Jump to content
IGNORERAD

Ingen rättvisa 10 år efter Tak Bai.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Det är bara ett problem med ditt resonemang eftersom det just är militären som har fått amnesti och juntan lär aldrig medverka till att dom militärer som bär ansvaret för dessa illdåd ställs till svars för detta.

 

Mvh isan lover

Och dom som gav order till militärerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    11

  • turisten

    11

  • Tallviking

    5

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Det är bara ett problem med ditt resonemang eftersom det just är militären som har fått amnesti och juntan lär aldrig medverka till att dom militärer som bär ansvaret för dessa illdåd ställs till svars för detta.

 

Mvh isan lover

Nu avsåg jag den amnesti som stoppades av Thailands befolkning förra hösten.

 

Klarnar det nu då?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt uppgifter i Prachatai uppmärksammar HRW nu efter 10 år efter tragedin i Tak Bai och konstaterar att inget har hänt i ärendet under dom 10 år som har gått.

 

HRW kräver ånyo att dom poliser, militärer och militära befäl på plats som är ansvariga för dessa brott och inhumana behandling av dom gripna ställs till svars för sina handlingar, sina krav och sin kritik framför HRW till den man som nu leder Thailand, Juntaledaren General Prayuth.

 

Det är bra att HRW inte glömmer denna händelse fortsätter kräva att rättvisa skipas, men det är föga troligt att juntaledaren lyssnar och gör något i ärendet eftersom han istället uppmanar inhemsk press och människorätts aktivister att inte ta upp Tak Bai eftersom han inte vill att befolkningen ska påminnas om detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det är väl bara för Juntan att se till att den ansvarige för det hela åtalas. Fast eftersom han har en historia av att inte komma på rättegångar är det väl bra att döma honom i sin frånvaro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu avsåg jag den amnesti som stoppades av Thailands befolkning förra hösten.

 

Klarnar det nu då?

Hej

 

Jag ser ingen direkt koppling av denna föreslagna amnesti till Tak Bai och HRW,s krav till Juntaledaren General Prayuth på att ansvariga poliser och militärer ställs till svars för sina illdåd, dessa brott var väl knappast en del av den pågående politiska konflikten mellan gula och röda i landet?

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl bara för Juntan att se till att den ansvarige för det hela åtalas. Fast eftersom han har en historia av att inte komma på rättegångar är det väl bra att döma honom i sin frånvaro.

Hej

 

Tror du verkligen själv på vad du skriver, komer juntaledaren att se till att HRW,s krav på att ansvariga poliser och militärer för illdåden i Tak Bai ställs till svars för detta, tillåt mig tvivla.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ser ingen direkt koppling av denna föreslagna amnesti till Tak Bai och HRW,s krav till Juntaledaren General Prayuth på att ansvariga poliser och militärer ställs till svars för sina illdåd, dessa brott var väl knappast en del av den pågående politiska konflikten mellan gula och röda i landet?

Mvh isan lover

Jag förstår att du levt i bubblan i din by Medans detta hände.

Dock vi som var med på andra ställen i Thailand på den tiden. Läste om hur Thaksin gick ut hårt i media. Och sa att han skulle lösa frågan i söder en gång för alla. Tak Bai är således en biprodukt av att Thaksin beordrade den slutgiltiga lösningen i söder.

Då mycket av hans politik gick ut på att ta i med hårdhandskarna för att framstå som en handlingskraftig ledare.

Om man guda förklarar honom som du gjort. Så kan jag förstå att det är svårt att ta in sådan fakta som ställer din husgud i sämre dager. Man kan sen fråga sig varför Thaksin om han är oskyldig. Gick ut och försvarade militären med att dom dog av eget slarv med mat och dryck?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tror du verkligen själv på vad du skriver, komer juntaledaren att se till att HRW,s krav på att ansvariga poliser och militärer för illdåden i Tak Bai ställs till svars för detta, tillåt mig tvivla.

 

Mvh isan lover

Det vore helt fel att ställa någon till svars för detta innan skuldfrågan är utredd av en oberoende källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan man inte ställa den högst ansvarige för detta inför rätta?Vem som var ansvarig finns det väl ingen tvekan om.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du levt i bubblan i din by Medans detta hände.

Dock vi som var med på andra ställen i Thailand på den tiden. Läste om hur Thaksin gick ut hårt i media. Och sa att han skulle lösa frågan i söder en gång för alla. Tak Bai är således en biprodukt av att Thaksin beordrade den slutgiltiga lösningen i söder.

Då mycket av hans politik gick ut på att ta i med hårdhandskarna för att framstå som en handlingskraftig ledare.

Om man guda förklarar honom som du gjort. Så kan jag förstå att det är svårt att ta in sådan fakta som ställer din husgud i sämre dager. Man kan sen fråga sig varför Thaksin om han är oskyldig. Gick ut och försvarade militären med att dom dog av eget slarv med mat och dryck?

När denna diskussionen var uppe för ett par år sedan och Thaksin kritiserades för sitt handlande i denna historia gick den gode IL istället ut och försvarade hans handlande med att det var en form av terroristbekämpning och således av godo. Nu har den iställningen tydligen reviderats och det kanske passar bättre om någon annan kan ta ansvar för för denna massaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

När denna diskussionen var uppe för ett par år sedan och Thaksin kritiserades för sitt handlande i denna historia gick den gode IL istället ut och försvarade hans handlande med att det var en form av terroristbekämpning och således av godo. Nu har den iställningen tydligen reviderats och det kanske passar bättre om någon annan kan ta ansvar för för denna massaker.

 

Så sant detta inlägg är!

 

Har nästan lust att länka till några av dessa försvarstal för både WOD och Tak Bai, men IL har redan tappat så många ansikte så det skulle bli en form av mobbing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag förstår att du levt i bubblan i din by Medans detta hände.

Dock vi som var med på andra ställen i Thailand på den tiden. Läste om hur Thaksin gick ut hårt i media. Och sa att han skulle lösa frågan i söder en gång för alla. Tak Bai är således en biprodukt av att Thaksin beordrade den slutgiltiga lösningen i söder.

Då mycket av hans politik gick ut på att ta i med hårdhandskarna för att framstå som en handlingskraftig ledare.

Om man guda förklarar honom som du gjort. Så kan jag förstå att det är svårt att ta in sådan fakta som ställer din husgud i sämre dager. Man kan sen fråga sig varför Thaksin om han är oskyldig. Gick ut och försvarade militären med att dom dog av eget slarv med mat och dryck?

Hej

 

Tydligen är inte HRW heller nöjda med dom utredningar som den dåvarande regeringen under Thaksins ledning presenterade, och fram för allt att ansvariga poliser och militärer inte har ställts inför rätta, jag stöder HRW och deras krav på rättvisa och att skyldiga poliser och militärer straffas.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tydligen är inte HRW heller nöjda med dom utredningar som den dåvarande regeringen under Thaksins ledning presenterade, och fram för allt att ansvariga poliser och militärer inte har ställts inför rätta, jag stöder HRW och deras krav på rättvisa och att skyldiga poliser och militärer straffas.

 

Mvh isan lover

Och givetvis skall dom straffas utan att ha skuldbelagts i en oberoende utredning. Varför slösa tid med skuldfrågor? Det är bättre med en Thaksin-initierad utredning som lägger skulden på några lägre militärer och naturligtvis inte tar upp några obehagliga frågeställningar i skuldfrågan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tydligen är inte HRW heller nöjda med dom utredningar som den dåvarande regeringen under Thaksins ledning presenterade, och fram för allt att ansvariga poliser och militärer inte har ställts inför rätta, jag stöder HRW och deras krav på rättvisa och att skyldiga poliser och militärer straffas.

 

Mvh isan lover

 

En liten nätt fråga, är det de som ger order om att skjuta eller de som fått ordern att göra det som skall ställas till svars.

 

Tänk nu noga innan du svarar, för i andra trådar har du ju redan sagt något annat än i detta inlägg.

Och HRW har aldrig kritiserat varken polis eller militär i dessa frågor, den enda som fick extremt mycket kritik var Thaksin, och han svarade då, ja det vet du ju redan, men ta er i brasan är en bra översättning på hans svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tydligen är inte HRW heller nöjda med dom utredningar som den dåvarande regeringen under Thaksins ledning presenterade, och fram för allt att ansvariga poliser och militärer inte har ställts inför rätta, jag stöder HRW och deras krav på rättvisa och att skyldiga poliser och militärer straffas.

Mvh isan lover

Så du menar att HRW explicit är bara intresserade av att polis och militär ställs inför rätta. Och riktar ingen kritik mot Thaksin alls?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och givetvis skall dom straffas utan att ha skuldbelagts i en oberoende utredning. Varför slösa tid med skuldfrågor? Det är bättre med en Thaksin-initierad utredning som lägger skulden på några lägre militärer och naturligtvis inte tar upp några obehagliga frågeställningar i skuldfrågan.  

Hej

 

Jag tror inte alls att HRW vill att någon ska straffas utan en ordentlig utredning, men i fallet Tak Bai är det nog ställt utom all tvivel att polis och militär begick allvarliga brott som vållade många dödsfall och inhuman behandling som ledde till onödigt lidande och amputationer.

 

Jag anser att HRW.s krav på att dom skyldiga för detta straffas som högst befogade och naturliga, jag förstår inte dina invndningar mot detta.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar att HRW explicit är bara intresserade av att polis och militär ställs inför rätta. Och riktar ingen kritik mot Thaksin alls?

Hej

 

Att HRW kräver att skyldiga poliser och militärer straffas är väl helt naturligt liksom att dom är kritiska mot att Thaksins regering inte såg till att dom blev ställda inför rätta, lika naturligt är det nu att HRW ställer nya krav på att ansvariga poliser och militärer straffas till landets nuvarande ledare juntaledaren general Prayuth.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror inte alls att HRW vill att någon ska straffas utan en ordentlig utredning, men i fallet Tak Bai är det nog ställt utom all tvivel att polis och militär begick allvarliga brott som vållade många dödsfall och inhuman behandling som ledde till onödigt lidande och amputationer.

 

Jag anser att HRW.s krav på att dom skyldiga för detta straffas som högst befogade och naturliga, jag förstår inte dina invndningar mot detta.

 

Mvh isan lover

Mina invändningar handlar om att jag anser att dom som bär ansvaret bör straffas och detta bör utredas. Det är så det brukar gå till när rättvisa skipas.  Att allvarliga brott begicks är inget tvivel om. Dock är det rimligt att utreda vem som faktiskt har ansvaret för att dessa brott begicks. Att några lägre militärer skulle ha haft hela ansvaret låter lite för bra för att vara sant och det tror jag nog dom flesta inser. Oavsett om så är fallet eller inte bör det givetvis utredas av en oberoende part. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mina invändningar handlar om att jag anser att dom som bär ansvaret bör straffas och detta bör utredas. Det är så det brukar gå till när rättvisa skipas.  Att allvarliga brott begicks är inget tvivel om. Dock är det rimligt att utreda vem som faktiskt har ansvaret för att dessa brott begicks. Att några lägre militärer skulle ha haft hela ansvaret låter lite för bra för att vara sant och det tror jag nog dom flesta inser. Oavsett om så är fallet eller inte bör det givetvis utredas av en oberoende part. 

Hej

 

Enligt tidigare utredningar är det lokala militära ledare som bar det direkta ansvaret för dom beslut som gjorde att aktionen misslyckades så kapitalt, jag har som bekant inte mycket till övers för landets generaler och militärledning men jag tror faktiskt att även kommande utredningar kommer att påvisa det samma.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt tidigare utredningar är det lokala militära ledare som bar det direkta ansvaret för dom beslut som gjorde att aktionen misslyckades så kapitalt, jag har som bekant inte mycket till övers för landets generaler och militärledning men jag tror faktiskt att även kommande utredningar kommer att påvisa det samma.

 

Mvh isan lover

Försvarsministrar har du stort förtroende för

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Försvarsministrar har du stort förtroende för

Hej

 

Nej det skulle jag inte vilja påstå.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nej det skulle jag inte vilja påstå.

 

Mvh isan lover

Så då gillade du inte Yingluck då?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt tidigare utredningar är det lokala militära ledare som bar det direkta ansvaret för dom beslut som gjorde att aktionen misslyckades så kapitalt, jag har som bekant inte mycket till övers för landets generaler och militärledning men jag tror faktiskt att även kommande utredningar kommer att påvisa det samma.

 

Mvh isan lover

Denna tidigare utredning initierades av Thaksin. Vare sig politiker, polis eller militärledning pekades ut i denna. Istället var det tre stycken militära officerare som deltog i själva operationen som ansågs försumliga för att ha undlåtit att övervaka transporten på ett ordentligt sätt. Dvs, en lagom liten förseelse på en lagom nivå och där inga viktiga människor behövde känna sig oroade. Kan tänka mig att dessa tre redan fått ett kännbart straff i form av en åthutning från närmsta befäl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror inte alls att HRW vill att någon ska straffas utan en ordentlig utredning, men i fallet Tak Bai är det nog ställt utom all tvivel att polis och militär begick allvarliga brott som vållade många dödsfall och inhuman behandling som ledde till onödigt lidande och amputationer.

 

Jag anser att HRW.s krav på att dom skyldiga för detta straffas som högst befogade och naturliga, jag förstår inte dina invndningar mot detta.

 

Mvh isan lover

Det glädjer mig att du efter flera års analyser kommit fram

tilll att det inte endast handlade om en terroristbekämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Det är det nog ett gäng gula medlemmar som skulle vilja se, men läser man HRW,s krav så är det att dom poliser och militärer som ligger bakom dödsfallen och den inhumana behandlingen av dom tillfångatagna ska ställas inför rätta och straffas, jag utläste inga som helst krav ifrån HRW om att ex.vis Thaksin skulle straffas för att han råkade vara PM när militären begick dessa illdåd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det har diskuterats tidigare men jag tar det igen:

Du och ett fåtal andra rödmyror skrek er hesa över att PM Abhisit skulle ställas till svars för uppbrytningen av den olagliga ockupationen av Bangkok 2010 TROTS att PM Abhisit undertecknat dokument (du hade vänligheten att själv länka in dem här) där det klart stod att våld INTE fick användas.

 

I fallet Tai Bak så vill du att militären och polisen ska ställas till svars; Thaksin skall inte på något sätt tvingas ta ansvar.

Fattar jag dig rätt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så då gillade du inte Yingluck då?

Hej

 

Jag tycker att hon var alldeles för vek och flat mot landets generaler inte minst budgetmässigt, det finns naturligtvis en förklaring till detta men jag ogillar det ändå.

 

Om jag skulle bli nöjd med en Thailändsk försvarsminister skulle antalet generaler minst halveras, militärbudgeten halveras och tas ned till Thaksins nivåer, samt att militära konstitutionen tas bort och militären fråntas allt tänkbart politiskt inflytande.

 

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...