Jump to content
IGNORERAD

TAT ska locka turister till Thailand genom undantagslagarna.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Det var ett av dina bättre inlägg.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tack!

 

Argumenterar man med någon som konstant hittar på och ljuger så måste man ju le ibland, tycker synd om dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • MaiChai

    20

  • Tamdai

    15

  • Surin P3

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Bra exempel på detta är väl dom attacker som militären satte in mot dom belägrade demonstranterna och när man sköt flyende i ryggen, prickskyttarna som avlivade obeväpnade med direktskott i huvudet, dödandet av dom obeväpnade i Templet, avrättningen inför TV-kamerorna av Shea Deng, m.m.

 

Att handlingar som det här ledde till att även demonstranter tog till våld är uppenbart.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Enligt Geneve konventionen är det olagligt att använda sig av sjukhus och liknande skyddade områden för att begås stridshandlingar. De sket dock Black Shirts i ogch tog sin tillflykts till det gemensamt beslutande fredade templet varifrån de besköt militären-som besvarade elden och i eldstriden dog ett antal personer.

 

Fel av militären att bemöta skottlossning från ett fredat område som ändå snart var inringat men också extremt fel av black shirts att använda sig av ett sjukhus/fredad zon som mänsklig sköld.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är något som många har hävdat historiskt ändå förekommer det som tur är att både ansvariga politiker och militära befäl fälls för brott som detta även om det inte är dom själva som har hållit i vapnet och tryckt på avtryckaren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är så en lag är uppbyggd

 

I vilken lag kan man fälla någon för mord som inte begått själva brottet ?

 

"Anstiftan till mord" eller "medhjälp till mord" finns men det är helt andra straffskalor och inga av kriterierna för dom brotten passar in på dessa händelser !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så en lag är uppbyggd

 

I vilken lag kan man fälla någon för mord som inte begått själva brottet ?

 

"Anstiftan till mord" eller "medhjälp till mord" finns men det är helt andra straffskalor och inga av kriterierna för dom brotten passar in på dessa händelser !

 

Nu är detta helt OT, men så verkar det mesta på MPR vara så jag undrar lite...

 

Dessa krigsförbrytare/andra som inte själva utfört brott (inte bara i Thailand, finns över hela världen nästan) som döms tex i Haag. Har dom nånsin utfört ett mord? Finns väl misstänkta terrorister på Guantanamo som inte ens gjort nåt (än).

 

Vad jag vet har ingen Thailändare varit i Haag i alla fall, men det kanske är nån specialdomstol. Har väldigt dålig koll på detta.

 

Varför jag undrar är, om jag blir beordrad att skjuta. Är det mitt ansvar eller den person som beordrar mig att skjuta som "tar smällen".

På jobbet hade vi ju delegerat ansvar, men vissa saker går inte att delegera hur mycket cheferna än vill.

Borde ju fungera likadant med militär/polis tex. Så länge dom agerar utifrån order dvs. Spatserar dom iväg på fritiden och knäpper nån så åker dom nog dit.

 

Så analogin borde väl kunna appliceras på dom svarta åxå. Är dom under order så... gör dom det på egen hand så...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta helt OT, men så verkar det mesta på MPR vara så jag undrar lite...

 

Dessa krigsförbrytare/andra som inte själva utfört brott (inte bara i Thailand, finns över hela världen nästan) som döms tex i Haag. Har dom nånsin utfört ett mord? Finns väl misstänkta terrorister på Guantanamo som inte ens gjort nåt (än).

 

Vad jag vet har ingen Thailändare varit i Haag i alla fall, men det kanske är nån specialdomstol. Har väldigt dålig koll på detta.

 

Varför jag undrar är, om jag blir beordrad att skjuta. Är det mitt ansvar eller den person som beordrar mig att skjuta som "tar smällen".

På jobbet hade vi ju delegerat ansvar, men vissa saker går inte att delegera hur mycket cheferna än vill.

Borde ju fungera likadant med militär/polis tex. Så länge dom agerar utifrån order dvs. Spatserar dom iväg på fritiden och knäpper nån så åker dom nog dit.

 

Så analogin borde väl kunna appliceras på dom svarta åxå. Är dom under order så... gör dom det på egen hand så...

 

Ja. Det är en väldigt stor skillnad

 

Vissa yrken ger den anställde rätt att bruka våld, även dödligt våld och det kan dom göra helt utan risk att bli dömda för detta så länge dom följer dom yrkesregler som satts upp för respektive yrke

 

Följer dom INTE dessa regler kan dom fällas för dels regelbrott och i värsta fall även ännu värre brott

 

Gör dom det dessutom utanför tjänsten har dom inget som helst skydd av dessa regler utan döms som vilken person som helst enligt normala lagar och regler

 

Ångande din fråga om att bli beordrad att skjuta i det fall som t.ex rådde i Bangkok då undantagslagar gällde är det faktiskt att begå ett brott att INTE skjuta och det är ett väldigt svårt problem för soldater att ställas inför när ens egen personliga åsikt är att man inte vill skjuta en landsman men tvingas till det av de order som ges. Många har inte klarat av detta rent psykiskt och råkat ut för bl.a. PDSD och andra skador.

 

HAAG dömer inte efter dessa regler utan ligger på en nivå över ett lands lagar och regler. Dom jobbar mer efter den högre nivån där internationella lagar, föredrag, konventioner etc styr och allt blir mer "luddigt"

 

I HAAG kan man istället dömas för andra brott som t.ex folkmord eller andra beteckningar och det är INTE samma sak som mord på enskild för där regleras detta i landets egna lagar och regler

 

Dom svarta ingick inte i någon organisation styrd av särskilda lagar och regler i landets författning och döms då enligt samma lagar och regler som en enskild och skyddas på inget sätt av att dom fått order om något.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är så en lag är uppbyggd

 

I vilken lag kan man fälla någon för mord som inte begått själva brottet ?

 

"Anstiftan till mord" eller "medhjälp till mord" finns men det är helt andra straffskalor och inga av kriterierna för dom brotten passar in på dessa händelser !

Hej

 

Det finns gott om fall där både politiker och höga befäl har fällts i t.ex efter andra världskriget och efter Balkankriget så du har fel när du påstår att den som beordrar dessa illdåd inte kan fällas utan bara den som håller i vapnet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du IL att när de röda dödade beväringar vid militärförläggningar för att tillskansa sig vapen så var det OK.Dom kanske skulle ha vapnen till tävlingsskytte på risåkern?Varför är det OK när de röda dödar?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det finns gott om fall där både politiker och höga befäl har fällts i t.ex efter andra världskriget och efter Balkankriget så du har fel när du påstår att den som beordrar dessa illdåd inte kan fällas utan bara den som håller i vapnet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jasså ?

 

Fram med ett enda bevis !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har samma uppfattning som FN, HRW och Amnesty i denna fråga och känner mig trygg i detta.

Med vänlig hälsning isan lover

Det är ju tur att FN HRW och Amnesty får medhåll från dig denna gång.

När Thaksin fick kritik från samma organisationer angående tak Bai och WOD så höll du definitivt inte med dessa organisationer. WOD benämde du ju även som en samhällsnyttig insats för att få bort samhällets avskräden.

Nu väntar vi bara på att du gör juntan ansvarig för WOD.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

"As the army attempted to move on the camp, they were confronted by well-armed men who fired M16 and AK-47 assault rifles at them, particularly at the Khok Wua intersection on Rajdamnoen Road. They also fired grenades from M79s and threw M67 hand grenades at the soldiers. News footage and videos taken by protesters and tourists show several soldiers lying unconscious and bleeding on the ground, as well as armed men operating with a high degree of coordination and military skills."

                                                   

Ur HRW:s rapport om protesterna 2010.

 

http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/thailand0511webwcover_0.pdf

 

Earlier Sunday, the government offered safe passage for any protesters who wished to leave a downtown site where they have camped for six weeks, and a protest leader, Nattawut Saikua, said they would be free to leave. Mr. Nattawut also offered to withdraw militant fighters from the streets and negotiate if the government also called a cease-fire and withdrew its troops. That offer suggested a closer relationship with the violent wing of the protests than Mr. Nattawut had acknowledged.

 

New York Times

 

http://www.nytimes.com/2010/05/17/world/asia/17thai.html

 

Lite annat fredligt pyssel från rödskjortornas 2010-aktiviteter:

 

http://www.youtube.com/watch?v=jvbUVCopKec

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jasså ?

 

Fram med ett enda bevis !

Hej

 

Känner du till Nurnberg rättegångarna efter andra världskriget och ICC,s arbete efter ex.vis Balkankriget?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag är ju tillfälligt tillbaks på mitt gamla jobb för en period på konsultbasis och det är mycket frågor om militärjuntan, undantagstillståndet och den militära upprensningen på Phukets stränder.

 

Det är ju många här som har rest till ex.vis Phuket i tiotals år just för att tillbringa tid på stranden, dom är absolut inte positiva till dom bilder på öde stränder utan stolar, parasoll och försäljare som visas i media, ingen av dom har upplevt försäljarna på stranden som jobbiga och påstridiga utan mer som en hjälp till en trevlig och bekväm semester.

 

Undrar hur många resenärer med helsvenska par och familjer det är som resonerar likadant och känner en viss tveksamhet, ett par på jobbet ska i år prova Bali för första gången istället för Thailand och Phuket som dom har varit på dom sista 7-8 åren.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är ju tillfälligt tillbaks på mitt gamla jobb för en period på konsultbasis och det är mycket frågor om militärjuntan, undantagstillståndet och den militära upprensningen på Phukets stränder.

 

Det är ju många här som har rest till ex.vis Phuket i tiotals år just för att tillbringa tid på stranden, dom är absolut inte positiva till dom bilder på öde stränder utan stolar, parasoll och försäljare som visas i media, ingen av dom har upplevt försäljarna på stranden som jobbiga och påstridiga utan mer som en hjälp till en trevlig och bekväm semester.

 

Undrar hur många resenärer med helsvenska par och familjer det är som resonerar likadant och känner en viss tveksamhet, ett par på jobbet ska i år prova Bali för första gången istället för Thailand och Phuket som dom har varit på dom sista 7-8 åren.

 

Mvh isan lover

 

Så bra att dina temporära arbetskollegor inte vill åka till en strand som ser ut som en strand utan vill vara på en strand där man varannan minut måsta säga nej till försäljare.

 

Men om de vill ha försäljare och solstolar uthyrda av maffian skall de inte åka till Bali, för där ordnades detta upp för nästan 10 år sedan.

Varför inte rekommendera dem att åka till den där stranden vid Mekong och är som en marknadsplats som du så mycket gillar.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra att dina temporära arbetskollegor inte vill åka till en strand som ser ut som en strand utan vill vara på en strand där man varannan minut måsta säga nej till försäljare.

 

Men om de vill ha försäljare och solstolar uthyrda av maffian skall de inte åka till Bali, för där ordnades detta upp för nästan 10 år sedan.

Varför inte rekommendera dem att åka till den där stranden vid Mekong som du så mycket gillar.

 

Hehe, jag ska till Bali på fredag och kan efter helgen lämna en rapport om hur hemskt det är där utan maffiakontrollerade parasoller och stolar samt omaket att behöva vinka till sig en försäljare vid behov...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är ju tillfälligt tillbaks på mitt gamla jobb för en period på konsultbasis och det är mycket frågor om militärjuntan, undantagstillståndet och den militära upprensningen på Phukets stränder.

 

Det är ju många här som har rest till ex.vis Phuket i tiotals år just för att tillbringa tid på stranden, dom är absolut inte positiva till dom bilder på öde stränder utan stolar, parasoll och försäljare som visas i media, ingen av dom har upplevt försäljarna på stranden som jobbiga och påstridiga utan mer som en hjälp till en trevlig och bekväm semester.

 

Undrar hur många resenärer med helsvenska par och familjer det är som resonerar likadant och känner en viss tveksamhet, ett par på jobbet ska i år prova Bali för första gången istället för Thailand och Phuket som dom har varit på dom sista 7-8 åren.

 

Mvh isan lover

Jodu, det låter ju verkligen som att du har gjort en väldigt omfattande och seriös undersökning. Själv har jag en kusin som aldrig varit i Thailand. Hon var aldrig där när det fanns solstolar på stränderna i Phuket, men har heller inga planer på att åka dit nu när dom är borta. Vetefan hur man skall tolka det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att veta hur IL la fram sin alternativa form av demokrati till sina kollegor.

Typ, den odemokratiska juntan har gjort så att nu får man inte betala för att polisen ska göra sitt jobb. När dom "folkvalda" styrde så fick man slanta under bordet. Så fungerar det i ett demokratiskt land.

Dessutom kan man inte få tag i någon illegal arbetskraft längre. Nu måste alla ha giltiga papper. Dom har förstört allt dom snälla röda har byggt upp.

Tänk om ILs kollegor skulle läsa några av hans inlägg. Dom skulle nog undra vad som är fel.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är ju tillfälligt tillbaks på mitt gamla jobb för en period på konsultbasis och det är mycket frågor om militärjuntan, undantagstillståndet och den militära upprensningen på Phukets stränder.

 

Det är ju många här som har rest till ex.vis Phuket i tiotals år just för att tillbringa tid på stranden, dom är absolut inte positiva till dom bilder på öde stränder utan stolar, parasoll och försäljare som visas i media, ingen av dom har upplevt försäljarna på stranden som jobbiga och påstridiga utan mer som en hjälp till en trevlig och bekväm semester.

 

Undrar hur många resenärer med helsvenska par och familjer det är som resonerar likadant och känner en viss tveksamhet, ett par på jobbet ska i år prova Bali för första gången istället för Thailand och Phuket som dom har varit på dom sista 7-8 åren.

 

Mvh isan lover

Är du timtjyv oxå?Sitta på arbetstid och surfa och gala propaganda?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tycker du att soldaterna agerade "fredligt" när deras prickskyttar avrättade obeväpnade journalister, fotografer, sköterskor, volontärer, barn och taxichaufförer ?

 

Ett mycket märkligt påståense i så fall.

 

Själv tycker jag att FN, HRW, Amnesty och omvärlden har rätt när dom fördömer den Thailändska regeringens avändande av tungt beväpnad militär och prickskyttar mot civila och kräver att dom skyldiga för detta ställs inför rätta och straffas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Enligt mig var det de röda som stod för våldet och provocerade. Ledarna för detta våld gömde sig naturligtvis bakom de dansande gummorna och du gömmer dig bakom dina skrönor som bara du tror på. Du har talang att bli en god sagoförfattare.

 

Det som skrämmer mig är den hänsynslösa hållningen som dessa leende människor kan visa ibland. Att gömma sig bakom dansande, tandlösa, fattiga gummor och barn bara för att vinna politiska och korrupta vinningar är skrämmande.

 

Att någon svensk försvarar detta beteende med hänvisning till att de vunnit ett val med betalda röster, där en diktatur med generaler som regering verkar mer demokratiska än de folkvalda, gör mig ytterligare tveksam om vad Thailand är för land. 

 

Att IL tar avstamp i den revolutionära eran i Sverige och utgår från den i sin åsikt om Thailand blir inte bara skev, den blir bara fel och därför hamnar han hela tiden i diket och anses som en lögnare. Den breda väg som IL ser som en flerfilig Thaksinmotorväg, är snarare en smal och slingrig stig i djungeln där bara elefanterna klarar av att vandra.

 

Den största elefanten heter i Thailand naturligtvis Thaksin och i Sverige Jonas Sjöstedt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är något som många har hävdat historiskt ändå förekommer det som tur är att både ansvariga politiker och militära befäl fälls för brott som detta även om det inte är dom själva som har hållit i vapnet och tryckt på avtryckaren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Du hävdar många gånger "Jag har samma uppfattning som FN, HRW och Amnesty" och ibland också EU och USA. 

 

Jag har snarare uppfattningen att du du sympatiserar med Nordkorea men tror att du är smart och gömmer dig bakom demokratiska länder för att lura dig själv. 

 

Mig lurar du inte, en kommunist är en kommunist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mig var det de röda som stod för våldet och provocerade. Ledarna för detta våld gömde sig naturligtvis bakom de dansande gummorna och du gömmer dig bakom dina skrönor som bara du tror på. Du har talang att bli en god sagoförfattare.

 

Det som skrämmer mig är den hänsynslösa hållningen som dessa leende människor kan visa ibland. Att gömma sig bakom dansande, tandlösa, fattiga gummor och barn bara för att vinna politiska och korrupta vinningar är skrämmande.

 

Att någon svensk försvarar detta beteende med hänvisning till att de vunnit ett val med betalda röster, där en diktatur med generaler som regering verkar mer demokratiska än de folkvalda, gör mig ytterligare tveksam om vad Thailand är för land. 

 

Att IL tar avstamp i den revolutionära eran i Sverige och utgår från den i sin åsikt om Thailand blir inte bara skev, den blir bara fel och därför hamnar han hela tiden i diket och anses som en lögnare. Den breda väg som IL ser som en flerfilig Thaksinmotorväg, är snarare en smal och slingrig stig i djungeln där bara elefanterna klarar av att vandra.

 

Den största elefanten heter i Thailand naturligtvis Thaksin och i Sverige Jonas Sjöstedt. 

När skall det gå in i era skallar att man vann inga val på köpta röster.

Det är bara här på MPR man tror det, men att valobservatörer säger något annat det bryr ni ju inte om.

 

Enkel mattematik säger väl att ingen har så mycket pengar.

 

Men väljer man att inte tro på valobservatörerna säger, så är ju det inte mycket att göra åt.

 

Alt för att försvara sin gula tro är ju tillåtet här.

 

PS glöm nu inte att det råder diktatur i landet.

 

Men enligt er antidemokrater är ju det bättre, än demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

När skall det gå in i era skallar att man vann inga val på köpta röster.

Det är bara här på MPR man tror det, men att valobservatörer säger något annat det bryr ni ju inte om.

 

Enkel mattematik säger väl att ingen har så mycket pengar.

 

Men väljer man att inte tro på valobservatörerna säger, så är ju det inte mycket att göra åt.

 

Alt för att försvara sin gula tro är ju tillåtet här.

 

PS glöm nu inte att det råder diktatur i landet.

 

Men enligt er antidemokrater är ju det bättre, än demokrati.

 

Om inte minnet sviker så spenderade taxen 11 miljarder bath på ett val? Kan snickarn reda ut det?

 

Om man utgår från att alla fick 500 bath, hur många fick betalt med den summan? Klura på det du! 

 

En extra hemuppgift. Kan du skriva ut hur mycket 11 miljarder är? Hur många nollor blir det? 

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

När skall det gå in i era skallar att man vann inga val på köpta röster.

Det är bara här på MPR man tror det, men att valobservatörer säger något annat det bryr ni ju inte om.

 

Enkel mattematik säger väl att ingen har så mycket pengar.

 

Men väljer man att inte tro på valobservatörerna säger, så är ju det inte mycket att göra åt.

 

Alt för att försvara sin gula tro är ju tillåtet här.

 

PS glöm nu inte att det råder diktatur i landet.

 

Men enligt er antidemokrater är ju det bättre, än demokrati.

 

Nä, man delade bara ut pengar för att man hade för mycket av dem och förväntade sig ingenting i retur..

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle vara kul att veta hur IL la fram sin alternativa form av demokrati till sina kollegor.

Typ, den odemokratiska juntan har gjort så att nu får man inte betala för att polisen ska göra sitt jobb. När dom "folkvalda" styrde så fick man slanta under bordet. Så fungerar det i ett demokratiskt land.

Dessutom kan man inte få tag i någon illegal arbetskraft längre. Nu måste alla ha giltiga papper. Dom har förstört allt dom snälla röda har byggt upp.

Tänk om ILs kollegor skulle läsa några av hans inlägg. Dom skulle nog undra vad som är fel.

Hej

 

Jag vet att dom blir glada av att läsa mina inlägg på forumet, efter att ha varit fackligt aktiv i 28-30 år så förväntade dom sig säkert att jag skulle fortsätta försvara demokrati, fria val, rättvisa och ett jämlikare samhälle, det är faktiskt ganska många av mina tidigare arbetskamrater med intresse av Thailand som läser det jag skriver. 

 

Dom har stor glädje av att jag hackar på kuppvännerna och forumets antidemokratiska grupp som sympatiserar överklass och elit i ett samhälle där 80-90% kan räknas som fattiga på olika sätt jämfört med oss Svenskar.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om inte minnet sviker så spenderade taxen 11 miljarder bath på ett val? Kan snickarn reda ut det?

 

Om man utgår från att alla fick 500 bath, hur många fick betalt med den summan? Klura på det du! 

 

En extra hemuppgift. Kan du skriva ut hur mycket 11 miljarder är? Hur många nollor blir det? 

Hej

 

Suthep och PDRC spenderade 20 miljoner baht om dagen i 6 månader för att få till kuppen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...