Inloss Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Halloj folket! Jag sitter och har lite funderingar hur jag ska ta mig från Bangkok och ner till Samui eller Koh Tao och hoppas att någon kan komma med råd och tips! Jag flyger från Arlanda via Helsingfors och Hongkong och ska landa i Bangkok kl 18:50. Min första tanke var att flyga ner direkt men då jag känner att det kanske blir lite dyrt plus att det bara i dagsläget finns 2 vettiga flighter så har jag börjat tänka i andra banor. Tåg har funderat på ett tag, kändes som om det hade kunnat vara lite kul. Se lite landskap och natur, dock så hinner man ju inte med färjan till Koh Tao om man inte tar natt tåget och åker man med det tåget så ser man ju ändå ingenting av landet. Buss har jag knapp ens funderat på då jag inte riktigt uppskattar att åka runt på långa resor med buss i Thailand, dock har jag åkt mycket minibuss och inte så mycket "vanlig" buss. 8/1 skulle jag behöva vara på Koh Tao. Är tacksam för alla tips och råd som ni vill dela med er av!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 4910 B för flyget som går 20:20 så e du framme på Samui redan vid 21:50 och kan chacka in på nått bra hotell vid 22:30 rycket och sen ut i Samui natten ;-) Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 då skiter det sej med tåget åxå vad jag kan se. http://www.thailandtrainticket.com/trainticket/index.asp Så Haj Kay´s förslag skulle jag tagit fast det är 3000 Bath dyrare än 1:a klass på tåget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 då skiter det sej med tåget åxå vad jag kan se. http://www.thailandtrainticket.com/trainticket/index.asp Så Haj Kay´s förslag skulle jag tagit fast det är 3000 Bath dyrare än 1:a klass på tåget. Ähhh såg att det kom in fel länk av någon anledning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 (ändrad) Eller köper du en s.k joint ticket med airasia o flyger till Suratthani, det ingår då transport och färja till Lipa noi på Samui. Kostar väl ca 1500-2500b. Tar en 5-6 timmar totalt Ändrades November 4, 2014 av mangokid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dryas Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Nattbuss från BKK ink färja till Koh-Tao 1100thb funkar bra. http://www.lomprayah.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 4, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 4, 2014 4910 B för flyget som går 20:20 så e du framme på Samui redan vid 21:50 och kan chacka in på nått bra hotell vid 22:30 rycket och sen ut i Samui natten ;-) Absolut det är ju så jag brukar göra men som sagt så har jag 2 byten innan jag är i bkk och så vill jag inte boka flyget innan plus så nämnde jag ju att det känns lite smådyrt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 4, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 4, 2014 då skiter det sej med tåget åxå vad jag kan se. http://www.thailandtrainticket.com/trainticket/index.asp Så Haj Kay´s förslag skulle jag tagit fast det är 3000 Bath dyrare än 1:a klass på tåget. Den sidan har jag inte hittat innan. Känns som om att det saknas avgångar på den... http://www.railway.co.th/checktime/checktime.asp?lenguage=Eng Har jag använt mig av Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Kör på nattbussen som redan nämts om det är priset som är det avgörande. Ska du krångla med tåg så ska du ta dig till tågstationen från flygplatsen och sen fixa färja osv, blir dyrare också. It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Till slut handlar det väl om hur mycket tid du vill slösa på att ta dig ner. Flyg = dyrt men snabbt. Buss = billigt men tar 10-14 timmar, vet dock inte om dom har bussavgångar ifrån Suvan... (inte sååå skoj efter 17 timmar på olika flyg) Tåg = 40 min på tåg in till stan + 20 min på skytrain + 20 min med tunnelbana (allternativt taxi ifrån Suvan direkt till Centralstationen, med obestämd tid i Bangkoks trafik) Nu vet jag ju inte vilken dag du landar, men har du gott om tid kan du ju välja det som passar dig bäst. Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Ta nattåget får du sova i en säng ,ge tusan i dom livsfarliga bussarna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dooks Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Har alltid tagit nattåget(kombibiljett tåg/båt) till Surat Thani och vidare med färjan till Ko Phangan eller Samui. Eller samma tåg till Chumpon sen färja till Koh Tao. Mycket bekvämt att sova i "sleeper" vagn och känslan att glida ut ur BKK i skymningen med allt som händer utanför tåget och med en kall i näven är riktigt trevligt, välj fläkt inte aircon, då är fönster öppna och man ser/hör det som sker utanför. Sist så var det holidays och tågen var fullbokade när vi kom ner till BKK. Med viss tveksamhet bokade vi kombi buss/båtbiljett med Lompraya. Det är dom som kör katamaranerna mellan öarna i söder. Måste bara säga att detta var superbra. Avfärd från Banglampo i BKk vid 06:00 i mycket bekväm buss, härligt att glida ur BKK på morgonen. Vid 9 på morgonen var vi i Hua Hin och då serverades macka och kaffe. Vid 13:00 var vi framme i Chumpon där vi väntade en stund ( tid för öl ) innan vi hoppade på katamaraneen. Kl 14:45 var vi framme på Koh Tao. Får vi inte tag på tågbiljetter blir det lätt denna igen! Har hört att nattbussen är seg och längre väntan på färja. Kan rekommendera att köpa åksjukapiller ifall det skulle blåsa på havet, även om det inte ser så farligt ut på havet kan det gunga ändå. Dessa kan kombineras med öl Bra om ni har barn med som reser( som i regel lättare mår illa, både på buss å båt) http://www.lomprayah.com Med vänlig hälsning, dooks Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
micke isaan Inlagd November 4, 2014 Dela Inlagd November 4, 2014 Har åkt lite buss på längre färder och det funkar bra,men att åka mini buss gör jag inte om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 5, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2014 Alltså WOW!! Vilka jävla hjältar ni är!! Tack som fan! Ser nu att jag glömde att meddela att jag landar den 7/1 och det är därför det känns lite små surt att flyga till Samui för 1,000 sek när jag bara kommer att vara där i typ 14h... Fortsatte att leta efter att jag skrev frågan här och hittade ytligare ett alternativ ner. Flyg med Nok Air från Don Muang ner till Chumpon för 1800 bath och sen färja därifrån till Koh Tao. Hur är Chumpon? Är det något att se, eller rättare sagt finns det något att se? Tar jag den här resan så flyger jag ner 0600 och färjan går 1300 så jag har lite tid att slå ihjäl... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Du hade kunnat flyga till Samui med Finnair via Hong Kong, Finnair samarbetar med Bangkok Airways som flyger den vägen och även via Suvvan om du köpt en sån biljett direkt när du bokade. I alla fall gick det för ett par år sedan... Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Själva staden är inget extra,finns ett robinson varuhus, några restauranger med farangmat och öl. Men färjeläget ligger väl 1 timme? utanför staden. Var en mysig resort vid det färjeläget vi åkte ifrån, skulle nog hellre åka dit och ta några bärs och spana ut över havet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Muimatt Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Live and direct! Sitter på Samui flygplats bu och skall till Bkk en dag eller två. Pris; 3,600 baht Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 5, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2014 Du hade kunnat flyga till Samui med Finnair via Hong Kong, Finnair samarbetar med Bangkok Airways som flyger den vägen och även via Suvvan om du köpt en sån biljett direkt när du bokade. I alla fall gick det för ett par år sedan... Kollade resa Stockholm-Samui men det var svindyrt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Kollade resa Stockholm-Samui men det var svindyrt... Ja, visst är det så oftast. Ville bara tipsa om möjligheten och är man ute i god tid som 6 månader före så lyckas man ibland. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 5, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2014 Själva staden är inget extra,finns ett robinson varuhus, några restauranger med farangmat och öl. Men färjeläget ligger väl 1 timme? utanför staden. Var en mysig resort vid det färjeläget vi åkte ifrån, skulle nog hellre åka dit och ta några bärs och spana ut över havet. Blir det den här resan så lär det nog bli lite av båda alternativen. Är det badvänligt vid resorten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 5, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2014 Ja, visst är det så oftast. Ville bara tipsa om möjligheten och är man ute i god tid som 6 månader före så lyckas man ibland. Haha, så långt i förväg är jag aldrig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Jag såg ingen strand men ett dopp från den långa bryggan som leder ut till båtarna går det nog att ta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd November 5, 2014 Dela Inlagd November 5, 2014 Hur är Chumpon? Spenderade några nätter där för ca 10 år sen. Där är ett par hyfsade stränder, hat sairee kommer jag ihåg som en bra strand, dock jävligt lugnt. Ligger lite småöar utanför, varav en som skulle va riktigt jävla fin, var dock aldrig ut där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inloss Inlagd November 6, 2014 Trådstartare Dela Inlagd November 6, 2014 Spenderade några nätter där för ca 10 år sen. Där är ett par hyfsade stränder, hat sairee kommer jag ihåg som en bra strand, dock jävligt lugnt. Ligger lite småöar utanför, varav en som skulle va riktigt jävla fin, var dock aldrig ut där. Kanon! Tack! Hittade lite intressant info om Chumphon här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu