finns däremot rätt gott om folk som är ganska negativt inställda till att det delas ut enorma mängder pengar till icke produktiva verksamheter. Fråga t.ex någon av Thailands lilla skara av skattebetalare hur kul det är att få se praktiskt taget allt man betalar in i skatt investeras i ruttet ris. 

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, frågar man någon om det är positivt att få pengar, så blir nog svaret oftast ja. Har mig veterligen aldrig hört talas om någon som påstått något annat. 

Det finns däremot rätt gott om folk som är ganska negativt inställda till att det delas ut enorma mängder pengar till icke produktiva verksamheter. Fråga t.ex någon av Thailands lilla skara av skattebetalare hur kul det är att få se praktiskt taget allt man betalar in i skatt investeras i ruttet ris. 

Nu handlade väl inte om dom Utom de som fick del av stödet.

 

De som betalar skatt skall nog inte klaga de har så det blir över. Så lite bidrag från dem uppskattas nog av bönderna som detta handlar om. Sen att det blir spill på vägen, som inte är försvar bart. Men tyvärr är det ju en del av kulturen.

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade väl inte om dom Utom de som fick del av stödet.

 

De som betalar skatt skall nog inte klaga de har så det blir över. Så lite bidrag från dem uppskattas nog av bönderna som detta handlar om. Sen att det blir spill på vägen, som inte är försvar bart. Men tyvärr är det ju en del av kulturen.

Tja, enligt min mening har man nog gjort sig förtjänt av att klaga om man är med och betalar.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu handlade väl inte om dom Utom de som fick del av stödet.

 

De som betalar skatt skall nog inte klaga de har så det blir över. Så lite bidrag från dem uppskattas nog av bönderna som detta handlar om. Sen att det blir spill på vägen, som inte är försvar bart. Men tyvärr är det ju en del av kulturen.

Hej

 

Håller med dig där, det ligger väl lite i sakens natur att dom som inte får ta dela av olika stöd och bidrag oftast är negativa till dessa, vi har haft folk på jobbet som har skällt över både barnbidrag, föräldrapenning, sjukkassa och arbetslöshetskassa tills den dag dom själva har varit berättigade till detta, blivit sjuka eller arbetslösa.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Här har du naturligtvis helt rätt, alla vi känner och har hört talas om har också fått sitt stöd varje år i vårt område, lika självklart är det att stödet har varir oerhört positivt för alla som har fått ta del av det, hur någon kan påstå något annat är för mig en gåta eller snarare ännu ett försök till historieförfalskning ifrån det gula lägret.

 

Mvh isan lover

Historieförfalskning eller inte, att pissa i byxorna kan vara varmt och skönt under en kort stund när det är kallt ute.  Förr eller senare kommer det givetvis bli slut på den sortens stöd. Frågan är hur det då kommer att gå för dessa bönder som inte lärt sig klara sig själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Historieförfalskning eller inte, att pissa i byxorna kan vara varmt och skönt under en kort stund när det är kallt ute.  Förr eller senare kommer det givetvis bli slut på den sortens stöd. Frågan är hur det då kommer att gå för dessa bönder som inte lärt sig klara sig själva?

Har jag missat något, det är väl slut på detta stöd.

Eller har du annan info.

 

Inte så lite nervärderande, eller. Röd text 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade väl inte om dom Utom de som fick del av stödet.

 

De som betalar skatt skall nog inte klaga de har så det blir över. Så lite bidrag från dem uppskattas nog av bönderna som detta handlar om. Sen att det blir spill på vägen, som inte är försvar bart. Men tyvärr är det ju en del av kulturen.

Notan kan komma att sluta på en miljard THB!!! "Spill på vägen"? Man tar sig för pannan!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Notan kan komma att sluta på en miljard THB!!! "Spill på vägen"? Man tar sig för pannan!!!!

Lite mer än så. Mer än summan av landets direkta skatteinkomster från såväl privatpersoner som företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpenter, on 11 Nov 2014 - 03:45, said:carpenter, on 11 Nov 2014 - 03:45, said:carpenter, on 11 Nov 2014 - 03:45, said:

Nu handlade väl inte om dom Utom de som fick del av stödet.

 

De som betalar skatt skall nog inte klaga de har så det blir över. Så lite bidrag från dem uppskattas nog av bönderna som detta handlar om. Sen att det blir spill på vägen, som inte är försvar bart. Men tyvärr är det ju en del av kulturen.

 

Om man tittar på Thailands medelklass som betalar skatt har de nog fan gjort sig förtjänta av att skatten de betalar används på ett riktigt sätt. Detta sanslösa missbruk av skattebetalares pengar bidrog nog i stor del till att det blev så många protesterande mot tidigare gansterregim och dess försök att legitimera sina brott. Och som sagt, nog fan har de som betalar all rätt i världen att klaga på hur deras pengar används.

Det händer att jag retar frugan med att hon som skattebetalare får hjälpa till med en massa underbara projekt som PT uppfunnit. T.ex nybilsprogrammet (det finns ju inte nog med bilar i bkk redan), risstödet där 80% av riset nu är odugligt etc etc.

De styrande i Thailand har ju begått såna jävla klavertramp så hade jag själv tvingats skatta till Thailand hade jag sannolikt vägrat bo kvar.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Riktigt så svårt har det väl inte varit, dom flesta som odlar ris på forumet har väl fått sina bidrag liksom deras anhöriga.

 

Hur mycket som har försvunnit via korruption återstår ännu att se, inga slutgiltiga resultat på detta har presenterats eftersom utredningarna ännu pågår, men självklart har en del pengar gått till bedragare precis som i EU och USA, men det största problemet verkar väl egentligen ha varit att lagrat ris inte blev sålt, har dålig kvalitet och tappar i värde. 

 

Väntar med spänning på resultatet av dessa utredningar som jag tror kommer att fria Yingluck ifrån korruptionsanklagelser ifrån hennes politiska motståndare, men med all säkerhet kommer hon och hennes regering att med rätta få kritik för stödets utformning och stora förluster.

 

Mvh isan lover

Det är väl inte så många som odlar ris på forumet!

Däremot har det på forumet skrivits om en hel del bekanta och anhöriga som fått betydligt mindre ersättningar än vad de borde fått om de fått fullt ut av stödet. Avvaktar med spänning resultatet av utredningen.

 

Tror nog att också att Yingluck och hennes regering med rätta får kritik för hur stödet utformats och skötts. Dessutom får man ej glömma att Yingluck var den högste ansvarige för stödet men där inte skötte sin syssla som ordförande utan var frånvarande från möten och låtsades ovetande vid alla tillfällen som det mörkades. Där får man nog säga att hon varit högst oansvarig eller rent av varit med och medverkat till mycket av förlusternas tillkomst. Det är nog där kanske som de största eftermälena mot Yingluck kommer.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl inte så många som odlar ris på forumet!

Däremot har det på forumet skrivits om en hel del bekanta och anhöriga som fått betydligt mindre ersättningar än vad de borde fått om de fått fullt ut av stödet. Avvaktar med spänning resultatet av utredningen.

 

Tror nog att också att Yingluck och hennes regering med rätta får kritik för hur stödet utformats och skötts. Dessutom får man ej glömma att Yingluck var den högste ansvarige för stödet men där inte skötte sin syssla som ordförande utan var frånvarande från möten och låtsades ovetande vid alla tillfällen som det mörkades. Där får man nog säga att hon varit högst oansvarig eller rent av varit med och medverkat till mycket av förlusternas tillkomst. Det är nog där kanske som de största eftermälena mot Yingluck kommer.

Hej

 

Här verkar vi vara överens om det mesta och självklart bär regeringen och Yingluck ett politiskt ansvar för risstödsprogrammets både poitiva och negativa effekter, förhoppningsvis har både dom och andra Thailändska politiker lärt sig av detta.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok, 12 Nov 2014, (NNT) - Enligt ett konstaterande av Kasetsart Universitetets fakultet för ekonomi, gjorde jordbrukare som deltog i PTP risstöd ingen betydade ökning av sina inkomster jämfört med andra som inte deltog i programmet.

 

http://thainews.prd.go.th/centerweb/newsen/NewsDetail?NT01_NewsID=WNECO5711120010014

Lessen men inte stämmer detta i mina byar i min när het.

Tror ej heller det stämmer med dina när byar.

 

Men nu när det skördas så kommaer man nog att se skillnad om man nu vill sälja , kanske bättre att lagra i sina egna lador.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL beskrev att han och familjen sålt direkt till uppköpare och det inte via risstödet och fått nästan samma pris.

 

Tror många gjorde så för att få pengar direkt istället för att lösa in en skuldsedel i bank.

 

Cash is king

 

Årets skörd för torkningi Chaiyaphum, så visst är det jobb.

 

 

post-7697-0-76995100-1415793496_thumb.jp

 

 

 

post-7697-0-31368300-1415793562_thumb.jp

 

men glada blev gamlingarna över hjälpen.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Notan kan komma att sluta på en miljard THB!!! "Spill på vägen"? Man tar sig för pannan!!!!

 

Var det inte en biljon? 1000 miljarder, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte en biljon? 1000 miljarder, alltså.

"Nästan alla engelskspråkiga länder använder numera officiellt billion i betydelsen miljard på engelska. Övergången har skett nyligen i många länder och den andra betydelsen kan ännu vara i bruk. I två- eller flerspråkiga länder kan betydelsen vara olika på de olika språken".

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon

 

 

 

 

  • En svensk miljon är samma sak som en amerikansk million och har sex nollor. 1 000 000. Sen börjar förvirringen...
  • En svensk miljard = en amerikansk billion = 1 000 000 000 (nio nollor)
  • En svensk biljon = en amerikansk trillion = 1 000 000 000 000 (tolv nollor)
  • Ett tusen svenska biljoner = en amerikansk quadrillion = 1 000 000 000 000 000 (femton nollor)
  • En svensk triljon = en amerikansk quintillion = 1 000 000 000 000 000 000 (arton nollor)
  • http://flutetankar.blogspot.se/2009/01/biljoner-och-triljoner.html
Link to comment
Dela på andra sajter

Lessen men inte stämmer detta i mina byar i min när het.

Tror ej heller det stämmer med dina när byar.

 

Men nu när det skördas så kommaer man nog att se skillnad om man nu vill sälja , kanske bättre att lagra i sina egna lador.

 

Det var förra året det.

 

I år, just nu, ligger priset på mellan 6-9 Baht per kilo hos oss.

Med andra ord, ingen vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL beskrev att han och familjen sålt direkt till uppköpare och det inte via risstödet och fått nästan samma pris.

 

Tror många gjorde så för att få pengar direkt istället för att lösa in en skuldsedel i bank.

 

Cash is king

 

Årets skörd för torkningi Chaiyaphum, så visst är det jobb.

 

 

attachicon.gifIMG_7897.JPG

 

 

 

attachicon.gifIMG_7904.JPG

 

men glada blev gamlingarna över hjälpen.

Hej

 

Det stämmer att risstödet drog med sig priset upp även för det ris som såldes utanför programmet, vi sålde ex.vis ris för 12 600 baht per ton.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

30 miljarder baht om året bara i lagringskostnader. Någon som är bra på rishantering och kan förklara hur det kan bli sådana summor?

Link to comment
Dela på andra sajter

30 miljarder baht om året bara i lagringskostnader. Någon som är bra på rishantering och kan förklara hur det kan bli sådana summor?

Har man sett slotten som risbaronerna bor i så förstår man att det kostar wink.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

"Nästan alla engelskspråkiga länder använder numera officiellt billion i betydelsen miljard på engelska. Övergången har skett nyligen i många länder och den andra betydelsen kan ännu vara i bruk. I två- eller flerspråkiga länder kan betydelsen vara olika på de olika språken".

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon

 

 

 

 

  • En svensk miljon är samma sak som en amerikansk million och har sex nollor. 1 000 000. Sen börjar förvirringen...
  • En svensk miljard = en amerikansk billion = 1 000 000 000 (nio nollor)
  • En svensk biljon = en amerikansk trillion = 1 000 000 000 000 (tolv nollor)
  • Ett tusen svenska biljoner = en amerikansk quadrillion = 1 000 000 000 000 000 (femton nollor)
  • En svensk triljon = en amerikansk quintillion = 1 000 000 000 000 000 000 (arton nollor)
  • http://flutetankar.blogspot.se/2009/01/biljoner-och-triljoner.html

 

 

 

Det här med nollor och miljoner, miljarder och biljoner är något jag lärde mig i skolan i Finland på 60-talet i mellanstadiet. Vi fick vårt första betyg i ettan och däri ligger kanske förklaringen till att många svenskar inte vet skillnaden mellan miljoner, miljarder och biljoner.

 

Jag tror att det är ett resultat av fackets utbildningskurser där grunden är att förvirra medlemmarna så fackpamparna kan göra vad de vill. Ett typexempel finns här i form av IL men han är inte den enda som har svårt med nollorna.

 

1000 miljoner=1 miljard

 

1000 miljarder=1 biljon

 

Jag har sett att denna enkla kunskap har stora problem att ingå bland svenska journalister och annat vänsterfolk och slås av att det kanske är en medvetenhet när man vill blanda som man vill och inte svennen begriper.

 

Kunskap är makt, så lär er svenska folket skillnaden med nollorna innan ni förblir nollor.

 

Tro inte att Sverige ska förbli en toppnation utan ansträngningar och då är nollorna viktiga!

 

Mvh En vän, inte från vänsterkusten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...