Jump to content
IGNORERAD

Köpa air-con


Esspe

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips och ideér inför air-con köp. Vi byggde ett två-planshus i vintras och ska köpa air-con när vi kommer ner nu i december. Vi har två små sovrum där uppe och en öppen planlösning nere med kök och vardagsrum. Totalt nånstans 90-100 kvm fördelat på två våningar. Funderar på om vi ska köpa tre små, en nere och en i varje sovrum däruppe, eller om vi ska satsa på en större och placera den där nere. Eller en uppe och en nere?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    5

  • Tallviking

    4

  • Esspe

    4

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk på att kylan ramlar neråt och värmen stiger, kan vara någon tankeställare

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har aircon i sovrummen.

Provade en gång och öppna dörrarna till vardagsrummt men de mäkta inte med och kyla ner detta.

Till sovrummen räcker de gott.

Kanske blir det något till vardagsrum och kök också men inte de närmaste åren.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Surfat runt lite och kollat. Verkar, precis som ni säger, inte vara någon idé att försöka kyla allt med ett aggregat utan det får bli i sovrummen. Vi börjar med det ena så får vi se hur det blir.

 

Tack för svaren.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett en anläggning med en större utedel med flera separata innedelar för varje rum.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på en luftvärmepump på en gång med tanke på hur kallt det har varit på vintrarna.

 

Har du någon koll på priser?  Haft samma tanke, när sopeldarna tänds och alla sitter i jackor...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte två aircon till v-rum och kök i april. Vi köpte inverter a/c och det är något jag absolut kan rekomendera, tystare,energisnålare och skönare inomhusklimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surfat runt lite och kollat. Verkar, precis som ni säger, inte vara någon idé att försöka kyla allt med ett aggregat utan det får bli i sovrummen. Vi börjar med det ena så får vi se hur det blir.

 

Tack för svaren.

Skall ni bara köpa en så köp en riktig.

Daikun eller mitsubishi inventer  till och börja med kanske.

 

Hade besök från grannhusen och de tyckte vi hade härlig kyla med Mitsubishi inventer och tyst.

De ångrade sina köp.

De billiga kan man kanske ha till kök eller så där ljudet inte märks och inte är på i långa perioder.

Fick mina råd om vad som skall köpas i våras här i forumet så det finns allt kunskap här men de sover väl nu på natten :wink:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör med en LG Inverter i sovrummet och är väldigt nöjda

 

Tyst och effektiv

 

post-3404-0-99852300-1414461097_thumb.jp

 

post-3404-0-10550200-1414461140_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör med en LG Inverter i sovrummet och är väldigt nöjda

 

Tyst och effektiv

 

 

Vad kostade den?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde på med Mitsubishis fina heh. :wink:

 

Pris? Hur stor? Mäter man i BTU i Thailand?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostade den?

 

Den kostade 32000 baht och då ingick monteringen

 

Tror den har 18000 BTU om jag kommer ihåg rätt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra kommer jag inte ihåg vad de kostade men det var nog ungefär som Tallvikings.

Eftersom vi hade stora sovrum  med högt i tak så fick de komma och titta hur stora det skulle vara,

Vet inga specifikationer men de räcker till.

 

När de skulle montera ytteraggregatet så ville jag att de skulle monteras på badrumsväggen för eventuell buller men de sa dessa är helt tysta.

De fick montera där jag ville för säkerhets skull men det stämmer att de inte hörs.

Läste någonstans att de var de tystaste,

Det viktiga är att de är inventers.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Galten, on 27 Oct 2014 - 19:47, said:

Skall ni bara köpa en så köp en riktig.

Daikun eller mitsubishi inventer  till och börja med kanske.

 

Hade besök från grannhusen och de tyckte vi hade härlig kyla med Mitsubishi inventer och tyst.

De ångrade sina köp.

De billiga kan man kanske ha till kök eller så där ljudet inte märks och inte är på i långa perioder.

Fick mina råd om vad som skall köpas i våras här i forumet så det finns allt kunskap här men de sover väl nu på natten :wink:

 

Håller med, inverters bör det vara. Var dumsnål tidigare och körde vanliga LG som är kassa.

Körde upp några av dessa till huset i Isaan och köpte istället in 3 mindre Mitsu för sovrummen och en Fujitsu till vardagsrummet. Perfekt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på inverters och dem andra?

Enkelt utryckt är det kompressorn som är lite bättre på en inverterstyrd, vill inte gå in på några facktermer här.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt utryckt är det kompressorn som är lite bättre på en inverterstyrd, vill inte gå in på några facktermer här.

 

Läste någonstans att en AC med inverter drar ca 30% mindre ström än en klassisk start/stopp-kompressorutrustad AC

 

Kan det stämma ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inverter jobbar steglöst så den drar inte mer energi än den behöver för aktuellt kylbehov

och vanliga brukar kallas on - off och drar max energi oavsett kylbehov

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inverter jobbar steglöst så den drar inte mer energi än den behöver för aktuellt kylbehov

och vanliga brukar kallas on - off och drar max energi oavsett kylbehov

Visst, on-off varianterna blåser på för fullt när de går sedan slår den av. Intervallträning när den är som bäst, medans invertern jobbar betydligt lugnare under normala förhållanden. Mera som en joggingtur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här biten är jag inte duktig på, men vad jag förstår finns det inverters eller "vanliga" , (av och på...)

Men min tanke med värmepump / kylanläggning kvarstår, finns dessa aggregat att köpa i Thailand, sådana som man kan växla mellan kyla och värme...?

 

Sitter man i Isaan i December, med nattgrader på 11 - 14 grader, och med ett föränderligt klimat, skulle åtminstone jag kunna spendera lite ström på värme / jämn inomhus temp...

Några tankar kring detta..?

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...